Po Monaku se mohl Stefano Coletti těšit z tučného bodového náskoku v celkovém hodnocení. Oba závody v Silverstone mu od tohoto příjemného polštáře do velké míry odpomohly. Sam Bird vyhrál v sobotu a bodoval i v neděli. Dotáhl tím ztrátu na Colettiho na 31 bodů. Boj o titul mistra GP2 je znovu v plném proudu!
Pátek: Ericsson se svou druhou pole-position, Bird číhá v první řadě
Za svým šestým podnikem se karavana GP2 vydala – jako obvykle v závětří formule 1 – do „kolébky světového motorsportu“, jak Britové Silverstone trošku velkohubě nazývají. S provizorním okruhem na bývalém válečném letišti má dnešní moderní trať již společné jen jméno, GP2 ale směla dýchat poněkud více dějin než formule 1: dle vzoru Spa-Francorchamps byly týmy totiž umístěny ve starých boxech vedle originální startovní rovinky.
Šestadvacet mladých nadějí ale nepřijelo do Silverstone, aby se ohlíželi nazpět – své zraky ovšem jezdci museli chtě-nechtě často zvedat k oblakům. Počasí totiž do velké míry ovlivnilo páteční dění. Polední trénink pole absolvovalo za deště na pneumatikách se vzorkem, přičemž většina pilotů ujela jen tucet kol. Fabio Leimer přitom vyzvedl, že stále ještě patří do kruhu uchazečů o titul a byl nejrychlejší před Frijnsem, domácím Caladem, Lealem a překvapujícím de Jongem.
Krátce před pátou hodinou odpoledne všichni tušili, že nebude příliš času zajet dobré kvalifikační kolo: nad Silversone se totiž znovu zatáhlo. Není tedy divu, že hned se zeleným světlem semaforu vyrazila na trať kompletní směčka GP2. Poker na ještě suché dráze vyšel nejlépe Marcusovi Ericssonovi. Ve svém šestém měřeném kole, těsně před očekávaným průtržem mračen, se mu totiž podařilo zlepšit časy Birda a Nasra, což po Barceloně znamenalo Švédovu druhou pole-position sezony. „Bylo to opravdu o vlásek. Během mého nejlepšího kola již kapalo. Teď doufám, že se mi povede i závod, jinak bylo všechno k ničemu,“ poukázal výborný Ericsson na neuvěřitelnou skutečnost, že letos vyšel bodově v závodech zatím naprázdno!
Vedle jezdce týmu DAMS se směl na startu zařadit vítěz z Monaka, Sam Bird. Brit, který „testovací aférou Mercedes-Pirelli“ přišel o možnost vyzkoušet si příští týden Mercedes-F1, se vypracoval v nejvážnějšího soupeře Stefana Colettiho ohledně titulu. „S dobrým startem a s povedenou strategií nevidím důvodu, proč bych zde (mezi prvními třemi) neměl sedět i zítra,“ věřil si maličký Sam a v jádru duše byl jistě odhodlán před svým publikem vyhrát.
Na své první vítězství stále ještě čekal Felipe Nasr. Brazilec, kterého příští rok s velkou určitostí uvidíme ve formuli 1, zajel třetí čas před Colettim, Ericssonovým kolegou Richelmim, Leimerem a Rio Haryantem, který konečně dokázal umístit jeden z vozů Barwa-Addax mezi nejlepšími.
Výsledek kvalifikace:
1. Marcus Ericsson DAMS 1m40.716s
2. Sam Bird Russian Time 1m41.087s +0.371s
3. Felipe Nasr Carlin 1m41.144s +0.428s
4. Stefano Coletti Rapax 1m41.219s +0.503s
5. Stephane Richelmi DAMS 1m41.411s +0.695s
6. Fabio Leimer Racing Engineering 1m41.442s +0.726s
7. Rio Haryanto Addax 1m41.537s +0.821s
8. Mitch Evans Arden 1m41.563s +0.847s
9. Tom Dillmann Russian Time 1m41.633s +0.917s
10. James Calado ART 1m41.662s +0.946s
11. Julian Leal Racing Engineering 1m41.765s +1.049s
12. Fabrizio Crestani Lazarus 1m41.771s +1.055s
13. Nathanael Berthon Trident 1m41.812s +1.096s
14. Sergio Canamasas Caterham 1m41.881s +1.165s
15. Kevin Ceccon Trident 1m41.890s +1.174s
16. Robin Frijns Hilmer 1m41.970s +1.254s
17. Jon Lancaster Hilmer 1m41.978s +1.262s
18. Johnny Cecotto Jr Arden 1m42.013s +1.297s
19. Alexander Rossi Caterham 1m42.020s +1.304s
20. Jolyon Palmer Carlin 1m42.207s +1.491s
21. Simon Trummer Rapax 1m42.213s +1.497s
22. Rene Binder Lazarus 1m42.376s +1.660s
23. Jake Rosenzweig Addax 1m42.402s +1.686s
24. Adrian Quaife-Hobbs MP 1m42.658s +1.942s
25. Daniel Abt ART 1m42.687s +1.971s
26. Daniel de Jong MP 1m42.862s +2.146s
Sobota: Sam Bird dominuje hlavní závod
V sobotu sice přálo jezdcům a fandům počasí, po kvalifikaci F1 zůstali kolem trati ovšem jen zasvěcení diváci na levnějších místech.
Nejvíce švihu s sebou vzal ze startovní pozice Nasr. Brazilec ale ve druhé zatáčce zavadil o bránícího se Ericssona a oba opustili trať. Toho bleskurychle využil Bird a usadil se na špičce. Ještě během prvního kola se na druhé místo posunul Coletti a při prvním průjezdu kolem boxů znělo pořadí závodu Bird-Coletti-Ericsson-Nasr-Richelmi-Evans.
Již po šesti kolech se toto pořadí začalo díky výměnám pneumatik měnit. Coletti, Nasr a Calado brzy zahájili árii stopů, zatímco musel poleman Ericsson do boxů za trest: vedení závodu na něj uvalilo penalizaci za nehodu s Nasrem, kterou způsobil na startu.
Nejvýhodnější taktiku vypracovaly stáje Arden a DAMS. Jejich jezdci Evans a Richelmi “zůstali venku” déle, než špička a po vlastních stopech se do závodu zařadili na pozicích tři a čtyři. Novozélanďan o dvě kola později dokonce dokázal předjet Colettiho, ze druhé pozice se nadaný Mitch ale dlouho neradoval: při průjezdu boxy byl příliš rychlý a i on si musel odsedět penalizaci.
Zatímco Sam Bird s přehledem vedl, korunoval Richelmi deset kol před cílem nejlepší závod své kariéry předjetím krajana Colettiho. Na lídra celkové tabulky se poté hned vrhli i Dillmann, Leimer a Lancaster. Závěrečných pět kol si tito borci rozdali tvrdý čtyřboj. Kolo před koncem se výborný Dillmann dostal na třetí místo, pro Colettiho ale mělo být ještě hůře: v posledním kole jej do autu poslal nevybíravým způsobem Leimer! Za tuto akci byl Švýcar později penalizován posinutím o deset míst.
To hrálo do karet vítězi Birdovi. Diky Colettiho “nule” mohl snížit monačanův bodový náskok. Druhý Richelmi si zapsal nejlepší výsledek života a Dillmann se zasloužil o vynikající výsledek 1-3 pro rusko-německou stáj Russian Time. “Chci také zítra težit ze skutečnosti, že Coletti a Nasr musí startovat z chvostu pole. Nestává se příliž často, aby nedokončili závod,” těšil se sebevědomý Bird na neděli.
Svůj nejlepší výsledek roku slavil druhý z Britů, Jon Lancaster čtvrtým místem, Jolyon Palmer se dokázal z dvacáté startovní pozice hrdinně prokousat na páté místo v cíli a u dříve tak úspěšného Addaxu se těšili ze šesté pozice Rio Haryanta. Na polemana Ericssona zbylo jen nevděčné deváté místo.
