Začal Mercedes upřednostňovat Rosberga?

Začal Mercedes upřednostňovat Rosberga?

Rosbergův náskok narostl po dalším vítězství v Rakousku už na 29 bodů a to máme za sebou už něco přes dvě pětiny sezóny. Okamžitě se přirozeně objevily teorie, jestli Mercedes nezačal nebo alespoň nezačne aktivně podporovat v bitvě mezi dvojicí vlastních jezdců právě vedoucího Němce.

Lewis Hamilton udělal velkou chybu během třetí části kvalifikace a ta ho stála šanci na lepší než deváté místo. Nico Rosberg oproti tomu vystartoval ze druhé pozice a po startu se snadno dostal do čela a od začátku tak měl velkou výhodu na svého týmového rivala. Brit se však nevzdal a dostal se Rosbergovi na dostřel. V cíli ztrácel něco málo pod dvě vteřiny, což přesně odpovídá času, který ztratil na svého kolegu v boxech. Byli mechanici pomalejší záměrně?

Hamilton na otázku, proč byly jeho zastávky pomalejší, odpovídá vyhýbavě: „Nevím. Musím se ještě podívat na data a probrat to přímo s mechaniky. Samozřejmě je frustrující, když celý závod pracujete a děláte všechno správně, abyste stahoval náskok hezky desetinku po desetince a pak ztratíte čas boxech, ve kterých to prostě nemůžete ovlivnit, je to těžké.“

Podle podrobnějších analýz ztratil Hamilton při první zastávce svojí vinou, protože špatně zaparkoval své auto a mechanici se museli přesouvat. Při druhé zastávce se pak nepovedlo napoprvé správně umístit jedno z kol. Ani jedna z chyb nevypadá jako něco, co by mohl Mercedes udělat záměrně a to zejména ve chvílích, kdy na tým zezadu tlačil Williams i Alonso.

Mercedes by však právě kvůli vzrůstající konkurenci mohl mít důvod upřednostnit jednoho jezdce, tak aby si co nejdříve zajistil titul. Náskok německého týmu se totiž povážlivě snižuje. Ještě před šesti týdny ve Španělsku Mercedes vyhrál s náskokem 50 vteřin, ale už v Monaku byl Ricciardo velmi blízko a právě Australan pak dokázal suverény letošní sezóny v Kanadě jako první porazit. V Rakousku byl pak nejbližší soupeř Mercedesu Bottas jen osm vteřin za vítězným Rosbergem.

Šéf Mercedesu Toto Wolff připouští, že obrovská rivalita mezi Rosbergem a Hamiltonem není pro tým ideální a umožňuje ostatním týmům, u kterých spolu týmy obou jezdců normálně spolupracují, aby se přibližovali. „Sdílení údajů v rámci týmů kvůli rivalitě trochu trpí a my se musíme ujistit, že to nepoškodí naše ambice na zisk obou titulů,“ říká šéf dominantního týmu.

„Každým závodem se musíme učit a získávat nové údaje. To bude možné pouze pokud budeme normálně spolupracovat a sdílet naše výsledky mezi sebou. Hlavním úkolem jezdců je vyhrát jezdecký šampionát, ale naším hlavním úkolem je vyhrát pohár konstruktérů. Možná bude lepší pokud nejprve vyhrajeme mezi týmy a pak dáme jezdcům svobodu, aby se poprali o titul mezi jezdci,“ navrhuje šéf Mercedesu.

Otázkou ovšem je jestli je tato nová opatrnost Mercedesu skutečně na místě. Pohár konstruktérů vede tým o více než 150 bodů a pokud nemá významné technické problémy, nebo nechybují jezdci, je stále k neporažení. Někteří experti tvrdí, že Mercedes prohrál rakouskou kvalifikaci jen kvůli opatrnosti a preventivnímu snížení výkonu, který přišel po selhání techniky v Kanadě. Podle Laudy však snížení výkonu stálo Mercedes jen dvě desetiny na kolo a i on se tak připojuje k opatrnějšímu vedení týmu, které se obává, že absolutní dominance pomalu končí.

„Byl jsem sám hodně překvapený, když jsem viděl, že náskok, který jsme ještě v Kanadě měli, byl najednou skoro úplně pryč,“ řekl trojnásobný mistr světa Niki Lauda. „Skoro celý závod byl Williams stejně rychlý jako my. Porazili jsme je jen díky lepší taktice a práci s pneumatikami. Teď už musíme bít na poplach a probudit se, jinak můžeme stále ztratit všechno.“

Zdá se tedy, že Mercedes pomalu mění svou letošní politiku, kterou byla absolutní svoboda jezdců poprat se o vítězství v šampionátu v každém závodě. Pokud tomu tak skutečně bude můžeme se dočkat ještě vypjatějších a důležitějších kvalifikací než tomu bylo dosud, ale atraktivita, která se přelije do soboty, pak pravděpodobně bude chybět v neděli, kdy už jezdci nebudou moci bojovat kolo na kolo jako tomu bylo například v Bahrajnu. 

Sdílejte na:
Zavřít