IndyCar: Infarktový závěr připravil nováčka o triumf, z vítězství se raduje Bourdais

11. března 2018, 21:40 | Petr Čermák
Ilustrační fotografie - IndyCar: Infarktový závěr připravil nováčka o triumf, z vítězství se raduje Bourdais

Dnešním dnem začala nová sezóna amerických formulí IndyCar a ihned se jelo zostra. Divoký závod na městské trati v Saint Petersburgu vyhrál po velice infarktovém konci Sébastien Bourdais z týmu Dala Coyna. Ještě dvě kola před cílem byl ale na třetím místě…

Nedělní řežbu předpověděla už sobotní kvalifikace. Lehký déšť v kombinaci s novými vozy překvapila mnohé zkušené závodníky a do rozstřelu nejlepších šesti jezdců, kteří se spolu měli utkat v boji o pole position, nastoupili rovnou tři nováčci.

Pole position nakonec urval Kanaďan Robert Wickens z týmu Schimdt Peterson Motorsports. Z druhého místa odstartoval šampión z roku 2014 Will Power, druhou řadu obsadilo nováčkovské duo Matheus Leist a Jordan King. Ve třetí řadě stál Takuma Sato a Ryan Hunter-Reay.

Ještě před samotným startem zajel do boxů Ryan Hunter-Reay z týmu Andretti Motorsport, kterému možnost odstartovat zhatila elektronika. Po startu se v souboji o první místo utkala dvojice z první řady, ovšem nováček Wickens si své vedení pohlídal. Power pak dostal hodiny ve druhé zatáčce a opřel se o zeď.

Power ovšem nebyl jediným ostříleným závodníkem, který se ocitl v problémech. Tony Kanaan ve voze A. J. Foyta byl vyslán do zdi po kontaktu se Zachem Veachem. Charlie Kimball se také roztočil a tolik incidentů najednou způsobilo první žlutou zónu.

Will Power samozřejmě okamžitě zajel do boxů pro nové zadní křídlo a Hunter-Reay, který do závodu nakonec odstartoval, zajel pro doplnění paliva.

Před samotným restartem byli na prvních třech místech nováčci – Wickens, King z týmu Eda Carpentera a Matheus Leist od A. J. Foyta. Po restartu se King dostal do vedení závodu. Kolo po restartu ovšem došlo k dalšímu incidentu, tentokrát spolu kolidovali Graham Rahal a Spencer Pigot. Nemožnost rozpohybovat vůz Spencera Pigota znamenala další žlutou fázi.

Před druhým restartem bylo pořadí – King, Wickens, Rossi, Leist, Hinchcliffe, Sato, Pagenaud, Dixon, Chaves a úřadující šampion Newgarden. Jordanu Kingovi se restart nepovedl dle plánu a po širokém najetí do první zatáčky byl opět v čele Robert Wickens. Scott Dixon a Gabby Chaves se také dostali před kanárkově zbarvení vůz Simona Pagenauda.

Rossi se ve 12. kole dostal na druhé místo a začal stahovat Wickense, který si po restartu vybudoval třísekundový náskok. O dvě kola později se náskok stáhl na dvě vteřiny. Do té doby velice dobrá jízda Matheuse Leista byla přerušena technickým problémem, když se zasekl na čtvrtém převodovém stupni a musel zajet do boxů.

Power se po špatném startu probojoval na 16. místo a v 18. kole zastavil pro tvrdší černě označenou směs pneumatik. Podobnou strategii využil také Ryan Hunter-Reay z týmu Andretti Motorsport a chvíli na to je následoval Ed Jones z týmu Chipa Ganassiho.

Wickens a Rossi si v tu chvíli jeli svůj vlastní závod, ale Američan přeci jen dokázal kanadského nováčka stahovat. Rozdíl mezi nimi byl lehce nad jednou vteřinou, ale třetí Jordan King už ztrácel 6 vteřin. Simon Pagenaud v kanárkové formuli měl problémy v boxech a propadl se za bojující skupinu Jonese, Newgardena, Powera a Huntera-Reaye.

