ONLINE: Velká cena Monaka 2017 (kvalifikace)

ONLINE: Velká cena Monaka 2017 (kvalifikace)

Živý komentář ke kvalifikaci na Velkou cenu Monaka 2017.

Kvalifikace začíná ve 14:00

Vítejte u dnešní kvalifikace. Pokud bychom měli něco hádat na základě tréninků, tak je to fakt, že Ferrari má na kroutivé městské trati v Monaku navrch. Nad Mercedesem se už před čtvrtečními tréninky vznášely otázky nad tím, jak moc je na této trati znevýhodní jejich délka vozu – mám totiž jasně nejdelší vůz v poli. To se jim vyplácí především na rovinkách a v rychlých zatáčkách, neboť se trochu neutralizuje proudění vozu za předními koly. Ale v pomalých zatáčkách se pak vůz chová neobratně a poloměr otáčení na tom není nejlépe. Ferrari letos představilo svůj revoluční koncept bočnic vozu a otvorů pro vstup vzduchu do nich. Jejich řešení jim s prouděním vzduchu pomáhá a to i přes mnohem kratší rozvor vozu.

A tréninky, zdá se, tyto předpoklady potvrdily. Sebastian Vettel se svým Ferrari létá a byl nejrychlejší ve druhém a ve třetím tréninku. Kimi Räikkönen za ním trochu zaostává a Mercedesy jsou přinejlepším druhými nejlepšími, i když jsou jasně ohroženi Red Bullem, kterému Monako taktéž sedí velmi dobře. Mercedes by v kvalifikaci nemusel zachránit ani jejich tajemný kvalifikační mód motoru, který jim zvyšuje výkon – na kroutivých uličkách Monaka je tato výhoda docela k ničemu.

Výsledky 1. tréninku.
Výsledky 2. tréninku.
Výsledky 3. tréninku.

Monacký okruh skoro netřeba představovat. Je to velice úzký městský okruh, na kterém se velmi obtížně předjíždí, je velice krátký a piloti si na něm nikdy neodpočinou, protože delší rovinka tu prakticky neexistuje. První zatáčka Sainte Devote je velmi obtížná, v brzdné zóně to hodně drncá a mnoho pilotů všech různých sérií na to už mnohokrát doplatilo a skončilo v bariéře. Když ji ale pilot projede dobře, má skvělý výjezd do kopce ke třetí zatáčce Massanet, kde je hodně obtížné najít ideální rychlost, abyste neskončili v bariéře jako Lance Stroll při druhém tréninku. Čtvrtá zatáčka je ikonické Casino, která piloty zavede na rovinku z kopce, kterou ale neprojíždí rovně, ale vyhýbají se legendární bouli na levé straně silnice. Pak je čeká zatáčka Mirabeau (oblíbené parkovací místo Nica Rosberga) a pak už klesají k nejlegendárnější zatáčce okruhu, vlásence Grand Hotel, která je to nejtěsnější a nejpomalejší zatáčkou v celém kalendáři. Občas tam vzniká dopravní zácpa, když se do ní někdo nevejde. Pak stále klesáme skrze sedmou zatáčku a zatáčkou číslo 8, neboli Portier (nejméně oblíbená zatáčka Ayrtona Senny) vyjíždíme vstříc temnotě tunelu a ním vedoucí zatáčkou číslo 9. Z tunelu piloti vyjíždí oslepeni Sluncem a klesají dolů k šikaně Nouvelle, snad jediné místo vhodné k předjíždění, šikana je ale velmi těsná a určitě uvidíme pár pilotů, jak si zkracují trať. Pak už jedeme ke zrádné zatáčce Tabac a rychlé prostřední sekce až k sekci zatáček Swimming Pool, kde jsme ve třetím tréninku viděli zaparkovat v bariéře Estebana Ocona a určitě nebude tento víkend poslední. Poté rychlá zatáčka číslo 15 a následně Rascasse (oblíbené parkovací místo Michaela Schumachera), ze které vyjíždíme do posledních dvou velice úzkých zatáček, kam se sotva vejde jedno letošní auto. A pak už vyjíždíme na cílovou zatáčku, neboť rovné to zrovna není. Zde se také nachází jediná DRS zóna.

Q1

18:00 – Ještě před rozsvícením zelených světel na konci boxové uličky čeká mnoho vozů. Obě Ferrari, Renaulty, Mercedesy. Vettel je na trati první, za ním Räikkönen a za nimi mnoho dalších pilotů. Mít před sebou volnou trať je klíčové, protože na této velmi krátké trati mají piloti velmi často problémy s pomalejšími vozy před sebou.

16:00 – Obě Ferrari jsou už v letmých kolech. Tipuje se, že Mercedes zde potřebuje dvě zahřívací kola, tak uvidíme, jak to berou.

15:00 – Obě Ferrari jedou na ultra-měkké směsi. První Räikkönenův čas je 1:14.296, Vettel je o sedm setin pomalejší. A vypadá to, že zatím všechny ostatní týmy potřebují dvě zahřívací kola, neboť zatím jenom vozy Ferrari zajely trošku konkurenceschopné časy, ostatní přes minutu dvacet.

14:00 – Obě Ferrari rovnou vjela do druhých letmých kole a zlepšují se, Vettel má čas 1:13.289, Räikkönen o dvě desetiny pozadu. Bottas zajel první letmé kolo a je o půl sekundy pomalejší než Vettel. Hamilton je ještě o desetinu pomalejší.

13:00 – Pátý je momentálně Perez, Button je na šestém místo, zřejmě si na nové vozy zvykl velmi rychle. Mezitím Esteban Ocon ještě nevyjel na trať, jeho přípravu na kvalifikaci zpozdilo opravování jeho vozu po havárii ve třetím tréninku.

11:00 – Max Verstappen se nyní posouvá na první místo, je o setinu rychlejší než Vettel. Ricciardo vjíždí do prvního měřeného kola. Zatím na Verstappena trochu ztrácí.

10:00 – Ale nyní jde Ricciardo na první místo! Je o šest setin rychlejší než Verstappen. Mercedesy zrychlují, Bottas jde na čtvrté místo před Räikkönena, který je nyní také v letmém kole. A dle časomíry to vypadá, že se všichni hodně zlepšují.

9:00 – Räikkönen jde na první místo, ale vzápětí ho překonává Verstappen, Vettel jde na druhé za Verstappena, hodně se nám to tu teď míchá.

8:00 – Hamilton je zatím na desátém místě, stěžuje se na přehřívající se zadní pneumatiky.

7:00 – Esteban Ocon je na trati, první letmé kolo opustil a najíždí do nového.

6:00 – Magnussen se posouvá na sedmé místo, velmi hezké kolo od dánského závodníka. Ocon jde na čtrnácté místo.

5:00 – Romain Grosjean se roztočil do protisměru v zatáčce Mirabeau, Překážel tam několik projíždějícím vozům, ale všichni si ho naštěstí všimli čas. Grosjean se otočil zpět do správného směru a pokračuje.

4:00 – V odstupové zóně nyní máme Grosjeana, Strolla, Palmera, Ericssona a Wehrleina.

3:00 – Sainz jde na šesté místo. Wehrlein přeskočil Ericssona v druhém Sauberu a jde na devatenáctého místa.

2:00 – Hülkenberg jde na dvanácté místo, Renaultům Monaku moc nesedí, ale Hülkenberg jako vždy z vozu ždímá vše, co v něm je. Palmer je osmnáctý. Mezitím Vandoorne je na hezkém jedenáctém místě, Button na čtrnáctém.

1:00 – Změna, Stoffel Vandoorne vyskočil v McLarenu na šesté místě! Mezitím Lewis Hamilton je na desátém místě… Jolyon Palmer si stěžuje na nedotáčivost.

