Fan-store.cz

GP2 v Monaku: Valsecchi a Pic vyhráli, Král letos poprvé zazářil

GP2 v Monaku: Valsecchi a Pic vyhráli, Král letos poprvé zazářil

V neděli se v závodě plném strkanic a nehod prosadil Davide Valsecchi před stejně tak zkušenými Parentem a Filippim. Sobotní sprint, který poněkud zastínila těžká havárie bývalého pilota GP2 Sergia Pereze, se stal doposud největším sportovním úspěchem mladé kariéry Josefa Krále. Čech dovršil svůj povedený víkend výborným druhým místem za vítězem Charlesem Picem, přičemž dokázal čelit silnému Romainovi Grosjeanovi v zádech.

Čtvrteční trénink a kvalifikace

Tréninky a kvalifikace se dle monacké tradice jely již ve čtvrtek, v jednom ale silně připomínaly pátek v Barceloně: dopoledne znovu deklasoval Romain Grosjean konkurenci (tentokrát o tučných 1,1 sekundy) a odpoledne, když se jelo naostro, vše ztratil. Po nehodě s týmovým kolegou Varhaugem v Rascasse skončil poslední. Taktizování na trati přektočilo únosnou míru. Jezdci pomalu korzovali po trati hledajíc výhodnou skulinku v provozu a kazili si navzájem rychlá kola. A nejen to: téměř stojící monoposty na nepřehledné trati zavinily několik nehod. Nakonec to byli Van der Garde, Ericsson a Grosjean, kdo byli za zapříčenění nehody penalizováni posunutím o pět startovních míst. Zvláště Nizozemce Van der Gardeho rozhodnutí komisařů trefilo tvrdě, vždyť tím přišel o pole-position. „Na mé poszitivní motivaci to nic nemění,“ dodával si Giedo před startem odvahy.

Pro Monako tak vitální první startovní místo s radostí převzal Sam Bird a i Josef Král mohl těžit z přestupků konkurence. Bianchi byl dodatečně penalizován za jeho startovní nehodu v Barceloně a z Josefova již beztak pěkného sedmého času (0,8 sekundy za polemanem) se vyklubala slibná pátá startovní pozice za Valsecchim, Parentem a Colettim.

 

 

 

 

 

Sobotní hlavní závod

V pátek poledne se start o vlásek proměnil v katastrofu. Modrý vůz polemana Birda se neodlepil z místa a představoval pro zbytek pole letální překážku. Všichni se ale dokázali kolem Brita protáhnout, zvláště v Králově případě se jednalo o milimetry, když se Josef provlékl štěrbinkou mezi zídkou boxů.

„Mým velkým snem závodníka vždy bylo, stát na startu Monaka v první řadě,“ filozofoval ráno Davide Valsecchi a na otázku, jaké sny mu teď ještě zbyly, když se tenhle stal realitou, odpověděl: „Být v první zatáčce ve vedení!“ I to si měl zkušený Ital roku 2011 splnit – a mnohem více. Na stoupání k Massenetu se pole seřadilo v pořadí Valsecchi, Parente, Coletti, Van der Garde, Bianchi, Král a Gutierrez.

Prvním, kdo zase jednou chyboval, byl Jules Bianchi. Před šikanou vrazil do Van der Gardeho a oba připravil o výsledek. Ostatním to přišlo vhod a ještě před desátým kolem měnili pneumatiky. Jen lídr Valsecchi a rychlíci z chvostu pole Filippi s Grosjeanem si zastávku schovali na později. A dobře tak učinili. Josef Král, na kterého se ze zadu nepříjemně tlačil Turvey, ztratil mnoho času za pomalým Cecconem a než i Ital zabočil do boxů, připravil Čecha o dvě pozice vůči Filippimu a Grosjeanovi.

Deset kol před cílem se lídr Valsecchi nacházel pod neustálým tlakem Parenteho, přičemž Portugalcovi stále silněji dýchal na záda Filippi.

