Fan-store.cz

Red Bull by mohl po roce 2020 odejít z Formule 1 do Le Mans

Red Bull by mohl po roce 2020 odejít z Formule 1 do Le Mans

Držitel čtyř jezdeckých a čtyř konstruktérských titulů stále čeká na přesnější nástin vývoje sportu po skončení platnosti současné Concordské dohody. Jelikož jednání váznou, pohrozil znovu odchodem.

Red Bull by po roce 2020 mohl opustit Formuli 1 a vytáhnout za úspěchem v závodě 24 hodin Le Mans, kde by mohl uplatnit model Valkyrie navržený ve spolupráci se značkou Aston Martin. To za předpokladu, že neuvidí ve F1 hodnotnou budoucnost.

Výrobce energetických nápojů vstoupil do sportu v roce 2005, kdy převzal tým Jaguar. V letech 2010 až 2013 ovládl jak jezdecký šampionát, tak Pohár konstruktérů. S nástupem hybridní turboéry v roce 2014 ale jen sporadicky bojuje o vítězství v závodě.

Pro sezónu 2019 se Red Bull zbavuje pohonných jednotek Renaultu, které právě v aktuální turboéře často kritizuje. Nahradí je nový vztah s Hondou, u které se Red Bull může stát de facto továrním týmem. Jediným dalším zákazníkem je totiž sesterské Toro Rosso.

Týmy jsou ve Formuli 1 aktuálně vázány Concordskou dohodou, která vyprší na konci roku 2020. Nový vlastník, společnost Liberty Media, chystá revoluci po stránce obchodní i pravidel, jednání ale zatím spíše váznou.

Poradce Red Bullu, Dr. Helmut Marko se nechal slyšet, že rakouská značka odmítá být rukojmím F1 a nemá zájem stát se znovu pouhým zákazníkem.

„Máme dohodu do roku 2020,“ řekl Marko. „Dokud nebudou žádná pravidla ohledně motorů a Concordská dohoda, ani Red Bull, ani Honda neučiní žádné rozhodnutí.

Nicméně, rozhodně nebudeme znovu závislými, tak jako v minulosti, kdy jsme žadonili u ostatních a prohlášení a sliby se nedodržovaly.“

Aktuální dohoda Red Bullu s Hondou platí pro sezóny 2019 a 2020. Nad tento rámec zatím není stanoveno nic.

28. prosince 2018

„Jednou možností je skončit,“ řekl Marko. „Nebo dělat něco jiného, nějakou jinou závodní sérii. S Valkyrie by mohlo být možností Le Mans, díky pravidlům pro hyperauta. Šli jsme do toho a je to ohromný úspěch. Ta auta se okamžitě rozprodala. Je to další dobrý pilíř pro Red Bull Technologies.“

Seriál Mistrovství světa vytrvalostních závodů (FIA WEC) pracuje na nových pravidlech, aby nahradil upadající kategorii LMP1 třídou hyperaut. Poprvé by se tak mohlo závodit v letech 2020 a 2021.

Jednou ze základních snah Liberty Media směrem k novým regulím F1 je snížení nákladů. Marko přitom dodal, že ambice jít do Le Mans nemusí u Red Bullu nutně znamenat rozhodnutí stylem buď, anebo.

„Pokud do Formule 1 přijde rozpočtový strop, museli bychom ořezat počet lidí,“ řekl. „To zrovna nechceme dělat. Mohli bychom je tedy použít pro takový projekt (Le Mans).

Stále to vypadá, že můžete závodit ve WEC za příznivé peníze, jako základ můžeme použít Valkyrie. Přestože Red Bull na 24 hodinách nikdy nebyl, je to něco, o čem uvažujeme.“

Sdílejte na: