
Toro Rosso bude díky agresivnímu přístupu k vývoji závodního monopostu pro sezónu 2015 bojovat o umístění v nejlepší pětce poháru konstruktérů. Příliš optimistické cíle? Ne. Alespoň to tvrdí Franz Tost, který je šéfem Toro Rosso již od roku 2006, kdy tento tým vstoupil do Formule 1.
Toro Rosso má za sebou nepříliš povedenou sezónu 2014, kdy tento italský tým skončil s motory Renault na sedmém místě s propastnou ztrátou 125 bodů na šestý tým Force India. Tento neúspěch se poněkud překvapivě neprojevil na změně dodavatele motorů, kterým zůstává Renault a naopak se překvapivě projevil na obměně kompletní jezdecké dvojice. Kvjata, který zamířil o patro výše do Red Bullu a Vergne, na kterého místo nezbylo, nahradili mladíci Max Verstappen a Carlos Sainz Jr. Za jezdeckou politiku byl také tento tým kritizován, protože údajně najímá příliš mladé jezdce a a zejména angažování Verstappena se do budoucna promítne do zavedení pravidel o minimálním věku jezdců.
Aby Toro Rosso skutečně mohlo atakovat elitní pětku, bude muset porazit buďto jeden ze čtyř elitních týmů (Mercedes, Red Bull, Ferrari, McLaren), nebo Williams, který loni předváděl skvělé výsledky a letos se bude snažit usadit zpět mezi nejlepšími natrvalo. Šéf týmu Franz Tost se však neznepokojuje a před prvními testy, které v Jerezu propuknou již příští týden, tvrdí, že jeho tým na nejlepší pětku určitě má.
„Cílem je jednoznačně umístění mezi nejlepší pětkou, což znamená, že naši jezdci musí neustále dojíždět na bodech. Náš tým se neustále zlepšuje, ve Faenze budujeme stále lepší a lepší infrastrukturu a musí se to projevit také na našich výsledcích,“ říká muž, který v polovině ledna oslavil 59. narozeniny.
„V posledních letech jsme okolo James Keyho vybudovali velmi silný technický tým a v nadcházející sezóně díky tomu uděláme obrovský skok kupředu. Díky změnám, které jsme udělali po technické, jezdecké i finanční stránce jednoduše musíme být v pozici, abychom se mohli ucházet o TOP 5 v poháru konstruktérů. Jsem přesvědčený, že toho můžeme dosáhnout,“ říká Franz Tost.
„Letošní monopost je nejlepší vůz, který jsme zatím dokázali postavit. Zimní příprava probíhala bez větších problémů. STR 10 bude naše nejrychlejší, ale zároveň také nejsložitější formule. Už se těším až ji uvidím na trati,“ pochválil Tost dnes představený monopost.
Již zmíněný technický ředitel týmu James Key tvrdí, že bodová tabulka loňského poháru konstruktérů není úplně spravedlivá a neodráží realitu. Toro Rosso prý bylo McLarenu a Force Indii výrazně blíže než napovídá bodový odstup. Díky tomu jsou prý plány na umístění v nejlepší pětce mnohem realističtější než by se mohlo zdát.
„V loňském roce jsme měli obrovskou ztrátu, co se týče bodů, ale nebyli jsme až tak daleko pokud jde o výkon. Bohužel jsme nebyli schopní vydolovat ze sebe, z našich monopostů ani z jezdců maximum. Pokud se podíváme na McLaren a na Force Indii zjistíme, že jsme se ve větší části sezóny byli schopni kvalifikovat buďto velmi podobně, nebo dokonce lépe. Bohužel se nám pak tolik nedařilo v závodech. Provázely nás problémy se spolehlivostí a také jsme měli velkou smůlu,“ vysvětluje James Key.
„Pokud si spočítáme, kolik bodů jsme ztratili zbytečně, dojdeme k obrovskému číslu. Pokud bychom si je přičetli, nedostali bychom se na páté místo, ale místo 120 bodů by nám chybělo maximálně třicet,“ říká James Key, který však sám považuje plány ředitele týmu Franze Tosta za velmi odvážné. Zároveň však říká, že vysoké ambice mohou týmu jedině pomoci.
„Rozhodně není špatné dávat si vysoké cíle. Určitě nechceme skončit znovu na sedmém místě. Nikdy nemáte žádné záruky, že uspějete, ale musíte si stanovovat, co nejvyšší cíle. Pokud skutečně myslíte vysoko, uvědomíte si, že budete muset porážet týmy, které v minulosti dokázali celý šampionát vyhrát. Toro Rosso ještě MS nikdy nevyhrálo, takže nemusíme vypadat tak nebezpečně, ale respekt si můžeme vybudovat,“ prohlašuje odhodlaně britský inženýr, který v minulosti pracoval pro Williams nebo pro Force Indii.