Zamyšlení ohledně Halo kokpitu

Zamyšlení ohledně Halo kokpitu

První závod v letošní sezóně přinesl, alespoň pro mne, několik příkladů a pohledů na budoucí ochranu pilotovy hlavy, “Halo kokpit“.

Australská GP nezklamala. Ostatně Albert Park málokdy přináší prodloužené jízdy na kolotoči. Ferrari mělo nakročeno k první porážce Mercedesu v sezoně (dle mého, je to pouze otázkou času) a startovní pole nebylo až tak seřazeno podle týmových barev, jak to bývalo v minulých ročnících. Vše bylo přerušeno destruktivní a příšerně vyhlížející nehodou Fernanda Alonsa a Estebana Gutiérreze. 

Z kotrmelců, ve kterých Alonso skončil, mě trkla do hlavy finální pozice španělova vozu. Hlavou dolů, přilepen k bariéře. A v tu chvíli ve mě začala pracovat představivost, jak by to celé možná vypadalo, kdyby měl španělský mistr světa okolo hlavy “svatozář“.

Pojďme nejdříve k ochraně hlavy. Rám bude muset projít samozřejmě zátěžovými testy, takže to znamená, alespoň jak já to vidím, že letící pneumatika, nebo kus karbonu by ho neměla zdeformovat. To jde ruku v ruce s uchycením, které musí být velice pevné. Avšak zároveň onen rám musí být jasně a velice snadno odjímatelný pro traťové maršály. První tvrdý oříšek pro techniky. Vezměte si, že auto skončí v podobné pozici, jako McLaren a k tomu všemu se rám nešťastnou náhodou zasekne do bariéry a nepůjde s ním pohnout. Otřesený pilot bude uvězněn ve svém vraku hlavou dolů (to člověku nepřidá) a než ho maršálové vystříhají hydraulickými nůžkami z bariéry, uplyne mnoho drahocenného času. A když bude mít pilot cokoli s páteří, přehnané hýbání s monopostem také neprospěje situaci.

Další věcí jest to, že rám nemá střechu. Při nešťastném úhlu trefí závodníka letící předmět shora, jako kladivo hřeb. Takže se můžeme rovnou bavit o uzavřeném kokpitu. Navíc se může do rámu zapříčit část jiného vozu a způsobit zbytečné zranění. Ano, jsou to dohady, ale stát se může opravdu cokoliv. Jen si vzpomeňte na uvolněnou pružinu, která trefila Felipeho Massu.

A pak tu máme faktor ohně. Současné pohonné jednotky jsou přeci jen vznětlivé daleko víc, než jejich atmosferičtí předchůdci, jak nám názorně předvedlo Ferrari. A tak zde máme situaci se zaseknutým rámem v bariéře a zároveň s hořícím autem… Dále už si raději nic nepředstavuji.

Formule 1 a motorsport obecně, nikdy nebude stoprocentně bezpečná a být pilotem, raději bych si vybral “vypnutí hned“, než abych se udusil výpary, či upekl. Navíc ochrana hlavy, je díky struktuře a výšce monokoku výborná. Fernando neměl na přilbě ani škrábnutí.

A ještě jeden postřeh. Ve hře, kde jde o milimetry a pilot musí v milisekundě zareagovat, rozhodně nepomůže, když mu bude ve výhledu trčet tyč.

Zkrátka v mých očích má “Halo“ až příliš mnoho otazníků a zdá se mi, že vedení F1 na téma ochrany hlavy přihlíží velmi jednostranně. Jestli se ochranný rám uzákoní, dal bych pilotům možnost výběru. Nedokážu si však představit, že by jediný jezdec revers nepodepsal, jelikož by v očích svých kolegů a nejen kolegů, klesl na úroveň, jak říkají angličané, “candy ass”.

Sdílejte na:
Zavřít