ŠOK! Mercedes se stáhne po sezoně 2018 z DTM, dá přednost Formuli E!

ŠOK! Mercedes se stáhne po sezoně 2018 z DTM, dá přednost Formuli E!

Prohlášení Tota Wolffa otřáslo v pondělních odpoledních hodinách základnami hned dvou šampionátů, a sice německé závodní série DTM a poměrně mladičkého šampionátu, Formule E. Díky odchodu Stříbrných šípů bude stát na startovním roštu DTM místo 18 vozů žalostných 12, zatímco ve Formuli E počet jezdců vzroste.

Pošle odchod Mercedesu DTM „do hrobu“? Ani televizní stanice se o živé vysílání nikterak neperou…

Dalo by se říci, že je to jakýsi domino efekt. A rozhodnutí Mercedesu je pochopitelné. Šampionát elektrické formule nabírá na atraktivitě a o vstup má zájem stále více automobilek. Kromě Mercedesu do poměrně mladého šampionátu vstoupí také další německý motorář Audi, který převezme otěže nad týmem ABT Schaeffler, a BMW, které si podmaní MS Amin Andretti, ale teď zpět ke skupině se základnou ve Stuttgartu.

Překvapivý odchod Mercedesu z DTM by mohl znamenat absolutní konec šampionátu. Už nyní na startu stojí jen 18 jezdců. Po sezóně 2018, kdy je naplánováno stažení právě Mercedesu, by tedy startovalo žalostných 12 vozů dvou výrobců, a sice BMW a Audi. Ovšem u nich není odchod pravděpodobný, neboť na rozdíl od Mercedesu nemají tovární tým ve Formuli 1.

Fanouškům DTM tedy nestačí jen doufat v nějaký zázrak… Ono to vypadá špatně i s televizním vysíláním, kde o toho dávají jaksi všichni ruce pryč. Dokonce se spekulovalo, že by se německá stanice Das Erste měla vzdát práv na vysílání DTM ve prospěch Formule E. Což také není dvakrát pozitivní vizitka pro DTM…

Záchranou DTM by mohl být nový formát, o kterém se mluvilo již minulý rok. Formát nese pracovní název ‚Class One‘. A co to vlastně znamená? Spojil by se šampionát cestovních vozů s japonskou sérií Super GT, ve které soutěží Honda, Nissan a Toyta, a společně by nastupovali na startovní rošt.

Mimo to se také plánuje počínaje rokem 2019 nasazení nového turbo motoru se sníženou kubaturou, jenž nahradí osvědčený čtyřlitrový osmiválec.

„Roky v DTM zůstanou vždy velkou částí naší historie v motorsportu,“ zkonstatoval Toto Wolff a posílá pochvalu svým svěřencům, díky kterým si mohl připsat tým všechny své úspěchy: „Moje díky patří všem spolupracovníkům, kteří odváděli v DTM po celé roky skvělou práci a učinili Mercedes-Benz nejúspěšnějším výrobcem této série. I když bude loučení těžké, budeme tuto a příští sezónu dělat vše pro to, abychom se mohli s DTM rozloučit s co nejvíce tituly. Dlužíme to našim fanouškům i nám samým.“

Mercedes si za svou šestadvacetiletou historii v DTM připsal 10 mistrovských titulů v poháru týmů a šest v šampionátu výrobců. K tomu se můžou pyšnit 183 triumfy, 128 pole positions a pozoruhodnými 540 finiši na stupních vítězů.

„Odchodem z DTM končí naše dlouholetá éra v motorsportu. Ohlížíme se s hrdostí na nasazení našich týmů, jezdců, partnerů a četných pomocníků za kulisami, kteří často činili DTM fascinující platformou pro naše zákazníky a fanoušky naší značky. Teď je na čase vydat se na novou cestu,“ řekl marketingový více prezident Mercedes-Benz Dr. Jens Thiemer, jehož slova cituje motorsport-magazin.de.

Od roku 1995 také zásluhou Bernda Schneidera automobilka s třícípou hvězdou ve znaku stoupala. S Němcem slavila dohromady pět mistrovských titulů. Poslední titul Mercedesu se datuje k roku 2015, kdy jej získal Pascal Wehrlein, který si tím řekl o místo ve Formuli 1.

Mercedes hledá novou výzvu v podobě účasti ve Formuli E

Kdo bude šéfem Mercedesu ve Formuli E, zatím není jasné. V úvahu připadá někdo z HWA, která se stará o všech šest jejich vozů. Zakladatel HWA Hans-Werner Aufrecht a manažer Ulrich Fritz se zúčastnili červencové ePrix v New Yorku, aby si udělali o sérii přesný obrázek. Možná i díky tomu přišel verdikt dříve, než se očekávalo.

Dokonce se spekulovalo, že by se mohlo HWA na soupisce Formule E objevit již v páté sezóně coby zákaznický tým, aby byl o rok později přetransformován na tovární stáj. Reálněji se však jeví následující scénář: Mercedes bude ještě následující rok sledovat dění „zpovzdálí“, ale bude se již koncentrovat na vývoj pohonné jednotky, aby v sezoně 2019/20 mohli nastoupit v konkurenceschopné formě a neskončilo to fiaskem.

„Stejně jako v každém jiném odvětví chceme být měřítkem v extra třídě motorsportu a připojit se do nových inovativních postupů. To perfektně pokryjeme Formulí 1 a Formulí E,“ přibližuje cíle Mercedesu Wolff. „Formule E je srovnatelná se vzrušující inovativní ideou: nabízejí zbrusu nový formát. Kombinují závod se silným eventovým charakterem na podporu současných a budoucích technologií.“

Elektromobily se začínají rozšiřovat i mezi běžnými uživateli a jsou budoucností v dopravě. Podle Rakušana je šampionát elektrických formulí skvělou příležitostí, jak přiblížit ještě více automobily s elektrickým pohonem ostatním lidem. Oceňuje také možnost opce pro vstup do šampionátu, díky které získají patřičný čas proniknout hlouběji do dění a pochopit chod celého mistrovství.

„Pro výrobce je Formule E zajímavou platformou, jak představit novému publiku elektrifikaci. A to ve zcela jiném formátu, než který nabízí ostatní motoristické série. Jsem rád, že jsme mohli rozšířit naší nástupní opci o jeden rok, tedy na sezonu 2019/20. Takže máme čas sérii poznat a na vstup se adekvátně připravit.“

Zakladatel a výkonný ředitel série Alejadro Agag s Wolffem souhlasí: „Dnešek je velkolepý den, protože můžeme přivítat Mercedes v rodině Formule E, čímž narůstá počet vstupujících výrobců, kteří se podílí na elektrické revoluci. Dnešní krok ukazuje, jak moc se svět mění – nejen v motorismu, nýbrž také v jednotném automobilovém průmyslu. Jsme svědky převratu, který transformuje nejprve naše města a následně naše ulice. Formule E je mistrovství, které ztělesňuje tuto změnu. Společně se všemi týmy a výrobci budeme nadále usilovat o získání lepších a výhodnějších elektromobilů.“ 

Sdílejte na:
Zavřít