
Vítězstvím v sobotním závodě GP2 si Angličan Jolyon Palmer předčasně zajistil titul mistra. Stal se tak desátým šampionem tohoto důležitého mistrovství a rád by se vydal na stejnou cestu směrem F1, jako jeho předchůdci Rosberg, Hamilton, Maldonado či Grosjean. Nedělní sprin v Rusku vyhrál Marco Soerensen.
Trénink a kvalifikace: setball pro Palmera
Pokud si někteří mladší jezdci mysleli, že nová trať jaksi vymaže náskok zkušenějších pilotů, měl pro ně mistrovsky naladěný Jolyon Palmer již v pátek ráno nemilé překvapení. Lídr celkového hodnocení zajel ve volném tréninku jasně nejrychlejší čas, který byl o 0,5 sekundy lepší, než čas druhého Arthura Pica (Campos). Za pousmání stojí i zkutečnost, že Britova DAMS-Dallara-GP2 byla na ještě „zelené“ trati v Soči jen o 3,7 sekundy pomalejší, než nejrychlejší dopolední čas F1 (Rosberg na mercedesu) a Palmer by tak v tabulce tréninku F1 dosáhl 19. místa, ještě před oběma caterhamy a marusií Chiltona – proč tedy prahnout po kokpitu v právě jedné z těchto stájí, že..? Palmerův velký konkurent Felipe Nasr (Carlin) zajel třetí čas, navrátilec do GP2, Tio Ellinas (Rapax) se rychle aklimatizoval a byl 10.
Zbrusu nová dráha mezi betonovými kvádry odpoledne po druhém tréninku F1 přirozeně neustále zrychlovala. O postavení na startu GP2 musela rozhodnout poslední kola kvalifikace. Závěrečný útok na špičkový čas zase jednou vyšel nejlépe výbornému Stoffelovi Vandoornemu z týmu ART. Belgičan zlepšil výkon Arthura Pica a odsunul Francouze na druhé místo. Pic dokončil svůj poslední pokus jen o několik sekund po Vandoornem – a zajel na tisícinu sekundy identický čas! Na trati byl ale stále ještě favorit Palmer. Brit měl tentokrát ovšem smůlu, když se před ním v posledních zatáčkách vynořil poněkud pomalejší konkurent. Jolyonův čas proto stačil jen pro čtvrté místo, protože se před něj dokázal senzačně vecpat i Vandoorneho týmový kolega Takuja Izawa z Japonska. V ohledu na celkovou tabulku mohl být Palmer přesto spokojen, protože Felipe Nasr zajel jen 10 čas. Brazilec byl k tomu penalizován posunutím o dvě pozice dozadu za blokádu Colettiho. Jediný domácí jezdec v poli, Artem Markelov, jehož rodině dráha v Soči patří, se doma nepředvedl nejlépe – jeho výkon v kvalifikaci stačil značil jen 23. čas.
„Ani nevím, co je naším tajemstvím. Po letní přestávce jsme se prostě dostali do výborného rytmu,“ posoudil svůj výkon, který vedl ke třetí pole-position za sebou, Vandoorne.
Kvalifikace GP2, Soči:
1 |
Stoffel Vandoorne |
ART Grand Prix |
1m45.402s |
– |
13 |
2 |
Arthur Pic |
Campos Racing |
1m45.402s |
– |
11 |
3 |
Takuya Izawa |
ART Grand Prix |
1m45.675s |
0.273s |
12 |
4 |
Jolyon Palmer |
DAMS |
1m45.685s |
0.283s |
12 |
5 |
Raffaele Marciello |
Racing Engineering |
1m45.772s |
0.370s |
14 |
6 |
Mitchell Evans |
RT RUSSIAN TIME |
1m45.813s |
0.411s |
13 |
7 |
Kimiya Sato |
Campos Racing |
1m46.102s |
0.700s |
13 |
8 |
Stefano Coletti |
Racing Engineering |
1m46.120s |
0.718s |
12 |
9 |
Andre Negrao |
Arden International |
1m46.173s |
0.771s |
13 |
10 |
Luiz Felipe Nasr |
Carlin |
1m46.210s |
0.808s |
13 |
11 |
Pierre Gasly |
EQ8 Caterham Racing |
1m46.377s |
0.975s |
14 |
12 |
Sergio Canamasas |
Trident |
1m46.411s |
1.009s |
13 |
13 |
Nathanael Berthon |
Venezuela GP Lazarus |
1m46.497s |
1.095s |
12 |
14 |
Daniel Abt |
Hilmer Motorsport |
1m46.554s |
1.152s |
15 |
15 |
Rio Haryanto |
EQ8 Caterham Racing |
1m46.560s |
1.158s |
12 |
16 |
Marco Sorensen |
MP Motorsport |
1m46.628s |
1.226s |
13 |
17 |
Jon Lancaster |
Hilmer Motorsport |
1m46.651s |
1.249s |
13 |
18 |
Johnny Cecotto Jr. |
Trident |
1m46.788s |
1.386s |
13 |
19 |
Julian Leal |
Carlin |
1m46.995s |
1.593s |
10 |
20 |
Tio Ellinas |
Rapax |
1m47.006s |
1.604s |
13 |
21 |
Stephane Richelmi |
DAMS |
1m47.025s |
1.623s |
13 |
22 |
Rene Binder |
Arden International |
1m47.091s |
1.689s |
10 |
23 |
Artem Markelov |
RT RUSSIAN TIME |
1m47.386s |
1.984s |
13 |
24 |
Simon Trummer |
Rapax |
1m47.550s |
2.148s |
13 |
25 |
Daniel de Jong |
MP Motorsport |
1m47.611s |
2.209s |
11 |
26 |
Sergio Campana |
Venezuela GP Lazarus |
1m47.795s |
2.393s |
13 |
Sobotní závod: Palmer proměnil hned první matchball v titul
Za slunečného počasí vyrazilo pole GP2 v olympijském areálu Soči do svého historicky prvního závodu v Rusku. V případě Palmerova vítězství a Nasrovy „nuly“ by se Brit stal předčasně mistrem.
