GP2: Luiz Razia převzal v Silverstone špičku celkového hodnocení šampionátu.

GP2: Luiz Razia převzal v Silverstone špičku celkového hodnocení šampionátu.

Oba britské závody měly dva velké vítěze a dva velké poražené: v sobotu „darovala“ krajně zbytečná neutralizace nečekaný úspěch Gutierrezovi a Švýcar Leimer si musel připadat okraden. V neděli mohl Luiz Razia nevýbornou demonstrovat, že je současně nejrychlejším jezdcem pole a porazil v boji muže proti muži svého velkého konkurenta Valsecchiho. Ital tím letos poprvé přišel o celkové vedení.

Páteční trénink a kvalifikace

V pátek silně pršelo a tak si šestadvacet pilotů GP2 příliš nezajezdilo. Ti nejpilnější ujeli dopoledne pět měřených kol a nejlepší čas si nechal zapsat outsider Crestani. Josef Král se sbližoval s klasickou britskou tratí jen opatrně a ujel jen instalační kola.

Déšť nepovolil ani v pozdní odpoledne, když šlo o postavení na startu a kvalifikace měla jasného dominátora: Švýcar Fabio Leimer  si v Silverstone hodně věřil (“Musím zde bezpodmínečně vyhrát!”) a potvrdil, že věděl, o čem hovoří. Jeho červená R.E.-Dallara nadělila konkurenci téměř rovnou sekundu. Do první řady se s ním směl postavit rozjetý Johnny Cecotto, který i tentokrát dokázal využít potenciálu vozu stáje Barwa-Addax mnohem lépe, než Josef Král. Druhou řadu tvořili Palmer s Gutierrezem a ve třetí řadě se připravili na start Calado s Chiltonem.

Josef Král se umístil jen jako čtrnáctý, k dobru mu ale přišly četné diskvalifikace večer. Páteční výsledek se totiž proměnil ve frašku: nováček Haryanto byl penalizován za akce z Valencie posunutím o deset míst dozadu, stejného trestu se dočkal Van der Garde za předjíždění pod červenou vlajkou. Valsecchimu, Nasrovi, Colettimu a Ericssonovi byly dosažené časy škrtnuty zcela: jejich vozy nevykazovaly v parc-fermé vyhovující množství benzínu v nádržích – jak by ale mohly, vždyť zůstaly stát na trati, když byla session pro sílící déšť předčasně ukončena. Českého jezdce ovšem trable konkurentů vyzdvihly na slibnější devátou startovní pozici.

 

Sobotní hlavní závod

Když GP2 směla po deštěm “prodloužené” kvalifikaci F1 startovat, přestalo sice pršet, trať ale byla stále velmi mokrá. Mladí talenti tedy kroužili sedm kol za Safety Carem, přičemž si zjevně méně talentovaný De Jong dokázal urazit o Gonzalese kolo.

Když vodící mercedes Bernda Meylaendera opustil dráhu, mohl si Fabio Leimer díky volnému výhledu vybudovat uspokojující náskok na Cecotta, Palmera a  Gutierreze za ním.

Josef Král držel devátou pozici, ovšem se silně útočícím Haryantem v zátylku. V první třetině byl Čechův souboj s Indonésanem jediným zajímavým aspektem relativně fádního procesí. Vynikající Haryanto se nakonec prosadil.

Když James Calado odstavil čtvrt hodiny před koncem svůj vůz vedle dráhy, hodnotilo ředitelství podniku tuto malichernost za dostačující důvod proto, vyslat na trať znovu Safety Car. A opakovala se Valencie: “hloupost roku”, kterou ve Španělsku předvedl tým ART, zopakoval v Silverstone Racing Engineering. Jasně vedoucí pilot dostal zprávu o neutralizaci příliš pozdě a nebyl zavolán k výměně pneumatik do boxů, zatímco si zbytek pole povinnou zastávku za neutralizace odbyl! Když se smělo znovu jet naplno, byl Leimer sice stále ještě první, ale v nevýhodě stále ještě nevyřízené zastávky. Když i on, jasný dominator dne, šest minut před koncem měnil, přehnalo se celé pole kolem něj.

Z chaosu zastávek nejvíce vytěžil Esteban Gutierrez, který rád přijal Leimerův dáreček a neohroženě vyhrál před Cecottem, Palmerem a Melkerem, který si letos poprvé dojel pro body. Hned za ním dojel Luiz Razia a převzal tak celkové vedení v tabulce, protože se Davide Valsecchi nedokázal z chvostu pole vypracovat výše, než na sedmé místo.

Josef Král byl jedním z jezdců, kteří zastávkami v boxech nejvíce ztratili a dojel jen sedmnáctý – dvě pozice za smolařem Leimerem.

