Čtenáři RF1 hodnotí sezónu 2010

Čtenáři RF1 hodnotí sezónu 2010

Formule 1 má za sebou další z úžasných a dramatických sezón, která vyústila v zisk titulu pro mladého závodníka týmu Red Bull, Sebastiana Vettela.

Tento třiadvacetiletý německý závodník, který do světa F1 vstoupil v roce 2007 jako nejmladší závodník a hned získal první mistrovský bod, se tak stal historicky nejmladším mistrem světa ve Formuli 1.

Do dějiště posledního závodu letošní sezony v Abú Dhabí vyrazila hned čtveřice pilotů, která stále živila šanci na zisk titulu Mistra světa. Lewis Hamilton a Sebastian Vettel museli ale věřit v to, že Alonso s Webberem totálně propadnou. Díky tomu, že o titul bojovali v posledním závodě hned čtyři jezdci, se tento ročník zařadil mezi ty nejdramatičtější v šedesátileté historii Formule 1. Dramatičtější sezónu nepamatuji, a to efjedničky sleduji od roku 2001. V paměti mi dodnes zůstala sezona 2003, kde se rozhodovalo v posledním závodě mezi Schumacherem a Raikkonenem, v roce 2006 mezi Alonsem a Schumacherem, v roce 2007 mezi trojicí jezdců Raikkonenem, Alonsem a Hamiltonem, který ještě dva závody před koncem měl náskok 17 bodů na druhého v pořadí, ale dokázal svůj náskok neskutečným způsobem prohospodařit. I další sezona, tedy ročník 2008, neměla jasno ani kilometr před koncem posledního závodu o tom, kdo bude navždy zapsán v listině mistrů světa F1. Úplně mám husí kůži, jen ta vzpomínka na ten závěr závodu mrazí. Ale teď se pojďme podívat na rozhodující víkend v sezoně 2010 z mého pohledu.

Poslední kvalifikaci v Abú Dhabi vyhrál Vettel před Hamiltonem, Alonsem a Webberem, čtvrtý byl Button, a až z pátého místa odstartoval Webber. Vettel tak položil dobrý základ pro boj o mistrovský titul. Start se obešel bez nehod, ale až o pár zatáček dál se stala věc, která uzemnila všechny fandy Schumiho, který dostal nepříjemné hodiny, otočil svůj vůz směrem do tratě, a tam na něj velmi nepříjemně najel Vitantonio Liuzzi. Vše se to naštěstí obešlo bez zranění, ale na první pohled to vypadalo hrozivě. Na trať tak vyjel Safety Car, několik jezdců zajelo do boxů, a to v tu chvíli ještě nevěděli, že se někteří stanou hlavními aktéry v boji o titul.

Po zastávkách v boxech jel Alonso za Petrovem a nemohl jej předjet. Petrov ho více méně brzdil a Vettel na prvním místě stále více ujížděl a s přehledem držel první místo. Mark Webber jel až za Alonsem a o titulu bylo stále více jasno. Když se pak mezi Alonsa, který jel daleko za Vettelem, vecpal ještě Kubica, bylo „hotovo“. Alonso dojel až sedmý, Vettel vyhrál a získal tak titul. Všichni si přáli co nejdramatičtější průběh závodu. Závod to byl dramatický, o tom žádná, ale mohl být o „něco“ zajímavější, kdyby pár kol před koncem jel Alonso na páté příčce, tedy těsně za nějakým soupeřem, pokud by Vettel vedl, v tu chvíli by o titulu rozhodoval počet třetích míst. ANO, počet třetích míst, tohle není překlep. V případě rovnosti bodů mezi Vettelem a Alonsem by se přihlíželo na počet prvních míst, jenomže Vettel a Alonso by v tu chvíli měli stejný počet vítězství, druhých míst, ale třetích míst by měl Vettel více, takže by byl šampionem. Ale vraťme se k tomu Alonsovi na místě pátém a stále vedoucímu Vettelovi. Moc jsem si přál tenhle scénář, byl by to nervydrásající závěr sezony, kdyby se Alonso dostal v posledních metrech na čtvrté místo a tím pádem by získal titul. Sezona nakonec skončila vítězstvím Sebastiana Vettela, zda-li to bylo zasloužené, či ne, o tom se bude ještě dlouho spekulovat.

Co mě v letošní sezóně nejvíce překvapilo?

Výkony Mercedesu

Určitě jsem nečekal to, že Mercedes bude tam, kde opravdu letos byl, tedy daleko za Ferrari, McLarenem a Red Bullem. Po tom, co loni Brawn doslova všechny převálcoval, nikdo nemohl čekat to, že Rosberg ani Schumacher nevyhrají jediný závod.

Návrat Michaela Schumachera

Tak jelikož jsem odjakživa jeho fanoušek, jeho návrat mě osobně potěšil. To, že nepředváděl super výkony, jak jsme byli zvyklí, nebyla vina toho, že by už F1 nezvládal. Byl tři roky pryč, ale připadalo mi, jako by to mnozí nebrali v úvahu. Podle mého na to stále má, aby vybojoval další titul.

Vettelův triumf

V určité fázi sezony to s ním vypadalo bledě, dělal chyby, které ho málem stály titul. Ale jako by v posledních závodech vstal z mrtvých a fantasticky vybojoval titul šampiona. Já mu to docela přeji, protože je to velmi talentovaný pilot. Sezona 2010, vážení přátelé, fanoušci ať už kteréhokoli týmu nebo jezdce, končí. Někomu přinesla smutek, jiným slávu. Poznali jsme nejmladšího mistra světa v historii, byli jsme svědky návratu Michaela Schumachera, viděli jsme 19 závodů, z nichž většina se dala zařadit mezi ty zajímavé závody.

Závodili jsme na novém okruhu v Korei, kde se podle mého odjel nejlepší závod. Jak špatně to s okruhem na začátku vypadalo, tak to nádherně minimálně pro letošek skončilo. Byl to opravdu zdrcující závod. Pro oko fanouška fantastický. Měli jsme možnost sledovat také tři nové týmy, které se zúčastnili v letošní sezoně všech závodů. Nejlépe z nich dopadl Lotus, ačkoli nebodoval ani v jednom závodě, ale dokázal vybojovat nejlepší místo za bodovanými příčkami. Věřme, že týmy Lotus, Virgin a HRT budou v příští sezoně konkurenceschopnějšími. Určitě neodepisujme Michael Schumachera, který se letos vrátil po třech letech tam, kam patří, a to do kokpitu vozu F1. A i když ho zastínil týmový kolega Nico Rosberg, je to právě on, kdo pro mě bude vždy tám nejlepším, co by mohlo řídit vůz „královny motorismu“.

Článek nám zaslal Jindra Kraus

Sdílejte na:
Zavřít