První podnik letošního mistrovství formula GP2 znamenal úspěch dvou pilotů, jejichž kariéry se nacházejí na relativně opačném konci: Luiz Razia jedoucí již čtvrtou sezonu vyhrál sobotní závod, James Calado v Sepangu debutoval a bezchybnou jízdou vyhrál nedělní sprint. Josef Král a jeho tým Barwa-Addax bohužel navázali na katastrofální formu z předsezonních testů a zůstali bez bodů.
Trénink a kvalifikace – pátek
V kvalifikaci potvrdil svou výbornou formu Davide Valsecchi. Ital jede svou pátou sezonu GP2 a ve voze mistra Grosjean se mu na výbornou využít kvality materiálu a vlastních zkušeností. Za ním se seřadili vesměs zkušení jezdci. Brazilec Razia byl jen o šest setin pomalejší. Druhou řasu tvořili Chilton s Colettim, třetí Leimer s nejrychlejším z nováčků, Jamesem Caladem. Josef Král a jeho tým Barwa-Addax cestoval k premiéře v Malajsii pod dojmem slabých výkonů při přípravě ve Španělsku a ani v Asii se mu nepodařilo negativní tendenci zlepšit. Ve volném tréninku za dopoledního vedra zajel Čech sice desátý čas, na špičku mu ovšem opět chyběla celá vteřina. Odpoledne, v rozhodující kvalifikaci, dokázal týmový kolega Cecotto Krále o desetinku porazit, což mu vyneslo jedenáctý čas. Král sice zmenšil svůj odstup na nejrychlejšího, ve výkonnostně velmi vyrovnaném poli GP2 ovšem znamenala ztráta šesti desetin propad na čtrnáctou příčku.
Hlavní závod – sobota
„Pole-position je sice hezká věc, opravdu spokojen budu ale až po vítězství v závodě,“ shrnul situaci před závodem Davide Valsecchi. Po třiceti kolech v malajském vedru tedy zcela spokojen být nemohl. Do své osmé sezony vyrazila GP2 až na druhý pokus (motory Palmera a Dillmanna při prvním pokusu vypnuly) a start vyšel nejlépe Luizovi Raziovi. Po kombinaci pomalých zatáček Sepang Circuitu se za Brazilcem seřadili Leimer, Coletti a Valsecchi, který svůj odpych zcela zaspal.
O to lepší start předvedla Addax-Dallara v rukou Josefa Krále. V první zatáčce byl Čech osmý, hned poté byl ovšem zapleten do několika šarvátek a z prvního kola se vrátil na zdrcující 21. pozici.
Úvodní fázi závodu a „Valsecchiho dáreček“ využil chladný Razia sérií několika rekordních kol k tomu, aby si vyjezdil pětisekundový náskok na konkurenci. „Můj start byl opravdu dobrý. Valsecchi se pak musel prokousat na druhou pozici a to mi pomohlo trošku ujet. Pneumatiky jsem si mohl v klidu rozhodit podle svého. Až krátce před výměnou jsem opravdu atakoval,“ těšil se Razia. Po čtyřech kolech se Valsecchi dokázal probojovat před Colettiho a rychle našel potřebný rytmus, aby o kolo později pokořil i Leimera. Kdo ovšem čekal, že následovně dotáhne i vedoucího, byl zklamán. Razia obsolvuje svou čtvrtou sezonu v GP2 a se svým náskokem dokázal hospodařit stejně tak na výbornou, jako se svými pneumatikami.
Většina pole absolvovala předepsanou výměnu pneumatik již krátce po třetině třiceti kol závodu. Jako poslední museli přezout právě Razia a bojovný Esteban Gutierrez, který při vjezdu do boxů opustil trat´ a o vlásek skončil ve svodidlech. O polovině podniku znělo pořadí Razia, Valsecchi, Chilton, Leimer, Coletti, Nasr, Calado.
Josef Král se snažil na nevděčném patnáctém místě. Ještě hůře na tom byl jeho kolega Johnny Cecotto: bledé výkony obou jezdců, jako by stáhly dolů i kvalitu práce výborného týmu Barwa-Addax. Při zastávce Johnnymu špatně připevnili zadní kolo a rodák z Augsburgu se s ním rozloučil hned po výjezdu z boxů…
Finále závodu žilo především ze silné dostihové jízdy Estebana Gutierreze. Mexičan s realistickou vyhlídkou na kokpit Sauberu-F1 v pěkném vnitrotýmovém souboji ART-Lotusu pokořil Calada a v posledním kole ještě dorážel na šestého Nasra.
To ovšem pravidelně jedoucího Luize Raziu nedokázalo rozházet. Brazilec, který letos de facto převzal u Ardenu vůz Josefa Krále, neudělal nejmenší chybičku a dojel pro první vítězství tohoto týmu od Barcelony roku 2010 (Charles Pic). Ve svém sedmapadesátém závodě GP2 vyhrál Razia podruhé. Za ním skončili s jasnými odstupy naštvaný Valsecchi („Tým a auto zasloužili vítězství – a já všechno pokazil hned na startu!“) a překvapivě silný Max Chilton. Nejlepším z nováčků byl britský mistr formule 3 Felipe Nasr, který debutoval výborným šestým místem. Na Krále zbylo jen nevýrazné čtrnácté místo – jeho naděje na body v nedělním sprintu tedy byla velmi malá.
Výsledek sobotního závodu GP2 v Malajsii:
1. Luiz Razia Arden 56m00.250s
2. Davide Valsecchi DAMS + 7.817s
3. Max Chilton Carlin + 27.366s
4. Fabio Leimer Racing Engineering + 28.291s
5. Stefano Coletti Coloni + 32.217s
6. Felipe Nasr DAMS + 33.378s
7. Esteban Gutierrez Lotus + 33.679s
8. James Calado Lotus + 36.449s
9. Giedo van der Garde Caterham + 41.519s
10. Fabrizio Crestani Lazarus + 43.240s
11. Nathanael Berthon Racing Engineering + 43.720s
12. Rio Haryanto Carlin + 53.303s
13. Marcus Ericsson iSport + 1m01.683s
14. Josef Král Addax + 1m02.683s
15. Julian Leal Trident + 1m09.180s
16. Nigel Melker Ocean + 1m10.399s
17. Jolyon Palmer iSport + 1m12.861s
18. Tom Dillmann Rapax + 1m27.810s
19. Stephane Richelmi Trident + 1m35.206s
20. Fabio Onidi Coloni + 1m39.125s
21. Ricardo Teixeira Rapax + 1m48.025s
22. Giancarlo Serenelli Lazarus + 1 kolo
21. Simon Trummer Arden + 1 kolo
Odpadli:
Rodolfo Gonzalez Caterham 13 laps
Johnny Cecotto Jr Addax 7 laps
Jon Lancaster Ocean 1 lap
Sprint – neděle
Černo-zlatá první startovní řada se dokázala o vlásek eliminovat, ještě než závod začal: Calado zůstal v poslední zatáčce zahřívacího kola téměř stát, načež se mu překvapený Gutierrez jen těsně vyhnul. Oběma pilotům ART-Lotusu to ale natolik zvedlo hladinu adrenalinu, že byli na startu nejpozornější. Když zhasla červená světla, vyrazil James Calado do vedení před svým mexickým kolegou a až do cíle sprintu na 22 kol se na tomto pořadí nemělo nic změnit. Za borci Lotusu se nejdříve zařadili Nasr a bojovný Coletti, ještě v prvním kole ovšem uklouzl jezdec stáje Coloni mimo trať a dostali se před něj Van der Garde s Leimerem.
Vítězná trojice soboty jela v pořadí Razia-Valsecchi-Chilton na místech sedm až devět.
Tým Barwa-Addax se i nadále nacházel nesnázích: Král ztratil v úvodu dvě pozice a absolvoval prohlídku malajské trati ve společnosti borců, jako Palmer a Gonzales. Johnny Cecotto zůstal stát na startu…
GP2 poté nabídla malajskému tradičně sporému publiku relativně fádní procesí. O rozruch se postaral až devět kol před cílem Davide Valsecchi. Ve snaze předjet konkurenza Raziu oklouzl mimo trať a po návratu se střetl koly s vozem Marcuse Ericssona. Žlutá DAMS-Dallara se při tom vznesla, udělala přemet a přistála koly vzhůru ve štěrku. Ital mohl hovořit o štěstí, že nehodu přežil. Jeho výborně nastavený vůz byl ovšem těžce poničen – tato nehoda tedy může mít rozhodující následky na další vývoj šampionátu. Švédsky chráněnec Ejeho Elgha byl komisaři po závodě uznán za viníka nehody a v příštím závodě bude panalizován ztrátou deseti startovních míst.
O – z jeho hlediska – pozitivní vývoj šampionátu se v závěrečné fázi závodu postaral celkový lídr Razia. Předjel Colettiho a krátce poté i Leimera, což mu vyneslo dobré páté místo v cíli a vedení v celkové tabulce.
K údivu expertů nedokázal vysoce ceněný (ale možná přeci jen příliš „měkký“?) Estaban Gutierrez v žádné fázi podniku zaútočit na nováčka Calada. Naopak. Angličan si dokázal vyjet malý náskok, který ve velkém stylu proměnil v první vítězství v GP2. „Užil jsem si každý okamžik tohoto závodu. Jen mraky na obloze mne trošku zneklidňovaly, vždyť jsem za deště s vozem GP2 ještě nikdy nejel!“, radoval se po závodě Calado. Také druhý nováček na stupních vítězů, Felipe Nasr předvedl zralý výkon, stejně tak jako další rookie Rio Haryanto z Indonésie, který získal dva body za nejrychlejší kolo závodu.
Na body se téměř dostal i Josef Král. Po celý závod dokázal výborně konzervovat své pneumatiky a v posledních kolech byl jedním z nejrychlejších jedců na trati – nakonac na Čecha ovšem zbylo jen nevděčné deváté místo. Tendence pilota stáje Barwa-Addax tedy ukazuje vzhůru, v příštím podniku v Bahrajnu ovšem bude nutné, aby „se probudil“ již při páteční kvalifikaci…
Výsledek nedělního sprintu:
1. James Calado Lotus 41m08.048s
2. Esteban Gutierrez Lotus + 2.004s
3. Felipe Nasr DAMS + 3.440s
4. Giedo van der Garde Caterham + 10.760s
5. Luiz Razia Arden + 11.430s
6. Fabio Leimer Racing Engineering + 14.689s
7. Max Chilton Carlin + 15.685s
8. Nathanael Berthon Racing Engineering + 16.578s
9. Josef Král Addax + 18.175s
10. Rio Haryanto Carlin + 24.033s
11. Tom Dillmann Rapax + 24.086s
12. Jolyon Palmer iSport + 25.547s
13. Fabio Onidi Coloni + 32.206s
14. Nigel Melker Ocean + 34.500s
15. Julian Leal Trident + 34.629s
16. Simon Trummer Arden + 35.226s
17. Jon Lancaster Ocean + 40.340s
18. Rodolfo Gonzalez Caterham + 44.700s
19. Stephane Richelmi Trident + 47.133s
20. Giancarlo Serenelli Lazarus + 1m10.466s
21. Fabrizio Crestani Lazarus + 1m21.035s
22. Johnny Cecotto Jr Addax + 1 kolo
23. Stefano Coletti Coloni + 2 kolo
24. Ricardo Teixeira Rapax + 3 kolo
Nedojeli:
Marcus Ericsson iSport 13 kol
Davide Valsecchi DAMS 13 kol
Stav šampionátu GP2 po dvou závodech:
1. Luiz Razia 31 b.
2. Davide Valsecchi 24 b.
3. James Calado 19 b.
4. Esteban Gutierrez 18 b.
5. Felipe Nasr 18 b.
6. Max Chilton 16 b.