Se svým zdravím při tom hazardovali oba jezdci týmu iSport. Paul Jackson má letos s kázní svých borců Birda a Ericssona vážné problémy. Oba se střetli již v tréninku – to, co ale předvedli v závodě nemělo obdob. Oba „kolegové“ do sebe v souboji několikrát vrazili, v zatáčkách  Noghues a Mirabeau se dokonce strčili do svodidel a to mělo při výjezdu z tunelu následky, když za špičkové rychlosti uletělo Švédovi křídlo. Brit přejel přez jeho zbytky a oby vozy byly na nejrychlejším sektoru trati neřiditelné. Horkokrevní jezdci mohli mluvit o štěstí, že neskončili stejně tak, jako o den později Perez. Zbytky ericssonova křídla ležely na dráze a závod musel být neutralizován.

„Ani mi to nevadilo. Naopak, ta neutralizace mi pomohla. Mé gumy byly v koncích a pomalou jízdou se zase zotavily,“ shrnul v cíli šťastný Valsecchi, který potvrdil v závěrečném sprintu na čtyři kola chladný přehled. Ital vyhrál před stejně tak šťastnými Parentem a Filippim první závod pro nový tým Air Asia. „Při pohledu na Grosjeanovy časy ale musím přiznat, že by výsledek asi vypadal jinak, kdyby Romain směl startovat dále vepředu,“ uznal Davide. Vynikající Romain Grosjean totiž dokázal dojet z posledního místa na startu jako čtvrtý. Za Colettim dojel spokojený Král, jehož motor zněl koncem závodu velmi podivně. „Ano, rachotilo to hrozně a technici ještě hledají, čím to je,“ hodnotil Josef u oběda.

Výsledky sobotního hlavního závodu.

Poř. Jezdec Tým Čas
1 Davide Valsecchi AirAsia 1h00m23.957s
2 Alvaro Parente Racing Engineering + 1.471s
3 Luca Filippi Super Nova + 2.199s
4 Romain Grosjean DAMS + 4.219s
5 Stefano Coletti Trident + 14.023s
6 Josef Král Arden + 14.467s
7 Oliver Turvey Carlin + 15.057s
8 Max Chilton Carlin + 16.071s
9 Charles Pic Addax + 19.524s
10 Fabio Leimer Rapax + 19.934s
11 Kevin Mirocha Ocean + 26.692s
12 Kevin Ceccon Coloni + 27.315s
13 Esteban Gutierrez ART + 33.427s
14 Michael Herck Coloni + 44.243s
15 Fairuz Fauzy Super Nova + 1 kolo
Ret Julian Leal Rapax 35 kol
Ret Jolyon Palmer Arden 33 kol
Ret Sam Bird iSport 30 kol
Ret Marcus Ericsson iSport 30 kol
Ret Giedo van der Garde Addax 22 kol
Ret Dani Clos Racing Engineering 21 kol
Ret Rodolfo Gonzalez Trident 19 kol
Ret Luiz Razia AirAsia 19 kol
Ret Johnny Cecotto Ocean 17 kol
Ret Jules Bianchi ART 11 kol
Ret Pal Varhaug DAMS 10 kol

 

 

 

 

 

Nedělní sprint

S lehkým zpožděním, a s velkou psychickou zátěží se postavilo šestadvacet pilotů GP2 na start sobotního sprintu. O posunutí rozvrhu se postarala těžká nehoda Sergia Pereze v kvalifikaci F1. Mexičan přestál kopii nehody Karla Wendlingera z roku 1994 naštěstí bez těžkých zranění. Drtivá většina pilotů GP2 ještě minulý rok s nešťastníkem závodila a dobře ho zná – Mexičan je úřadující vicemistr GP2 a výborným vzorem pro to, ja z ní postoupit do F1.

Díky dodatečné penalizaci Olivera Turveye (Brit v pátek předčasně vystartoval a během závodu si zapoměl odpykat trest) se na osmé místo pořadí a tím i na sobotní pole-position posunul vítěz z Barcelony, Charles Pic. Josef Král směl za Maxem Chiltonem vyrazit ze slibného třetího místa a dojet na stupínek vítězů jistě bylo pro výborně naladěného Čecha realistickým cílem.

