John Elkann: Tým se stoprocentně ubírá tím správným směrem

John Elkann: Tým se stoprocentně ubírá tím správným směrem

Prezident Ferrari John Elkann říká, že z vyhlídky na návrat italského týmu na vrchol formule 1 pod vedením Frédérica Vasseura, nemůže být šťastnější. V rozhovoru se vyjádřil i budoucnosti týmu a o tom, jak vnímá změny.

John Elkann, který loni vybral Frédérica Vasseura jako šéfa týmu místo Mattii Binotta, říká, že rozhodně vidí pozitivní změnu, v niž doufal a že se tým ubírá správným směrem. Dle něj je tým semknutější a navzájem si bližší, a to, že do Ferrari chce přijít mnoho talentovaných lidí, je velmi pozitivní věc.

Italsko-americký podnikatel byl do své funkce prezidenta Ferrari jmenován v červenci 2018. Rozhovory poskytuje velmi zřídka, a když už je poskytne, týkají se spíše firemní stránky podnikání Ferrari. V sezóně 2022 italský tým skončil na druhém místě poté, co silný start prolomila řada chyb a nespolehlivosti, načež vůz vypadl z konkurenceschopnosti.

Pod vedením Mattia Binotty čelil tým v roce 2019 kontroverzi ohledně legálnosti motoru Ferrari a v roce 2020 zažil nejhorší sezónou týmu za posledních 40 let. Tyto neúspěchy byly pro Johna Elkanna poslední kapkou.

V letech 2021 a 2022 sice došlo k pokroku, ale stále se mu nelíbilo, co viděl. „Co je opravdu důležité, a tak jsme to i mysleli, je to, že odpovědnost je opravdu jedním z největších určujících faktorů a toho naši konkurenti dosáhli dobře. A také svižnost, navzdory jejich větším organizacím.“

„Mají tendenci být svižnější, rychlejší. A Fred (Frédéric Vasseeur – pozn. red.) tyto vlastnosti měl, protože celý svůj profesní život pracoval v motorsportu a byl velmi úspěšný v různých kategoriích, ale také v F1 řídil menší tým (Renault a Sauber – pozn. red.). Takže na jedné straně přináší kulturu odpovědnosti a zodpovědnosti, ale také zná a pracoval v organizacích, které jsou menší, efektivnější a svižnější, a to je rozhodně něco, co nám ve srovnání s našimi silnějšími konkurenty chybělo.“

Frédéric Vasseur začal v Maranellu pracovat až v lednu, takže Ferrari začalo sezónu s vozem, o kterém činil rozhodnutí Mattia Binotto. Očekávalo se, že jim zajistí pozici pro boj o titul mistra světa. Když tedy zjistili, že je vůz nejen příliš pomalý, ale také trpí vadným řízením, kterému piloti Charles Leclerc a Carlos Sainz nemohou důvěřovat, bylo to velké zklamání.

Pokrok Ferrari

Po celý rok docházelo k neustálému pokroku. Ferrari je kromě Red Bullu jediným týmem, který vyhrál závod, a to díky vítězství Carlose Sainze v Singapuru. A Charles Leclerc mohl v Las Vegas přidat další vítězství, nebýt nešťastného načasování druhého safety caru.

V první polovině roku bylo v průměru o 0,275 sekundy pomalejší než Red Bull. Ve druhé polovině roku, bylo Ferrari na jedno kolo skutečně rychlejší než Red Bull, a to o 0,027 sekundy. V šesti z posledních deseti závodů získali pole position. V průměrném počtu bodů na závod získávali v první polovině roku 15,7 bodů, zatímco ve druhé 20,5 bodů. To představuje nárůst o 30,5 %, což je číslo, které v rámci celého pole překonává pouze McLaren, jehož pozoruhodný pokrok je jedním z příběhů této sezóny. John Elkann se také zmínil o letošním vítězném návratu Ferrari do Le Mans, který byl podle něj pro tým ve formuli 1 velmi povzbudivý.

Zásah korporátních stran

V době, kdy byl Mattia Binotto odvolán, se našli tací, kteří toto rozhodnutí kritizovali a domnívali se, že Švýcar měl dostat více času. Někteří to popisovali jako zasahování korporátní strany Ferrari do týmu F1. Mnozí se domnívají, že se jednalo o jednu z největších slabin Ferrari, a tím i vysvětlení toho, proč se mu v posledním desetiletí a půl nedařilo konkurovat týmům jako Red Bull a Mercedes.

Důkazem je nejúspěšnější období týmu s Michaelem Schumacherem v letech 2000 až 2004, které proběhlo v době, kdy silná manažerská skupina v čele s ředitelem týmu Jeanem Todtem a technickým ředitelem Rossem Brawnem držela předsedu Lucu di Montezemola na uzdě.

John Elkann s touhle domněnkou souhlasí. „Když tým vedl Jean (Todt – pozn. red.), měli jsme velmi jasně fungující organizaci a skutečnost je taková, že jsme jedna společnost a cítíme se velmi hrdí na to, že jsme jedna společnost, což je něco, co se zejména v posledních letech snažíme podporovat. Ale to je také spojeno s tím, že máme jasnou odpovědnost a závazky.“

Prezident Ferrari má v podstatě na mysli to, čemu Mercedes říká kultura bez viny. „Takovou kulturu jsme neměli od doby, kdy nás vedl Jean Todt a poté Stefano Domenicali. Prostě nás to opustilo. Zodpovědnost znamená, že nesete svou odpovědnost, a kultura obviňování ji nějak odklání. Takže to není o obviňování, ale o zodpovědnosti. A to byl hlavní kulturní rozdíl, který jsme měli.“

„Takže když se podíváme na rok 2020, vzpomínám si, že tam bylo takové zklamání. Tehdy jsem si uvědomil, že to musíme brát velmi vážně a že je důležité podívat se na to, co se děje, uvědomit si to a pracovat. Do roku 2022 jsme neměli být konkurenceschopní a všichni to popírali. A pak jsme skutečně byli schopni v průběhu těchto let pracovat a v roce 2022 být konkurenceschopní. Potřebujete kulturu, která je schopna využít soustředění způsobem, který tlačí na plnou zodpovědnost, a nakonec kultura bez viny je toho předpokladem.“

Poslední titul v Poháru jezdců získal pro Ferrari Kimi Räikkönen v roce 2007 a vítězství v Poháru konstruktérů získali v roce 2008. Od té doby se Ferrari jen čtyřikrát za 15 let podařilo potenciálně vyhrát šampionát.

V letech 2010 a 2012 Fernando Alonso sváděl boj se Sebastianem Vettelem v rychlejším Red Bullu. V letech 2017 a 2018, kdy už v týmu působil Sebastian Vettel, mělo Ferrari po značnou část každé sezóny rychlejší vůz než Mercedes, ale v důsledku kombinace selhání týmu a chyb pilotů nedosáhlo svého potenciálu. John Elkann uznává, že v tomto období byla velmi silná konkurence ze strany Red Bullu a Mercedesu, a přiznává, že Ferrari nedokázalo využít potenciálu ve svůj prospěch.

„Důvodů proč to nešlo je vždycky mnoho, mnoho a počítá se každý jednotlivý aspekt. Vzpomínám si, kdy jsem se musel hlouběji angažovat. V roce 2020 jsme měli opravdu špatnou sezónu a jedna z věcí, která mě tehdy překvapila, byla, že jsme si v zastávkách v boxech vedli vlastně hůře než naše umístění v šampionátu. To byl ukazatel mentality, protože nakonec, abyste opravdu vyhráli, musíte být dobří ve všem. Je pravda, že na pomezí, pokud nemáte konkurenceschopný vůz, zbytek vás k vítězství nedonutí, ale pokud máte takové myšlení, je pro vás těžké vyhrát.“

V roce 2022 bylo 80 % z nich pod tři sekundy, letos se tento podíl zvýšil na 88 %. Ferrari je v zastávkách v boxech na druhém místě za Red Bullem a má druhou nejrychlejší zastávku v boxech za celou letošní sezónu. Čas 1,93 sekundy, kterého dosáhli s Charlesem Leclercem v Kataru, překonal pouze čas 1,80 sekundy McLaren s Landem Norrisem ve stejném závodě.

John Elkann za to vděčí sportovnímu řediteli Diegu Iovernovi a dodává: „Je to skvělý výsledek. To je důkazem toho, že soustředění a záměry jsou nakonec důležitým předpokladem pro to, abychom mohli dosáhnout konkurenceschopnosti, a nakonec ji dokázali promítnout do výsledků.“

Další změnou v přístupu, kterou podporuje, je mezinárodnější přístup k budování týmu. Frédéric Vasseur je prvním neitalským šéfem týmu Ferrari od dob Jeana Todta, i když Mattia Binotto se narodil ve Švýcarsku. „Důležité je mít co nejlepší tým, a pokud jste schopni mít co nejlepší tým a máte ženy a muže pocházející z různých národností a prostředí, které to umožní, je to velmi vítané. Naše identita je velmi jasně definována jako italská a páteř naší organizace tvoří Italové. To však není v žádném případě na škodu. Naopak, je to základna, na kterou se dají navázat velmi silné talenty pocházející z různých míst.“

Co se týče očekávání pro příští rok, John Elkann říká: „Opravdu důležité je udržet tempo a dynamiku zlepšování. Každý rok bude z neznámých důvodů obtížný.“

Charles Leclerc má obrovský potenciál

Víkend Ferrari v Las Vegas používá jako příklad postoje, který by chtěl, aby tým i nadále zastával tváří v tvář nepřízni osudu. Vůz Carlose Sainze byl zničen, když se v prvním tréninku uvolnil poklop kanálu a zničil mu podlahu. Jedním z důsledků nehody byla penalizace deseti míst na startovním roštu za použití nového motoru. Ferrari muselo opravit celý vůz do druhého tréninku, který začal až ve 2:30 ráno místního času, a piloti se kvalifikovali jako první a druhý nejrychlejší.

„Líbí se mi, co se stalo. Byli rychlí. Vyskočil tam poklop kanálu. Pracovali velmi silně, dali vůz zpátky do pořádku, v kvalifikaci si vedli opravdu dobře. To je přístup, který chcete mít, a to je to, co je důležité, abychom v roce 2024 pokračovali a rostli. Důležitým aspektem při pohledu na to, jak děláte pokroky, je opravdu to, že pokrok nemusí být nutně lineární. Způsob, jakým se dostanete z obtížných výsledků, vás nakonec činí silnějšími, pokud máte ten správný přístup, a tento víkend je toho přesně příkladem.“

Ferrari pokračuje v příštím roce se stejnou sestavou pilotů, a přestože oběma končí smlouva na konci roku 2024, zdá se, že budou pokračovat i po tomto datu, i když John Elkann připomněl, že jednání teprve probíhají. Ferrari zachovává důvěru v Charlese Leclerca, když s ním na konci roku 2019 podepsalo pětiletou smlouvu po pouhém roce působení v týmu.

„Charles je velmi silný pilot, který má obrovský potenciál, a není důvod, proč by se nemohl stát mistrem světa. Věříme, že naši piloti jsou velmi silní a mají velmi silný potenciál. Důležité je, abychom dokázali pracovat na tom, aby se tento potenciál proměnil v reálné výsledky.“

Potřeba jasnějších pravidel

Dominance Maxe Verstappena a Red Bullu je dle něj pro formuli 1 špatná. „Pokud dominují, znamená to, že jsou opravdu dobří, a to je pozitivní, protože sport usiluje o to, aby se opravdu snažil získat ty nejlepší, a to je to, co se nám daří a o co usilujeme. Pokud není nikdo, kdo by je dohnal, není to dobré.“

Zdůrazňuje ale, že je důležité si všimnout, že startovní pole je letos mnohem otevřenější a poslední závod sezóny v Abú Zabí by mohl překvapit. Na otázku, zda by rád viděl nějaké změny v F1 jako celku, vyjadřuje podporu krokům tohoto sportu směrem k udržitelnosti, ale dává najevo, že po řadě kontroverzí v posledních letech očekává od řídícího orgánu FIA více.

Přímo odkazuje na loňský trest Red Bullu za porušení rozpočtového limitu v roce 2021 a na kalamitní průběh závěrečného závodu té samé sezóny, kdy byla ignorována pravidla. „Na jedné straně je tu spousta změn v tom, jak probíhá vývoj technologií, důležitost uhlíkové neutrality. V rámci toho je důležité umět definovat jasná pravidla a aplikace.“

„Nechcete, aby se děly věci jako na šampionátu v roce 2021, jak to tehdy skončilo. Nechcete, aby docházelo k situacím jako tady v Las Vegas, kdy jste ne vlastní vinou penalizováni o 10 míst. Takže z regulačního hlediska, pokud jde o pravidla a jejich aplikace a to, co jsme viděli s rozpočtovými limity, to jsou oblasti, kde bychom chtěli mít více jasno.“

Sdílejte na:
Zavřít