Rozhovor s Jockem Clearem

Rozhovor s Jockem Clearem

Závodní inženýr německého závodníka Nica Rosberga hovoří o šancích svého svěřence na mistrovský titul v nadcházejících letech, ale také o svém počínání v minulosti a o vlastních zkušenostech.

O: Jak byste popsal závod v Číně?

Jock Clear: Šlo hlavně o správné rozhodování. V tak proměnlivých podmínkách to není až tak o strategii, jako spíš o rychlém rozhodování a to hodně záleží na jezdci. Jenson a Nico se na začátku rozhodli zůstat na trati a to se jim obrovsky vyplatilo, stejně jako Kubicovi. Další Safety Car potom celé pole zase přiblížil a lidé spíš přešli k následování vedoucího jezdce, když nasazovali přechodné pneumatiky a potom další přechodné, když se první sada opotřebovala. Závod rozhodují ty pozice získané na začátku.“

O: Nico asi většinu závodu strávil soubojem s McLareny.

JC: Rozhodně. Myslím, že Lewis byl jedním z těch, kteří se na začátku rozhodli pro přechodné pneumatiky a hned se vrátil a nasadil slicky, myslím, že použil sadu prime – tu tvrdší – a byl výjimečně rychlý. Takže jsme věděli, že jede rychle a varovali jsme před ním Nica, i když byl 50 vteřin za ním. Když se díky Safety Caru přiblížil, Nico asi sledoval zrcátka a čekal, kde se Lewis objeví.“

O: Před chvílí jsem krátce mluvil s Rossem a říkal, že Nico velmi chytře zacházel s pneumatikami, když se připravoval na přibližujícího se Alonsa v pozdější fázi závodu.

JC: U první sady jsme opotřebovávali přední pneumatiky o něco rychleji, než zadní, ale celkově na tom ani jedny nebyly moc dobře, Nico na nich odjel 17 kol a měl díky tomu u druhé sady nějakou zkušenost, takže s druhou sadou v podobných podmínkách pracoval velmi inteligentně. Je v tom hodně aktivní už před závodem, říká, jaké informace chce během závodu dostávat, ptá se, jestli by se měl snažit jet rychle, nebo se starat o pneumatiky. Probíhá o tom diskuze a říkám mu, že v určitém okamžiku by mohl být k pneumatikám šetrnější. Když bylo zřejmé, že Hamiltona nedoženeme a Hamilton se staral o své pneumatiky, museli jsme se starat o naše pneumatiky a o Alonsa, který byl dvě vteřiny za námi. Ale zvládnul to skvěle.“

O: Vždycky jsem Nicovi hodně fandil a myslím, že má skvělou rychlost, ale někdy jsem pochyboval o jeho zabijáckém instinktu a potěšilo mě, když jsem viděl, jak s Lewisem bojoval, protože v Austrálii byl docela opatrný.

JC: Určitě. Říkalo mi to víc lidí a asi je to dojem, který z něj mají – pochybují o tom, že umí zabojovat, když je to potřeba. Myslím, že je hodně metodický, ale také hodně rychlý a v tomto sportu neexistuje náhrada za rychlost. Řekl bych, že za sebe prostě nechává mluvit své časy a nájezdy do zatáček a o tom to nakonec je. Není to nijak extra vzrušující, ale má rychlost.“

O: Zrovna se díváme na jeho souboj s Lewisem. Jaké to je z vaší perspektivy závodního inženýra? Mluvíte s ním během toho?

JC: V těchto podmínkách je to obtížné, některá místa na trati hodně kloužou. V tomto okamžiku to tak ani nebylo, ale potom s Alonsem jsem se ho snažil na kluzká místa upozorňovat a říkal jsem mu, že Massa se pokoušel předjet Michaela a vyjel ze stopy a odpadl, Webber vyjel ze stopy, když se bránil a odpadl, takže jsem mu říkal, že musí zůstat ve stopě, protože když se bude bránit a vyjede z ní, udělá chybu. Ale když je takto zaměstnaný, nemluvím s ním. V takové fázi jsem potichu a doufám, že to zvládne. Nechce nic slyšet, když je v tak těsném souboji.“

O: Pracoval jste s mistry světa. Má Nico na to vyhrát šampionát?

JC: Upřímně řečeno rozhodně ano. V minulosti jsem často říkal, že je těžké takto jezdce rozdělit, někteří titul získají, protože na to mají a jiným se to bohužel nepodaří. Když bude Nico tak dobrý, jako je zatím letos a my mu dáme dostatečně dobré auto, nepochybuju o tom, že má na titul.“

O: Lidé možná neví, že jste kdysi pracoval s Jacquesem Villeneuvem, když bojoval s Michaelem Schumacherem a srazili se na trati. Jaké to je mít Michaela najednou ve stejném týmu a starat se o jeho týmového kolegu?

JC: Je to zajímavá otázka a je zajímavé, že mi ji někdo otevřeně položil až po čtyřech závodech, protože se o tom mluvilo už když Michael přišel do týmu. Nemám s tím vůbec žádný problém a ...

O: …dokud ho porážíte.

JC: Možná. Michael byl od začátku, ještě než začala sezóna, skvělý a nepřál bych si, aby si někdo myslel, že některý z nás nemá zcela profesionální přístup. Je v tomto sportu výborný a velmi si ho vážím. Když jste v jiných týmech a jste soupeři, navzájem se dobíráte a myslím, že je to zdravé.“

O: Bavili jste se o tom?

JC: „Abych řekl pravdu, nebavili. Ale není to potřeba, oba víme, co se stalo a že to byl závodní incident. Chtěl bych si myslet, že nás to ani nenapadlo. Spolupracuje se s ním dobře a neměl jsem s ním žádný problém a doufám, že ani on se mnou.“

O: Zdá se mi, že komunikace mezi jezdcem a inženýrem se posunula trochu jinam. Slyšeli jsme, že Rob Smedley radil Felipemu Massovi, jak projíždět poslední zatáčku v Austrálii. Vždycky jste s jezdci hodně mluvil a máte k dispozici mnohem víc dat a informací, je to asi skutečná spolupráce.

JC: Určitě. Vždycky to byla spolupráce pokud jde o morální podporu a povzbuzování jezdce. A jak říkáte, posunulo se to a je to mnohem techničtější. Nemáme k dispozici jen data z našich aut, ale víme také, co se děje s ostatními a Nico mi nedávno naznačil, a je smutné, že mi to po 16 letech práce závodního inženýra musel naznačit, že neví, co se v závodě děje. Bylo to v Melbourne, když bylo vlhko a nevěděl, jak se věci vyvíjí a kde se kdo nachází. Potřebuje spoustu informací, aby si mohl udělat obrázek o závodě a teprve když ho má, může se rozhodovat o tom, jak pojede rychle a jak se bude starat o pneumatiky. Je nutné jim dávat tolik informací, kolik jich máme my, nebo vy a diváci.“

O: Nikdy jste v závodním autě nejel, ale znáte toho tolik, že možná víte, jak by se to mělo dělat.

JC:Je to zajímavý pohled. Je rozdíl řídit auto a mít všechny informace o tom, jak ho řídit. Rád bych si myslel, že díky mým zkušenostem můžu jezdci, o kterého se starám – v tomto případě je to Nico – dát informace, díky kterým se může rozhodovat. Nikdy bych mu neříkal, jakou musí volit stopu, nebo že má brzdit později, myslím, že to by měl umět sám.“

BBC TV

Sdílejte na:
Zavřít