Monza – Sezona GP2 neskončila pro jediného soudobého českého špičkového pilota Josefa Krále zrovna dle představ. V sobotu jej v první šikaně „sestřelil“ bezohledný soupeř a v neděli za to musel platit bledou jízdou v dolní třetině pole. Hrdinou víkendu se stal domácí jezdec Luca Filippi, který si splnil svůj velký sen, vyhrát před krajany v královském parku u Milána.
Trénink a kvalifikace – pátek
Léto chytlo začátkem září druhý dech a karavanu GP2 od pátečního dopoledne doprovázelo v Monze úmorné vedro. To, že umí stejně tolik, jako novopečený mistr Grosjean, chtěl před domácím publikem dokázat především Luca Filippi. Ve volném tréninku se prosadil před Leimerem a Grosjeanem. Milánský víkend zato začal od prvních metrů pro Josefa Krále jaksi pod mrakem. 23. místo s obřím odstupem 1,7 sekundy na Filippiho bylo předzvěstí neúspěšného víkendu i když si pilot stáje Arden před kvalifikací dodával odvahy: „Hodně jsme toho vyzkoušeli. Neměl jsem ve voze ale správné převody a to napravíme.“ Král byl v pátek v klidu a to právem. Odpoledne, když se jelo na čas, stáhl svůj odstup na pole-position na pouhých pět desetin a směl se těšit na dvanáctou pozici na startu. „Tady jezdí každý výhradně na sebe,“ odpověděl na otázku, zda si s nějakým kolegou domluvil jízdu v zájemném závětří, které je na tomto rychlém okruhu tak důležité. Posledních deset minut kvalifikace bylo poznamenáno právě tímto taktizováním, kdy piloti hledali tah soupeře, nebo se naopak snažili neposkytnou větrný pytel konkurenci. Jejich snažení k tomu bylo často mařenou žlutými prapory. Nakonec se letos potřetí prosadil Charles Pic před Filippim, Leimerem, Parentem (Portugalec si v Itálii zase jednou vyměnil kokpit s Rusem Alešinem) a Grosjeanem.
Hlavní závod – sobota
„Vítězství v závodě je mi důležitější, než titul vicemistra,“ říkal Pic a podobně viděl sobotu i Luca Filippi: „Monza je pro mne něco zvláštního. Jsem krajně motivován a chci zítra bezpodmínečně vyhrát!“ Filippi i Leimer přiznali, že pole-position zahodili vlastními chybami při svém rychlém kole.
Za třicetistupňového horka a před dobře zaplněnými tribunami vystartoval nejlépe lokální matador. Většina fandů beztak přišla, aby mohla oslavit jeho vítězství a Luca je v kokpitu vozu Scuderie Coloni nezklamal. Za ním se seřadili Pic, Parente a Grosjean a na tomto pořadí nic nezměnil ani lídrův „výlet mimo“ v první šikaně.
Také Josef Král vyrazil dobře, bylo mu to ale k ničemu. Začátkem druhého kola vletěl Rumun Michael Herck nekontrolovaně do první šikany a použil Čechův vůz jako „brzdu“ (podobně jako Liuzzi v Grand Prix). Tato divoká akce vyřadila i Králova kolegu Palmera. Herck byl později penalizován ztrátou deseti startovních míst v neděli, to jej ale málo zajímalo. Jeho akce byla pravděpodobně „naschvál“ vůči jeho otci (a sponzorovi), který nebyl s výsledky synka spokojen – a Michael se rozhodl pro „odchod ve velkém stylu“. Později se ani nedostavil k rozmluvě s ředitelem závodu. Místo toho Herckové již v sobotu balili a prchali domů do Monaka. Asi těžko je ještě uvidíme na závodní dráze… Obětí této rodinné roztržky se bohužel stal Král, který tak mohl odepsat i vyhlídku na body v nedělním sprintu.
Vedro dávalo pneumatikám patřičně zabrat a většina jezdců je měnila již před třetinou závodu. Pořadí poté znělo Filippi, Pic, Grosjean a Parente, přičemž Portugalec obdržel penalizaci za nebezpečné vyjetí z boxu.
To Filippiho málo zajímalo. Nesen nadšením tisíců fandů si doletěl v Monze s náskokem 5,6 seklundy na oba Francouze pro báječný triumf. Krajané aplaudovali a mávali z tribun jezdci, který letos předvedl obrovský talent, kokpit F1 pro něj asi zůstane nedosažitelný – motosport je často nespravedlivou záležitostí.