Jejich osudy ale Gutierreze málo zajímaly. Nechal se slavit jak otcem, tak i Sergiem Perezem a Monishou Kaltenbornovou, majitelkou stáje Sauber-F1. Poukazatelů na to, kde bude Esteban příští rok působit, je tedy mnoho.

Výsledek závodu GP2 v Silverstone:

1.  Esteban Gutierrez  (Mex.)  Lotus               1h00m22.657s
2.  Johnny Cecotto   (Ven.)   Addax                   + 1.700s
3.  Jolyon Palmer  (Brit.)    iSport                 + 5.257s
4.  Nigel Melker  (Niz.)       Ocean                   + 6.368s
5.  Luiz Razia   (Bra.)        Arden                   + 6.523s
6.  Felipe Nasr   (Bra.)       DAMS                    + 7.552s
7.  Davide Valsecchi  (It.)   DAMS                    + 9.051s
8.  Giedo van der Garde (Niz.) Caterham                + 9.841s
9.  Max Chilton  (Brit.)       Carlin                 + 11.116s
10.  Rio haryanto   (Indo.)     Carlin                 + 11.958s

17. Josef Král (ČR)  Addax

 

Nedělní sprint

Mazáci v první řadě ukázali na startu rozdílnou reakci. „Rocketman“ Van der Garde jakoby samozřejmě udržel první místo, zatímco Valsecchi zaspal a musel před sebe pustit týmového kolegu Nasra. Hned za Itala se usadil Razia a oba lídři celkového hodnocení ukázali početnému publiku pěkný souboj o třetí místo, ve kterém se Brazilec ještě během prvního kola prosadil. Oba se měli během závodu „potkat“ ještě jednou…

Dobře naladěný Razia se hned během dalšího okruhu posunul i před Nasra na druhé místo a zavěsil se za Van der Gardeho. Ještě ve druhém kole se jmenoval nový lídr závodu Razia!

Van der Garde byl pomalejší, než špička, předjel ho i Nasr a oba Brazilci začali na špičce ujíždět zbytku pole.

Po sedmi kolech si i Valsechhi uvědomil, že musí něco udělat pro své bodové konto a posunul se před Van der Gardeho na třetí příčku. Nizozemec se hned na to stal kořistí dobře naladěného Cecotta. Zatímco Johnny bojoval od poloviny závodu o pozice na stupni vítězů, „visel“ jeho kolega u Barwa-Addaxu, Josef Král na zdrcující sedmnácté pozici…

V poslední třetině závodu nedokázal úřadující mistr britské F3 Nasr dále držet Raziovo tempo a musel před sebe pustit i Valsecchiho, který si rozvrhl životnost pneumatik mnohem lépe  a byl nyní nejrychlejším pilotem pole. Mezi Raziou a Valsecchim se rozpoutal velký duel o vítězství, který byl zárověň i soubojem o vedení v celkovém hodnocení. Razia je ale stejně tak zkušený jako Valsecchi a dokázal udržet vedení až do cíle.  

Ve stejně tak zajímavém trojboji o třetí místo se prosadil Nasr, přičemž mu pomohlo, že Gutierrez v posledním kole poslal Cecotta do svodidel. Mexičan byl později penalizován ztrátou deseti startovních míst při příštím závodu.

Josef Král se zase jednou nepohyboval na pozicích, které by odpovídaly jeho talentu a materiálu, který mu Barwa-Addax poskytuje. Díky těžkostem ostatních se nakonec klasifikoval jako desátý. Lze mu jen přát, že jeho sponzoři zachovají klid s důvěrou a počkají si společně s ním na lepší časy. Přiležitost k nápravě Josef dostane již za dva týdny v Hockenheimu.

Výsledek nedělního sprinzu GP2 v Silverstone:

1.  Luiz Razia   (Bra.)        Arden                37m28.656s
2.  Davide Valsecchi (Ita.)    DAMS                   + 5.642s
3.  Felipe Nasr  (Bra.)        DAMS                  + 17.775s
4.  Esteban Gutierrez (Mex.)   Lotus                 + 19.969s
5.  Jolyon Palmer (Brit.)      iSport                + 25.869s
6.  Nigel Melker (Niz.)        Ocean                 + 28.600s
7.  Marcus Ericsson (Švé.)     iSport                + 31.980s
8.  Fabio Onidi  (ItA.)        Coloni                + 35.797s
9.  Fabio Leimer  (Švý.)       Racing Engineering    + 38.127s
10.  Josef Král  (ČR)          Addax                 + 40.378s
 
Stav šampionátu GP2:
1. Luiz Razia               165 b.
2. Davide Valsecchi     159 b.
3. Esteban Gutierrez   122 b.
4. James Calado           95 b.
5. Max Chilton               95 b.

Sdílejte na:
Zavřít