Foto: Roman Klemm
Výsledek sobotního závodu:
1. Sam Bird Russian Time 51m32.250s
2. Stephane Richelmi DAMS +2.427s
3. Tom Dillmann Russian Time +12.002s
4. Jon Lancaster Hilmer +14.382s
5. Jolyon Palmer Carlin +18.762s
6. Rio Haryanto Addax +19.734s
7. Julian Leal Racing Engineering +20.365s
8. James Calado ART +26.626s
9. Marcus Eriksson DAMS +32.235s
10. Adrian Quaife-Hobbs MP +32.829s
11. Robin Frijns Hilmer +42.265s
12. Jake Rosenzweig Addax +44.623s
13. Daniel Abt ART +47.519s
14. Fabio Leimer Racing Engineering +13.888s
15. Rene Binder Lazarus +49.683s
16. Johnny Cecotto Jr Arden +1m00.115s
17. Fabrizio Crestani Lazarus +1m01.120s
18. Mitch Evans Arden +1m03.532s
19. Nathanael Berthon Trident +1m04.152s
20. Alexander Rossi Caterham +30.352s
21. Stefano Coletti Rapax +1 kolo
22. Daniel de Jong MP +1 kolo
23. Sergio Canamasas Caterham +1 kolo
24. Simon Trummer Rapax +1 kolo
Odpadli:
Felipe Nasr Carlin 17 kol
Kevin Ceccon Trident 2 kola
Neděle: Lancaster se postaral o pokračování britského festivalu
Hamilton na pole-position formule 1, Bird vítězem sobotního závodu GP2, Harvey vítězem závodu GP3 a v neděli se Jon Lancaster postaral o hodící se pokračování britského festivalu v Silversone vítězstvím ve sprinzu GP2. Pilot týmu Hilmer si své první vítězství v GP2 vysloužil hlavně perfektním startem. Ze čtvrté pozice se katapultoval na špičku před Haryanta a až do cíle toto výsadní postavení nedal mladík z Leedsu z ruky. Také pro mladého Indonésana bylo druhé místo hezkým dárečkem, zároveň prvním umístěním mezi prvními třemi pro Addax v této sezoně. Za Jamesem Caladem a Julianem Lealem dojel Sam Bird na páté pozici, což bylo velmi důležité ve vzhledu na celkovou situaci šampionátu: malý testman Mercedesu tím zkrátil Colettiho náskok na 31 bodů.
Hned ze Silvesrtone se týmy vydaly na cestu do Německa, kde již v pátek nastoupí k tréninku a kvalifikace na Nurburgringu.
1. Jon Lancaster Hilmer 37m19.528s
2. Rio Haryanto Addax + 6.513s
3. James Calado ART + 7.922s
4. Julian Leal Racing Engineering + 8.420s
5. Sam Bird Russian Time + 9.348s
6. Tom Dillmann Russian Time + 14.563s
7. Felipe Nasr Carlin + 14.671s
8. Marcus Eriksson DAMS + 15.321s
9. Alexander Rossi Caterham + 15.877s
10. Stefano Coletti Rapax + 18.789s
11. Adrian Quaife-Hobbs MP + 23.855s
12. Kevin Ceccon Trident + 32.021s
13. Rene Binder Lazarus + 34.933s
14. Mitch Evans Arden + 35.673s
15. Fabio Leimer Racing Engineering + 35.861s
16. Simon Trummer Rapax + 37.838s
17. Fabrizio Crestani Lazarus + 41.133s
18. Daniel de Jong MP + 51.728s
19. Stephane Richelmi DAMS + 85.181s
20. Sergio Canamasas Caterham + 1 kolo
21. Jake Rosenzweig Addax + 2 kola
Odpadli:
Jolyon Palmer Carlin 8 kol
Johnny Cecotto Jr Arden 5 kol
Robin Frijns Hilmer 2 kola
Nathanael Berthon Trident 2 kola
Daniel Abt ART 2 kola
Celkový stav šampionátu:
1. Stefano Coletti 120 b.
2. Felipe Nasr 98 b.
3. Sam Bird 89 b.
4. Fabio Leimer 66 b.
5. James Calado 52 b.