Začíná jedenáctá sezóna Formule Renault 3.5

Začíná jedenáctá sezóna Formule Renault 3.5

O tomto víkendu se na španělském okruhu Motorland Aragon uskuteční první závodní víkend jedenácté sezóny World series by Renault a s ní i Formule Renault 3.5. Tam nás letos čeká značně obměněné jezdecké složení. 12 pilotů bude závodit se statusem nováčka. Což je zapříčiněno i tím, že hned tři piloti z loňské sestavy zamířili do Formule 1 (šampion Carlos Sainz Jr., Will Stevens a Roberto Merhi) a šest pilotů odešlo závodit do GP2.

Nastal však i pohyb opačným směrem. Ve FR 3.5 budou letos závodit hned tři bývalí piloti GP2 a dokonce se tato série může chlubit i jedním současným pilotem formule 1. Roberto Merhi se totiž rozhodl pokračovat v obou sériích. Na startovním rošt se letos opět postaví i jedna slečna, která si loni nevedla vůbec špatně.

Tým Dams bude letos již podruhé za sebou obhajovat titul Šampionů. S číslem 1 je bude reprezentovat Nick de Vries. Ten prokázal velký talent ve Formuli Renault 2.0, kde se loni v Eurocupu i alpské sérii stal šampionem. A jelikož ve FR 3.5 je zvykem, že tam aktuální šampioni FR 2.0 bojují o titul (Gasly, Vandoorne, Frijns), je pravděpodobné, že stejný osud čeká i de Vriese. Nicka si všimli už i velké týmy. Od roku 2010 (kdy ještě jezdil v motokárách) je členem juniorky McLarenu. Druhý pilot Damsu bude Dean Stoneman, za kterým stojí velký příběh. Ve WSR měl smlouvu již pro sezónu 2011, ale lékaři mu diagnostikovali rakovinu, proto se závoděním skončil, aby se věnoval boji se svojí nemocí. A zvítězil. K závodění se vrátil v roce 2013. Loni zazářil v GP3, kde se stal vice šampionem za Alexem Lynnem. Teď ho konečně čeká nováčkovská sezóna ve FR 3.5 a podle zimních testů to vypadá, že by se mu mohlo dařit. Dean se navíc letos stal členem juniorského programu Red Bullu. Red Bull tak ve FR 3.5 nekončí ani přes to, že se  letos vrátil do GP2.

Ve stáji Fortec bude pokračovat Oliver Rowland. Ten se loni jako nováček uvedl poměrně dobře, pravidelně jezdil na špici pole a dvakrát dokázal zvítězit. Dařilo se mu i v letošních předsezónních testech. Jeho kolegou bude Jazeman Jaafar, toho ve FR 3.5 čeká již třetí sezóna, což z něj činí jednoho z nejzkušenějších pilotů pole. Loni reprezentoval české ISR s kterým dvakrát dokázal dojet na stupních vítězů, včetně Monaka.

Stáj Arden dá příležitost Rusovi Egoru Orudzhevovi. Ten přestupuje z Eurocupu Formule Renault 2.0. Tam ale ke špičce nepatřil. Sice třikrát skončil na stupních vítězů, ale zvítězit nedokázal ani jednou a v celkovém pořadí mu patřilo až osmé místo. Jeho kolegou bude Nicolas Latifi, který ve Formuli Renault 3.5 odjel 6 závodů již loni.

ISR na konci sezóny ukončilo své působení ve Formuli Renault 3.5, proto jediným českým zástupcem v poli zůstává Lotus. Z jezdeckého složení si Lotus ponechává francouzského pilota Matthieua Vaxiviera. Ten loni skončil v celkovém pořadí osmý, přestože byl nucen vynechat čtyři závody po svém zranění v Monaku. Matthieu si vedl skvěle v předsezónních testech, ty v Aragonu ovládl a v Jerezu skončil druhý za Tio Ellinasem. Což z něj činí jednoho z hlavních kandidátů na titul. Druhým pilotem stáje se stal Meindert van Buuren, Dvacetiletý holandský závodník, který loni působil ve stáji Pons. V celkovém pořadí mu patřilo devatenácté místo.

