Formule E

Poslední úprava:
26.2.2016 10:18
Formule E je nový šampionát formulových závodů, který spadá pod Mezinárodní automobilovou federaci (FIA). Originální je v tom, že vozy jezdí pouze na elektrický pohon. Koncept soutěže vznikl v roce 2012, první závod se pak uskutečnil 13. září 2014 v Pekingu.

Informace

Šampionát Formule E je soutěží, kde aktuálně působí devět týmů, přičemž každý z nich na startovní rošt připraví dva vozy. Závody ve většině případů probíhají na upravených městských okruzích, které jsou dlouhé 2 až 3 kilometry. Výjimkou je například zmodernizovaný okruh Autódromo Hermanos Rodríguez, kde se oproti Formuli 1 jezdí na upravené verzi.

Formát závodní události se oproti klasickým víkendovým akcím liší. Začíná se dvěma dopoledními tréninky (45 a 30 minut), během kterých mají závodníci k dispozici dva vozy. Kvalifikace obvykle probíhá v poledne a trvá jednu hodinu. Samotný odpolední závod pak trvá zhruba 50 minut a zajímavý je tím, že během povinné zastávky v boxech mění piloti celý vůz. Bodování jsou závodníci standardním systémem Mezinárodní automobilové federace, stejně jako ve Formuli 1.

2014/15

Kalendář úvodního ročníku nového šampionátu se skládal z 11 závodů v 10 různých městech. Historicky první závod se konal 13. září 2014 v Pekingu, kde zvítězil Lucas di Grassi. Hodně mu k tomu ale pomohla kolize o první místo bojujícího Nicka Heidfelda s Nicolasem Prostem. V průběhu sezony se vítězství v některém ze závodů dočkalo celkem sedm jezdců. Sébastien Buemi (3x), Sam Bird (2x), António Félix da Costa, Nicolas Prost, Jérôme d'Ambrosio a právě Lucas di Grassi.

O vítězi šampionátu se rozhodovalo až v posledních dvou závodech, které se oba konaly v Londýně. Šanci na titul měli před posledním podnikem Piquet, Buemi i di Grassi. Nakonec se z vítězství radoval prvně zmíněný pilot, který uhájil první příčku pře druhým Buemim o jediný mistrovský bod.

2015/16

Druhá sezona Formule E odstartovala v říjnu 2015. Kalendář se i tentokrát skládá z 11 závodů. Dohromady je na startovním roštu osm výrobců, kteří jsou oprávněni k vytvoření a vývoji pohonných jednotek. Součástí kalendáře je také závod přímo v centru Berlína, kam to mají čeští fanoušci nejblíže. Do hlavního města Německa je to od hranic něco málo přes 200 kilometrů.

Roborace

S třetí sezonou Formule E má odstartovat také nový projekt Roborace. Má se jednat o elektronicky poháněné vozy, které ovšem nebude nikdo řídit! Globálně se bude jednat o první šampionát, kde závodní auta nebudou pilotovat žádní jezdci.

Související články

Motorsport zažívá zemětřesení: Porsche odchází kvůli Formuli E z LMP1

28. července 2017, 11:14 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Motorsport zažívá zemětřesení: Porsche odchází kvůli Formuli E z LMP1
Další velká rána pro vytrvalostní závody. Po Audi přijde WEC v kategorii LMP1 také o Porsche. Zdá se, že série elektrických formulí působí na kvalitní výrobce jako magnet, a ti vyjíždí ze starých zajetých kolejí, přesto, že to jejich původním seriálům může ublížit, nebo dokonce to pro ně může znamenat definitivní konec.

Během včerejšího dne německá média informovala o odchodu Porsche z vytrvalostních závodů, aby se mohla plně věnovat vývoji ve Formuli E. Vstup je plánovaný pro přespříští sezónu, tedy pro ročník 2019/20.

Jejich stáhnutí se je ještě překvapivější s&nbs

ŠOK! Mercedes se stáhne po sezoně 2018 z DTM, dá přednost Formuli E!

25. července 2017, 00:02 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - ŠOK! Mercedes se stáhne po sezoně 2018 z DTM, dá přednost Formuli E!
Prohlášení Tota Wolffa otřáslo v pondělních odpoledních hodinách základnami hned dvou šampionátů, a sice německé závodní série DTM a poměrně mladičkého šampionátu, Formule E. Díky odchodu Stříbrných šípů bude stát na startovním roštu DTM místo 18 vozů žalostných 12, zatímco ve Formuli E počet jezdců vzroste.

Pošle odchod Mercedesu DTM „do hrobu“? Ani televizní stanice se o živé vysílání nikterak neperou…

Dalo by se říci, že je to jakýsi domino efekt. A rozhodnutí Mercedesu je pochopitelné. Šampionát elektrické formule nabírá na atraktivitě a o vstup m

Heidfeld se zapsal do dějin: Jako první pilot získal v Monaku pódium v F1 i Formuli E

13. května 2017, 22:31 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Heidfeld se zapsal do dějin: Jako první pilot získal v Monaku pódium v F1 i Formuli E
V soupisce šampionátu elektrických formulí najdeme hned několik jmen jezdců, kteří závodili také ve Formuli 1, avšak jedinému Heidfeldovi se podařilo ukořistit stupně vítězů v obou hlavních formulových sériích, když v sobotním závodě Formule E doplnil na pódiu Sébastiena Buemiho a Lucase di Grassiho.

Dlouhých 11 let – mezi lety 2000 a 2011 - jsme mohli Nicka Heidfelda vídat v královně motorismu, kde reprezentoval barvy mnoha týmů. V monackém knížectví se objevil na stupních vítězů dvakrát, v roce 2005 coby jezdec Williamsu a o dva roky později se stájí BMW Sauber. Šampaňské

1 2 3 4 5 6 7 8 9 »

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.