Stefano Coletti sice minulý víkend nevyhrál ani jednu z bitev – zdá se ale, že má nejlepší vyhlídky prosadit se v letošní „válce GP2“. Jezdec stáje Rapax má i po německém podniku hezký bodový náskok – hlavně díky tomu, že jeho hlavní soupeři Nasr a Bird příliš nebodovali.
Pátek: Richelmi překvapil v kvalifikaci
Pouze pět dní po sprintu v Silverstone se šestiválce renault formule GP2 rozeřvaly na Nürburgringu. Jinak, než v Anglii, vládlo na západě Německa perfektní počasí a teplé slunečno svědčilo v pátek především žlutým monopostům stáje DAMS.
V dopoledním volném tréninku byl nejrychlejší výborný Nizozemec Frijns a to, že ho přijel podpořit věhlasný krajan Jos „The Boss“ Verstappen, přitom asi hrálo jen malou roli. Za trojkou Sauberu-F1 se seřadili Bird, Evans, Leimer a Coletti.
Opravdové rozvržení sil se ale ukázalo až navečer, když se jelo o startovní pozice. Na špičce se hned usadil dvojnásobný poleman sezony Marcus Ericsson a za ním se o druhou příčku přetahovali Nasr, Frijns a Evans. Když už se zdálo, že se Švéd bude radovat ze svého třetího prvenství v kvalifikaci, překvapila všechny pozorovatele tři minuty před koncem session DAMSova dvojka, Stephane Richelmi. Hubený pilot z Monaka vykouzlil na asfaltu čas o 28 setin rychlejš, než týmového kolegy, a Driotova equipa tím obsadila první startovní řadu. „Je to má první pole-position a jsem samozřejmě nadšen. Zítra bych se chtěl vyvarovat chyb minulosti a dojet hodně vepředu. Auto je výborné, takže si vypočítávám dobré šance,“ radoval se Richelmi, kterého ovšem kolega Ericsson hned schladil: „Výborné auto máme oba a já dokážu být pěkný tvrďák!“ hrozil Švéd asi jen napolo z legrace…
Za žlutou první startovní řadou se srovnali Frijns, Evans, Nasr a Leimer. Překvapením byly poněkud slabé výkony obou favoritů na titul: Bird se musel spokojit s devátým a Coletti jen s třináctým místem na startu. Prvních sedmnáct (!) vozů se vtěsnalo do jediné sekundy, jaký to příslib pro oba závody.
Sobota: Marcus Ericsson ještě stále dokáže vítězit
Nepřekvapilo, že to byl nadmíru zkušený Ericsson, kdo v sobotu předvedl nejlepší reakci na startu a usadil se před polemanem Richelmim. Hegemonii obou vozů DAMS se snažil narušit Evans, udělal tak ale příliš optimistickým brzdícím manévrem, který jej vynesl nejen z první zatáčky, ale i z bodovaných míst.
Jezdci na špičce měli málo času na to, aby sledovali, jaký chaos se rozpoutal za nimi: ještě na startovní rovince uzavřeli Abt a Berthon skulinku, do které právě mířil Ceccon. Ital se vznesl a po piruetě ve vzduchu přistál na stojícím Quaife-Hobbsovi. Pole se tedy v pořadí Ericsson, Richelmi, Nasr, Frijns, Caldo, Leimer a Binder na čtyři kola seřadilo za Safety Carem.
Ericsson ani poté nepřenechal nic náhodě a než se ostatní probrali, měl dvousekundový náskok na Richelmiho, který poněkud brzdil skupinu za sebou. Nasr a Binder se nechali strhnout k brzké zastávce v boxech – a vše tím ztratili…
I ostatní vozy na špičce měly do desátého kola vyměněno, mechanici na Nürburgringu ale nebyli ve formě. Richelmiho „muž se zvedákem nosu“ při příjezdu pilota upadl, u Bindera se nechtělo chytit zadní kolo, a chudák Evans upadl mechanikům Ardenu ze zvedáku úplně…
Richelmiho proto po výjezdu z boxů přejeli Nasr, Calado a Frijns – sen o dvojitém vítězství DAMSu se tedy rozplynul.
Mimo bezchybně úřadujícího lídra Ericssona si závod nejlépe „rozhodil“ Coletti. V prvním celkovém hodnocení měl závěrem závodu nejvíce es v rukávu a po Richelmim předjel i Nasra. Zatímco se Brazilec s opotřebovanými pneumatikami sotva mohl soupeřům bránit, vrhl se rozjetý Coletti společně s Leimerem na třetího Frijnse. Jejich souboj vyvrcholil strkanicí v posledním průjezdu a ve svých akcích použili i vjezdu do boxů. Coletti se při tom tvrdě prosadil a dojel za Caladem třetí. Šikovně tak zvýšil svůj bodový náskok v šampionátu.