Strakka Racing vsadila na Tia Ellinase. Tento pilot v sezóně 2013 bojoval o titul v GP3 a loni odjel 8 závodů v GP2. Ellinas se dobře ukázal hlavně v prvních letošních testech v Jerezu, kdy oba dny ovládl a k nejrychlejším patřil i při testech v Aragonu. Do druhé sedačky usedne švédský závodník Gustav Malja, který přechází z Eurocupu FR 2.0, tam loni skončil čtrnáctý.

I letos najdeme ve startovním poli jednu slečnu. Beitske Visser pokračuje ve stáji AVF. Loni si ostudu neudělala a ukázala, že může konkurovat i mnohem zkušenějším kolegům. Celkově jí patřilo sice až 21. místo, ale v průběhu sezóny se postupně zlepšovala, proto bude zajímavé sledovat, jak budou její výsledky vypadat letos. Jejím kolegou bude nejmladší pilot v poli 18 ti letý Mexičan Alfonso Celis. Ten kromě FR 3.5 bude letos působit i v GP3, kde závodil už loňskou sezónu.

Za Tech 1 Racing bude závodit nováček Aurélien Panis, což je syn bývalého pilota F1 Oliviera Panise. Aurélien je dalším z řady pilotů, který povýšil z FR 2.0. Loni tam hájil barvy týmu ART, v Eurocupu  jednou zvítězil a celkově mu patřil deváté místo. Jeho kolegou bude Roy Nissany, pilot z Izraele, který dva předchozí roky závodil v evropské F3.

Ve stáji Draco Racing bude závodit Brazilec Pietro Fantin, kterého čeká ve FR 3.5 třetí sezóna. Jeho nejlepším umístěním bylo třetí místo při loňském závodě v Moskvě. Jeho týmovým kolegou bude Bruno Bonifacio. Ten loni v Eurocupu FR. 2.0 obsadil páté místo.

V týmu Pons uvidíme současného pilota F1 Roberta Merhiho. Co ho vedlo k tomu, že se rozhodl závodit v obou sériích? Roberto měl s týmem podepsanou smlouvu již před svým vstupem do F1. Pons měl s jeho angažováním velké úsilí, jelikož musel shánět sponzory, aby Roberto mohl jezdit zadarmo. A Merhimu přišlo nefér je nakonec odmítnout.

Překvapující je, proč si Roberto Merhi jako vice šampion ze sezóny 2014 vůbec vybral tým Pons. Ten je totiž již několik let nejslabším týmem v poli. Ale nutno dodat, že v předsezónních testech se Merhimu s tímto vozem docela dařilo. V Jerezu se umístil mezi prvními třemi. Že to myslí s oběma sériemi opravdu vážně, dokazuje i skutečnost, že v Malajsii v neděli odjel svůj první závod F1 a v pondělí už seděl ve voze Formule Renault 3.5 při testech ve španělském Aragonu!

Druhým pilotem Ponsu bude Philo Paz Patric Armand, což je indonéský pilot, který v předchozích dvou letech působil ve FR 2.0 Alps a NEC. Po roce se do Formule Renault 3.5 vrací stáj Carlin. Za ní bude závodit bývalý pilot GP2 Tom Dillmann. Jeho týmovým kolegou bude Sean Geael z Indonézie.

Startovní pole sice čítá 12 týmů, v Aragonu ale nebude kompletní. Stáj Zeta Corse oznámila, že se úvodního podniku nezúčastní. Důvodem je, že stáj nedokáže dát dohromady dva piloty, kteří by zafinancovali sezónu. Zatím měla podepsanou smlouvu s Facu Regaliu, vice šampionem GP3 z roku 2013 a bývalým pilot GP2. Stáj pracuje na svém návratu pro závod v Monaku.

Sdílejte na: