Okem redaktora: Kimiho smolná Belgie – Tadeáš Z.

Okem redaktora: Kimiho smolná Belgie – Tadeáš Z.

Pohled našeho redaktora Tadeáše Zíky na smolnou Belgii pro Kimiho Räikkönena a přestupové šílenství.

Možná, že to jde poznat i z mých živých přenosů a článků, ale pro ty, co si toho nevšimli: Kimi Räikkönen je můj oblíbený jezdec. Fandil jsem mu už když v roce 2005 bojoval o titul s Fernandem Alonsem a po odchodu Schumiho jsem věděl, že rok 2007 bude Kimiho.

Když odešel, byl jsem z toho trošku smutný a F1 pro mě trošku ztratila na atraktivnosti. V roce 2012 jsem se tedy pochopitelně velmi radoval, když nový Lotus F1 Team zveřejnil svou jezdeckou dvojici. Trošku jsem se obával, jak se mi bude Kimi v černozlaté líbit. Nyní však vidím, že Lotus s Kimi se hledali. Tým z jeho osobnosti vytěžuje absolutní maximum i bez toho, aby mistra z roku 2007 otravovali a Kimi s minimem mediálních a sponzorských povinností vypadá nejšťastněji v jeho kariéře.

To, že si s týmem sed,l dokazují i jeho výkony. Lotus dokázal v roce 2012 postavit nejspolehlivější auto v poli a Räikkönen hned první rok po svém návratu z rally dokázal, že stále patří mezi top piloty formátu Hamiltona a Alonsa. Získal třetí místo v šampionátu a několik pódiových umístění včetně nejvyššího stupínku v Abu Dhabi. Při tom dokončil všechny závody a nebýt špatné strategie v Číně, všechny by je dokončil na bodech. V tomto obdivuhodném výkonu pokračoval i letos až do nedávné Velké ceny Belgie.

Když jsem komentoval závod v Belgii a poprvé jsem zahlédl kouř od jeho brzdy, věděl jsem, že je zle. Jeho odstoupení překazilo jeho rekordní šňůru bodovaných finišů a také jeho útok na Nicka Heidfelda v počtu dokončených závodů za sebou.

Jeho odstoupení mu však pokazilo i něco více, než jenom nedůležité rekordy. Po zasloužených druhých místech z Německa a Maďarska Kimi předhonil v šampionátu Fernanda Alonsa a na jeho oblíbeném Spa jsem věřil, že se přiblíží i Sebastianu Vettelovi, avšak jeho odstoupení to pokazilo. A to hodně. Vettel se svým vítězstvím zase všem utekl, Fernando Alonso převzal druhé místo v šampionátu a dokonce se před Kimiho dostal i Lewis Hamilton, který je se svým nový nablýskaným Mercedesem na vzestupu.

Nebudu lhát, byl jsem hodně naštvaný. Jistou útěchou mi však bylo, že na vinně nebyl vůz Lotusu, který si tedy stále zachovává pověst nejspolehlivějšího vozu, ale blbá plastová folie, kterou si někdo strhl z helmy a zasekla se Kimimu v chlazení brzd. Smůla.

Poslední dobou se také hodně píše a mumlá o Kimiho působení v roce 2014. Chápu to. Jako redaktor tohoto webu můžu říci, že přestupy obecně jsou vděčné téma, které nás nechá spekulovat si klidně i o nemožných věcech. Nicméně já sám nevěřím, že by se Kimi chystal opustit Lotus, který ho zpět do Formule 1 přitáhl.

Ano, je to pravda, že Lotus neoplývá trezory plnými peněz. Ano, je to pravda, že ne všichni je řadí mezi top týmy. Ale. U RedBullu, Ferrari, či McLarenu by mohl získat několikanásobně více peněz, ale za jakou cenu. Velké týmy potřebují reklamu. Samostatný tým jako Lotus může zůstat nenápadný a to je pro Räikkönena ideální. Nesnáší média, nesnáší politiku velkých týmů. Dalším důvodem je, že každý top tým, o kterém se spekuluje, má jasnou jedničku ve své jezdecké sestavě.

Ferrari má Fernanda Alonsa a potencionální sedačku po Massovi. Podle mě se ale Räikkönenovi nebude chtít do týmu, který ho vyplatil z platné smlouvy a donutil ho tak opustit Formuli 1 ve prospěch právě Alonsa. Fernando Alonso také nebude chtít mít v týmu tak velkého rivala, jakým je Räikkönen. Neberte si mě špatně, dle mě je Alonso vynikající pilot, avšak viděli jsme, co se dělo v McLarenu v roce 2007, kdy se možná právě díky rozhádanosti dvojice Alonso-Hamilton radoval z titulu Räikkönen. Ferrari mi tudíž nepřijde jako proveditelné a pravděpodobněji najme někoho mladého, kdo bude schopen dovážet body – například Nica Hülkenberga, který se pro volnou sedačku dle mě hodí ze všech nejlépe.

Red Bull má další jasnou jedničku Vettela, který už Webberovi leze natolik krkem, že se Australan rozhodl opustit F1. Red Bull se tedy snaží najít náhradu a Christian Horner přiznal, že uvažují pouze o Räikkönenovi, nebo o Ricciardovi z jejich juniorského týmu Toro Rosso. Mám dojem, že i zde se rozhodnou neangažovat Räikkönena, který bude chtít velmi vysokou částku. Mnohem pravděpodobněji se rozhodnou podepsat Ricciarda, který bude mnohem levnější a nebude konkurovat Vettelovi. Také tak dokáží, že Toro Rosso a celý jejich juniorský program má smysl. Jediným případem, kdy se tohle prokázalo, byl rok 2009, kdy se Vettel do Red Bullu dostal. Od té doby však Toro Rosso už udusilo dva piloty. Jamie Algersuari a Sebastian Buemi byli dle mě velmi nadějnými jezdci, ale Toro Rosso je vykoplo oba, protože se na jejich místa drali další piloti a pro ně už nezbylo místo. Pokud by Räikkönen obsadil druhou sedačku u Red Bullu, s Ricciardem a Vergnem by se dříve či později stalo to samé.

Spekulace o McLarenu či Mercedesu nemají absolutně žádný smysl. McLaren si jistě ponechá Buttona, který i s pomalým autem vozí do Wokingu body a mladého nadějného Peréze. U Mercedesu je to stoprocentní, neboť má velmi rychlou dvojici, která mezi sebou má zdravou bojovnost a zároveň jsou oba přáteli.

Krom toho mi nepřijde moudré přecházet do nynějšího top týmů před velkou změnou techniky v roce 2014, kdy se může pořadí týmů v poli hodně změnit a z top týmu by se mohl stát tým ve středu pole.

Doufám, že vám nevadí, že jsem se moc rozepsal. V komentářích můžete svobodně vyjádřit svůj názor na celé toto přestupové šílenství a také na tento, pro nás redaktory, trochu neobvyklý článek. Děkuji za čtení.

Sdílejte na:
Zavřít