Rossi dobře pracoval s pneumatikami, a to mu umožnilo se svou měkčí směsí vydržet až do 23. kola. Poté zastavil a nasadil tvrdší směs, zatímco Jordan King zastavil o kolo později a dosavadní lídr Robert Wickens ještě o jedno kolo později. Po této sérií tří zastávek v boxech se do čela dostal Sébastien Bourdais, který startoval ze 14. místa, ale v boxech již byl ve 4. kole. Zastávka byla nucená, dostal defekt.

Wickers se vrátil na svou pozici a mezi ním a nejbližším soupeřem Rossim byli v tu chvíli tři protivníci. Matheus Leist, kterému se ze začátku dařilo velice dobře, byl po problémech s převodovkou značně frustrovaný a po opakovaných zastávkách v boxech nakonec havaroval na výjezdu ze třetí zatáčky.

Po další žluté fázi se zdál být restart poklidný, ale atypicky nevypočítaný útok ze strany multišampiona Scotta Dixona na Jamese Hinchcliffa v první zatáčce vedl ke kolizi mezi ním a Takumou Satem z týmu Bobbyho Rahala. 

Oba dva nakonec dokázali své vozy rozpohybovat, i přesto padla další žlutá fáze. Do boxů v tu chvíli zajel také Jordan King, který si způsobil defekt na pneumatice.

Před restartem vedl Sébastien Bourdais těsně před Robertem Wickensem a Alexanderem Rossim. Stáří pneumatik vedlo po restartu k snadnému předjížděcímu manévru mladého Kanaďana, který převzal vedení zpět, a Bourdais se propadl až na čtvrté místo za Rossiho a Marca Andrettiho.

Nedlouho na to byla způsobena další žlutá fáze, tentokrát již pátá. Příčinou byl defekt, který vedl k nekontrolovanému nárazu vozu Jacka Harveyho se zdí. Strategicky mistrovský tah se povedl týmu Penske, který si ještě před vyvoláním další žluté fáze povolal Josefa Newgardena do boxu a doplnil mu palivo. Ten se sice propadl na poslední místo, ale jeho soupeři před ním museli stavět v boxech.

Do boxů v tu chvíli zajel i Sébastien Bourdais a po výjezdu se ocitl na 14. místě. Ve 45. kole došlo k dalšímu restartu v pořadí, které zůstalo i po tomto kole nezměněno – Wickens, Rossi, Andretti (měkká sada), Hinchcliffe, Hunter-Reay (měkká sada), Pigot (měkká sada), Kanaan, Power, Chaves a Pagenaud. 

Marco Andretti si začal nárokovat druhé místo Alexandera Rossiho, nepovedený manévr ho ale odsoudil zůstat na třetí příčce a zanedlouho měl pětisekundovou ztrátu. V tu chvíli ho začal ze čtvrtého místa stahovat Hinchcliffe. V 53. kole pak Marco zastavil v boxech a poprvé nasadil tvrdší směs pneumatik.

V 54. kole do boxů zajeli Kanaan a Will Power. V opačném pořadí se vrátili na trať, tentokrát však na 15. a 16. místě.

Robert Wickens, v tu chvíli stále ve vedení, si počínal velice zkušeně. Jezdil konstantní časy a byl rychlejší než většina jezdců ze startovního pole. V 60. kole pak Kanaďan zastavil v boxech pro tvrdší směs pneumatik. Alexander Rossi ho následoval o kolo později.

Robert Wickens byl schopen během tohoto kola navýšit svůj náskok o 4 vteřiny na svého amerického protivníka z týmu Andretti Motorsport. Wickens se ovšem ocitl v provozu a musel se probojovat polem vpřed, nejdříve se dostal před Rahala a začal stahovat vedoucího Bourdaise.

Alexander Rossi se v 75. kole také dostal před Grahama Rahala, čímž se posunul na 3. místo. Sébastien Bourdais zajel do boxu v 77. kole, následován Rahalem, Jonesem, Dixonem, Newgardenem a De Melou z týmu Dala Coyna.

Dixonovi se závod vůbec nedařil a jeho trápení pouze potvrdila penalizace průjezdem boxy za překročení rychlosti v boxech. Marco Andretti zajel do boxů v 79. kole, Robert Wickens, James Hinchcliffe a Will Power zajeli na plánovanou zastávku o dvě kola později. Alexander Rossi je doplnil v 83. kole.

