
Pro Toyotu byl domácí závod na Fuji Speedwayi „hned po Le Mans druhým nejdůležitějším podnikem roku. Podle toho se Japonci do pátého podniku WEC 2014 „opřeli“. Vozy Toyota TS040 dominovaly jak kvalifikaci, tak i šestihodinovému závodu. Tovární konkurence Porsche a Audi neměla v žádné fázi nejmenší naději na úspěch.
Pátý závod World Endurance Series na bývalém okruhu F1 ve Fuji relativně jasně načrtl vývoj rozvrhu sil mezi třemi „obry“ tohoto šampionátu. Zatímco Toyota závod od závodu zvyšuje svůj technologický náskok, má Porsche ve svém prvním učebním roce stále ještě co dohánět a Audi ztrácí díky zastaralému konceptu svých vozů znatelně na konkurenceschopnosti.
Na primitivní, ale obávaný okruh pod posvátnou sopku Fudžijama se přišla podívat smetánka vedení Toyoty a tým kolem Hugha de Chaunaca musel japonským bossům pokud možno přesvědčivě předvést, že jejich desetimilionové investice jsou ve WEC lépe uložené, než například ve formuli 1. Podařilo se na výbornou.
Spolehliví Sebastien Buemi a Anthony Davidson (trojka sestavy, Nicolas Lapierre z rodinných důvodů nenastoupil) postavili japonský vůz číslo 8 dle plánu na pole-position. Za nimi se kvalifikovaly obě Porsche 919 a pak druhá Toyota s Wurzem, Sarrazinem a Nakajimou v kokpitu. Teprve za nimi směly do závodu vyrazit oby vozy Audi R18 e-tron. S napětím se čekalo na výkony několika zajímavých soukromníků. Nový CLM-AER P1 („Lotus“) Colina Kollese ztrácel na oba švýcarské Rebellion-Toyoty je 4 sekundy na kolo. Ve třídě LMP2 se – jak se konkurence s vozy Oreca-Nissan asi obávala – prosadil nový koncept Ligieru-Nissan JSP2 s jezdci Rusinovem, Plaem a Canalem.
V závodě dokázala konkurence klást oboum toyotám před 51.000 diváky jen chabý odpor. Krátké vedení porsche Marka Webbera během prvního kola nebylo ničím jiným, než rychle zapomenutou show-vložkou. Buemiho toyota rychle dokázala ustanovit staré a „správné“ pořadí a nebyla od té doby na špičce závodu ohrožena. V cíli byli bývalí jezdci F1 Sebastien Buemi a Anthony Davidson po 236 kolech s náskokem 26 sekund jako první. Sesterský vůz Alexe Wurze, Stephana Sarrazina a Kazuki Nakajimy stejně tak přesvědčivým způsobem Toyotě zajistil triumf stylem 1-2.
„Opouštět Fuji s takovým úspěchem v báglu je velmi zvláštní pocit. V prvním kole jsem měl problém zahřát pneumatiky a proto proběhlo poněkud divoce. Později jsme ale byli schopni převzít komando a kontrolovat ho až do cíle. Jen velký odstup konkurence mě poněkud překvapuje,“ shrnul spokojený Buemi, který společně s Davidsonem vede i v celkové tabulce šampionátu.
Ano, konkurence dostala naděleno přinejmenším celé kolo. Druzí, Webber/Bernhard/Hartley na Porsche 919 se sice museli vypořádat s jednou neplánovanou zastávkou kvůli defektu pneumatiky – o vítězství by ale ani tak nemohli bojovat. Ještě dále od dominujících Toyot TS040 jsou obě Audi R18. V Le Mans ještě vítězná značka z Ingolstadtu byla v Japonsku poražena i konkurencí z Zuffenhausenu.
Nový CLM-AER posádky Bouchut/Rossiter/Kaffer v závodě dokázal, že dosáhl úrovně švýcarských konkurentů z týmu Rebellion, po pěti hodinách ale zle vyhořel v boxové uličce.
