Formule E: Týmy odhalují v Ženevě vozy „Gen2“ pro sezonu 2018/19

Formule E: Týmy odhalují v Ženevě vozy „Gen2“ pro sezonu 2018/19

Ve Švýcarsku právě probíhá autosalon, na kterém mimo jiné spatřily světlo světa futuristické vozy Formule E.

Stejně jako vozy Formule 1, tak i vozy Formule E bude od nadcházející sezony „zdobit“ ochrana hlavy, tzv. svatozář. Ovšem na těchto vozech Halo nebije do očí tolik jako u monopostů F1.  

Vozy pro 5. sezonu se svým vzhledem od ostatních formulových sérií liší absolutně vším. Autoři nového konceptu monopostu se totiž nechali inspirovat konkurencí z vytrvalostních závodů, nejprestižnější kategorií WEC, LMP1.

Zatímco přibyl na monopostu systém Halo, tak zadní křídlo, které je pro závodní auta typické, zcela zmizelo.

Mimo inovativního designu dostanou piloti během závodů k dispozici větší porci energie, kilowaty budou navýšeny ze stávajících 170 na 200. Díky tomu vydrží baterie dodávané nově společností McLaren Applied Technologies (dříve Wiliams Advanced Engineering) celou délku závodu.

Odhalení vozu druhé generace

Oficiální prezentace vozu druhé generace na živo proběhla v úterý v 7:45. „Je to poprvé, co vidím kompletní auto doopravdy, a když jej pozoruji z blízka tak je dokonce ještě mimořádnější,“ uvedl Alejandro Agag, zakladatel a CEO této série. „Tento model se od všech ostatních formulových sérií odlišuje. Když lidé tento vůz uvidí, budou si jej spojovat s Formulí E a říkat, že toto je budoucnost.“

If racing was a game, consider it changed…the new FIA Formula E Gen2 car has arrived! ⚡️⚡️#ABBFormulaE #GIMS2018 pic.twitter.com/0HbnnMkvCd

— ABB Formula E (@FIAFormulaE) 6. března 2018

„Je neuvěřitelné vidět pokroky za pouhé čtyři roky. Zdvojnásobený dosah a lepší výkon je skvělý úspěch. S podporou tolika konstruktérů bude Formule E podporovat vývoj technologie elektrických vozů, a ty jsou důležitým milníkem na této cestě,“  řekl prezident FIA Jean Todt během oficiální prezentace vozu Gen2 Formule E.

Mitch Evans vidí toto auto, jako auto budoucnosti a trefně jej nazval Batmobilem. Bezpochyby není jediným, kdo nevidí v těchto dvou vozech podobnost. „Neskutečně se těším na to, až budu moci tento vůz za pár týdnu řídit. Má více výkonu, což je pro nás coby závodníky samozřejmě něco, na co se opravdu těšíme.“

Nováčci mají přednost: Nissan představuje jako první

Poté postupně následovala odhalení jednotlivých týmů. Jako první byl na řadě nově příchozí Nissan. Japonci zvolili stříbrno-černou kombinaci, jež oživují červené elementy. Otázka jezdeckého složení zatím zůstává nezodpovězená.

„Na náš tým designérů působí auto Formule E pro pátou sezonu na první pohled jako elektřinou pohánění nadzvukový pták při letu. Proto jsme tuto první reakci využili jako výchozí bod k nalezení formy, která překoná odpor a gravitaci. Závodní auta Formule E sice zrychlují explozivně, během toho jsou však prakticky zcela tiché. Proto nám přišel na mysli dopplerův jev: Kombinace sonického impulzu a uvolněného výkonu aerodynamického třesku nás inspirovala při navrhování tohoto elektrického závoďáku,“ popisuje senior více prezident globálního designu v Nissan Motor Co. Alfonso Albaisa.

Unveiling our @Nissan @FIAFormulaE concept livery this morning at the #GIMS2018. Counting down the days until our series debut for season five. #Nissan #FormulaE pic.twitter.com/LPoVktZeiC

— Nissan NISMO (@NISMO) 6. března 2018

Očekává se, že se příští sezonu síly jednotlivých týmů vyrovnají, protože auta budou pohánět zbrusu nové baterie a pohonné jednotky. Tento fakt by mohl hrát do karet nováčkům ve startovním poli, kterým je právě Nissan.

„Jsme hrdí na tuto jedinečnou technickou výzvu, která nás čeká. Jsme na stejné úrovni našich soupeřů v šampionátu, neboť každý výrobce vstoupí do sezony s novým autem a novou kombinací baterie a pohonu,“ připomíná Carcamo.

Ovšem ve světě elektromobilů pro běžné užití není Nissan žádným zelenáčem. Nasbírané zkušenosti z běžného silničního provozu se chystá využít i ve Formuli E, kde ji následně bude vyvíjet, jak prozradil CPO společnosti Jose Munos: „Jsme pyšní na naše inovativní vedení v oblasti elektromobilů pro silniční komunikace. Doposud má Nissan Leaf najeto po celém světě přes čtyři miliardy kilometrů zcela bez emisí. Nyní chceme naši expertízu na elektromobily přinést do motorsportu a využít šampionát jako vývojovou platformu pro naše elektrotechnologie. Formule E je se svými závody v centrech velkých měst perfektním místem pro naší budoucí strategii Nissan Inteligent Mobility.“

Audi e-tron FE05 v již tradičních barvách

Tým se sídlem v německém Neuburgu zůstal věrný svým současným barvám, což znamená, že i nadále bude závodit ve žluto-zeleno-červeném zbarvení. „Vypadá úchvatně, především v designu Audi,“ pochvaluje si Allan McNisch, šéf Audi Sport ABT Schaeffler. „Rovněž technika ve voze je pozoruhodná. Zde dělá auto druhé generace další obrovský krok oproti vozu první generace.“

Here is the new Audi e-tron FE05! The @FIAFormulaE has come a long way. We’re looking forward to the fifth season! #ABBFormulaE #FormulaE #Gen2 #etron #ProgressFeelsElectric #LeagueofPerformance pic.twitter.com/m37rhMSqJI

— Audi Formula E (@audiformulae) 6. března 2018

Futuristický vzhled vozů druhé generace způsobuje rozruch a poutá na sebe pozornost. „Také z technického hlediska dokazuje závodní auto, jak razantně se elektromobilita vyvíjí,“ řekl šéf pro motorsport u Audi Dieter Gass.

Z nového e-tronu je unešen také Lucas di Grassi, podle Brazilce „je auto fantastickým uměleckým dílem. Nejen z estetického, ale také z technického hlediska.“

Do třetice všeho elektrického: Zbusu nový DS E-Tense FE 19

Třetím týmem, jenž dnes odhalil svého vyzyvatele pro sezonu 2018/19, byl francouzský výrobce DS Automobiles. Pro Francouze to bude premiérová sezona v roli továrního týmu, neboť se očekává, že se cesty DS Automobiles s Virgin Racing rozejdou.

Členové DS Automobiles nelenili, neboť kromě toho, že byl zcela změněn koncept auta, tak v DS Performance od základu přestavěli pohonnou jednotu. Nový motor je totiž vybaven důmyslným systémem pro využití energie. K technickým inovacím patří nová převodovka, nové zadní zavěšení, chladící systém, plně elektronický brzdový systém a nová řídící elektronika, která optimalizuje správu napájení.

Futuristic, fast & fierce. Make way for the latest all-electric #FormulaE challenger, DS E-TENSE FE 19. #DSAutomobiles pic.twitter.com/bkyUFqJWQW

— DS Performance (@DS_Performance) 6. března 2018

„Od páté sezony zažije Formule E revoluci. Všichni konstruktéři, kteří v této sérii motorsportu vystupují, prokázali v poslední době signifikantní pokroky,“ vysvětluje Xavier Mestelan Pinon, ředitel DS Performance. „Toto nám dodalo odvahu být ještě originálnější a předstihnout sami sebe. Nadcházející auta dosáhnou výkonu 250 kW a kapacita baterie činí 54kWh. Značné pokroky odráží pozitivní příspěvek Formule E k vývoji elektrifikačních technologií.“

Sdílejte na:
Zavřít