Formule E

Poslední úprava:
26.2.2016 10:18
Formule E je nový šampionát formulových závodů, který spadá pod Mezinárodní automobilovou federaci (FIA). Originální je v tom, že vozy jezdí pouze na elektrický pohon. Koncept soutěže vznikl v roce 2012, první závod se pak uskutečnil 13. září 2014 v Pekingu.

Informace

Šampionát Formule E je soutěží, kde aktuálně působí devět týmů, přičemž každý z nich na startovní rošt připraví dva vozy. Závody ve většině případů probíhají na upravených městských okruzích, které jsou dlouhé 2 až 3 kilometry. Výjimkou je například zmodernizovaný okruh Autódromo Hermanos Rodríguez, kde se oproti Formuli 1 jezdí na upravené verzi.

Formát závodní události se oproti klasickým víkendovým akcím liší. Začíná se dvěma dopoledními tréninky (45 a 30 minut), během kterých mají závodníci k dispozici dva vozy. Kvalifikace obvykle probíhá v poledne a trvá jednu hodinu. Samotný odpolední závod pak trvá zhruba 50 minut a zajímavý je tím, že během povinné zastávky v boxech mění piloti celý vůz. Bodování jsou závodníci standardním systémem Mezinárodní automobilové federace, stejně jako ve Formuli 1.

2014/15

Kalendář úvodního ročníku nového šampionátu se skládal z 11 závodů v 10 různých městech. Historicky první závod se konal 13. září 2014 v Pekingu, kde zvítězil Lucas di Grassi. Hodně mu k tomu ale pomohla kolize o první místo bojujícího Nicka Heidfelda s Nicolasem Prostem. V průběhu sezony se vítězství v některém ze závodů dočkalo celkem sedm jezdců. Sébastien Buemi (3x), Sam Bird (2x), António Félix da Costa, Nicolas Prost, Jérôme d'Ambrosio a právě Lucas di Grassi.

O vítězi šampionátu se rozhodovalo až v posledních dvou závodech, které se oba konaly v Londýně. Šanci na titul měli před posledním podnikem Piquet, Buemi i di Grassi. Nakonec se z vítězství radoval prvně zmíněný pilot, který uhájil první příčku pře druhým Buemim o jediný mistrovský bod.

2015/16

Druhá sezona Formule E odstartovala v říjnu 2015. Kalendář se i tentokrát skládá z 11 závodů. Dohromady je na startovním roštu osm výrobců, kteří jsou oprávněni k vytvoření a vývoji pohonných jednotek. Součástí kalendáře je také závod přímo v centru Berlína, kam to mají čeští fanoušci nejblíže. Do hlavního města Německa je to od hranic něco málo přes 200 kilometrů.

Roborace

S třetí sezonou Formule E má odstartovat také nový projekt Roborace. Má se jednat o elektronicky poháněné vozy, které ovšem nebude nikdo řídit! Globálně se bude jednat o první šampionát, kde závodní auta nebudou pilotovat žádní jezdci.

Související články

Potvrzeno: Formule E se vrací na zrenovovanou trať na Tempelhofu

10. února 2017, 18:29 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Potvrzeno: Formule E se vrací na zrenovovanou trať na Tempelhofu
Už je potvrzené, že o závod u našich západních sousedů nepřijdeme. Bude se totiž opět závodit na bývalém letišti, Tempelhofu. A možná se dočkáme dvojité porce!

Na konci ledna dostali pořadatelé závodu v hlavním městě Německa od senátu ránu pod pás, protože novému obsazení senátu, straně Zelených, se závodění v centru nezamlouvalo, a proto dali závodu na Karl-Marx-Alle červenou.

V úvahu tedy přicházela alternativa návra

Berlín ePrix: Závod na Karl-Marx-Allee dostal od senátu červenou, alternativou je Tempelhof

24. ledna 2017, 21:31 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Berlín ePrix: Závod na Karl-Marx-Allee dostal od senátu červenou, alternativou je Tempelhof
Závod Formule E v centru Berlína se těšil velkému úspěchu, proto rozhodnutí senátu o zrušení akce na Karl-Marx-Allee je velmi překvapivé. Jednou z alternativ je návrat na Tempelhof, ale ani tato možnost není bezproblémová….

I přesto, že vstupenky na Berlínskou ePrix, která je naplánovaná na 10. června, jsou již od půlky prosince v prodeji, tak v neděli dopoledne informoval Tagesspiegel o tom, že se letos nebude závodit na Karl-Marx-Alle, jak bylo původně plánováno. Stojí za tím nové obsazení senátu, které se závo

Gutiérrez v F1 končí, bude závodit ve Formuli E

9. ledna 2017, 18:52 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Gutiérrez v F1 končí, bude závodit ve Formuli E
Esteban Gutiérrez odchází z královny motorismu, kde nenašel působiště pro nacházející sezónu. Přestupuje do elektrických formulí. Svůj debut si odbude před domácím publikem 1. dubna v Mexiku.

Pětadvacetiletý Mexičan nenaplnil očekávání nováčka na startovním roštu, amerického týmu Haas, když na rozdíl od svého týmového kolegy Romaina Grosjeana nedokázal ani jednou dojet na bodech. Svoje místo ztratil ve prospěch Kevina Magnussena, bývalého pilota Renaultu. Guti&eacut

1 2 3 4 5 6 7 8 »

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.