Chcete se setkat s jezdci Formule1 tváří v tvář, případně si s nimi promluvit a požádat je o autogram? Pravděpodobně se vám to na některém závodu Formule 1 nepodaří, ale je jedno místo, kde to vyjde určitě – na závodě a přehlídce historických automobilů Ennstal – Classic v rakouském Gröbmingu.
Každoroční přehlídku nejzajímavějších závodních vozů se setkáním s hvězdami závodních okruhů pořádá Helmut Zwickl, novinářská legenda, který se točí okolo automobilových závodů téměř padesát let . V minulosti přivedl do Gröbmingu mnoho osobností Formule 1 (E.Fittipaldi, M.Andretti, D.Coulthard, S.Vettel) a i letos se fanoušci dočkali hvězdy – mistra světa z roku 1992 Nigela Mansella. Ten přijel i s manželkou a byli stále obklopeni klubkem fanoušků. K pravidelným účastníkům patřil nelegendární sir Stirling Moss. Přesto že po úraze ve výtahové šachtě nosí stále hůl, chodí dobře. Jak usedne do vozu, nikdo by mu 82 let nehádal… Ještě o tři roky starší je Maria Theresa de Filippis první žena, která jela závod F1. Stále usměvavá a vitální dáma byla zaslouženě středem pozornosti. Nepřehlédnutelný byl vítěz GP Španělska 1975 Jochen Mass, který jel slavnostní kolo s nejstarším vozem, Mercedesem z roku 1903. Při sjíždění z rampy najel do balíků slámy a musel couvat… přeci jen, je to auto bez posilovače řízení… Jediný vůz Formule 1 přivezl do Gröbmingu Nanni Galli účastník 17 závodů F1. Před lety koupil vůz, se kterým sám jezdil – Tecno PA 123 a objel s ním několik kol. Dalšími pravidelnými účastníky jsou Dieter Quester a Marc Surer. Osobností ale bylo víc – legenda rallye Rauno Aaltonen (průkopník brzděni levou nohou), jediná vítězka rallye Paříž-Dakar Jutta Kleinschmidtová, bývalý manažer McLarenu Jo Ramirez, konstruktér motorů Mario Illien, nebo představitel automobilky Porsche dr. Wolfgang Porsche. Všichni chodili mezi diváky a odpovídali na dotazy.
Koho osobnosti nezajímají, nebo je nepoznal (přeci jen od doby jejich aktivní kariery se někteří změnili) mohl obdivovat krásné vozy. O Tecnu jsem se zmínil, z formulí byl k vidění ještě Cooper F2 z roku 1957. Asi nejobdivovanější byli Porsche 917 se kterým před 40 lety dr. H.Marko a G. Van Lennep vyhráli Le Mans (nejedná se ale o „originál“ ze závodu) a další speciál z tohoto závodu, Porsche 911 GT1 z roku 1998. Stranou zájmu nestálo ani Ferrari 750 Monza z roku 1955, v hodnotě 3 milionů dolarů (slavnostní kola s ním jel S.Moss). Těžko vyjmenovat nezajímavější vozy, když k výběru je přes 200 krásných aut. Myslím, že pár fotografií bude lepší, než řada slov…
Fotogalerii naleznete ZDE.