Poleman Vandoorne po zhasnutí semaforu sice krátce zaváhal a do čela se raketovým startem dostal Izawa, Japoncových „pět minut slávy“ ale trvalo jen 300 metrů, než se rychlý Belgičan dostal zpět do čela. Japonec špičkovou pozici dlouho neudržel a během prvního kola se před něj dostali i Palmer a Pic. Nasr ze startu nedokázal vytěžit, naopak: po sedmi kolech byl penalizován průjezdem boxy za zkrácení tratě. Ve stejném kole zůstal stát na trati Coletti, vedení závodu vyslalo na dráhu Safety Car a Palmer toho pohotově využil k výměně pneumatik. Vandoorne a tým ART tuto situaci zaspali jako začátečníci a zahodili tak pravděpodobné vítězství. Nepříliš profesionálně si počínali i ruští maršálkové při odstranění Colettiho vozu a závod zůstal kvůli této lapálii neutralizován dlouhých pět kol. Po re-startu by Palmer sice jen na chvostu první desítky, jezdci před ním ale ještě museli absolvovat povinnou zastávku v boxech.
Deset kol před koncem vedl Vandoorne před Markelovem, oba zatím bez výměny pneumatik. Za nimi bojovali Palmer a Evans o vítězství – na tom nedokázala nic změnit ani Vandoorneho série rekordních kol. Čtyři kola před koncem byly Belgičanovy pneumatiky dokonale vyždímané a lídr zajel do bojů nazout čerstvé. Důsledkem byla ztráta šesti pozic – Palmer teď bojoval proti Evansovi nejen o vítězství, ale i o titul. Novozélanďan nedokázal závěrem najít recept, jak žlutý vůz před sebou ohrozit a suverénní Palmer mohl vedle čtvrtého vítězství sezony slavit i titul mistra formule GP2! Nejrychlejší muž závodu, nešťastný Stoffel Vandoorne skončil za Marciellem a Picem jen pátý. Další body si rozebrali lepšící se Negrao, ještě nedávno silně kritizovaný Canamasas, nedělní poleman Soerensen, Leal a Berthon.
„Nezávisle na tom, kde budu jezdit příští rok, je tenhle titul něco, co mi už nikdo nevezme. Je to nepopsatelný pocit – zvláště když pohlédnu na listinu jmen mých velkých předchůdců v GP2,“ to byly první dojmy, o které se nový, desátý mistr GP2 Jolyon Palmer podělil.