Chilton využil i Monaka k tomu, aby ukázal, že talentem nemá na nejrychlejší a start zcela pokazil. Pic, Král a Grosjean nepotřebovali druhého pobídnutí, aby se hned v St. Devote kolem jezdce Trevora Carlina přehnali. Hned za Chiltonem se zařadil vítěz sobotního závodu Davide Valsecchi.

V první fázi podniku držela špička své pozice a na husím pochodu ulicemi nic nezměnila ani neutralizace, která následovala Ericssonově letu do svodilel u koupaliště. Pic kontroloval Krále za sebou a český jezdec tak činil se silným Grosjeanem za ním. O poločas třicetikolového sprintu se Král džel sekundu za lídrem a s pěkným polštářkem dvou sekund si držel Franko-Švýcara od těla.

Bojovněji si počínala skupina ve složení Chilton-Valsecchi-Filippi-Leimer za nimi. Šest kol před cílem se Valsecchi pokusil v šikaně u nábřeží Brita vybrzdit, projel ale retardér rovně a ztratil páté místo vůči Filippimu. O dvě kola později předvedl Filippi stejnou akci na stejném místě, ovšem povedeněji a byl čtvrtý. Také Valsecchimu se později podařilo pomalého Brita předjet.

Ani Král ale neměl koncem závodu chvilku oddechu. Výborný Grosjean zahájil svou konečnou ofensivu několika rekordními koly a dotáhl se až na Čechův zadní spoiler – nakonec se ale spokojil v ohledu na celkové mistrovství s jistými body a neriskoval žádnou harakiri-akci.

Charles Pic tedy letos podruhé slavil sprintové vítězství a Josef Král potvrdil slibně stoupající křivku své výkonnosti. „Vyhrát v Monaku, to je jako vyhrát celé mistrovství. Dojet druhý je tedy jako stát se vicemistrem,“ zapřeháněl si rozjařený Josef Král v cíli. Na špičce celkové tabulky ja GP2 vyrovnaná, jako málokdy předtím. Ve vedení se ale usadil pilot, kterému mnozí prorokují titul: Romain Grosjean.

Výsledky nedělního sprintu.

Poř. Jezdec Tým Čas
1 Charles Pic Addax 45m50.498s
2 Josef Král Arden + 3.332s
3 Romain Grosjean DAMS + 3.885s
4 Luca Filippi Super Nova + 14.587s
5 Davide Valsecchi AirAsia + 27.072s
6 Max Chilton Carlin + 29.626s
7 Fabio Leimer Rapax + 29.846s
8 Oliver Turvey Carlin + 30.372s
9 Giedo van der Garde Addax + 30.859s
10 Fairuz Fauzy Super Nova + 31.585s
11 Jolyon Palmer Arden + 32.317s
12 Kevin Ceccon Coloni + 32.790s
13 Sam Bird iSport + 33.147s
14 Rodolfo Gonzalez Trident + 38.695s
15 Michael Herck Coloni + 40.518s
16 Alvaro Parente Racing Engineering + 40.687s
17 Johnny Cecotto Ocean + 41.131s
18 Dani Clos Racing Engineering + 42.611s
19 Jules Bianchi ART + 51.544s
20 Luiz Razia AirAsia + 1 kolo
21 Pal Varhaug DAMS + 1 kolo
Ret Stefano Coletti Trident 20 kol
Ret Marcus Ericsson iSport 8 kol
Ret Julian Leal Rapax 3 kola
Ret Kevin Mirocha Ocean 2 kola
Ret Esteban Gutierrez ART 0 kol

 

Celkové hodnocení šampionátu GP2 po šesti závodech.

Poř. Jezdec Body
1 Romain Grosjean 23
2 Sam Bird 23
3 Charles Pic 22
4 Davide Valsecchi 21
5 Giedi van der Garde 21
6 Stefano Coletti 14
7 Josef Král 9

Foto: Roman Klemm 

Sdílejte na: