Interní souboje: kvalifikační král Hülkenberg, neporazitelný Sainz a Wehrlein

Interní souboje: kvalifikační král Hülkenberg, neporazitelný Sainz a Wehrlein

Polovina sezóny je za námi a kolotoč Formule 1 se aktuálně nachází v jakémsi režimu hibernace. Piloti a členové týmů během téměř měsíční pauzy čerpají sílu na následující fázi sezóny. My vám přinášíme menší statistický přehled, jak si stojí jezdci v interních soubojích, ať už se jedná o kvalifikace, či závody.

Králem kvalifikací je se 100% úspěšností Hülkenberg

Začneme kvalifikacemi, ve kterých se podle statistiky nejlépe dařilo Nicu Hülkenbergovi z Renaltu. Němec nedal svému parťákovi Jolyonu Palmerovi prostor a porazil jej ve všech jedenácti kvalifikačních jízdách. Z pohledu Palmera je tento fakt poměrně smutný, pokud vezmeme v úvahu, že on je v týmu o rok déle, z čehož by mohl Brit oproti Hülkenbergovi profitovat.

O moc lépe na tom není ani Esteban Ocon z Force Indie, Lance Stroll u Williamsu a Stoffel Vandoorne, který je z těchto tří jmenovaných v nejtěžší situaci, jelikož své síly musí u McLarenu měřit s dvojnásobným šampionem Fernandem Alonsem. Avšak Alonsova náhradníka Jensona Buttona v kvalifikaci na Velkou cenu Monaka porazil.

Zatímco u nováčka Strolla se dalo očekávat, že bude zřejmě slabší než stájový kolega, ostřílený matador, Felipe Massa. Brazilce však v Maďarsku postihly nevolnosti, tak byl na poslední chvíli povolán expert britské stanice Sky Sports, pilot DTM a především rezervní jezdec Willimsu Paul di Resta. Při svém křtu ohněm si nevedl vůbec zle. Kvalifikoval se totiž pouze o dvě pozice hůře než Stroll a ještě za sebou nechal Marcuse Ericssona.

Švéd, reprezentující barvy stáje Sauber, je sice pravidelně porážený svým kolegou Pascalem Wehrleinem. Ale paradoxně právě nad dvaadvacetiletým Němcem se stahují mračna, zatímco Ericsson je, díky svým sponzorům, v suchu. Wehrleinovi pravděpodobně nepomůže ani fakt, že se v 78% umístil před Marcusem Ericssonem, který rovněž podlehl Wehrleinovu náhradníkovi Antioniu Giovinazzimu. Ital proti Ericssonovi nastoupil dvakrát a v obou případech jej překoval.

Mercedes musel po nečekaném odchodu úřadujícího mistra světa Nica Rosberga do závodnického důchodu najít okamžitě náhradu. Stáj z trojcípou hvězdou ve znaku hledala někoho se zkušenostmi, což se o Oconovi ani Wehrleinovi v té době říci nedalo. Nakonec se rozhodli pro angažování Valtteriho Bottase. A očividně neprohloupili. Fin se v novém prostředí zabydlel opravdu rychle, což je znatelné na výsledcích. V kvalifikacích je to těsné – 6:5 pro Hamiltona. Brit tedy nemá rozhodně na růžích ustláno.

Podobná situace je i u Toro Rosso. Ačkoliv se na první pohled nemusí zdát, tak tím lepším z dvojice Daniil Kvyat – Carlos Sainz je právě ruský závodník, který získal v 55% lepší pozici na startu do závodu.

Překvapivá čísla vylezla i ve stáji nápojového giganta, Red Bullu, kde je mazák Daniel Ricciardo často porážen mladou pušku Maxem Verstappenem (7:4).

Ve Ferrari v osmi z jedenácti případů poskládal lepší kolo Sebastian Vettel a v Haasu si připsal sedmkrát lepší startovní pozici Romain Grosjean, i přesto, že se neustále potýká s problémovými brzdami.

