Inovativní systém DAS – jak funguje a je vůbec legální?

Inovativní systém DAS – jak funguje a je vůbec legální?

Systém DAS během úterních testů rozvířil vlny emocí na straně fanoušků a týmů. Otázkou bylo nejen jak systém funguje, ale také zda je legální. Jak to tedy je?

Během úterního dopoledne si bystré oči mohly všimnout, jak Lewis Hamilton během nájezdu a výjezdu z rovinek pohybuje volantem axiálně (ve směru osy) se sloupkem volantu. Při nájezdu na rovinku si volant přitáhl k sobě, na konci rovinky jej vrátil do původní polohy.

Mercedes tuto vychytávku pojmenoval jako systém DAS (dual-axis steering). Jeho úkolem je měnit během jízdy sbíhavost kol. Ta má efekt na opotřebení pneumatik a na přilnavost vozu. Mercedes tak teoreticky může zlepšit přilnavost v zatáčkách, zatímco na rovinkách ji naopak snížit a tím navýšit maximální rychlost vozu.

Jak již bylo zmíněno, systém DAS může ve značné míře ovlivňovat opotřebení pneumatik. Právě to by mohlo být klíčem k úspěchu. Vloni jsme byli svědky toho, jak pneumatiky a práce s nimi ovlivňují ve značné míře výkonnost vozů – Mercedes, který se s pneumatikami v minulosti trápil, měl nyní oproti konkurenci značnou výhodu, Ferrari zpočátku recept na nové směsi pneu nenašel a například Haas své potíže nevyřešil vůbec.

Poté, co si veřejnost všimla Hamiltonových neobvyklých pohybů, Mercedes svůj nový systém představil.

„Pojmenovali jsme to – říká se mu DAS (dual-axis steering). Otevírá nové možnosti v oblasti řízení, které, jak doufáme, budou během sezóny užitečné,“ prozradil technický ředitel stříbrných šípů James Allison.

Nabízí se tak otázka, zda je systém upravující sbíhavost kol legální. Pravidla totiž zakazují jakékoliv úpravy zavěšení během jízdy. Přesněji řečeno stojí v odstavci 10.2.3. technických regulí FIA toto: „Když je vozidlo v pohybu, nesmí docházet k jakýmkoliv úpravám na zavěšení kol.“

FIA věří, že je systém DAS legální. Podle automobilové federace nedochází k úpravě zavěšení kol, systém DAS jen nachází nový způsob, jak „natáčet“ přední kola.

V odstavci 10.4.1. technických regulí FIA stojí: „Jakýkoliv řídící systém, který umožňuje opětovné vyrovnání více než dvou kol, není povolen.“ Jelikož se DAS zaměřuje jen na práci s předními koly, není tato regule porušena.

FIA věří, že je systém DAS v souladu s technickými pravidly. James Allison na tiskové konferenci uvedl, že byl Mercedes po celou dobu vývoje s automobilovou federací v kontaktu. Systém DAS mimo jiné úspěšně splnil crash testy.

V tuto chvíli se nezdá, že by byl systém DAS zakázán. Zda inovativní řešení Mercedesu pomůže, uvidíme v následujících měsících.

Sdílejte na: