FIA: změny pneumatik možná pouze kvůli bezpečnosti

FIA: změny pneumatik možná pouze kvůli bezpečnosti

FIA zasáhla do planovaných změn pneumatik Pirelli, když upozornila na to, že výrobce smí směsi upravit pouze kvůli bezpečnosti.

Po Velké ceně Španělska, kde většina vozů musela stavět čtyřikrát, Pirelli oznámilo, že své pneumatiky změní do Velké ceny Kanady. Italský výrobce údajně nejen že změní strukturu pneumatik, ale použije i nějaké součásti z roku 2011 a 2012. Ve Španělsku také došlo k několika selháním pneumatik, ale všechny se obešly bez vážné nehody.

Nicméně dle FIA, jsou takovéto změny proti pravidlům a všechny změny musí být uskutečněny jenom na základě bezpečnosti.

„Specifikace pneumatik budou schváleny FIA nejpozději 1. listopadu předcházejícího roku. Jakmile budou schváleny, specifikace se nesmí měnit během šampionátu bez souhlasu všech soutěžících týmů,“ říká mimo jiné článek 12.6.3 technický regulí Formule 1.

Pirelli tudíž smí pneumatiky upravit pouze tak, aby zabránilo delaminaci (samovolné selhání pneumatiky), která může způsobit vážné nehody. Ale už nesmí pneumatiky upravovat tak, aby zmenšilo degradaci a počet zastávek v boxech.

Zdroj přímo z FIA řekl časopisu Autosport, že mezi FIA a Pirelli probíhají diskuze, týkající se selhání pneumatik, a jak je upravit, aby se to již nestávalo. Diskuze prý ale neobsahují předmět vysoké degradace pneumatik a počtu zastávek. Za tímto účelem by pneumatiky mohly být změněny pouze se souhlasem všech týmů, ale to se rozhodně nestane. Například Lotus se proti úpravám pneumatik staví poměrně tvrdě.

„Představme si, že kvůli tomu, že nějaký fotbalový tým neumí běhat tak rychle a daleko jako jeho soupeř a tak se v polovině zápasu zmenší rozměry hřiště,“ říká šéf Lotusu Eric Boullier. „Je to frustrující. Všechny týmy mají k dispozici ty samé pneumatiky, všechny s nimi testovaly a všichni měli stejnou šanci se s nimi vypořádat.“

Na druhé straně stojí RedBull, který i přes vítězství a několik pódiových umístění proti agresivním pneumatikám hlasitě protestuje.

„Je to soutěž ve starání se o pneumatiky, už to není závodění,“ řekl například majitel stáje Dietrich Mateschitz.

Sdílejte na:
Zavřít