0:00 – Wehrlein nedobrzdil do šikany za tunelem a musí opustit své letmé kolo. Marcus Ericsson odstupuje, hlásí, že se mu rozbil vůz. Zaparkoval v únikové zóně. Palmer se zlepšuje, ale jde jenom na sedmnácté místo.

KONEC Q1! Nejrychlejší čas zajel Max Verstappen, odstupují 16. Ocon, 17. Palmer, 18. Stroll, 19. Wehrlein, 20. Ericsson.

Marcus Ericsson odstoupil kvůli kontaktu s bariérou na vjezdu do šikany za tunelem, které mu sundala pneumatiku z ráfku. Nic velkého, ale stačilo to na odstoupení a Ericsson je poslední. Smůla pro Estebana Ocona ve Force Indii, po havárii ve třetím tréninku promeškal první polovinu první kvalifikace a už se nedokázal dostat do správného rytmu a odstupuje. Jolyon Palmer není vůbec nadšený a jde po paddocku v dosti špatné náladě, další nepovedený víkend pro Brita, pod kterým se kývá židle.

Q2

15:00 – Druhá část kvalifikace začíná, na konci boxové uličky opět máme frontu vozů. Ferrari opět mezi prvními vozy na trati společně s Mercedesy.

12:00 – První měřený čas od Räikkönena má hodnotu něco málo přes 1:12. Mezitím Lewis Hamilton měl velmi horkou chvilku, když se málem intimně seznámil s bariérami na vnějšku Massanete. 

11:00 – Vettel druhý za Räikkönenem, zbytek pole potřebuje opět dvě zahřívací kola. Kvyat už to druhé drojel a jde na třetí místo, Sainz jde před něj se značným náskokem. Kvyat s tím svým časem není moc spokojený. Vandoorne na třetím místě, další dobré kolo. Chvilku jsme někde měli žluté vlajky, ale jsou opět pryč.

10:00 – Verstappen jde na třetí místo, Bottas na čtvrté a Ricciardo na páté. Verstappen ztrácí jenom setinu na Vettela na druhém místě. Romain Grosjean vyjel z první zatáčky do únikové zóny, proto ty žluté vlajky. Očividně se svým Haasem není moc spokojen.

8:00 – Lewis Hamilton se ptá týmu, jestli může zajet do boxů, něco podle něj není s vozem v pořádku. Mezitím Stoffel Vandoorne v McLarenu je na šestém místě, Button na desátém místě. A Hamilton má další smůlu, FIA si ho zastavila na začátku pitlane kvůli zvážení. FIA vozy na váhu volá úplně náhodně, teď to bohužel vyšlo na Hamiltona, který si nemůže dovolit zdržení, momentálně je na čtrnáctém místě.

7:00 – Verstappen se posouvá na druhé místo, ztratil pouze 8 tisícin na Räikkönena.

6:00 – První šest pilotů se nyní vejde do dvou desetin sekundy, neskutečně těsné rozestupy mezi piloty.

5:00 – Lewis Hamilton zpět na trati. Räikkönen se mezitím velmi zlepšuje na prvním místě, má čas 1:12.231 a na druhého Verstappena má náskok půl sekundy! Grosjean se také zlepšuje a jde na šesté místo před McLareny.

3:00 – V odstupové zóně je nyní Hülkenberg, Sainz, Magnussen, Hamilton a Massa. Vettel jde mezitím na druhé místo se ztrátou dvou desetin na Räikkönena.

2:00 – Hamilton je v dalším letmém kole a hodně se svým vozem bojuje, zadek vozu mu utíká skoro v každé zatáčce, s trakci na tom opravdu není moc dobře. Naštěstí má Hamilton natolik schopností, aby se zatím vyhnul bariérám.

1:00 – Hamilton v rádiu opět opakuje, že s vozem je opravdu něco špatně, pořád je na čtrnáctém místě. Mezitím je v dalším letmém kole. Kevin Magnussen v Haasu si na Hamiltona stěžuje, že ho zdržuje. Haas rychlejší než Mercedes, to jsme ještě nezažili.

