GP2 v Baku: Je Giovinazzi novou superhvězdou této série?

GP2 v Baku: Je Giovinazzi novou superhvězdou této série?

Seriálu GP2 se dostalo cti, že směl jako první „pokřtít“ novou, 6 km dlouhou trať v Baku. Vozy Dallara-Renault tedy hrály v pátek ráno „vysavače“ a během volného tréninku „zametly“ špinavou trať pro následující volnou session Formule 1.

Zatáčkovitý betonový kanál s jeho 2,2 km dlouhou rovinkou pokořil nejrychleji Norman Nato. Výborně naladěný Francouz k podniku přicestoval jako lídr celkové tabulky a nechal za sebou Giovinazziho, Sirotkina, Gaslyho a Rowlanda. 

O postavení na startu na Tilkeho nejčerstvější kreaci (povedla se mu jakási „lepší verze“ připitomělých provizorních městských tratí Formule E, s hezkou kulisou „starého“ Baku) se mělo soupeřit v poledne. Sotva Formule GP2 ale vyjely na trať, hlásili jezdci uvolněný obrubník druhé zatáčky. Ještě, než se první pilot vydal na letmé kolo, byl trénink přerušen. Maršálci pozorovali volné spoje mezi jednotlivými díly železných „curbů“. Na okruh se vydali Charlie Whitting s Herbiem Blashem od FIA, prohlédli si stav několika zatáček a – rozhodli, že se dále nepojede! Čas, který si uspořili posunutím kvalifikace GP2, nutně potřebovali, aby pořadatel uvedl problém do pořádku do další session Formule 1 – kritická místa svařili.

GP2 směla znovu na trať až večer. Borci F1 ji do té doby náležitě „ogumovali“ a její charakteristika se proto dost změnila – velmi zrychlila. Nad Baku se ale zatáhlo a všichni se obávali deště. Znamenalo to, že se 22 jezdců GP2 o rychlá kola pokusilo hned na úvod.  

Po první sérii vážných pokusů (obutí dovolilo dvě rychlá kola za sebou) byl nejrychlejší Antonio Giovinazzi před Pierrem Gaslym. Oba piloti stáje Prema se tedy v Ázerbájdžánu cítili výborně. Za nimi se stačili zařadit Sirotkin, Marciello a Rowland – než ostatním rychlá kola zhatila nehoda mezi De Jongem a Gelaelem, kvůli které byla session přerušena.

Mraky ovšem ze sebe nevydaly nic a všichni tedy měli po vydatných úpravách monopostů i ve druhé části kvalifikace férovou příležitost ke zlepšení.

Giovinazziho úvodní čas jako první překonal Sergej Sirotkin, Ital mu ovšem první místo hned vyrval nazpět. Oba ale šest minut před koncem dokázal překonat Macušita. Všichni favorité si  poslední útok schovali na závěr session. Tři minuty před koncem zlepšíl Giovinazzi japoncův výkon o devět setin. To stačilo, aby si bývalá hvězda F3 zajistila svou první pole-position v GP2. Zároveň si tak zapsal své první dva body v tomto mistrovství. Na Macušitu zbylo druhé místo, druhou řadu směli vytvořit Rus Sirotkin s Italem Marciellem, třetí Ital Ghiotto s Britem Rowlandem a čtvrtou Němec Kirchhoefer s Francouzem Gaslym. Lídr mistrovství Nato zůstal podivně bledý a zajel jen devátý čas před Canamasasem.

„Tahle trať mi silně připomíná Macao a tam se mohu ohlédnout na tříletou zkušenost z Formule 3. Myslím, že mi to hodně pomohlo. Mimo to jsme zde na novém okruhu všechno nováčkové, což vyrovnalo náskok zkušenějších soupeřů,“ hodnotil své vítězství v kvalifikaci Giovinazzi, který letos absolvuje svou první sezonu v GP2. 

Kreace německého „architekta závodních tratí“ se v sobotu i v neděli projevila jako velmi prospěšná pro nervy drásající průběh závodu. Při sobotním startu byly všechny Giovanazziho zkušenosti z Macaa marné: vyrazil velmi zle a propadl se na šesté místo. Na čelo se prodral Macušita před Marciellem, dlouho se ovšem naostro nejelo. Nato se otočil v první zatáčce, čímž vyprovokoval řetězovou reakci nehod, která ze závodu vyrvala Canamasase, lynna, Kirchhoefera a Latifiho.

Na ukončení následující neutralizace nejlépe reagoval Raffaele Marciello. Ital předjel Japonce Macušitu hned v první zatáčce, zatímco se i Giovanazzi v následujících kolech snažil rehabilitovat za zaváhání na startu a postupoval kupředu. Postupně se dostal i před Macušitu na druhé místo a v 18. kole dokonce s úspěchem zaútočil na lídra Marciella. Prvenství Antonio pak šikovně uhájil až do cíle a slavil svůj první triumf v GP2. „Je to neuvěřitelné! Po tom zpackaném startu jsem si nemyslel, že to ještě vyhraji. Vlastně jsem s prvním vítězstvím počítal až tak ke konci sezony. Celé poslední kolo jsem se musel smát,“ byl čerstvý vítěz štěstím bez sebe.

