Spa-Francorchamps – Josef Král dokázal minulý víkend v Belgii pokračovat ve svém pozitivnímtrendu. V neděli dlouho vedl a nakonec skončil za Filippům a Bianchim dobrý třetí. Za ním dojel novýmistr šampionátu, výborný Romain Grosjean.
Páteční trénink a kvalifikace
Pokud někdo považoval tvrzení, že se v Ardenách mění počasí každých deset minut za pověru, ten byl již v pátek poučen realitou. Dopolední volný trénink začal za bouřky a blesků a déšť se potéstačil několikrát vystřídat s teplým slunečnem. Šťasten ten, kdo měl v daný okamžik nazuté správnépneumatiky a správné nastavení podvozku. Grosjeanův tradičně nejrychlejší čas měl ovšem do velkémíry co dělat s jezdcovými schopnostmi. Ani druhá pozice Michaela Hercka nepřekvapila – Rumunzde před rokem zajel nejrychlejší kvalifikaci vůbec. Josef Král ztrácel na Grosjeana 2,5 sekundy, bylale v pohodě: „S tak silným vozem jsem tu ještě nejel. Opatrnost byla na místě.“ Uspořil si tak trapas stylu kolegy Palmera. Nováček šel do hodin a do bariéry hned v první zatáčce, při prvním přidání plynu… „To se může stát. Na tom místě je hrbol a tahle auta mají hrozně moc páry,“ omlouval Palmera Král.
Odpolední kvalifikace začala za deště. Od začátku ji dominoval dobře naladěný Němec ChristianVietoris. Po čtvrthodince ovšem pršet přestalo a široké válce pirelli rychle vysoušely ideální stopu.Vietoris v jeho posledním kole šokoval konkurenci náskokem 1,4 sekundy. „Výborně jsem si protento útok připravil pneumatiky a auto mělo perfektní nastavení,“ vysvětloval Němec, který si prosobotní závod přál déšť. Druhý Filippi viděl důvod jeho ztráty ve skutečnosti, že ve svém rychlém koleubral pod žlutou vlajkou více, než poleman. Vietoris ale nebyl potrestán. Do druhé řady se postaviliBianchi s Herckem, třetí tvořili Ericsson s Carrollem a až ze sedmého místa šel do závodu favoritGrosjean. Všichni při tom těžili z diskvalifikace třetího Charlese Pica: komisaři našli v jeho Agipem sponzorovaném voze nedovolenou směs paliva. A v podniku, jehož hlavním mecenášem byl Shell! Josef Král se nacházel mezi poraženými – zatím. Patnácté startovní místo nedávalo mnoho důvodůk optimismu.
Sobotní závod
V sobotu se starovalo za slunečna, ale na mokré vozovce. Oba vozy Coloni start zaspaly, zato Vietoris vyrazil vítečně. Svůj nejlepší start roku předvedl i Josef Král. „Udělal“ šest míst, zatímco se za lídrem seřadili Bianchi, Grosjean a Ericsson. Příštích deset kol zůstalo sucho a Vietoris kontroloval špičku.Král útočil na osmého Fauzyho a při tom musel dávat pozor na Close s Cecottem za sebou.
Následující průtrž mračen nutila jezdce do boxů pro pneumatiky se vzorkem a Král využil situace, aby se probojoval na osmou pozici. Větší problém s počasím měli Leal a především Coletti, který zezadu vrazil do Alešina a zůstal zraněn ve vraku. Monačan utrpěl zranění dvou obratlů a sezona pro něj skončila. Na trať vyjel safety-car, katerý zůstal před polem až do předposledního kola. Jezdci měli problém s klesající teplotou motoru, která velí manažementu elektroniky „vypni!“ „Můj motor chtěl několikrát zastavit,“ stěžoval si Král. Zkušený Grosjean po závodě prozradil neuvěřitelný trik: „Jezdil jsem hodně špínou, abych ucpal otvory chlazení!“ Obětí zimy se stal Ericsson, jehož vůz zůstal stát, což pro Krále znamenalo posunutí na sedmé místo. Sprint posledního kola diváky pobavil, Vietoris si ovšem vítezství nenechal vzít a také ostatní jezdci si nedovolili žádnou hloupost. Smolařem se stal znovu Johnny Cecotto, jehož motor vypnul doslova na posledních metrech.
Romain Grosjean se díky bodům za třetí místo stal tři závody před koncem sezony zaslouženým mistrem. Jedním z první gratulantů byl šéf Renaultu-F1 Eric Boullier – jasný poukazatel Francouzovy budoucnosti.
Josef Král byl FIA dodatečně posunut za Fauzyho na osmé místo, jeho smutek se držel v hranicích –vždyť to znamenalo pole-position pro neděli!
1. Christian Vietoris Racing Engineering 1h00m55.099s
2. Jules Bianchi ART + 2.862s
3. Romain Grosjean DAMS + 4.571s
4. Luca Filippi Coloni + 6.441s
5. Brendon Hartley Ocean + 11.614s
6. Dani Clos Racing Engineering + 12.471s
7. Josef Král Arden + 17.391s
8. Fairuz Fauzy Super Nova + 18.906s
9. Adam Carroll Super Nova + 19.364s
10. Davide Valsecchi AirAsia + 20.228s
11. Johnny Cecotto Jr Ocean + 22.899s
12. Sam Bird iSport + 23.358s
13. Pal Varhaug DAMS + 24.110s
14. Esteban Gutierrez ART + 31.304s
15. Max Chilton Carlin + 1 lap
16. Michael Herck Coloni + 1 lap
Odpadli:
Marcus Ericsson iSport 18 laps
Giedo van der Garde Addax 18 laps
Rodolfo Gonzalez Trident 18 laps
Mikhail Aleshin Carlin 16 laps
Jolyon Palmer Arden 16 laps
Stefano Coletti Trident 15 laps
Julian Leal Rapax 14 laps
Fabio Leimer Rapax 7 laps
Luiz Razia AirAsia 1 laps
Charles Pic Addax 1 laps
Nedělní sprint
V neděli se na Čecha ráno smálo nestálé belgické slunce a Josef udělal vše správně. Po výborném startu využil toho, že zbytek pole brzdil Cecotto a vyjel si pěkný náskok. Jezdcem s největším tahem kupředu byl ovšem Luca Filippi. Po sedmi kolech byl druhý a vydal se na stíhání lídra, který měl již slušný náskok sedmi sekund. Jedenáct kol před cílem ale Král o všechno přišel: Fabio Leimer rozpůlil svou Rapax-Dallaru hororovým letem do hrazení Radillonu a celé pole se seřadilo za safety carem. Když se smělo jet naplno, zbývalo sedm kol a Filippi dokázal Krále předjet hned při prvním brzdění na konci rovinky Kemel. Král poté nemohl držet ani Bianchiho, jen Grosjeanovi se dokázal ubránit a dojet pro pěkné třetí místo. „Má taktika byla, vyjet si na začátku závodu náskok. Tomu odpovídal i stav mých pneumatik na konci. Filippi a Bianchi si závod asi rozdělili jinak – nebyli k udržení,“ rekapituloval Josef Král u něhož radost z poháru převyšovala smutek nad ztrátou možného vítězství.
1. Luca Filippi Coloni 39m34.834s
2. Jules Bianchi ART + 4.476s
3. Josef Král Arden + 6.857s
4. Romain Grosjean DAMS + 7.685s
5. Sam Bird iSport + 8.993s
6. Dani Clos Racing Engineering + 12.952s
7. Esteban Gutierrez ART + 14.364s
8. Johnny Cecotto Ocean + 19.360s
9. Brendon Hartley Ocean + 19.634s
10. Davide Valsecchi AirAsia + 20.192s
11. Adam Carroll Super Nova + 21.472s
12. Marcus Ericsson iSport + 22.033s
13. Christian Vietoris Racing Engineering + 22.348s
14. Jolyon Palmer Arden + 22.917s
15. Michael Herck Coloni + 23.672s
16. Max Chilton Carlin + 27.960s
17. Rodolfo Gonzalez Trident + 28.510s
18. Pal Varhaug DAMS + 28.540s
19. Charles Pic Addax + 28.853s
20. Giedo van der Garde Addax + 29.374s
21. Fairuz Fauzy Super Nova + 59.072s
Odpadli:
Julian Leal Rapax 13 laps
Mikhail Aleshin Carlin 13 laps
Luiz Razia AirAsia 12 laps
Fabio Leimer Rapax 7 laps
Celkový stav mistrovství:
1. Romain Grosjean 83 b.
2. Giedo van der Garde 48 b.
3. Jules Bianchi 47 b.
13. Josef Král 13 b.