WEC v Silverstone: Audi stále ještě dokáže vyhrávat!

WEC v Silverstone: Audi stále ještě dokáže vyhrávat!

První podnik mistrovství světa vytrvalostních závodů poskytl 45.000 fandům v Silverstone mnoho akce na trati a po šesti hodinách pestrý stupínek vítězů. Na nejvyšším stupni skončila překvapivě značka Audi, která ještě v zimních testech pokulhávala za konkurencí.

Sobotní kvalifikace: první startovní řada pro Porsche

Svou slibnou formu z předsezonních testů dokázaly tovární Porsche 919 konzervovat až do kvalifikace v Silverstone. Kvalifikační pokusy vozu č. 17 převzali Brendon Hartley a Mark Webber. Mladý Novozélanďan si zapsal s 1:39,534 nejlepší čas dne a bývalý vicemistr světa formule 1 zajel jen o 4 desetiny pomaleji, což znamenalo po výpočtu průměru pole-position před posádkou sesterského vozu, který kvalifikovali Neel Jani s Romainem Dumasem. Konkurence od Audi a Toyoty se musela podělit o další dvě startovní řady. Jediný zbývající vůz třídy LMP1, CLM P1 týmu Colles s jezdci Klienem, Liuzzim a Trummerem na tovární rakety ztrácel deset sekund na kolo.

Nejrychlejšími prototypy třídy LMP2 byly Ligiery-Nissan ruské stáje G-Drive posádek Yacaman/Derani/Gonzales a Bird/Rusinov/Canal. Nejlepším vozem GT byl v kvalifikaci Aston Martin Dánské posádky Nygaard/Soerensen/Thiim.

Nedělní závod: Silverstone nejlépe sedlo Audi

Za slunečného ale větrného počasí dokázal Mark Webber hned od startu pokračovat v krasojízdě, kterou jeho Porsche 919 zahájil v kvalifikaci. Zatímco se pozdější vítěz Treluyer (Audi) „odlepil“ jen zle, ujížděla někdejší hvězda F1  na prvním místě pravidelně sesterskému vozu a zbytku pole. V polovině druhé hodiny ovšem bylo po všem: Webber musel svůj bílý vůz kvůli defektu převodovky parkovat v boxech. Na zbývající „919“, se kterým převzal vedení Neel Jani, se v této fázi vrhlo Audi R18 s Marcelem Faesslerem v kokpitu. Oba Švýcaři si po několik kol rozdali pamětihodný duel o první místo. Audi R18, který je známý pro své výborné jízdní vlastnosti, se na špičku vždy dostal v zatáčkách, zatímco brutálně silný Porsche 919 několikrát obrátil pořadí na početných rovinkách bývalého letiště. Za pousmání stojí, že Toyotu TS040 na třetím místě v této fázi závodu hnal po trati Sebastien Buemi – jednalo se tedy o trojnásobné švýcarské vedení ve WEC!

Vedení stáje Joest Racing, která je za nasazení továrních Audi zodpovědná, ovšem dobře vědělo, že taková konstelace na vítězství stačit nebude. U Porsche totiž museli do boxů k natankování jednou méně a e-tron z Ingolstadtu potřeboval dostatečný náskok. O ten se ve středním trojitém stintu postaral především Andre Lotterer. Trojnásobný vítěz Le Mans dokázal konkurenci ujíždět o sekundu na kolo a skutečně se mu podařilo vypracovat potřebný polštář, který nakonec Faesslerovi stačil nejen k dodatečnému tankování, ale i k odpykání penalizace stop-and-go za opuštění tratě. Po šesti hodinách parádní honičky rozhodovaly vteřiny: Porsche 919 posádky Jani/Lieb/Dumas dojel do cíle jen o 4,61 sekundy za vítězi Faesslerem, Treluyerem a Lottererem. Toyota posádky Buemi/Davidson/Nakajima, které zimní modifikace očividně neprospěly tolik jako konkurenci, dojela třetí o pouhých 14,82 sekund pozadu. Na čtvrtém místě se klasifikoval druhý japonský vůz před druhým Audi, který přibrzdily šarvátky na trati a z nich vyplývající defekty karosérie. 

Ve třídě LMP2 triumfovaly po krátkém souboji s Orecou 05 týmu KCMG oba Ligiery stáje G-Drive a z jasného vítězství se nakonec těšila posádka Sam Bird, Roman Rusinov, Julien Canal.

Hodnocení GT pro sebe zase jednou rozhodla zkušená a spolehlivá italso-finská posádka Ferrari-AF Corse, Bruni/Vilander. V tréninku rychlé Astony Martin nedokázaly vesměs kvůli větší nevyrovnanosti posádek špičkové pozice dlouho udržet, továrním Porsche 911 udělala čáru přes rozpočet technika.

Druhý podnik WEC, 6h de Spa-Francorchamps, se uskuteční o první víkend v květnu.

Výsledek prvního podniku FIA World Endurance Series 2015, 6h of Silverstone

Pořadí Kategorie Jezdci Tým Konstruktér Čas
1. LMP1 M.Fassler, A.Lotterer, B.Treluyer Audi Sport Team Joest Audi 6h00m30.876s
2. LMP1 R.Dumas, N.Jani, M.Lieb Porsche Team Porsche 4.610s
3. LMP1 A.Davidson, S.Buemi, K.Nakajima Toyota Racing Toyota 14.816s
4. LMP1 A.Wurz, S.Sarrazin, M.Conway Toyota Racing Toyota -1 kolo
5. LMP1 L.di Grassi, L.Duval, O.Jarvis Audi Sport Team Joest Audi -4 kola
6. LMP2 R.Rusinov, J.Canal, S.Bird G-Drive Racing Ligier/Nissan -16 kol
7. LMP2 G.Yacaman, L.Derani, R.Gonzalez G-Drive Racing Ligier/Nissan -17 kol
8. LMP2 S.Sharp, R.Dalziel, D.Hansson Extreme Speed Motorsports HPD -18 kol
9. LMP2 N.Leventis, D.Watts, J.Kane Strakka Racing Dome/Nissan -23 kol
10. GTE Pro G.Bruni, T.Vilander AF Corse Ferrari -29 kol
Sdílejte na:
Zavřít