Formule E

Poslední úprava:
26.2.2016 10:18
Formule E je nový šampionát formulových závodů, který spadá pod Mezinárodní automobilovou federaci (FIA). Originální je v tom, že vozy jezdí pouze na elektrický pohon. Koncept soutěže vznikl v roce 2012, první závod se pak uskutečnil 13. září 2014 v Pekingu.

Informace

Šampionát Formule E je soutěží, kde aktuálně působí devět týmů, přičemž každý z nich na startovní rošt připraví dva vozy. Závody ve většině případů probíhají na upravených městských okruzích, které jsou dlouhé 2 až 3 kilometry. Výjimkou je například zmodernizovaný okruh Autódromo Hermanos Rodríguez, kde se oproti Formuli 1 jezdí na upravené verzi.

Formát závodní události se oproti klasickým víkendovým akcím liší. Začíná se dvěma dopoledními tréninky (45 a 30 minut), během kterých mají závodníci k dispozici dva vozy. Kvalifikace obvykle probíhá v poledne a trvá jednu hodinu. Samotný odpolední závod pak trvá zhruba 50 minut a zajímavý je tím, že během povinné zastávky v boxech mění piloti celý vůz. Bodování jsou závodníci standardním systémem Mezinárodní automobilové federace, stejně jako ve Formuli 1.

2014/15

Kalendář úvodního ročníku nového šampionátu se skládal z 11 závodů v 10 různých městech. Historicky první závod se konal 13. září 2014 v Pekingu, kde zvítězil Lucas di Grassi. Hodně mu k tomu ale pomohla kolize o první místo bojujícího Nicka Heidfelda s Nicolasem Prostem. V průběhu sezony se vítězství v některém ze závodů dočkalo celkem sedm jezdců. Sébastien Buemi (3x), Sam Bird (2x), António Félix da Costa, Nicolas Prost, Jérôme d'Ambrosio a právě Lucas di Grassi.

O vítězi šampionátu se rozhodovalo až v posledních dvou závodech, které se oba konaly v Londýně. Šanci na titul měli před posledním podnikem Piquet, Buemi i di Grassi. Nakonec se z vítězství radoval prvně zmíněný pilot, který uhájil první příčku pře druhým Buemim o jediný mistrovský bod.

2015/16

Druhá sezona Formule E odstartovala v říjnu 2015. Kalendář se i tentokrát skládá z 11 závodů. Dohromady je na startovním roštu osm výrobců, kteří jsou oprávněni k vytvoření a vývoji pohonných jednotek. Součástí kalendáře je také závod přímo v centru Berlína, kam to mají čeští fanoušci nejblíže. Do hlavního města Německa je to od hranic něco málo přes 200 kilometrů.

Roborace

S třetí sezonou Formule E má odstartovat také nový projekt Roborace. Má se jednat o elektronicky poháněné vozy, které ovšem nebude nikdo řídit! Globálně se bude jednat o první šampionát, kde závodní auta nebudou pilotovat žádní jezdci.

Související články

Daniel Abt: Můj nejlepší a zároveň nejhorší den kariéry (+VIDEO)

7. prosince 2017, 21:31 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Daniel Abt: Můj nejlepší a zároveň nejhorší den kariéry (+VIDEO)
Německý závodník měl výborný vstup do sezony. V ulicích Hong Kongu se mu dařilo jak v sobotu, tak v neděli. A právě v neděli si nadělil ke svým 25. narozeninám vítěství a vedení v šampionátu. Lídrem a vítězem byl však jen na chvíli...

Abt je jezdcem nově příchozího továrního týmu Audi, ovšem stáj jako taková v šampionátu elektrických formulí působí už od samotného vzniku. Do loňské sezóny soutěžila pod názvem 'Abt Schaeffler Audi Sport Team'. A Audi okamžitě ukázalo svou sílu. 

Pět

Zamíří Kvyat do Formule E?

6. prosince 2017, 10:45 | Dušan Bouzek | Komentáře
Ilustrační fotografie - Zamíří Kvyat do Formule E?
Ruský závodník údajně vede jednání se dvěma týmy působícími v elektrické sérii.

Ještě nedavno byl Daniil Kvyat považován za hvězdu budoucnosti Formule 1. Svou premiérovou sezónu v královně motorsportu absolvoval v roce 2014 po zisku titulu v GP3, v níž předvedl několik pěkných výkonů, díky kterým byl pro sezónu 2015 povýšen z Toro Rosso do Red Bullu, kde zaujal volné mí

Do Švýcarska se vrací okruhové závody

22. září 2017, 18:37 | Jan Dohnal | Komentáře
Ilustrační fotografie - Do Švýcarska se vrací okruhové závody
V první polovině června příštího roku se do Švýcarska vrátí okruhové závody po neuvěřitelných šedesáti letech. „Může“ za to Formule E.

Ve Švýcarsku byly zakázány okruhové závody po tragické nehodě během 24 hodin Le Mans v roce 1955, při které zemřelo 84 lidí včetně Pierra Levegha, jehož vůz usmrtil 83 diváků. Alpská země se chtěla podobné tragédii vyhnout.

V roce 2015, ale došlo ke změně, která umožnila ko

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.