Ve třídě LMP2 splnil Ligier JSP2 týmu G-Force slib z kvalifikace a vyhrál před Orecou-Nissanem stáje KCMG a Morganem-Judem Oak-Racingu, který řídila jediná žena v poli, Keiko Ihara.
Ve třídě vozů GT se prosadili zkušení a sehraní Gianmaria Bruni s Tony Vilanderem na Ferrari F458 týmu AF Corse.
Šampionát pokračuje l. Listopadu šestihodinovkou v Šanghaji.
Výsledek 6 Hours-Of-Fuji-2014:
1 | LMP1 | A.Davidson, S.Buemi | Toyota Racing | Toyota | 6h00m39.367s |
2 | LMP1 | A.Wurz, S.Sarrazin, K.Nakajima | Toyota Racing | Toyota | 25.627s |
3 | LMP1 | T.Bernhard, M.Webber, B.Hartley | Porsche Team | Porsche | 1 kolo |
4 | LMP1 | R.Dumas, N.Jani, M.Lieb | Porsche Team | Porsche | 2 kola |
5 | LMP1 | L.di Grassi, L.Duval, T.Kristensen | Audi Sport Team Joest | Audi | 2 kola |
6 | LMP1 | M.Fassler, A.Lotterer, B.Treluyer | Audi Sport Team Joest | Audi | 3 kola |
7 | LMP2 | R.Rusinov, O.Pla, J.Canal | G-Drive Racing | Ligier/Nissan | 17 kol |
8 | LMP2 | M.Howson, R.Bradley, A.Imperatori | KCMG | Oreca/Nissan | 17 kol |
9 | LMP2 | K.Ihara, G.Yacaman, A.Brundle | Oak Racing | Morgan/Judd | 20 kol |
10 | LMP2 | S.Zlobin, N.Minassian, M.Mediani | SMP Racing | Oreca/Nissan | 21 kol |
11 | LMP1 | D.Kraihamer, A.Belicchi, F.Leimer | Rebellion Racing | Rebellion/Toyota | 21 kol |
12 | LMP2 | K.Ladygin, V.Shaitar, A.Ladygin | SMP Racing | Oreca/Nissan | 24 kol |
13 | GTE Pro | G.Bruni, T.Vilander | AF Corse | Ferrari | 28 kol |
14 | GTE Pro | D.Rigon, J.Calado | AF Corse | Ferrari | 28 kol |
15 | GTE Pro | A.MacDowall, D.O’Young, F.Rees | Aston Martin Racing | Aston Martin | 28 kol |
16 | GTE Pro | J.Bergmeister, R.Lietz | Porsche Team Manthey | Porsche | 29 kol |
17 | GTE Am | K.Poulsen, D.Hansson, N.Thiim | Aston Martin Racing | Aston Martin | 29 kol |
18 | GTE Am | P.D.Lana, P.Lamy, C.Nygaard | Aston Martin Racing | Aston Martin | 29 kol |
19 | GTE Am | F.Perrodo, E.Collard, M.Vaxiviere | Prospeed Competition | Porsche | 32 kol |
20 | GTE Am | C.Ried, K.Bachler, K.Al Qubaisi | Proton Competition | Porsche | 32 kol |
21 | GTE Pro | D.Turner, S.Mucke | Aston Martin Racing | Aston Martin | 32 kol |
22 | GTE Am | B.Curtis, J.Bleekemolen, M.Skeen | AF Corse | Ferrari | 33 kol |
23 | GTE Pro | F.Makowiecki, P.Pilet | Porsche Team Manthey | Porsche | 34 kol |
24 | LMP1 | N.Prost, N.Heidfeld, M.Beche | Rebellion Racing | Rebellion/Toyota | 57 kol |
– | LMP1 | C.Bouchut, J.Rossiter, P.Kaffer | Lotus/AER | ||
– | GTE Am | S.Wyatt, M.Rugolo, A.Bertolini | AF Corse | Ferrari | |
– | GTE Am | G.Roda, P.Ruberti, J.Segal | 8 Star Motorsports | Ferrari |