Formule E

Poslední úprava:
26.2.2016 10:18
Formule E je nový šampionát formulových závodů, který spadá pod Mezinárodní automobilovou federaci (FIA). Originální je v tom, že vozy jezdí pouze na elektrický pohon. Koncept soutěže vznikl v roce 2012, první závod se pak uskutečnil 13. září 2014 v Pekingu.

Informace

Šampionát Formule E je soutěží, kde aktuálně působí devět týmů, přičemž každý z nich na startovní rošt připraví dva vozy. Závody ve většině případů probíhají na upravených městských okruzích, které jsou dlouhé 2 až 3 kilometry. Výjimkou je například zmodernizovaný okruh Autódromo Hermanos Rodríguez, kde se oproti Formuli 1 jezdí na upravené verzi.

Formát závodní události se oproti klasickým víkendovým akcím liší. Začíná se dvěma dopoledními tréninky (45 a 30 minut), během kterých mají závodníci k dispozici dva vozy. Kvalifikace obvykle probíhá v poledne a trvá jednu hodinu. Samotný odpolední závod pak trvá zhruba 50 minut a zajímavý je tím, že během povinné zastávky v boxech mění piloti celý vůz. Bodování jsou závodníci standardním systémem Mezinárodní automobilové federace, stejně jako ve Formuli 1.

2014/15

Kalendář úvodního ročníku nového šampionátu se skládal z 11 závodů v 10 různých městech. Historicky první závod se konal 13. září 2014 v Pekingu, kde zvítězil Lucas di Grassi. Hodně mu k tomu ale pomohla kolize o první místo bojujícího Nicka Heidfelda s Nicolasem Prostem. V průběhu sezony se vítězství v některém ze závodů dočkalo celkem sedm jezdců. Sébastien Buemi (3x), Sam Bird (2x), António Félix da Costa, Nicolas Prost, Jérôme d'Ambrosio a právě Lucas di Grassi.

O vítězi šampionátu se rozhodovalo až v posledních dvou závodech, které se oba konaly v Londýně. Šanci na titul měli před posledním podnikem Piquet, Buemi i di Grassi. Nakonec se z vítězství radoval prvně zmíněný pilot, který uhájil první příčku pře druhým Buemim o jediný mistrovský bod.

2015/16

Druhá sezona Formule E odstartovala v říjnu 2015. Kalendář se i tentokrát skládá z 11 závodů. Dohromady je na startovním roštu osm výrobců, kteří jsou oprávněni k vytvoření a vývoji pohonných jednotek. Součástí kalendáře je také závod přímo v centru Berlína, kam to mají čeští fanoušci nejblíže. Do hlavního města Německa je to od hranic něco málo přes 200 kilometrů.

Roborace

S třetí sezonou Formule E má odstartovat také nový projekt Roborace. Má se jednat o elektronicky poháněné vozy, které ovšem nebude nikdo řídit! Globálně se bude jednat o první šampionát, kde závodní auta nebudou pilotovat žádní jezdci.

Související články

Soutěž: První závod Formule E

13. prosince 2018, 16:12 | Pavel Šimek
Ilustrační fotografie - Soutěž: První závod Formule E
Se startem nové sezóny Formule E jsme nachystali menší soutěž pro fanoušky této série o media pack od Audi Sport z loňské sezóny.

Soutěž je snadná: hlasujte u příspěvku na Facebooku níže pomocí palce, nebo srdíčka.

Tipovací otázka je snadná: "Vyhraje první závod v Rijádu bývalý závodní jezdec F1?"

Soutěžní příspěvek je z

Formule E představila útočný mód

9. prosince 2018, 11:52 | Pavel Šimek
Ilustrační fotografie - Formule E představila útočný mód
FIA představila fungování tzv. útočného módu, který bude k dispozici s nástupem nové generace vozů GEN2.

GEN2 se představí v ostrém závodním režimu poprvé příští týden v prvním závodu ročníku 2018/19 v saúdskoarabském Rijádu. Vozy budou disponovat větším výkonem (200 kW oproti loňským 180 kW), dvojnásobnou výdrží, kterou se &scaron

Nissan nabídl Alonsovi sedačku ve Formuli E

21. listopadu 2018, 17:47 | Pavel Šimek
Ilustrační fotografie - Nissan nabídl Alonsovi sedačku ve Formuli E
Představitelé dlouho lanaří Španěla, aby vstoupil do prvního plně elektrického šampionátu. Alonso navíc nyní dostal velkorysou nabídku od Nissan e.DAMS, který od nové sezóny nahrazuje Renault.

Fernanda Alonsa čeká poslední závod F1 v kariéře. Od srpna, kdy oznámil konec svého účinkování, se divoce spekuluje o tom, jakým směrem se vydá. Už nyní je jasné, že ho v příštím roce uvidíme s Toyotou ve světové vytrvalostní sérii, ale tak&e

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.