Formule E

Poslední úprava:
26.2.2016 10:18
Formule E je nový šampionát formulových závodů, který spadá pod Mezinárodní automobilovou federaci (FIA). Originální je v tom, že vozy jezdí pouze na elektrický pohon. Koncept soutěže vznikl v roce 2012, první závod se pak uskutečnil 13. září 2014 v Pekingu.

Informace

Šampionát Formule E je soutěží, kde aktuálně působí devět týmů, přičemž každý z nich na startovní rošt připraví dva vozy. Závody ve většině případů probíhají na upravených městských okruzích, které jsou dlouhé 2 až 3 kilometry. Výjimkou je například zmodernizovaný okruh Autódromo Hermanos Rodríguez, kde se oproti Formuli 1 jezdí na upravené verzi.

Formát závodní události se oproti klasickým víkendovým akcím liší. Začíná se dvěma dopoledními tréninky (45 a 30 minut), během kterých mají závodníci k dispozici dva vozy. Kvalifikace obvykle probíhá v poledne a trvá jednu hodinu. Samotný odpolední závod pak trvá zhruba 50 minut a zajímavý je tím, že během povinné zastávky v boxech mění piloti celý vůz. Bodování jsou závodníci standardním systémem Mezinárodní automobilové federace, stejně jako ve Formuli 1.

2014/15

Kalendář úvodního ročníku nového šampionátu se skládal z 11 závodů v 10 různých městech. Historicky první závod se konal 13. září 2014 v Pekingu, kde zvítězil Lucas di Grassi. Hodně mu k tomu ale pomohla kolize o první místo bojujícího Nicka Heidfelda s Nicolasem Prostem. V průběhu sezony se vítězství v některém ze závodů dočkalo celkem sedm jezdců. Sébastien Buemi (3x), Sam Bird (2x), António Félix da Costa, Nicolas Prost, Jérôme d'Ambrosio a právě Lucas di Grassi.

O vítězi šampionátu se rozhodovalo až v posledních dvou závodech, které se oba konaly v Londýně. Šanci na titul měli před posledním podnikem Piquet, Buemi i di Grassi. Nakonec se z vítězství radoval prvně zmíněný pilot, který uhájil první příčku pře druhým Buemim o jediný mistrovský bod.

2015/16

Druhá sezona Formule E odstartovala v říjnu 2015. Kalendář se i tentokrát skládá z 11 závodů. Dohromady je na startovním roštu osm výrobců, kteří jsou oprávněni k vytvoření a vývoji pohonných jednotek. Součástí kalendáře je také závod přímo v centru Berlína, kam to mají čeští fanoušci nejblíže. Do hlavního města Německa je to od hranic něco málo přes 200 kilometrů.

Roborace

S třetí sezonou Formule E má odstartovat také nový projekt Roborace. Má se jednat o elektronicky poháněné vozy, které ovšem nebude nikdo řídit! Globálně se bude jednat o první šampionát, kde závodní auta nebudou pilotovat žádní jezdci.

Související články

Zürich ePrix: Formule E láme ledy

10. června 2018, 23:32 | Rastislav Macko | Komentáře
Ilustrační fotografie - Zürich ePrix: Formule E láme ledy
Formula E prolomila přes 60 let trvající zákaz okruhových závodů ve Švýcarsku. Závody vyhrál obhájce titulu Lucas di Grassi. Za ním dojel do cíle Sam Bird a pódium po dlouhé době doplnil Jerôme d'Ambrosio.

Pokud se vzpomene Švýcarsko, většině fanouškům motorsportu přijde na mysli země, ve které se narodilo několik dobrých závodníků jako např. Clay Regazzoni, Jo Siffert, Marcel Fässler, Neel Jani, Sebastien Buemi, Alain Menu, Simona de Silvestro, případně pod francouzskou vlajkou jezdící rodák z Ženevy, Romain

Kalendář Formule E pro sezonu 2018/19: Návrat Monaka a premiéra v Saúdské Arábii

7. června 2018, 18:24 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Kalendář Formule E pro sezonu 2018/19: Návrat Monaka a premiéra v Saúdské Arábii
FIA dnes zveřejnila kalendář pro pátou sezonu šampionátu elektrických formulí. Ačkoliv není ještě kompletní, tak je jisté, že sezona odstartuje tentokrát v Saúdské Arábii. Kromě novinek v kalendáři se doznala změn i technická pravidla a formát závodního víkendu.

Zatím každý ročník Formule E odstartoval v Číně, to se však nadcházející sezonu změní. Úvodní podnik se totiž přesouvá na Blízký východ, přesněji do Diriyah, města nacházejícího na severozápadě od hlavního města Saúdské Arábie, Ri&aacut

Potvrzeno: Massa podepsal tříletou smlouvu s Venturi

15. května 2018, 16:46 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Potvrzeno: Massa podepsal tříletou smlouvu s Venturi
Brazilský závodník ještě před odchodem z F1 testoval vůz její elektrické sestřičky, Formule E. Již tehdy na něj zapůsobila a netajil se tím, že by v ní rád jednou závodil. Rok s rokem se sešel a Massa je krok od zisku angažmá u jednoho z týmů Formule E.

Ve stále ještě poměrně mladičkém šampionátu se za jeho existence vystřídalo velké množství pilotů F1. Aktuálně můžeme v soupisce najít bývalé piloty Toro Rosso Jean-Erica Vergna a Sebastiena Buemiho, dále Lucase di Grassiho, Nicka Heidfelda, Antonia Felixe da Costu, Nelsona Piqueta ml., Stepahne

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.