Formule E

Poslední úprava:
26.2.2016 10:18
Formule E je nový šampionát formulových závodů, který spadá pod Mezinárodní automobilovou federaci (FIA). Originální je v tom, že vozy jezdí pouze na elektrický pohon. Koncept soutěže vznikl v roce 2012, první závod se pak uskutečnil 13. září 2014 v Pekingu.

Informace

Šampionát Formule E je soutěží, kde aktuálně působí devět týmů, přičemž každý z nich na startovní rošt připraví dva vozy. Závody ve většině případů probíhají na upravených městských okruzích, které jsou dlouhé 2 až 3 kilometry. Výjimkou je například zmodernizovaný okruh Autódromo Hermanos Rodríguez, kde se oproti Formuli 1 jezdí na upravené verzi.

Formát závodní události se oproti klasickým víkendovým akcím liší. Začíná se dvěma dopoledními tréninky (45 a 30 minut), během kterých mají závodníci k dispozici dva vozy. Kvalifikace obvykle probíhá v poledne a trvá jednu hodinu. Samotný odpolední závod pak trvá zhruba 50 minut a zajímavý je tím, že během povinné zastávky v boxech mění piloti celý vůz. Bodování jsou závodníci standardním systémem Mezinárodní automobilové federace, stejně jako ve Formuli 1.

2014/15

Kalendář úvodního ročníku nového šampionátu se skládal z 11 závodů v 10 různých městech. Historicky první závod se konal 13. září 2014 v Pekingu, kde zvítězil Lucas di Grassi. Hodně mu k tomu ale pomohla kolize o první místo bojujícího Nicka Heidfelda s Nicolasem Prostem. V průběhu sezony se vítězství v některém ze závodů dočkalo celkem sedm jezdců. Sébastien Buemi (3x), Sam Bird (2x), António Félix da Costa, Nicolas Prost, Jérôme d'Ambrosio a právě Lucas di Grassi.

O vítězi šampionátu se rozhodovalo až v posledních dvou závodech, které se oba konaly v Londýně. Šanci na titul měli před posledním podnikem Piquet, Buemi i di Grassi. Nakonec se z vítězství radoval prvně zmíněný pilot, který uhájil první příčku pře druhým Buemim o jediný mistrovský bod.

2015/16

Druhá sezona Formule E odstartovala v říjnu 2015. Kalendář se i tentokrát skládá z 11 závodů. Dohromady je na startovním roštu osm výrobců, kteří jsou oprávněni k vytvoření a vývoji pohonných jednotek. Součástí kalendáře je také závod přímo v centru Berlína, kam to mají čeští fanoušci nejblíže. Do hlavního města Německa je to od hranic něco málo přes 200 kilometrů.

Roborace

S třetí sezonou Formule E má odstartovat také nový projekt Roborace. Má se jednat o elektronicky poháněné vozy, které ovšem nebude nikdo řídit! Globálně se bude jednat o první šampionát, kde závodní auta nebudou pilotovat žádní jezdci.

Související články

ePrix Říma: Bird odolal Di Grassimu

15. dubna 2018, 12:53 | Rastislav Macko
Ilustrační fotografie - ePrix Říma: Bird odolal Di Grassimu
Sam Bird si zajistil druhé vítězství v této sezoně poté, co za sebou dokázal udržet úřadujícího šampiona Lucase Di Grassiho. Na pódiu je doplnil André Lotterer.

V premiérovÉ ePrix si po dramatické kvalifikaci zajistil pole position Švéd Felix Rosenqvist. Z druhého miesta na startu se mohl radovat Sam Bird a na třetím se umístil Novozélanďan Mitch Evans.

O drama se postaral zejména Antonio Felix da Costa, kterého tým neopatrně pustil ven z&nbs

Formule E: Třikrát poprvé aneb jak psal Abt v Mexiku dějiny

10. března 2018, 11:43 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Formule E: Třikrát poprvé aneb jak psal Abt v Mexiku dějiny
Konečně se na něj usmálo štěstí a mohl slavit vítězství. Řeč je o Danielu Abtovi, který v Mexiku proťal cílovou pásku jako první. Tentokrát už mu v cestě nic nestálo.

Rodák z Kemptenu na svůj první triumf čekal pořádně dlouho. Naposledy stál na stupínku nejvyšším ještě v době, kdy závodil ve Formuli 3, tedy v roce 2012. Poté následovalo období „sucha“. Od začátku působení ve Formuli E byl nespočetně krát blízko k&n

Formule E: Týmy odhalují v Ženevě vozy „Gen2“ pro sezonu 2018/19

6. března 2018, 19:36 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Formule E: Týmy odhalují v Ženevě vozy „Gen2“ pro sezonu 2018/19
Ve Švýcarsku právě probíhá autosalon, na kterém mimo jiné spatřily světlo světa futuristické vozy Formule E.

Stejně jako vozy Formule 1, tak i vozy Formule E bude od nadcházející sezony „zdobit“ ochrana hlavy, tzv. svatozář. Ovšem na těchto vozech Halo nebije do očí tolik jako u monopostů F1.  

Vozy pro 5. sezonu se svým vzhledem od ostatních formulových sérií liší absolutně vš&ia

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.