Závodní inženýr německého závodníka Nica Rosberga hovoří o šancích svého svěřence na mistrovský titul v nadcházejících letech, ale také o svém počínání v minulosti a o vlastních zkušenostech.
O: Jak byste popsal závod v Číně?
Jock Clear: „Šlo hlavně o správné rozhodování. V tak proměnlivých podmínkách to není až tak o strategii, jako spíš o rychlém rozhodování a to hodně záleží na jezdci. Jenson a Nico se na začátku rozhodli zůstat na trati a to se jim obrovsky vyplatilo, stejně jako Kubicovi. Další Safety Car potom celé pole zase přiblížil a lidé spíš přešli k následování vedoucího jezdce, když nasazovali přechodné pneumatiky a potom další přechodné, když se první sada opotřebovala. Závod rozhodují ty pozice získané na začátku.“
O: Nico asi většinu závodu strávil soubojem s McLareny.
JC: „Rozhodně. Myslím, že Lewis byl jedním z těch, kteří se na začátku rozhodli pro přechodné pneumatiky a hned se vrátil a nasadil slicky, myslím, že použil sadu prime – tu tvrdší – a byl výjimečně rychlý. Takže jsme věděli, že jede rychle a varovali jsme před ním Nica, i když byl 50 vteřin za ním. Když se díky Safety Caru přiblížil, Nico asi sledoval zrcátka a čekal, kde se Lewis objeví.“
O: Před chvílí jsem krátce mluvil s Rossem a říkal, že Nico velmi chytře zacházel s pneumatikami, když se připravoval na přibližujícího se Alonsa v pozdější fázi závodu.
JC: „U první sady jsme opotřebovávali přední pneumatiky o něco rychleji, než zadní, ale celkově na tom ani jedny nebyly moc dobře, Nico na nich odjel 17 kol a měl díky tomu u druhé sady nějakou zkušenost, takže s druhou sadou v podobných podmínkách pracoval velmi inteligentně. Je v tom hodně aktivní už před závodem, říká, jaké informace chce během závodu dostávat, ptá se, jestli by se měl snažit jet rychle, nebo se starat o pneumatiky. Probíhá o tom diskuze a říkám mu, že v určitém okamžiku by mohl být k pneumatikám šetrnější. Když bylo zřejmé, že Hamiltona nedoženeme a Hamilton se staral o své pneumatiky, museli jsme se starat o naše pneumatiky a o Alonsa, který byl dvě vteřiny za námi. Ale zvládnul to skvěle.“
O: Vždycky jsem Nicovi hodně fandil a myslím, že má skvělou rychlost, ale někdy jsem pochyboval o jeho zabijáckém instinktu a potěšilo mě, když jsem viděl, jak s Lewisem bojoval, protože v Austrálii byl docela opatrný.
JC: „Určitě. Říkalo mi to víc lidí a asi je to dojem, který z něj mají – pochybují o tom, že umí zabojovat, když je to potřeba. Myslím, že je hodně metodický, ale také hodně rychlý a v tomto sportu neexistuje náhrada za rychlost. Řekl bych, že za sebe prostě nechává mluvit své časy a nájezdy do zatáček a o tom to nakonec je. Není to nijak extra vzrušující, ale má rychlost.“
O: Zrovna se díváme na jeho souboj s Lewisem. Jaké to je z vaší perspektivy závodního inženýra? Mluvíte s ním během toho?
JC: „V těchto podmínkách je to obtížné, některá místa na trati hodně kloužou. V tomto okamžiku to tak ani nebylo, ale potom s Alonsem jsem se ho snažil na kluzká místa upozorňovat a říkal jsem mu, že Massa se pokoušel předjet Michaela a vyjel ze stopy a odpadl, Webber vyjel ze stopy, když se bránil a odpadl, takže jsem mu říkal, že musí zůstat ve stopě, protože když se bude bránit a vyjede z ní, udělá chybu. Ale když je takto zaměstnaný, nemluvím s ním. V takové fázi jsem potichu a doufám, že to zvládne. Nechce nic slyšet, když je v tak těsném souboji.“
O: Pracoval jste s mistry světa. Má Nico na to vyhrát šampionát?
JC: „Upřímně řečeno rozhodně ano. V minulosti jsem často říkal, že je těžké takto jezdce rozdělit, někteří titul získají, protože na to mají a jiným se to bohužel nepodaří. Když bude Nico tak dobrý, jako je zatím letos a my mu dáme dostatečně dobré auto, nepochybuju o tom, že má na titul.“
O: Lidé možná neví, že jste kdysi pracoval s Jacquesem Villeneuvem, když bojoval s Michaelem Schumacherem a srazili se na trati. Jaké to je mít Michaela najednou ve stejném týmu a starat se o jeho týmového kolegu?
JC: „Je to zajímavá otázka a je zajímavé, že mi ji někdo otevřeně položil až po čtyřech závodech, protože se o tom mluvilo už když Michael přišel do týmu. Nemám s tím vůbec žádný problém a ...„
O: …dokud ho porážíte.
JC: „Možná. Michael byl od začátku, ještě než začala sezóna, skvělý a nepřál bych si, aby si někdo myslel, že některý z nás nemá zcela profesionální přístup. Je v tomto sportu výborný a velmi si ho vážím. Když jste v jiných týmech a jste soupeři, navzájem se dobíráte a myslím, že je to zdravé.“
O: Bavili jste se o tom?
JC: „Abych řekl pravdu, nebavili. Ale není to potřeba, oba víme, co se stalo a že to byl závodní incident. Chtěl bych si myslet, že nás to ani nenapadlo. Spolupracuje se s ním dobře a neměl jsem s ním žádný problém a doufám, že ani on se mnou.“
O: Zdá se mi, že komunikace mezi jezdcem a inženýrem se posunula trochu jinam. Slyšeli jsme, že Rob Smedley radil Felipemu Massovi, jak projíždět poslední zatáčku v Austrálii. Vždycky jste s jezdci hodně mluvil a máte k dispozici mnohem víc dat a informací, je to asi skutečná spolupráce.
JC: „Určitě. Vždycky to byla spolupráce pokud jde o morální podporu a povzbuzování jezdce. A jak říkáte, posunulo se to a je to mnohem techničtější. Nemáme k dispozici jen data z našich aut, ale víme také, co se děje s ostatními a Nico mi nedávno naznačil, a je smutné, že mi to po 16 letech práce závodního inženýra musel naznačit, že neví, co se v závodě děje. Bylo to v Melbourne, když bylo vlhko a nevěděl, jak se věci vyvíjí a kde se kdo nachází. Potřebuje spoustu informací, aby si mohl udělat obrázek o závodě a teprve když ho má, může se rozhodovat o tom, jak pojede rychle a jak se bude starat o pneumatiky. Je nutné jim dávat tolik informací, kolik jich máme my, nebo vy a diváci.“
O: Nikdy jste v závodním autě nejel, ale znáte toho tolik, že možná víte, jak by se to mělo dělat.
JC: „Je to zajímavý pohled. Je rozdíl řídit auto a mít všechny informace o tom, jak ho řídit. Rád bych si myslel, že díky mým zkušenostem můžu jezdci, o kterého se starám – v tomto případě je to Nico – dát informace, díky kterým se může rozhodovat. Nikdy bych mu neříkal, jakou musí volit stopu, nebo že má brzdit později, myslím, že to by měl umět sám.“
BBC TV