Formule E

Poslední úprava:
26.2.2016 10:18
Formule E je nový šampionát formulových závodů, který spadá pod Mezinárodní automobilovou federaci (FIA). Originální je v tom, že vozy jezdí pouze na elektrický pohon. Koncept soutěže vznikl v roce 2012, první závod se pak uskutečnil 13. září 2014 v Pekingu.

Informace

Šampionát Formule E je soutěží, kde aktuálně působí devět týmů, přičemž každý z nich na startovní rošt připraví dva vozy. Závody ve většině případů probíhají na upravených městských okruzích, které jsou dlouhé 2 až 3 kilometry. Výjimkou je například zmodernizovaný okruh Autódromo Hermanos Rodríguez, kde se oproti Formuli 1 jezdí na upravené verzi.

Formát závodní události se oproti klasickým víkendovým akcím liší. Začíná se dvěma dopoledními tréninky (45 a 30 minut), během kterých mají závodníci k dispozici dva vozy. Kvalifikace obvykle probíhá v poledne a trvá jednu hodinu. Samotný odpolední závod pak trvá zhruba 50 minut a zajímavý je tím, že během povinné zastávky v boxech mění piloti celý vůz. Bodování jsou závodníci standardním systémem Mezinárodní automobilové federace, stejně jako ve Formuli 1.

2014/15

Kalendář úvodního ročníku nového šampionátu se skládal z 11 závodů v 10 různých městech. Historicky první závod se konal 13. září 2014 v Pekingu, kde zvítězil Lucas di Grassi. Hodně mu k tomu ale pomohla kolize o první místo bojujícího Nicka Heidfelda s Nicolasem Prostem. V průběhu sezony se vítězství v některém ze závodů dočkalo celkem sedm jezdců. Sébastien Buemi (3x), Sam Bird (2x), António Félix da Costa, Nicolas Prost, Jérôme d'Ambrosio a právě Lucas di Grassi.

O vítězi šampionátu se rozhodovalo až v posledních dvou závodech, které se oba konaly v Londýně. Šanci na titul měli před posledním podnikem Piquet, Buemi i di Grassi. Nakonec se z vítězství radoval prvně zmíněný pilot, který uhájil první příčku pře druhým Buemim o jediný mistrovský bod.

2015/16

Druhá sezona Formule E odstartovala v říjnu 2015. Kalendář se i tentokrát skládá z 11 závodů. Dohromady je na startovním roštu osm výrobců, kteří jsou oprávněni k vytvoření a vývoji pohonných jednotek. Součástí kalendáře je také závod přímo v centru Berlína, kam to mají čeští fanoušci nejblíže. Do hlavního města Německa je to od hranic něco málo přes 200 kilometrů.

Roborace

S třetí sezonou Formule E má odstartovat také nový projekt Roborace. Má se jednat o elektronicky poháněné vozy, které ovšem nebude nikdo řídit! Globálně se bude jednat o první šampionát, kde závodní auta nebudou pilotovat žádní jezdci.

Související články

10 pilotů Formule 1, o kterých jste možná nevěděli, že závodili ve Formuli E

25. září 2018, 17:09 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - 10 pilotů Formule 1, o kterých jste možná nevěděli, že závodili ve Formuli E
Formule E je stále oblíbenější závodní platformou. Dokazuje to i fakt, že se aspoň jednoho ze závodu zúčastnila spousta bývalých i současných pilotů královny motorismu. V tomto článku se podíváme na deset závodníků, o jejichž účasti jste možná nevěděli.

Série elektrických formulí je stále populárnější a přicházejí do ní také závodníci, kteří mají zkušenosti z Formule 1 a velmi se jim daří. Skvělým příkladem je úřadující mistr světa ze sezony 2017/18 Jean-Eric Vergne, šampion druh&eacut

Formule E: Albon a Buemi potvrzení u Nissanu

20. září 2018, 13:48 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Formule E: Albon a Buemi potvrzení u Nissanu
Francouzský tým dnes oznámil své jezdecké složení pro nadcházející sezonu Formule E. Vedle Sébastiena Buemiho bude jezdit Alexander Albon.

Dnes se týmu Toro Rosso opět zúžil seznam potenciálních kandidátů na jednu z jejich sedaček o dvě jména. Stáj Nissan e.dams totiž potvrdila, že novým týmovým parťákem šampiona ze sezony 2015/16 Sébastiena Buemiho bude dvaadvacetiletý Alexander Albon.

Pro Anglo-thajce to však neb

Šéf Formuly E má zálusk na Alonsa

13. září 2018, 21:04 | Anton Krajčoviech | Komentáře
Ilustrační fotografie - Šéf Formuly E má zálusk na Alonsa
Formula E pomaly rastie do väčších rozmerov. Nový titulný sponzor a čím ďalej tým viac osobností svetového formátu. Alejandro Agag by bol rád, keby do elektrickej série príde aj Fernando Alonso.

Fernando Alonso na konci tohto roka opúšťa Formulu 1 po sedemnástich sezónach. Zatiaľ nevedno kam španielsky šampión zamieri, no už sa stihol zúčastniť testu s IndyCar v Barber Parku. Samotný Alonso uviedol, že sa rozhodne v októbri.

Okrem potenciálneho zapojenia sa do formulovej série za veľkou ml&aacut

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.