Formule E

Poslední úprava:
26.2.2016 10:18
Formule E je nový šampionát formulových závodů, který spadá pod Mezinárodní automobilovou federaci (FIA). Originální je v tom, že vozy jezdí pouze na elektrický pohon. Koncept soutěže vznikl v roce 2012, první závod se pak uskutečnil 13. září 2014 v Pekingu.

Informace

Šampionát Formule E je soutěží, kde aktuálně působí devět týmů, přičemž každý z nich na startovní rošt připraví dva vozy. Závody ve většině případů probíhají na upravených městských okruzích, které jsou dlouhé 2 až 3 kilometry. Výjimkou je například zmodernizovaný okruh Autódromo Hermanos Rodríguez, kde se oproti Formuli 1 jezdí na upravené verzi.

Formát závodní události se oproti klasickým víkendovým akcím liší. Začíná se dvěma dopoledními tréninky (45 a 30 minut), během kterých mají závodníci k dispozici dva vozy. Kvalifikace obvykle probíhá v poledne a trvá jednu hodinu. Samotný odpolední závod pak trvá zhruba 50 minut a zajímavý je tím, že během povinné zastávky v boxech mění piloti celý vůz. Bodování jsou závodníci standardním systémem Mezinárodní automobilové federace, stejně jako ve Formuli 1.

2014/15

Kalendář úvodního ročníku nového šampionátu se skládal z 11 závodů v 10 různých městech. Historicky první závod se konal 13. září 2014 v Pekingu, kde zvítězil Lucas di Grassi. Hodně mu k tomu ale pomohla kolize o první místo bojujícího Nicka Heidfelda s Nicolasem Prostem. V průběhu sezony se vítězství v některém ze závodů dočkalo celkem sedm jezdců. Sébastien Buemi (3x), Sam Bird (2x), António Félix da Costa, Nicolas Prost, Jérôme d'Ambrosio a právě Lucas di Grassi.

O vítězi šampionátu se rozhodovalo až v posledních dvou závodech, které se oba konaly v Londýně. Šanci na titul měli před posledním podnikem Piquet, Buemi i di Grassi. Nakonec se z vítězství radoval prvně zmíněný pilot, který uhájil první příčku pře druhým Buemim o jediný mistrovský bod.

2015/16

Druhá sezona Formule E odstartovala v říjnu 2015. Kalendář se i tentokrát skládá z 11 závodů. Dohromady je na startovním roštu osm výrobců, kteří jsou oprávněni k vytvoření a vývoji pohonných jednotek. Součástí kalendáře je také závod přímo v centru Berlína, kam to mají čeští fanoušci nejblíže. Do hlavního města Německa je to od hranic něco málo přes 200 kilometrů.

Roborace

S třetí sezonou Formule E má odstartovat také nový projekt Roborace. Má se jednat o elektronicky poháněné vozy, které ovšem nebude nikdo řídit! Globálně se bude jednat o první šampionát, kde závodní auta nebudou pilotovat žádní jezdci.

Související články

Heidfeld se zapsal do dějin: Jako první pilot získal v Monaku pódium v F1 i Formuli E

13. května 2017, 22:31 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Heidfeld se zapsal do dějin: Jako první pilot získal v Monaku pódium v F1 i Formuli E
V soupisce šampionátu elektrických formulí najdeme hned několik jmen jezdců, kteří závodili také ve Formuli 1, avšak jedinému Heidfeldovi se podařilo ukořistit stupně vítězů v obou hlavních formulových sériích, když v sobotním závodě Formule E doplnil na pódiu Sébastiena Buemiho a Lucase di Grassiho.

Dlouhých 11 let – mezi lety 2000 a 2011 - jsme mohli Nicka Heidfelda vídat v královně motorismu, kde reprezentoval barvy mnoha týmů. V monackém knížectví se objevil na stupních vítězů dvakrát, v roce 2005 coby jezdec Williamsu a o dva roky později se stájí BMW Sauber. Šampaňské

Potvrzeno: Formule E se vrací na zrenovovanou trať na Tempelhofu

10. února 2017, 18:29 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Potvrzeno: Formule E se vrací na zrenovovanou trať na Tempelhofu
Už je potvrzené, že o závod u našich západních sousedů nepřijdeme. Bude se totiž opět závodit na bývalém letišti, Tempelhofu. A možná se dočkáme dvojité porce!

Na konci ledna dostali pořadatelé závodu v hlavním městě Německa od senátu ránu pod pás, protože novému obsazení senátu, straně Zelených, se závodění v centru nezamlouvalo, a proto dali závodu na Karl-Marx-Alle červenou.

V úvahu tedy přicházela alternativa návra

Berlín ePrix: Závod na Karl-Marx-Allee dostal od senátu červenou, alternativou je Tempelhof

24. ledna 2017, 21:31 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Berlín ePrix: Závod na Karl-Marx-Allee dostal od senátu červenou, alternativou je Tempelhof
Závod Formule E v centru Berlína se těšil velkému úspěchu, proto rozhodnutí senátu o zrušení akce na Karl-Marx-Allee je velmi překvapivé. Jednou z alternativ je návrat na Tempelhof, ale ani tato možnost není bezproblémová….

I přesto, že vstupenky na Berlínskou ePrix, která je naplánovaná na 10. června, jsou již od půlky prosince v prodeji, tak v neděli dopoledne informoval Tagesspiegel o tom, že se letos nebude závodit na Karl-Marx-Alle, jak bylo původně plánováno. Stojí za tím nové obsazení senátu, které se závo

1 2 3 4 5 6 7 8 »

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.