FIA chce zabránit dohadování o váhovém limitu pro rok 2026

FIA chce zabránit dohadování o váhovém limitu pro rok 2026

Mezinárodní automobilová federace FIA slíbila, že se vyhne jakémukoli „handrkování“ o minimálním váhovém limitu formule 1 pro novou éru pravidel v sezóně 2026, aby se předešlo tomu, že vozy budou příliš těžké.

Jednou z kritik současných vozů s přísavným efektem je, že jsou příliš těžké, přičemž minimální váhový limit je v současnosti stanoven na 798 kg. Ačkoli toto číslo zahrnuje i váhu pilota, je stále daleko od hmotnosti 585 kg, kterou vážily monoposty v roce 2008. Velkou část navýšení hmotnosti má na svědomí přechod na hybridní pohonnou jednotku, která využívá těžké baterie, a také řada bezpečnostních opatření včetně pevnějších ochranných struktur proti nárazu a systému Halo.

FIA si je však vědoma toho, že minimální váhový limit má tendenci se zvyšovat v závislosti na tlaku týmů na řídící orgán, aby jej zvýšil a vykompenzoval tak použití nových prvků vozu. Tomu se chce FIA pro sezónu 2026 vyhnout, protože se domnívá, že bude lepší stanovit váhový limit pro začátek nového cyklu pravidel a pak jej dodržovat. Tento postoj přichází v souvislosti s plánem snížit v roce 2026 váhu vozů formule 1 o 40 až 50 kilogramů, k čemuž mají přispět menší vozy a kola.

Nikolas Tombazis, šéf FIA pro oblast monopostů, má však jasno v tom, že jakmile bude váhový limit jednou stanoven, FIA nebude ochotna povolit jeho postupné navyšování jen proto, že týmy mají problém se do něj vměstnat.

„Je jasné, že pro týmy bude stále výzvou dosažení tak nízké hmotnosti. Nebudou to mít jednoduché. Ale my se budeme držet váhového limitu, který zavedeme, a už jej nebudeme navyšovat. Oni (týmy – pozn. red.) se prostě budou muset více snažit o snížení hmotnosti, pokud se jim to nepodaří,“ řekl Tombazis.

V posledních letech se v souvislosti s debatami o těžkých monopostech objevily dokonce návrhy, že by bylo možné minimální váhový limit zcela zrušit, jelikož by neohrozil bezpečnost, protože požadavky na nárazové zkoušky jsou dnes tak přísné. Podle řeckého inženýra by to však nebylo ideální, neboť by to mohlo odstartovat válku výdajů, při níž by týmy soustředily většinu svých prostředků na hon za lehkými součástkami.

„Několikrát se diskutovalo o tom, zdali potřebujeme váhový limit. Domníváme se však, že kdybychom se ho úplně zbavili, znamenalo by to nekonečnou bitvu o snižování hmotnosti. Mohlo by to vést k některým nepředvídatelným důsledkům. Takže to, co předkládáme pro rok 2026, bude váhový limit, který se posléze nebude měnit. Nebudeme podléhat tomuto neustálému typu handrkování o pár kilo, kdy nám pak týmy říkají, že když jsme přidali elektriku, tak ať přidáme dvě kila, nebo pneumatiky jsou o něco těžší, tak ať  přidáme dalších pár kilo a podobně. To my dělat nebudeme. Týmy budou muset pracovat v rámci tohoto limitu. A myslím, že v sezóně 2026 by se mohly objevit týmy, které budou mít trochu nadváhu,“ prozradil bývalý inženýr Ferrari.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formule 1 mě upoutala, když jsem jako malý sledoval souboje Michaela Schumachera a Fernanda Alonsa. Od té doby jsem se začal o královnu motorsportu více zajímat a propadl jsem tomu. Baví mě čtení knih o historii tohoto sportu a biografie bývalých jezdců F1.

Další články autora →