Čtvrtý dojel Bird před Carrollem. Osmé místo a tím i nejlepší startovní pozici pro neděli si zajistil Jules Bianchi.
Výsledek sobotního závodu:
1. Luca Filippi Coloni 47m47.704s
2. Charles Pic Addax + 5.627s
3. Romain Grosjean DAMS + 6.214s
4. Sam Bird iSport + 9.992s
5. Adam Carroll Super Nova + 14.904s
6. Christian Vietoris Racing Engineering + 16.710s
7. Fabio Leimer Rapax + 18.058s
8. Jules Bianchi ART + 22.787s
9. Esteban Gutierrez ART + 28.444s
10. Luiz Razia AirAsia + 31.661s
11. Pal Varhaug DAMS + 36.000s
12. Alvaro Parente Carlin + 44.096s
13. Dani Clos Racing Engineering + 46.877s
14. Marcus Ericsson iSport + 49.690s
15. Stephane Richelmi Trident + 50.876s
16. Julian Leal Rapax + 58.003s
17. Johnny Cecotto Ocean + 1m06.275s
18. Fairuz Fauzy Super Nova + 1m10.221s
19. Rodolfo Gonzalez Trident + 1m20.119s
20. Davide Valsecchi AirAsia + 1 kolo
21. Giedo van der Garde Addax + 1 kolo
22. Brendon Hartley Ocean + 1 kolo
Ospadli:
Max Chilton Carlin 2 kola
Josef Král Arden 1 kolo
Jolyon Palmer Arden 1 kolo
Michael Herck Coloni 1 kolo
Sprint – neděle
Za poněkud příjemnější teploty v neděli ráno měl na titul vicemistra nejlepší vyhlídky Bianchi. Na startu jej ovšem raketovým odpalem překvapili Vietoris a Leimer. Za nimi se seřadili Carroll, Bird a Filippi, zatímco Grosjean musel po kolizi s Picem do boxů pro nové zadní křídlo. Král zůstal viset na sedmnácté pozici.
Po polovině relativně fádního sprintu na 21 kol vedl pořád ještě Němec před Švýcarem. S dvousekundovým odstupem je sledovalo trio Bianchi, Bird a Filippi. Na tomto pořadí se až do cíle nic nezměnilo, což Filippimu, který zajel nejrychlejší kolo závodu, stačilo na titul vicemistra za Grosjeanem.
Josef Král dojel nevýrazný sedmnáctý a může se teď soustředit na testy v Jerezu, které se budou konat za několik týdnů. Mimo to vedl jeho manažer rozhovory s Colinem Kollesem, což poukazuje na možné testy s týmem HRT-F1.
Výsledek nedělního sprintu:
1. Christian Vietoris Racing Engineering 32m51.770s
2. Fabio Leimer Rapax + 0.730s
3. Jules Bianchi ART + 2.851s
4. Sam Bird iSport + 3.556s
5. Luca Filippi Coloni + 4.010s
6. Esteban Gutierrez ART + 10.957s
7. Dani Clos Racing Engineering + 11.584s
8. Marcus Ericsson iSport + 16.079s
9. Luiz Razia AirAsia + 17.619s
10. Pal Varhaug DAMS + 19.814s
11. Adam Carroll Super Nova + 22.136s
12. Alvaro Parente Carlin + 22.617s
13. Giedo van der Garde Addax + 22.966s
14. Stephane Richelmi Trident + 24.538s
15. Johnny Cecotto Ocean + 35.241s
16. Rodolfo Gonzalez Trident + 35.408s
17. Josef Král Arden + 35.681s
18. Max Chilton Carlin + 36.244s
19. Jolyon Palmer Arden + 37.728s
20. Brendon Hartley Ocean + 1m23.392s
21. Romain Grosjean DAMS + 2 kola
Odpadli:
Davide Valsecchi AirAsia 12 kol
Charles Pic Addax 0 kol
Julian Leal Rapax 0 kol
Fairuz Fauzy Super Nova 0 kol
Celkový výsledek mistrovství GP2Series roku 2011:
1. Romain Grosjean 89 b.
2. Luca Filippi 54 b.
3. Jules Bianchi 53 b.
4. Charles Pic 52 b.
5. Giedo van der Garde 49 b.
6. Sam Bird 45 b.
7. Christian Vietoris 35 b.
8. Davide Valsecchi 30 b.
9. Dani Clos 30 b.
10. Marcus Ericsson 25 b.
15. Josef Král 15 b.