Závody: Sainz a Wehrlein válcují své kolegy

Než se dostaneme k samotnému hodnocení, tak upozorňuji, že tam nejsou započítány závody, ve kterých nedokončil jeden z pilotů (popř. oba).

Wehrlein dokáže svoje výkony přetavit i v dobrý výsledek v nedělních závodech. Doposud se mu to povedlo ve všech Velkých cenách, ve kterých dokončil i Ericsson. To se nedá říci o Kvyatovi. „Torpédo“ zatím pokaždé vyhořelo. Ovšem musím zmínit to, že oba piloti Toro Rosso projeli společně cílem jen třikrát, přičemž tři pomyslné góly vstřelil jeho parťák Sainz.

Hned ve třech stájích to je na chlup vyrovnané. Řeč je o Mercedesu, Haasu a McLarenu. Aktuální skóre v německé stáji je 4:4, u Američanů je to 3:3 a nejbídnější stav je u stáje z Wokingu. Duo vidělo šachovnicovou vlajku jen jednou!

Byť Stroll překonal Massu jen dvakrát, tak se jeho reputace pomalu ale jistě zlepšuje. Nyní se díky posledním několika závodům dostal na 29%.

Ačkoliv je Verstappen ještě poměrně mladý na rozdíl od jeho kolegů, tak nebojí jít do ostřejších soubojů, možná i díky tomu, je v tabulce úspěšnosti mnohem lepší než týmový kolega Ricciardo.

U italské stáje má téměř 100% úspěšnost Vettel. Räikkönen jen jednou z jedenácti GP dojel na lepším místě než jeho německý parťák.

Stejně jako Wehrlein a Vestappen na trend úspěšnosti z kvalifikace navazuje také Hülkenberg, který Palmera zajíždí doslova do země. S rodákem z Emerrichu si může podat ruce rovněž Pérez. Jenže Mexičan má v každém závodě plné ruce práce udržet hladového Ocona za sebou, což se duu z Renaltu určitě říci nedá.

*Paul di Resta byl v Maďarsku náhradou za nemocného Felipeho Massu

**Button byl povolán do služby v Monaku, Alonso se zúčastnil závodu v Indy500

***Wehrlein se zranil během lednového Závodu šampionů, proto jej na úvodní dva závody nahradil Giovinazzi

Největším smolařem je Alonso, na záda mu dýchá Verstappen

Alonso s Vandoornem doplácí na nekvalitní pohonnou jednotku od Hondy. Prakticky každý závod alespoň jeden z dua McLarenu odstoupí kvůli poruše motoru a o směšně vysokých penalizacích nemluvě. Španěl dovezl svůj vůz do cíle jen 5x. Z toho jednou do závodu ani neodstartoval. Druhým nejnespolehlivějším agregátem je Renault, který pohání vozy Red Bullu a Toro Rosso. Na krátkou životnost doplácí hlavně Verstappen v závěsu s oběma jezdci italské stáje z Faenzi. 

Grosjean má sice třetí nejvyšší počet odstoupení, ale v jeho případě nehraje žádnou roli motor.Na vinně jsou převážně brzdy, se kterými se trápí už od poloviny loňské sezóny.

Na druhé straně ostrůvku stojí s čistým kontem duo bojující o titul  Vettel s Hamiltonem a Ocon. 

Závěrem…

Příjemně mne překvapila raketová adaptace Bottase, který nedává Hamiltonovi zhola nic zadarmo a skvělá forma Ferrari. Ocon po povýšení do Force Indie také podává solidní výkony. To se však nedá říci o Palmerovi. Mezi ním a Hülkenbergem je přímo propastný výkonnostní rozdíl. Zklamala mě forma McLarenu, potažmo Hondy. Ta se již třetím rokem plácá kdesi a není schopná se zbavit výkonnostního deficitu a enormně vysoké nespolehlivosti. Není tedy divu, že se McLaren poohlížel po jiném dodavateli, pokud chce opět promluvit do bojů o přední pozice. 

Sdílejte na:
Zavřít