Také Sirotkin, který zpočátku doplatil na Giovanazziho zaváhání a propadl se až na osmou pozici, předvedl krásnou stíhací jízdu. Ještě na posledních metrech se dokonce dostal na druhé místo před Marciella! Za Italem na třetím místě dojeli v tomto krajně napínavém závodě  Rowland, Evans a Macušita v odstupu pouhých 1,6 sekundy. Z bodů se mohlo těšit i několik jezdců, kteří těžili z „divokého“ průběhu podniku: Sean Gelael dosáhl sedmým místem nejlepšího výsledku své celé kariéry, de Jong dojel osmý a Gustav Malja za Ghiottem desátý.

Norman Nato po další nehodě s týmovým kolegou Kingem nebodoval stejně tak jako druhý tabulky Markelov a v celkovém hodnocení tedy udrželi svá místa na špičce – zatím…   

Osmý sobotního závodu, nedělní poleman Daniel de Jong si po zhasnutí startovních světel nechal svou výhodu vyfouknout lépe reagujícím Macušitou. 22 vozů GP2 absolvovalo první kolo bez  větší nehody a podruhé projelo kolem boxů v pořadí Macušita, de Jong, Evans, Rowland, Gelael a Sirotkin. Sobotní vítěz Giovinazzi odstartoval opět špatně a závod začal daleko vzadu. Japonský junior Hondy si zato sérií rekordních kol vybudoval náskok, který držel až do první neutralizace. Úvodní polovina závodu proběhla relativně klidně a žila především z trojboje Rowland-Evans-Sirotkin o třetí místo. Rychlý Rus za sebe nejdříve posunul Novozélanďana a později využil neutralizace po nehodě Kinga s Erikssonem, aby dotáhl tři jezdce před sebou. Když Safety Car opustil trať, proletěl Rowland kolem Macušity a de Jonga a jen se štěstím dokázal vybrat první zatáčku, což se de Jongovi nepodařilo. Macušita využil chyb obou jezdců MP Racingu a posunul se zpět na první místo. Také Sirotkin se chopil příležitosti a předjel druhého Rowlanda. 

Závod musel být ale hned na to znovu neutralizován. Druhý restart tentokrát vyústil v chaos: jezdci na špičce pole si nebyli jisti, od kterého místa se smí předjíždět. Zatímco vozy vzadu naplno akcelerovaly, brzdili někteří piloti dále vepředu. Celé pole se srazilo a po skrumáži v první zatáčce několik špičkových jezdců odpadlo. Vedl ovšem pořád ještě Macušita, teď před Marciellem. Ital při dalším restartu vsadil vše na jednu kartu, brzdil příliš pozdě a v první zatáčce Japonse sestřelil. V čele se najednou ocitl Gasly, startující z 18. pozice! Za ním se ocitl trpělivý Giovinazzi, následován Sirotkinem. Finále bylo velkým soubojem obou kolegů z týmu Prema-Theodore o vítězství. Rozhodlo poslední kolo, ve kterém se Ital v první zatáčce protáhl kolem Francouze a mohl tak na nové trati u Kaspického moře slavit krásné dvojnásobné vítězství. Třetí dojel Sirotkin, kterého handicapoval pochroumaný nos vozu, čtvrtý nenápadný King. Artem Markelov bodoval tvrdě vybojovaným pátým místem a převzal tak vedení v celkové tabulce. Zbývající body si v těsném sledu rozdělili Canamasas, Jeffri a Pic.

Vyrovnanost letošního pole (nebo lépe řečeno nedostatek opravdu výjimečných talentů) se postarala o to, že Norman Nato zůstal po Baku za průměrně nadaným Markelovem na druhém místě tabulky, aniž by tento víkend ukořistil jediný bodík. Giovinazzi, který měl před Azerbajdžánem na kontě nulu, je najednou třetí. Na titul si ovšem může stále ještě dělat naděje přinejmenším půl tuctu jezdců. Zda tento trend vyrovnanosti bude pokračovat dále, to napoví Red Bull Ring za dva týdny.    

Bodovaná místa sobotního závodu

1. Antonio Giovinazzi, Prema
2. Sergej Sirotkin, ART
3. Raffaele Marciello, Russian Time
4. Oliver Rowland, MP
5. Mitch Evans, Campos
6. Nobuharu Macušita, ART
7. Sean Gelael, Campos
8. Daniel de Jong, MP
9. Luca Ghiotto, Trident
10. Gustav Malja, Rapax

Bodovaná místa nedělního závodu

1. Antonio Giovinazzi, Prema
2. Pierre Gasly, Prema
3. Sergej Sirotkin, ART
4. Jordan King, Racing Engineering
5. Artem Markelov, Russian Time
6. Sergio Canamasas, Carlin
7. Nabil Jeffri, Arden
8. Arthur Pic, Rapax 

Celková tabulka GP2

1. Artem Markelov             54 b.
2. Norman Nato                 49 b.
3. Antonio Giovinazzi         46 b.
4. Pierre Gasly                   45 b.
5. Raffaele Marciello          43 b.   

Sdílejte na: