Technické zajímavosti Renaultu a Williamsu – minikřidélka rozličných tvarů

Technické zajímavosti Renaultu a Williamsu – minikřidélka rozličných tvarů

Předsezónní testy formule 1 tradičně přitáhly pozornost technických nadšenců. Na monopostech se objevilo nejedno zajímavé řešení, kterým se týmy snaží vypořádat s nástrahami pravidel. Například systémem ochrany hlavy „halo“ či uříznutou „žraločí ploutví“, jak ukazují nápady Renaultu a Williamsu.

Trubková konstrukce, přezdívaná „svatozář“, je od letošní sezóny povinným prvkem chránícím hlavu jezdce. Od začátku je však trnem v oku, a to nejen fanoušků, ale také například aerodynamickým oddělením týmů. Výrazně totiž rozrušuje proudění vzduchu okolo vozu. Pravidla dovolují v určité omezené míře instalaci aerodynamických zařízení, bylo proto zajímavé sledovat, jak které týmy této možnosti využily.

S velice propracovaným řešením přišel Renault. Tak jako řada jiných týmů se rozhodl na vrchní stranu halo nainstalovat malé křidélko sloužící k usměrnění proudění vzduchu a především vytvoření odtrhové hrany, která narozdíl od samotné titanové trubky, ze kterých je halo složeno, umožňuje redukovat turbulence a tím vznikající odpor vzduchu za touto konstrukcí.

Renault však nezůstal jen u toho, jak popisuje uznávaný technický korespondent Autosportu Craig Scarborough: „Renault udělal dvě zajímavé věci. Tou nejvýraznější je, že na vzpěru ochranného oblouku (struktua za jezdcovou hlavou – pozn. redakce) přidal malé dolů směřující křidélko, které má zkrátka zachytit proud vzduchu a nasměrovat ho do sání, což v oblasti ochranného oblouku nevidíme příliš často, čili to je něco unikátního.

Zároveň však udělali něco, co je také chytré. Jezdci mají nyní helmy značky Schuberth a na jejich zadních stranách mají speciální křidélko. To nyní z helmy perfektně pasuje na opěrku hlavy, takže jezdcova hlava neovlivňuje proudění vzduchu.“

Francouzský tým tak aerodynamicky propojil systém halo se sáním vzduchu za jezdcovou hlavou, kterou díky speciálně tvarované helmě využil, aby přemostil prostor mezi nimi. Taková pozornost na detaily jen dokazuje, jak vážně Renault bere svoji misi navrátit svůj tovární tým na přední příčky.

Seems like Renault are running much larger airbox or cooling duct. Clever winglet behind the drivers head to redirect the flow #F1Testing pic.twitter.com/VthmevamQr

— Junaid #JB17 (@JunaidSamodien_) 7. března 2018

Neméně zajímavé je pak počínání Williamsu, který po posledních letech postupného výkonnostního poklesu letos přišel s monopostem, který je v mnoha ohledech radikálně přepracovaný. Tým z Grove loni dokázal umně využívat žraločí ploutev alias protažený kryt motoru, když jeho vrchní hranu osadil speciálně tvarovanými prvky sloužícími k dalšímu usměrňování vzduchu na zadní křídlo.

Letošní pravidla však použití žraločích ploutví výrazně omezila. Od určitého bodu musí kryt motoru směřovat dolů pod zadní křídlo, přerušilo se tak spojení jeho vrchní hrany s horní oblastní zadního spoileru. Williams se ho však odmítl vzdát, jak dále vysvětluje Scarborough.

„Na velkém úseku vrchní hrany té žraločí ploutve měl loni Williams horizontální plošku,“ říká. „Williams to nazýval T-lišta (v příčném průřezu totiž spolu s krytem motoru tvořilo tvar písmene T – pozn. redakce).

Když auto zatáčí, vnější část zadního křídla přestane být zásobena vzduchem, protože samotné auto překáží proudu vzduchu. Týmy však zjistily, že je možné překulit proud vzduchu přes žraločí ploutev vytvořením víru na jeho vrchní hraně, což usměrní vzduchu na vnější část zadního křídla.

Letos však žraločí ploutev nemáme, pouze jakousi ocasní ploutev a ta dlouhá horizontální část navrchu je mnohem kratší.

Williams se nerozhodl pro pouhý tvar písmene T, spíše vytvořili takovou Y-sekci, takže tam teď máte dva kousky šasi. Je to poměrně chytrý nápad. Musí být nesmírně těžké to správně nastavit, aby to fungovalo, ale už mají za sebou rok zkušeností s T-lištou, takže bude zajímavé sledovat, jestli si s tím začnou hrát i jiní, jako třeba Force India (v roce 2017), s tou zbývající částí ploutve, která tam je.“

How Williams is trying to keep a shark fin trick for 2018 F1 season https://t.co/FpEcmrM0RE #F1 #Formula1 pic.twitter.com/oeIt3AoGw1

— Steve (@SweepFan) 18. března 2018

Sdílejte na:
Zavřít