George Russell: Můj čas vítězení ve formuli 1 přijde

George Russell: Můj čas vítězení ve formuli 1 přijde

George Russell označil sezónu 2023 za psychicky nejtěžší, kterou kdy zažil. Chyby, kterých se dopustil, vnímá a v další sezóně se z nich chce poučit. Rok 2024 pro něj nabral nový rozměr, protože jeho týmový kolega Lewis Hamilton brzy zamíří do Ferrari.

Sezóna 2023 utkvěla v paměti George Russella jako jeho psychicky nejtěžší sezóna za celou jeho kariéru. Aby se přes neúspěchy přenesl, musel se odrazit od promarněných příležitostí mezi kterými byly nehody z Kanady a ze Singapuru, chyby z Velké ceny Monaka a srážka s Maxem Verstappenem v Las Vegas. Jeho nejsilnějším výkonem roku byl poslední závod v Abú Zabí, kde i přes boj s nemocí dokázal skončit na třetím místě.

Britský pilot na konci roku poskytnul rozhovor, kde se o celé jeho sezóně vyjadřuje. „Děje se to, když jedete přes svůj limit. Mohl bych klidně zvednout nohu z pedálu a jet procento pod limitem a mohl bych tu sedět a říct, že bych neudělal jedinou chybu.“

„A pravděpodobně, když jsem byl v sériích GP3 a ve formuli 2 v letech 2017, respektive 2018, asi jsem na sebe netlačit tolik, jako teď. Záměrně se snažím tlačit dál a dál a nespokojím se jen s tím, že jsem na stejné úrovni jako můj týmový kolega v kvalifikaci nebo v čemkoli jiném, jako když jsme v sezóně 2022 byli velmi vyrovnaní. Chci být vpředu. A to je to, proč na sebe tlačím. A možná to byl malý důvod, proč docházelo k chybám.“

Pilot Stříbrných šípů cítí, že po takových sezónách rostete a je i vděčný za to, že sezóna 2023 nebyla tou, ve které by tým bojoval o vítězství. Mercedes se spíše soustředil na výkonnostní problémy vozu W14.

George Russell je ale přesvědčen, že rok 2024 bude jiný, protože ví, jaký pilot je. „Vím, že jeden takový rok neubere nic z mých ostatních konzistentních sezón a sezón, kdy tým vyhrával šampionáty. Vím, že nebude trvat dlouho, než se opět dostanu do toho dobrého rytmu.“

Pro Mercedes je nyní nezbytné, aby se britský pilot dokázal poučit ze svých chyb a letos byl úspěšný, protože Lewis Hamilton v roce 2025 odejde do Ferrari. Pokud tým neučiní odvážné rozhodnutí a nepokusí se zlákat Fernanda Alonsa z Aston Martinu, tak George Russell bude v podstatě týmovou jedničkou.

To převážně z důvodu, že má s týmem tři roky zkušeností a je obeznámen s tím, jak Mercedes funguje. Šéf týmu Toto Wolff již naznačil, že působení George Russella v čele týmu je velmi pravděpodobné. „George má potenciál stát se příští jedničkou týmu. Nemohl bych si přát nového lídra týmu, až Lewis odejde. O tom není pochyb. Máme tak solidní základ, tak rychlého a talentovaného a inteligentního člověka ve voze, že k němu jen potřebujeme správně zvolit dvojku.“

George Russell se musí odrazit ode dna. „Všichni jsme tady, abychom bojovali o vítězství, všichni jsme tady, abychom bojovali o šampionát. A to nejsou jen dva tisíce lidí, kteří pracují pro Mercedes, to jsou tisíce lidí, kteří pracují ve Ferrari, McLarenu a všichni ostatní, kteří pracují na tomto startovním roštu – ti bojují o vítězství. A to je smutná realita formule 1 – jen jeden tým to může zvládnout. A často, když se vám to povede, tak se vám to povede velmi dobře a je velmi těžké zvrátit vývoj a hnát se zpět nahoru,“ odpověděl na otázku, proč loňský rok neskončil sezónou, která by ho po jeho prvním vítězství v F1 v brazilském závodě v roce 2022 nakopla.

„Takže jsem samozřejmě chtěl v roce 2023 dosáhnout mnohem víc. Bez ohledu na to, že jsem neměl vítězství, bylo tu pravděpodobně sedm nebo osm pódií, které jsem letos mohl mít. A ve výsledku mám jen dvě a jsem sám ze sebe zklamaný v tom, že na mých bedrech bylo několik chyb. Ale myslím si, že když jste pozadu, všechno jde často proti vám. Ale když vůz doslova letí, vše se vám vede. Takže je jasné, že na jedné věci musíme zapracovat.“

„Dívám se na pozitiva. Je mi 25 let, cítím, že mám před sebou ještě dobrých minimálně 15 let – z pohledu Fernanda Alonsa. A když se podívám na Maxe Verstappena, myslím, že on o titul bojoval až v sedmém roce ve formuli 1. Takže musíme vyčkávat, jakkoli je to frustrující. Ale máte tu skvělé piloty, jako je Charles Leclerc v úplně stejné pozici, Lando Norris taky. A v této pozici byl Max před čtyřmi nebo pěti lety v roce 2020 a dříve. Takže kvůli tomu nejsem příliš zahořklý. Samozřejmě bych byl rád, kdyby se mi dařilo jinak, ale můj čas přijde.“

Jeho propad ale rozhodně nebyl kvůli vylepšením, které Mercedes přinesl do Velké ceny Monaka, po které se pilotovi přestalo lépe dařit. „Nebylo to způsobeno nedostatečným výkonem vozu. Mám pocit, že výkon byl silný. Ale vezměte si jako příklad můj střet s Verstappenem v Las Vegas, právě takový nic neříkající incident nás nakonec stál pódium a skončili jsme osmí. Zandvoort (kde se Russell probojoval do čela a krátce vedl v mokrých prvních fázích – pozn. red.), tam bylo velmi nešťastné načasování s počasím a nikdo nevěděl, co se stane. Někteří lidé si hodili kostkou a trefili se, a já si zase myslím, že bychom v tom závodě skončili druzí. Dostal jsem se do vedení a pak se stala jedna věc za druhou a my jsme se propadli dozadu. Měli jsme skvělé tempo, abychom toho dosáhli.“

„V Budapešti (kde Hamilton startoval z pole position – pozn. red.) jsme měli neuvěřitelně rychlý vůz a v kvalifikaci jsme měli zmatek, a nakonec jsme se kvalifikovali na 18. místě. Další promarněná příležitost – moje chyba v Singapuru. To bylo promarněné potenciální vítězství a jisté třetí místo, které bylo pryč. Ale každý má sezony, které jsou tu a tam trochu nepovedené, ale já jsem takovou sezónu ještě neměl – když vidím tolik příležitostí, které jsem prošvihl. A to je určitě velmi frustrující.“

„Ale mám pocit, že moje kvalifikační tempo bylo skvělé. Myslím, že s Lewisem jsme měli podobný výkon. Nastupuji proti nejlepšímu jezdci všech dob, a pokud jsem na stejné úrovni během kvalifikačního kola, beru to jako zadostiučinění. Samozřejmě nejsem čistě spokojen jen s tím, že jsem na stejné úrovni jako můj týmový kolega, ale někdy musíte brát trochu nadhled, když váš týmový kolega má na svém kontě 100 pole positions nebo kolik jich má – 100 vítězství a sedm titulů mistra světa.“

Sdílejte na:
Zavřít