0:00 – Hamilton má největší smůlu, jakou může mít! Těsně před ním to Stoffel Vandoorne zapíchl do bariéry a zničil letmé kolo Lewise Hamiltona!

KONEC Q2! Nejrychlejší byl Kimi Räikkönen, odstupují 11. Kvyat, 12. Hülkenberg, 13. Magnussen, 14. Hamilton, 15. Massa!

Pro Lewise Hamiltona tohle byla jedna z nejsmolnějších kvalifikací, jaké mohl mít. Problémy s vozem, zastavování u technických delegátů FIA a poslední letmé kolo zničeno havárií Stoffela Vandoorna. Při tom měl Hamilton rozjeté kolo, které by ho dostalo do třetí části kvalifikace. Hamilton se na startu posune výše díky penalizaci Jensona Buttona.

Stoffel Vandoorne zkopíroval Estebana Ocona za třetího tréninku, ulomil zavěšení o vnitřní bariéru ve čtrnácté zatáčce a pak už se jenom svezl do bariéry.

McLaren si zatím Monako užívá, Vandoorne sice ve zdi, ale skončil na sedmém místě, Jenson Button také v Q3. Pro ně skvělý výkon. Button si rozhodně na nové vozy zvykl hodně rychle, jezdí mu to skvěle.

Q3

12:00 – Třetí část kvalifikace začíná, jako první je na trati Carlos Sainz v Toro Rossu, jediné Toro Rosso v Q3.

10:00 – Bottas s Räikkönenem v letmých kolech.

9:00 – Sainz má první měřený čas, ale bylo to pouze zahřívací kolo, mezitím Räikkönen jde do čela s časem 1:12.296. Velmi rychlé kolo na to, že to je teprve první pokus, jenom o pár tisícinek pomalejší než jeho kolo v Q2. Ricciardo s Verstappenem jsou o sedm desetin pomalejší.

8:00 – Měli jsme na chvíli žluté vlajky v prvním a druhém sektoru. Vettel v prvním měřeném kole, Räikkönen je ve svém druhém kole o něco pomalejší.

7:00 – Sebastian Vettel jde na třetí místo, je o sedm desetin pomalejší než Räikkönenův čas. Verstappen a Ricciardo zajeli zpět do boxů. Verstappen si stěžuje na přehřáté pneumatiky. Zatím máme pořadí RAI, RIC, VET, BOT, VER, PER, SAI.

4:00 – Na trati už máme i Grosjeana a Buttona. Bottas je v letmém kole. V Monaku se zatím nikdy nekvalifikoval na lepším než desátém místě. Momentálně je Bottas čtvrtý a začíná další letmé kolo.

3:00 – Další letmé kolo pro Bottase a první sektor zajel absolutně nejrychleji.

2:00 – V druhém sektoru už ale na Räikkönena ztratil dvě desetiny. A nakonec se posouvá na druhé místo se ztrátou dvou a půl desetiny sekundy. Na trati jsou nyní všechny vozy krom desátého Vandoorna z pochopitelných důvodů.

1:00 – Räikkönen je ve skvělém kole, zlepšuje svůj čas na 1:12.178! Vettel musel zpomalit kvůli provozu před sebou. Nyní je Vettel v posledním letmém kole. V prvním sektoru je o desetinu rychlejší než Räikkönen! Druhý sektor ale už nevypadá tak jistě. Bottas je v prvním sektoru také rychlejší než Räikkönen.

0:00 – V druhém sektoru Vettel ztratil trochu času, Vettel jde jenom na druhé místo! Valtteri Bottas dojíždí do cíle a zůstává třetí! Verstappen je jenom čtvrtý!

KONEC KVALIFIKACE! Kimi Räikkönen získává pole-position! 128 závodů uplynulo od jeho posledního pole-position! Jeho poslední pole-position je až z Velké ceny Francie 2008! Skvělý výkon!

Na druhém místě je druhé Ferrari Sebastiana Vettela, třetí skončil Valtteri Bottas, čtvrtý Verstappen a pátý Ricciardo!

Sdílejte na:
Zavřít