Týmy dostanou za loňský rok téměř o miliardu méně, F1 investovala do fanoušků

Týmy dostanou za loňský rok téměř o miliardu méně, F1 investovala do fanoušků

Převod Formule 1 z rukou Bernieho Ecclestona pod taktovku Liberty Media znamenal mimo jiné více show a akcí pro diváky, což se odrazilo na výši balíku peněz, které si mezi sebe rozděluji jednotlivé týmy.

Snížené příjmy nejsou pro týmy žádnou novou zprávou, již loni v porovnání s rokem 2016 dostaly dohromady o 5% méně, když celková platba týmům klesla z 966 milionů dolarů (19,9 miliardy Kč) na 919 mil. dolarů (19,0 miliardy Kč). Společnost Liberty Media zároveň uveřejnila, že celkové tržby Skupiny F1 klesly o 12 mil. dolarů z celkových 1,796 miliardy dolarů na 1,784 mld.

Pokles byl způsoben různými faktory, například skutečností, že v porovnání s rokem 2016 se kalendář smrskl z 21 na dvacet velkých cen. Bernie Ecclestone navíc krátce před svým odchodem odsouhlasil snížení pořadatelského poplatku organizátorům GP Brazílie od roku 2017 dále. F1 také přišla o dva své velké sponzory, odešly společnosti UBS a Allianz.

Vzrostly také výdaje na show a akce pro fanoušky. Liberty Media například přivedla formuli 1 do centra Londýna, výrazně navýšila také počet zaměstnanců, když přidala řadu aktivit na samotných velkých cenách F1.

Ve svém prohlášení společnost říká: „Náklady F1 vzrostly zejména kvůli investicím cíleným na zapojení fanoušků, vysílání v UltraHD kvalidě a nárůstu přepravních nákladů, což zredukovalo platby týmům. Ve čtvrtém kvartálu, a tím pádem v celém roce 2017 vzrostly také prodejní, obecné a administrativní náklady jako důsledek vyššího počtu zaměstnanců a nových korporátních kanceláří.“

Týmy formule 1 pochopitelně vyjádřily svou nespokojenost se skutečností, že nové investice jdou z peněz, které by měly být rozdělovány jim a ne jakožto investice z prostředků samotné Liberty Media. Šest týmů ze Strategické skupiny F1 v říjnu napsalo své výtky směrem k Liberty Media v dopise, debata mezi oběma stranami od té doby pokračuje.

 

Výkonný ředitel F1 Chase Carey však oznámil, že nárůst provozních nákladů bude pokračovat: „Přestěhovali jsme se do našich nových kanceláří v Londýně. V současné době máme okolo 120 zaměstnanců, ve druhé polovině roku očekáváme narůst na 150. Celkově odhadujeme s tím spojený přírůstek v režijních nákladech na 50 milionů dolarů ročně v porovnání s rokem 2016, nepočítaje marketingové a vývojové náklady spojené z velké části s novými iniciativami.“

Carey dodává, že vyhlídky F1 ve smyslu spolupráce se současnými i novými partnery jsou pozitivní: „Byli jsme příjemně překvapeni nadšením ze strany stávajících partnerů ve snaze rozšiřovat jejich vztahy s námi a také úrovní zájmu ze strany nových komerčních sponzorů. Potenciální noví sponzoři, promotéři a videoentity projevují skutečný entuziasmus a chtějí být součástí formule 1.“

Sdílejte na: