Di Resta svým výkonem ohromil: Hill jej přirovnal k boxerovi v ringu, Wolff si přeje jeho návrat

Di Resta svým výkonem ohromil: Hill jej přirovnal k boxerovi v ringu, Wolff si přeje jeho návrat

Paul di Resta byl na poslední chvíli povolán coby náhradník nemocného Felipeho Massy a bez jakékoliv přípravy s aktuálním vozem zajel solidní kolo, zaznamenal 19. nejlepší čas, což bylo pro všechny milým překvapením. Wolff dokonce doufá, že si tím Skot řekne o obnovení angažmá v F1.

Williams se dostal před kvalifikací do poměrně prekérní situace, když musel rychle najít náhradu za nemocného Felipeho Massu. Stáj z Grove mohla buďto sáhnout po pilotech, kteří se letos účastnili prvních tréninků, což je Alfonso Celis nebo Sergey Sirotkin. Oficiálním rezervním jezdcem je však Paul di Resta.

Byť má na simulátoru naježděno spoustu hodin, tak ve voze letošní specifikace doposud neseděl. Jenže do karet mu hrál fakt, že oproti výše zmiňovaným ví alespoň trochu, jak auto F1 funguje v závodním módu.

Jednatřicetiletý rodák z Uphallu přiznal, že byl nervózní. To se dá ovšem pochopit. Ve voze Formule 1 seděl naposledy v roce 2013 a od té doby se toho spousta změnila. Všechny změny má sice prostudované dopodrobna, díky tomu, že působí v britské televizi Sky Sports jako expert, přičemž měl nahradit nemocného Martina Brundla. To se nakonec nestalo, protože „za pět dvanáct“ musel vyměnit mikrofon za volant monopostu F1 a čekala na něj zkouška ohněm.

Také tým byl postaven před těžký úkol, a sice přestavit Massův FW40 na míru pro Paula di Restu. Tento úkol mechanici zvládli na výbornou.

Di Resta následně nezahálel a bezprostředně po otevření pitline vyrazil na trať, aby si vůz „osahal“. Postupně zrychloval a zajížděl svá osobní maxima. Ve výsledkové listině obsadil devatenáctou příčku, před Sauberem Marcuse Ericssona.

Ale nemá se vůbec za co stydět. Na to, že to byla jeho premiéra, tak podal nad očekávání dobrý výkon, přičemž na svého zkušenějšího týmového kolegu, osmnáctiletého Lance Strolla, ztratil jen sedm desetin.

„Bylo to divné. Ráno jsem si žehlil tričko a probírali jsme, o čem budeme během přenosu mluvit,“ popisoval di Resta v rozhovoru pro Sky Sports s Damonem Hillem a Simonem Lazenbym, který v tu dobu absolutně nečekal, že bude muset odevzdat mikrofon a stát se z minuty na minutu zase pilotem F1. Pro Brita bylo nečekané nasazení zkouška ohněm. „Nebudu lhát. Bál jsem se, byl jsem nervózní a znepokojený. Neřídil jsem tyto vozy tři a půl roku, kromě deseti kol, které jsem odjel ve voze z roku 2014 a oni mě potom takto hodili do kvalifikace, což je ten nejhlubší konec. Je to, jako byste skákali z útesu a sledovali svůj boj o přežití.“

Di Resta se podle svých slov s vozem sžil poměrně rychle, což vedlo k tomu, že každé další kolo bylo o půl vteřiny rychlejší než to poslední. Je však přesvědčený, že neodhalil svůj úplný potenciál. Pochvaluje si také parádní vyvážení vozu, které označil za vůbec nejlepší. „Tým mě připravil nejlépe, jak mohl,“ posílá slova chváli do Wiliamsu di Resta.

Brit, který v současnosti závodí v seriálu německých cestovních vozů DTM, se necítí být pod tlakem: „Do závodu nastupuju bez tlaku. Chci se probojovat výš. Sám jsem zvědavý, jak na tom budu s fyzičkou po 70 kolech v absolutním horku.“

„Vůz letošní specifikace mě nepřekvapil. Očekával jsem, že budu ještě rychlejší. Závod bude jiným příběhem. Netuším, jak se budou chovat pneumatiky a nikdy jsem neřídil vůz s větším množstvím paliva, takže v první zatáčce to bude šok,“ předpokládá dvanáctý muž v šampionátu jezdců DTM.

Snad pro všechny jezdce je okruh nedaleko Budapešti největší výzvou v kalendáři Formule 1 vůbec. Ani u di Resty tomu není jinak. „Řekl bych, že je Maďarsko na čele mého žebříčku nejtěžších Velkých cen, které jsem odjel. Jednou z nich je ta z roku 2012. Moje letní prázdniny začaly o něco dříve, než bylo plánováno. Očekávám, že tento víkend bude všechno ok, ale nemůžete se připravit perfektně, když neznáte sílu přetížení.“

S di Restovo výkonem je spokojený také mistr světa 1996 Damon Hill: „Sice to není, jako byste se postavili do ringu s mistrem v těžké váze, ale není od toho daleko. Poslat chlapce na trať, aniž by před tím jezdil, je obrovská úloha. Nedělal žádné chyby, stále zrychloval a není poslední. Zní to jako bídná chvála, ale není. Byl to perfektní výkon. Je zkušený jezdec. Vypadalo to, jako by to dělal dlouho, ale přitom byl v autě jen 15 minut.“

„Závod bude o něčem jiném. Postupně si bude zvykat a nabírat rychlost. Problém bude ale v tom, jak bude schopný se vypořádat s horkem a jak to celé vydrží,“ dodal Hill.

Uznání si di Resta vysloužil také od šéfa týmu Toto Wolffa, podle kterého odvedl během kvalifikace „neuvěřitelnou práci“.

„Byl katapultován do vozu F1 a vešel se za svého týmového kolegu do sedmi desetin a už vůbec nevypadal směšně, což je hlavní úspěch,“ ohodnotil jej Wolff, který nevylučuje, že bychom mohli di Restu jednoho dne zase vídat na startovním roštu královny motorismu pravidelně. „Všechno je možné. Uvidíme, jak si povede zítra v závodě. Je solidním jezdcem, což můžete vidět v DTM. Pokud by toto znamenalo obnovení jeho kariéry v F1, byl bych první, kdo by se radoval.“

Rakušan dokonce prozradil, že je potencionálním kandidátem na post rezervního jezdce Stříbrných šípů. Aktuálně je na této pozici Pascal Wehrlein. U Němce je však problém v tom, že jezdí v Sauberu, tudíž by byl problém, si jej v případě nouze vypůjčit.

Na otázku, koho by teda v takovéto situaci volil právě Mercedes, odpověděl: „To je dobrá otázka. Po dnešku by to byl pravděpodobně Paul.“

Sdílejte na:
Zavřít