Výsledek sobotního závodu GP2:
1 |
Jolyon Palmer |
DAMS |
54m37.072s |
2 |
Mitchell Evans |
RT RUSSIAN TIME |
1.267s |
3 |
Raffaele Marciello |
Racing Engineering |
15.584s |
4 |
Arthur Pic |
Campos Racing |
17.550s |
5 |
Stoffel Vandoorne |
ART Grand Prix |
18.104s |
6 |
Andre Negrao |
Arden International |
23.154s |
7 |
Sergio Canamasas |
Trident |
28.231s |
8 |
Marco Sorensen |
MP Motorsport |
29.493s |
9 |
Julian Leal |
Carlin |
29.382s |
10 |
Nathanael Berthon |
Venezuela GP Lazarus |
31.332s |
11 |
Pierre Gasly |
EQ8 Caterham Racing |
31.649s |
12 |
Jon Lancaster |
Hilmer Motorsport |
32.080s |
13 |
Kimiya Sato |
Campos Racing |
32.740s |
14 |
Daniel de Jong |
MP Motorsport |
35.710s |
15 |
Simon Trummer |
Rapax |
36.423s |
16 |
Artem Markelov |
RT RUSSIAN TIME |
37.391s |
17 |
Luiz Felipe Nasr |
Carlin |
43.287s |
18 |
Rio Haryanto |
EQ8 Caterham Racing |
45.167s |
19 |
Johnny Cecotto Jr. |
Trident |
45.575s |
20 |
Takuya Izawa |
ART Grand Prix |
52.339s |
21 |
Tio Ellinas |
Rapax |
56.444s |
22 |
Stephane Richelmi |
DAMS |
1m01.013s |
23 |
Rene Binder |
Arden International |
1m03.449s |
– |
Daniel Abt |
Hilmer Motorsport |
|
– |
Stefano Coletti |
Racing Engineering |
|
– |
Sergio Campana |
Venezuela GP Lazarus |
|
Nedělní sprint: první triumf Marca Soerensena
Junior Lotusu z Dánska, Marco Soerensen dokázal na startu uhájit první místo před Vandoornem, ovšem za cenu toho, že oba opustili v první zatáčce vyznačenou část asfaltu. Vandoorne poté pro jistotu polevil a pustil před sebe zpět „zlého muže GP2“ Canamasase. Z prvního kola se pole vrátilo v pořadí Soerensen, Canamasas, Vandoorne, Leal (díky předčasnému stratu), Evans a Marciello. Novopečený mistr Palmer ztratil po strkanicích ve středu pole mnoho času a byl jen 22.
Také o poločas závodu bylo pořadí prvních tří nezměněno, do vláčku za Soerensena se ovšem přidali po Lealově penalizaci a Marciellově hodinách Evans a Nasr. Canamasasově dobrému představení udělal 9 kol před cílem čáru přes rozpočet technický defekt a Vandoorne měl od té chvíle volnou dráhu k pronásledování lídra Soerensena.
Do šachovnicového praporku zbývalo jen pět kol, když Marciello vletěl po souboji s Markelovem do bariér. Důsledkem byla neutralizace za Safety Carem, která zkrátila finále závodu na sprint na dvě kola. K překvapení mnohých pozorovatelů dokázal 24letý Soerensen udržet favorizovaného Vandoorna bez problémů za sebou a slavil první vítězství v GP2 nejen pro sebe, ale pro tým MP. Třetí místo vybojoval Felipe Nasr a udržel tím těsně druhé místo v celkové tabulce. Na Evanse zbylo jen čtvrté místo, zbývající body připadly po tvrdém závěrečném souboji Picovi, Negraovi Satovi a Colettimu. Palmer se dokázal propracovat na 10. pozici, domácí hrdina Markelov dojel 12.
Šampionát uzavřou koncem listopadu závody na okruhu Yas Marina.
Výsledek nedělního závodu:
1 |
Marco Sorensen |
MP Motorsport |
40m19.905s |
2 |
Stoffel Vandoorne |
ART Grand Prix |
1.302s |
3 |
Luiz Felipe Nasr |
Carlin |
1.969s |
4 |
Mitchell Evans |
RT RUSSIAN TIME |
3.282s |
5 |
Arthur Pic |
Campos Racing |
4.109s |
6 |
Andre Negrao |
Arden International |
5.841s |
7 |
Kimiya Sato |
Campos Racing |
7.143s |
8 |
Stefano Coletti |
Racing Engineering |
9.027s |
9 |
Nathanael Berthon |
Venezuela GP Lazarus |
11.038s |
10 |
Jolyon Palmer |
DAMS |
11.582s |
11 |
Pierre Gasly |
EQ8 Caterham Racing |
12.310s |
12 |
Artem Markelov |
RT RUSSIAN TIME |
13.221s |
13 |
Daniel Abt |
Hilmer Motorsport |
13.771s |
14 |
Tio Ellinas |
Rapax |
14.443s |
15 |
Rio Haryanto |
EQ8 Caterham Racing |
14.744s |
16 |
Jon Lancaster |
Hilmer Motorsport |
15.173s |
17 |
Julian Leal |
Carlin |
15.502s |
18 |
Stephane Richelmi |
DAMS |
15.944s |
19 |
Daniel de Jong |
MP Motorsport |
16.589s |
20 |
Sergio Campana |
Venezuela GP Lazarus |
18.454s |
21 |
Takuya Izawa |
ART Grand Prix |
18.669s |
22 |
Simon Trummer |
Rapax |
26.281s |
23 |
Johnny Cecotto Jr. |
Trident |
-2 kola |
– |
Raffaele Marciello |
Racing Engineering |
|
– |
Sergio Canamasas |
Trident |
|
– |
Rene Binder |
Arden International |
|