FIA zveřejnila nové technické předpisy pro rok 2026

FIA zveřejnila nové technické předpisy pro rok 2026

Mezinárodní automobilová federace odhalila nové technické předpisy, které přijdou v platnost v roce 2026. Monopost bude o 30 kg lehčí, o 10 cm užší a o 20 cm kratší. Od této sezóny neuvidíme ani DRS, které vystřídá aktivní aerodynamika.

Po dlouhých úvahách zveřejnila FIA dokument obsahující podrobnosti o nových monopostech. Cílem nových pravidel je mít lehčí a silnější monoposty s větším důrazem na jezdecké schopnosti.

Formule 1 se v roce 2022 vrátila k přízemnímu efektu, aby snížila turbulence jízdy za jiným vozem a zvýšila možnosti předjíždění. Ovšem zvýšení světlé výšky, kvůli nadměrnému poskakování, přineslo stížnosti ze strany pilotů na špinavý vzduch.

V nadcházejících změnách však F1 ustoupí od podlah s přízemním efektem a vrátí se k plochým podlahám, aby se snížila závislost na velmi tuhém a nízkém nastavení vozu.

Monoposty se v posledních letech zvětšovaly a zvětšovaly, ovšem od roku 2026 přijde změna a hmotnost by se měla snížit o 30 kilogramů, tedy na 768 kg. Tím by se měla zlepšit účinnost a ovladatelnost vozů. Kromě toho se vozy zúží a zkrátí. Jejich šířka se sníží z 200 cm na 190 cm a maximální šířka podlahy se zkrátí o 15 cm.

Rozměr náprav se snížil z maximálních 360 cm na 340 cm. 18palcová kola, zavedená v roce 2022, zůstávají zachována. Šířka předních pneumatik se však zmenší o 25 mm a na zadních o 30 mm, což v součtu znamená celkové snížení přítlaku o 30 % a snížení odporu vzduchu o 55 %.

Přepracována byla také křídla, přičemž přední křídla budou o 100 mm užší a budou mít dvouprvkové aktivní klapky, zatímco zadní křídla se vrátí ke třem prvkům. Kromě toho bylo vyřazeno spodní nosníkové křídlo a koncové desky na zadních křídlech budou zjednodušeny ve srovnání s verzemi provozovanými podle současných předpisů. Jak se očekávalo, vozy nové generace budou využívat aktivní aerodynamiku s pohyblivými předními a zadními křídly, aby vydaly vyšší rychlosti v zatáčkách a nižší odpor na rovinkách. Kryty, které jsou současně na kolech, budou odstraněny.

U motorů bude podle plánu vyřazena součást MGU-H. Rovněž budou využívána 100% udržitelná paliva, zatímco výkon bude rozdělen 50/50 mezi spalovací motor V6 o objemu 1,6 litru s turbodmychadlem a elektrickou část. Výkon vycházející ze spalovacího motoru (ICE) sklouzne zpět na 400 kW, dojde také ke zvýšení výkonu baterie ze 120 kW na 350 kW.

Od roku 2026 bude na startovním roštu rekordní počet výrobců pohonných jednotek. Bude jich celkem šest: Ferrari, Mercedes, Alpine, Honda, Audi a Red Bull Ford Powertrains.

Piloti budou mít k dispozici 8,5 MJ na jedno kolo ve formě rekuperovatelné energie z brzdění. Pro zlepšení předjíždění byl vymyšlen režim manuálního předjíždění (Manual Override mode).

Dalším krokem je schválení chystaných technických předpisů, k němuž dojde na příštím zasedání Světové rady motorsportu, které je naplánováno na 28. června.

Jak však bylo oznámeno v prosinci loňského roku, týmy budou moci zahájit práce na svých vozech nové generace až v lednu příštího roku.

Prezident FIA Mohamed Ben Sulayem řekl: „FIA dnes definuje nesmírně vzrušující budoucnost vrcholného motoristického sportu a představuje nový komplexní soubor předpisů pro mistrovství světa F1 v roce 2026 a v dalších letech.“

„Po zveřejnění předpisů pro pohonné jednotky pro rok 2026 před dvěma lety jsme využili příležitosti a nově definovali předpisy pro podvozky tak, aby odpovídaly energetickým požadavkům nových pohonných jednotek. Ve spolupráci s našimi partnery ve formuli 1 a s pomocí deseti sportovních týmů a všech našich zainteresovaných stran to představuje jedinečnou revizi, která zajistí, že náš premiérový šampionát bude ještě více odpovídat dění ve světě.“

„Předpisy pro pohonné jednotky již vedly k tomu, že se do sportu přihlásil rekordní počet výrobců pohonných jednotek. A nyní jsme společně s předpisy pro podvozky, které umožňují lehčí a agilnější vozy s inovativními aerodynamickými řešeními, vytvořili soubor předpisů, jejichž cílem je nejen zlepšit závodění, ale také učinit šampionát ještě atraktivnějším. Klíčovými prvky předpisů F1 pro rok 2026 jsou pokročilá technologie udržitelnosti a bezpečnost. Naším cílem bylo společně s formulí 1 vyrobit vůz, který by byl vhodný pro budoucnost elitní kategorie tohoto sportu. Věříme, že jsme tohoto cíle dosáhli.“

Generální ředitel Formule 1 Stefano Domenicali dodal: „Tyto předpisy znamenají významný okamžik v budoucnosti našeho sportu, protože se těšíme na novou generaci vozu a pohonné jednotky, která má našim fanouškům nabídnout bližší a vzrušující závodění. Nová hybridní pohonná jednotka s udržitelným palivem představuje obrovskou příležitost pro globální automobilový průmysl, pokles paliva má potenciál využívat vozy po celém světě a výrazně snížit emise. Jeho potenciál je jedním z klíčových důvodů, proč budeme mít v roce 2026 ve formuli 1 rekordní počet dodavatelů motorů.“

„Do nového regulačního cyklu vstupujeme s nejsilnější pozicí, jakou kdy sport měl, a jsem přesvědčen, že práce, kterou FIA odvedla při tvorbě těchto předpisů, ještě více posílí pozici tohoto sportu na celém světě.“

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Od února 2022 publikuje na Svět Formule a spravuje sociální sítě. Formuli 1 sleduje od roku 2020.

Další články autora →