„Tahle sezona zatím byla dost trpká. Byli jsme sice rychlí, ale bez výsledků. Teď konečně vše sedlo. Koneckonců jsem neměl na vybranou: ze Švédska sem přicestoval můj fanclub. Ti blázni seděli téměř 24 hodin v autobusu – kdybych zase vypadl, tak by mne asi přizabili!“ smál se veselý Ericsson.
Výsledek sobotního závodu GP2 na Nürburgringu
1. Marcus Ericsson DAMS 1h00m16.988s
2. James Calado ART +7.860s
3. Stefano Coletti Rapax +14.915s
4. Fabio Leimer Racing Engineering +15.061s
5. Stephane Richelmi DAMS +15.119s
6. Robin Frijns Hilmer +15.272s
7. Jon Lancaster Hilmer +17.156s
8. Tom Dillmann Russian Time +17.823s
9. Felipe Nasr Carlin +24.265s
10. Johnny Cecotto Jr Arden +24.333s
11. Alexander Rossi Caterham +26.797s
12. Sergio Canamasas Caterham +27.221s
13. Sam Bird Russian Time +31.518s
14. Simon Trummer Rapax +31.592s
15. Daniel de Jong MP +33.904s
16. Mitch Evans Arden +34.142s
17. Nathanel Berthon Trident +36.142s
18. Rio Haryanto Addax +43.318s
19. Fabrizio Crestani Lazarus +45.117s
20. Rene Binder Lazarus +45.498s
21. Daniel Abt ART +58.723s
22. Julian Leal Racing Engineering +59.186s
23. Jake Rosenzweig Addax +1m08.725s
24. Jolyon Palmer Carlin +1m42.868s
Odpadli:
Adrian Quaife-Hobbs MP 0 kol
Kevin Ceccon Trident 0 kol
Neděle: Jon Lancaster, muž pro nedělní vyjížďky
Tom Dillmann, který si vysloužil nedělní pole-position osmým místem v sobotu, zná Nürburgring z juniorských německých tříd výborně, při zelené ale krátce zaváhal. Tohoto momentu chladně využil Jon Lancaster vedle něj a situace měla vlastně rozhodnout o vítězi. Také Frijns a Nasr předvedli katastrofální odpichy – shodou okolností spolu měli později kolidovat. Z prvního kola se pole vrátilo v pořadí Lancaster, Dillmann, Calado, Leimer, Ericsson a Bird.
Dillmann pak brzdil vozy za sebou, což vedlo k několika „zajímavým“ situacím mezi Caladem a Leimerem. Všeobecně se očekávalo, že až Calado překoná „bariéru Dillmanna“, rychle zatočí i s Lancasterem. Po čtyřech kolech byl Calado skutečně druhý, Lancaster ovšem dokázal na rychlá kola krajana dobře odpovědět a James se nikdy nedokázal dostat do závětří Hilmerova jezdce. Často podceňovaný Lancaster si tedy zopakoval husarský kousek ze Silverstone („Nürburgring byl kvůli Caladovým útokům mnohem težší!“) a znovu vyhrál nedělní sprint! Třetí dojel osamělý Leimer a o čtvrté místo se posledních osm kol zábavně přetahovali Ericsson, Nasr, Bird, Cecotto, Rossi a Evans. Při tom se prosadili především oba Jihoameričané, zatímco Ericsson zůstal bez bodů.
Coletti kvůli problémům s pneumatikami navštívil boxy a nebodoval – přesto je jeho náskok deset závodů před koncem sezony relativně uspokojující.
Výsledek sobotního sprintu GP2 na Nürburgringu
1. Jon Lancaster Hilmer 42m37.655s
2. James Calado ART +1.528s
3. Fabio Leimer Racing Engineering +25.797s
4. Felipe Nasr Carlin +27.527s
5. Johnny Cecotto Arden +32.336s
6. Alexander Rossi Caterham +34.479s
7. Mitch Evans Arden +34.751s
8. Sam Bird Russian Time +36.635s
9. Simon Trummer Rapax +40.088s
10. Rene Binder Lazarus +40.237s
11. Jolyon Palmer Carlin +41.402s
12. Julian Leal Racing Engineering +42.434s
13. Marcus Ericsson DAMS +43.482s
14. Rio Haryanto Addax +43.806s
15. Nathanael Berthon Trident +43.979s
16. Adrian Quaife-Hobbs MP +53.763s
17. Sergio Canamasas Caterham +54.039s
18. Jake Rosenzweig Addax +59.684s
19. Daniel Abt ART +1m01.093s
20. Stefano Coletti Rapax +1m09.152s
21. Fabrizio Crestani Lazarus +1 kolo
Odpadli:
Tom Dillmann Russian Time 14 kol
Robin Frijns Hilmer 10 kol
Daniel de Jong MP 2 kola
Stephane Richelmi DAMS 1 kolo
Celkové hodnocení GP2
- Stephane Coletti 135 b.
- Felipe Nasr 108 b.
- Sam Bird 90 b.
- Fabio Leimer 88 b.
- James Calado 84 b.
Text a foto: Roman Klemm