Hunter-Reay se sice dostal do vedení, ale zrak všech přihlížejících se nyní ocitl na trojici Wickens, Rossi a Bourdais. Tito tři jezdci se dostali opět do nejlepší trojky, když v 85. kole Američan Hunter-Reay ve službách týmu Andretti Motorsport zajel do boxů.

Wickens měl náskok 2,9 sekundy na druhého Rossiho a Bourdais ztrácel na Američana 4,3 sekundy.

Situace se ovšem změnila, o chvilku později se kamery zaměřily především na první dvojku, když Bourdais začal postupně ztrácet. Naopak Alexander Rossi působil velice rychle a v 90. kole se přiblížil na odstup šesti desetin sekundy na vedoucího Kanaďana.

O kousek níže v pořadí Scott Dixon překonal Josefa Newgardena a dostal se na 9. místo a začal se postupně dotahovat na svého týmového kolegu Eda Jonese, kterého předjel v 97. kole.

Souboj o vedení byl velice vyostřený a Rossi se snažil na svého v závodech IndyCar nezkušeného rivala vyvíjet velice silný tlak. Sám byl ovšem brzy pod obrovským tlakem, když vedoucí duo dojelo Kimballa a De Melu o kolo nazpátek. Zatímco Wickens se přes ně dostal bez problémů a vyjel si na svého rivala malý náskok, Rossi se nechtěl vzdát a přehnal nájezd do čtvrté zatáčky. V tu chvíli na vedoucího Roberta Wickense ztratil tři vteřiny.

Zdálo se, že je všem soubojům konec a že si Robert Wickens dojede pro sladké debutové vítězství, ale obrovské zatížení jezdců neustál další nováček Rene Binder, který zabořil svůj monopost do ochranné bariéry na vjezdu do 10. zatáčky. Jakmile zavlála zelená vlajka, do konce závodu zbývala jen 4 kola.

I tento restart si skvělým způsobem Robert Wickens pohlídal a vše vypadalo klidně, dokud se neroztočil Max Chilton z týmu Carlin. Jeho chyba znamenala další žluté vlajky. Do konce nyní zbývala jen dvě kola.

Robert Wickens tentokrát podcenil svůj restart a daroval Alexanderu Rossimu obrovskou šanci využít větrného pytle na konci cílové rovinky. A tak se stalo, Rossi s číslem 27 zahájil útok na vnitřek zatáčky. Bohužel tento manévr neskončil tak, jak byl původně zamýšlen, Rossi dostal lehký smyk a bylo jasné, že to nemůže skončit jinak než kontaktem mezi ním a vedoucím Wickensem.

Wickens se po ráně roztočil a zamířil si to přímo do zdi. 28letý Kanaďan, který měl šanci při svém debutovém závodě v IndyCar Series za tým Schmidt Peterson Motorsports zvítězit, tak do cíle závodu nedojel. I Alexander Rossi se po manévru rozvlnil a bylo jasné, že bude mít co dělat, aby vůz ukočíroval, ale nakonec se mu to podařilo. Jenže to už se do vedení závodu dral Sébastien Bourdais ve voze Dala Coyna ze třetího místa, kterého následoval Graham Rahal startující z posledního místa.

Okamžitě po kolizi byla vyhlášena další žlutá zóna, pod kterou byl závod také dojet. Sébastien Bourdais se tak mohl radovat ze svého 37. triumfu kariéry a prvnímu po těžké kolizi v Indianapolis, která ho vyřadila z boje o titul šampióna loňské sezóny.

Druhý dojel Graham Rahal, třetí místo v cíli bral nakonec Alexander Rossi. Čtvrtý dojel týmový kolega Roberta Wickense James Hinchcliffe, pátý skončil Ryan Hunter-Reay a šestý Dixon. Top 10 pak doplnili ještě Josef Newgarden, Ed Jones, Marco Andretti a Will Power.

Infarktový úvodní podnik letošní sezóny bude za několik hodin k dispozici zdarma ke shlédnutí na oficiálním YouTube účtu IndyCar Series. Další podnik nás čeká teprve 7. dubna a bude se jednat o první oválový závod sezóny, který se pojede na okruhu ve Phoenixu. 

Další články

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.