GP2 ve Spa: Grosjean sedmým mistrem GP2, Král na stupni vítězů

GP2 ve Spa: Grosjean sedmým mistrem GP2, Král na stupni vítězů

Spa-Francorchamps – Josef Král dokázal minulý víkend v Belgii pokračovat ve svém pozitivnímtrendu. V neděli dlouho vedl a nakonec skončil za Filippům a Bianchim dobrý třetí. Za ním dojel novýmistr šampionátu, výborný Romain Grosjean.

Páteční trénink a kvalifikace

Pokud někdo považoval tvrzení, že se v Ardenách mění počasí každých deset minut za pověru, ten byl již v pátek poučen realitou. Dopolední volný trénink začal za bouřky a blesků a déšť se potéstačil několikrát vystřídat s teplým slunečnem. Šťasten ten, kdo měl v daný okamžik nazuté správnépneumatiky a správné nastavení podvozku. Grosjeanův tradičně nejrychlejší čas měl ovšem do velkémíry co dělat s jezdcovými schopnostmi. Ani druhá pozice Michaela Hercka nepřekvapila – Rumunzde před rokem zajel nejrychlejší kvalifikaci vůbec. Josef Král ztrácel na Grosjeana 2,5 sekundy, bylale v pohodě: „S tak silným vozem jsem tu ještě nejel. Opatrnost byla na místě.“ Uspořil si tak trapas stylu kolegy Palmera. Nováček šel do hodin a do bariéry hned v první zatáčce, při prvním přidání plynu… „To se může stát. Na tom místě je hrbol a tahle auta mají hrozně moc páry,“ omlouval Palmera Král.

Odpolední kvalifikace začala za deště. Od začátku ji dominoval dobře naladěný Němec ChristianVietoris. Po čtvrthodince ovšem pršet přestalo a široké válce pirelli rychle vysoušely ideální stopu.Vietoris v jeho posledním kole šokoval konkurenci náskokem 1,4 sekundy. „Výborně jsem si protento útok připravil pneumatiky a auto mělo perfektní nastavení,“ vysvětloval Němec, který si prosobotní závod přál déšť. Druhý Filippi viděl důvod jeho ztráty ve skutečnosti, že ve svém rychlém koleubral pod žlutou vlajkou více, než poleman. Vietoris ale nebyl potrestán. Do druhé řady se postaviliBianchi s Herckem, třetí tvořili Ericsson s Carrollem a až ze sedmého místa šel do závodu favoritGrosjean. Všichni při tom těžili z diskvalifikace třetího Charlese Pica: komisaři našli v jeho Agipem sponzorovaném voze nedovolenou směs paliva. A v podniku, jehož hlavním mecenášem byl Shell! Josef Král se nacházel mezi poraženými – zatím. Patnácté startovní místo nedávalo mnoho důvodůk optimismu.

 

 

 

 

 

Sobotní závod

V sobotu se starovalo za slunečna, ale na mokré vozovce. Oba vozy Coloni start zaspaly, zato Vietoris vyrazil vítečně. Svůj nejlepší start roku předvedl i Josef Král. „Udělal“ šest míst, zatímco se za lídrem seřadili Bianchi, Grosjean a Ericsson. Příštích deset kol zůstalo sucho a Vietoris kontroloval špičku.Král útočil na osmého Fauzyho a při tom musel dávat pozor na Close s Cecottem za sebou.

Následující průtrž mračen nutila jezdce do boxů pro pneumatiky se vzorkem a Král využil situace, aby se probojoval na osmou pozici. Větší problém s počasím měli Leal a především Coletti, který zezadu vrazil do Alešina a zůstal zraněn ve vraku. Monačan utrpěl zranění dvou obratlů a sezona pro něj skončila. Na trať vyjel safety-car, katerý zůstal před polem až do předposledního kola. Jezdci měli problém s klesající teplotou motoru, která velí manažementu elektroniky „vypni!“ „Můj motor chtěl několikrát zastavit,“ stěžoval si Král. Zkušený Grosjean po závodě prozradil neuvěřitelný trik: „Jezdil jsem hodně špínou, abych ucpal otvory chlazení!“ Obětí zimy se stal Ericsson, jehož vůz zůstal stát, což pro Krále znamenalo posunutí na sedmé místo. Sprint posledního kola diváky pobavil, Vietoris si ovšem vítezství nenechal vzít a také ostatní jezdci si nedovolili žádnou hloupost. Smolařem se stal znovu Johnny Cecotto, jehož motor vypnul doslova na posledních metrech.

Romain Grosjean se díky bodům za třetí místo stal tři závody před koncem sezony zaslouženým mistrem. Jedním z první gratulantů byl šéf Renaultu-F1 Eric Boullier – jasný poukazatel Francouzovy budoucnosti.

Josef Král byl FIA dodatečně posunut za Fauzyho na osmé místo, jeho smutek se držel v hranicích –vždyť to znamenalo pole-position pro neděli!

 

 

 

 

1.  Christian Vietoris   Racing Engineering  1h00m55.099s
2.  Jules Bianchi        ART                     + 2.862s
3.  Romain Grosjean      DAMS                    + 4.571s
4.  Luca Filippi         Coloni                  + 6.441s
5.  Brendon Hartley      Ocean                  + 11.614s
6.  Dani Clos            Racing Engineering     + 12.471s
7.  Josef Král           Arden                  + 17.391s
8.  Fairuz Fauzy         Super Nova             + 18.906s
9.  Adam Carroll         Super Nova             + 19.364s
10.  Davide Valsecchi     AirAsia                + 20.228s
11.  Johnny Cecotto Jr    Ocean                  + 22.899s
12.  Sam Bird             iSport                 + 23.358s
13.  Pal Varhaug          DAMS                   + 24.110s
14.  Esteban Gutierrez    ART                    + 31.304s
15.  Max Chilton          Carlin                   + 1 lap
16.  Michael Herck        Coloni                   + 1 lap
Odpadli:
     Marcus Ericsson      iSport                   18 laps
     Giedo van der Garde  Addax                    18 laps
     Rodolfo Gonzalez     Trident                  18 laps
     Mikhail Aleshin      Carlin                   16 laps
     Jolyon Palmer        Arden                    16 laps
     Stefano Coletti      Trident                  15 laps
     Julian Leal          Rapax                    14 laps
     Fabio Leimer         Rapax                     7 laps
     Luiz Razia           AirAsia                   1 laps
     Charles Pic          Addax                     1 laps

 

Nedělní sprint

V neděli se na Čecha ráno smálo nestálé belgické slunce a Josef udělal vše správně. Po výborném startu využil toho, že zbytek pole brzdil Cecotto a vyjel si pěkný náskok. Jezdcem s největším tahem kupředu byl ovšem Luca Filippi. Po sedmi kolech byl druhý a vydal se na stíhání lídra, který měl již slušný náskok sedmi sekund. Jedenáct kol před cílem ale Král o všechno přišel: Fabio Leimer rozpůlil svou Rapax-Dallaru hororovým letem do hrazení Radillonu a celé pole se seřadilo za safety carem. Když se smělo jet naplno, zbývalo sedm kol a Filippi dokázal Krále předjet hned při prvním brzdění na konci rovinky Kemel. Král poté nemohl držet ani Bianchiho, jen Grosjeanovi se dokázal ubránit a dojet pro pěkné třetí místo. „Má taktika byla, vyjet si na začátku závodu náskok. Tomu odpovídal i stav mých pneumatik na konci. Filippi a Bianchi si závod asi rozdělili jinak – nebyli k udržení,“ rekapituloval Josef Král u něhož radost z poháru převyšovala smutek nad ztrátou možného vítězství.

 

 

 

 

 

1.  Luca Filippi         Coloni              39m34.834s
2.  Jules Bianchi        ART                   + 4.476s
3.  Josef Král           Arden                 + 6.857s
4.  Romain Grosjean      DAMS                  + 7.685s
5.  Sam Bird             iSport                + 8.993s
6.  Dani Clos            Racing Engineering   + 12.952s
7.  Esteban Gutierrez    ART                  + 14.364s
8.  Johnny Cecotto       Ocean                + 19.360s
9.  Brendon Hartley      Ocean                + 19.634s
10.  Davide Valsecchi     AirAsia              + 20.192s
11.  Adam Carroll         Super Nova           + 21.472s
12.  Marcus Ericsson      iSport               + 22.033s
13.  Christian Vietoris   Racing Engineering   + 22.348s
14.  Jolyon Palmer        Arden                + 22.917s
15.  Michael Herck        Coloni               + 23.672s
16.  Max Chilton          Carlin               + 27.960s
17.  Rodolfo Gonzalez     Trident              + 28.510s
18.  Pal Varhaug          DAMS                 + 28.540s
19.  Charles Pic          Addax                + 28.853s
20.  Giedo van der Garde  Addax                + 29.374s
21.  Fairuz Fauzy         Super Nova           + 59.072s
Odpadli:
     Julian Leal          Rapax                  13 laps
     Mikhail Aleshin      Carlin                 13 laps
     Luiz Razia           AirAsia                12 laps
     Fabio Leimer         Rapax                   7 laps


Celkový stav mistrovství:
1. Romain Grosjean           83 b.
2. Giedo van der Garde       48 b.
3. Jules Bianchi             47 b.
13. Josef Král               13 b.

Sdílejte na: