Bývalá trojka Mercedsu-F1, Sam Bird, se letos vrátil do GP2. Co se možná zdá jako krok dozadu, má britově kariéře dodat nové energie. V pátečním hlavním závodě GP2 v Monaku se maličký Sam výrazně prosadil a připojil se do kruhu favoritů na titul mistra.
Trénink a kvalifikace – čtvrtek
Zatímco ve střední Evropě vládl příliš brzský příchod podzimu, bylo na Cote d´Azur spolehnutí. Od minulého podniku nezměněné pole GP2 se mohlo při své projížďcě Monakem těšit sucha a příjemných 24 stupňů Celsius.
Jak dobře nový tým Motopark (nebo Russian Time) pochopil charakteristiku letošních pneumatik, to se ukázalo již při volném tréninku dopoledene. Zkušený Sam Bird zajel nejrychlejší čas před týmovým kolegou Tomem Dillmannem. Svůj nesporný talent poprvé výrazněji dokázal potvrdit i Mitch Evans: třetím časem byl nejlepším nováčkem, za ním se klasifikovali zkušení Palmer, Ericsson a Cecotto.
Odpolední kvalifikaci rozdělil pořadatel na dvě skupiny, aby si „mladí lvové GP2“ v úzkém korytu mezi St. Devote a Noghes nestáli v cestě. Oba rozjezdy proběhly hladce a skončily překvapujícím úspěchem pro stáj Arden. Skupinu A ovládl Johnny Cecotto. Jezdec z Venezolánským pasem se narodil v Augsburgu, mládí prožil v Monaku a svou pole position si „doma“ zajistil časem, který byl o tři desetiny rychlejší, než výkon druhého Birda. Za nimi se umístili Ceccon, Leal, Nasr a Ericsson.
Ve skupině B se prosadil rozjetý Evans. Jeho čas byl o desetinu pomalejší, než týmového kolegy Cecotta. Mladý Novozélanďan tedy Ardenu zařídil kompletní první řadu na startu. Porazil při tom Leimera, Palmera, Dillmanna a Frinjse. První tři dělily pouze tři setiny.
Výsledek kvalifikace v Monaku:
1. Johnny Cecotto Jr Arden 1m21.141s
2. Mitch Evans Arden 1m21.157s
3. Sam Bird Russian Time 1m21.509s
4. Fabio Leimer Racing Engineering 1m21.185s
5. Kevin Ceccon Trident 1m21.986s
6. Jolyon Palmer Carlin 1m21.198s
7. Julian Leal Racing Engineering 1m22.092s
8. Tom Dillmann Russian Time 1m21.387s
9. Felipe Nasr Carlin 1m22.163s
10. Robin Frijns Hilmer 1m21.418s
11. Marcus Ericsson DAMS 1m22.349s
12. Sergio Canamasas Caterham 1m21.522s
13. Alexander Rossi Caterham 1m22.511s
14. Stefano Coletti Rapax 1m21.658s
15. Rio Haryanto Addax 1m22.589s
16. Nathanael Berthon Trident 1m22.245s
17. James Calado ART 1m22.677s
18. Stephane Richelmi DAMS 1m22.317s
19. Daniel de Jong MP 1m22.943s
20. Rene Binder Lazarus 1m22.376s
21. Kevin Giovesi Lazarus 1m23.006s
22. Daniel Abt ART 1m22.716s
23. Simon Trummer Rapax 1m23.017s
24. Jake Rosenzweig Addax 1m22.842s
25. Jon Lancaster Hilmer 1m23.443s
26. Adrian Quaife-Hobbs MP 1m23.328s
Hlavní závod – pátek
V pátek se nad knížectvím pořád ještě rozprostíralo azurově modré nebe nepříjemný vítr od moře ovšem ochladil vzduch o dobrých deset stupňů. Kdo na startu nezachoval chladnou hlavu, byl bohužel vítěz minulého ročníku, poleman Cecotto. Odlepil se mnohem hůře, než kolega Evans a ve snaze zachránit alespoň druhou pozici, brzdil v St. Devote příliš pozdě. Opustil svou stopu a vytlačil do svodidel Leimera. Oba vozy letěly střemhlav do bariéry, zatarasily trať ostatním a výsledkem byla největší hromadná havárie historie GP2, do které bylo namočeno 16 vozů.
Závod byl pochopitelně přerušen a následovala komedie, při které často vychvalovaní monačtí maršálci hráli hlavní úlohu: svévolně totiž rozhodovali o tom, koho a kdy roztalčit, nebo který vůz odstavit za bariéru a vzít tím danému jezdci možnost druhého startu. Frinjs, Leimer, Ericsson, Rossi, Berthon, Giovesi a Leal měli jednoduše smůlu – nebylo času uvést jejich monoposty opět do pohybu a tak mnozí z ních mohli závodu jen přihlížet, i když byly jejich vozidla bez škrábance! Vůz viníka Cecotta skončil na odtahovém voze a FIA Johnnymu za jeho horkokrevnou akci zakázala startovat i v sobotu.
Po úklidu tratě se GP2 znovu rozjela za Safety Carem v pořadí Evans, Bird a Ceccon. Mladý Evans v úvodních kolech zuby-nehty bránil první pozici před zjevně rychlejším Birdem. Ten v klidu vyčkal výměn pneumatik, zůstal na trati o něco déle, než soupeři a když měli vyměněno všichni, ocitl se ve vedení, které s bravůrou vybudoval a bez chyby dovezl až do cíle. “Je to nádherný pocit, takhle kontrolovat závod právě v Monaku. Musím ale připustit, že jsem měl ohromné štěstí: při té velké havárii jsem dostal zezadu tak velkou ránu od Ceccona, že jsem myslel, že je konec. Auto ale vydrželo,” těšil se šťastný vítěz z největšího triumfu své dosavadní kariéry.
Za ním se deset kol před cílem vytvořila zajímavá skupina ve složení Ceccon, Evans, Nasr a Calado, bojující o druhé místo. Žádný z mladíků se ale nenechal strhnout k hloupému útoku a nakonec dojeli v daném pořadí.
Z nejlepšího výkonu kariéry se v cíli těšil I Rakušan René Binder, který dojel za domácím Colettim jako sedmý.
Výsledek hlavního závodu GP2 v Monaku:
1. Sam Bird Russian Time 1h36m15.919s
2. Kevin Ceccon Trident + 22.077s
3. Mitch Evans Arden + 23.225s
4. Felipe Nasr Carlin + 23.416s
5. James Calado ART + 29.588s
6. Stefano Coletti Rapax + 1m00.519s
7. Rene Binder Lazarus + 1m02.449s
8. Adrian Quaife-Hobbs MP + 1m08.400s
9. Stephane Richelmi DAMS + 1m12.107s
10. Daniel de Jong MP + 1m22.410s
11. Tom Dillmann Russian Time + 1m29.356s
12. Jon Lancaster Hilmer + 1 kolo
13. Simon Trummer Rapax + 1 kolo
14. Jake Rosenzweig Addax + 1 kolo
15. Sergio Canamasas Caterham + 2 kola
16. Daniel Abt ART + 2 kola
Odpadli:
Rio Haryanto Addax 26 kol
Johnny Cecotto Jr Arden 0 kol
Fabio Leimer Racing Engineering 0 kol
Jolyon Palmer Carlin 0 kol
Julian Leal Racing Engineering 0 kol
Robin Frijns Hilmer 0 kol
Marcus Ericsson DAMS 0 kol
Alexander Rossi Caterham 0 kol
Nathanael Berthon Trident 0 kol
Kevin Giovesi Lazarus 0 kol
Foto: Roman Klemm