Preview: Sezóna 2013

Preview: Sezóna 2013

Nový ročník Formule 1 začíná za pár dní. Pojďme se tedy seznámit s letošními favority a outsidery.

Red Bull
Rakouská stáj, která je navíc obhájcem obou titulů, byla při vývoji nového monopostu značně konzervativnější než v minulých letech. Vůz je v celku hodně podobný na svého předchůdce a nijak zásadně se neodlišuje od kokurence. Rychlosti má však na rozdávání a zdá se být hlavním favoritem úvodu sezóny, neboť většina konkurentů, na rozdíl od rudých býků, svému vozu stále moc dobře nerozumí.

Již pátým rokem u Red Bullu také pokračuje dvojice jezdců Vettel – Webber. Tato dvojice je pro tým také velmi dobrá volba, protože v posledních letech vždy vybojovala pohár konstruktérů. V roli testovacího pilota pokračuje Sébastien Buemi.

McLaren

O letošním McLarenu MP4-28 se ví, že patří do letošní elity. Tým si ale stěžuje, že svému vozu, který je naprosto nový, stále úplně nerozumí. Zdá se, že McLaren bude mít v úvodu sezóny podobné problémy jako Ferrari loni. Vůz má ale velký potenciál a má na vítězství v šampionátu.

Britové se rozhodli vystřídat odcházejícího Hamiltona mladým Mexičanem Pérezem. Pérez má velký talent a rychlost. Loni na sebe upozornil ale také svou špatnou spolehlivostí, tu mu však u McLarenu prý pomohli zlepšit. Pérezovým kolegou bude mistr světa z roku 2009, o 10 let starší, Jenson Button.

Ferrari

Maranellská legenda od roku 2007 nic nevyhrála a je již na čase, aby se to změnilo. Letošní monopost je velmi revoluční a inovativní. Tým svému vozu ale podobně jako McLaren zatím příliš nerozumí. Nový F138 je velmi konkurenceschopný a je schopen, stejně jako dva předešlé vozy, vyhrát šampionát.

K vítězství v šampionátu by měla přispět dvojice zkušených pilotů, Fernando Alonso a Felipe Massa. O Massovi se sice spekulovalo, že jej tým vymění, na konci loňské sezóny se však opět vrátil do formy a letos by měl zvládnout plně podpořit svou stáj a vyhrát s ní titul.

Lotus

Cílem stáje z Enstone je letos nejhůře třetí místo v poháru konstruktérů. I přes technické problémy v předsezóních testech však lidé z Lotusu pomýšlejí na titul a neskrývají optimismus. Letošní monopost působí ještě lépe než jeho předchůdce a letos určitě bude vyhrávat. Jestli to ale bude stačit na titul ukáže čas.

Co se týče jezdců, neudělal Lotus žádné výrazné změny. S týmem pokračuje druhým rokem dvojice Kimi Räikkönen a Romain Grosjean. Na pozici záložního jezdce se přesunul loňský vítěz GP2 Davide Valsecchi.

Mercedes

Německý tým, který od svého vstupu do Formule 1 v roce 2010, stále nepředvedl to, co od něj veřejnost čeká, se stal asi největším překvapením testů v Barceloně. Mercedes udělal výrazný krok vpřed a zejména v úvodu sezóny bude nejspíš hodně silný. Německá stáj by ráda navázala na úspěch svého předchůdce Brawn GP v roce 2009.

Po té, co Mercedes opustil zkušený veterán Michael Schumacher bude pro tým závodit Lewis Hamilton spolu se svým dobrým kamarádem Nico Rosbergem. Oba jsou plni velkých nadějí a jsou velmi spokojeni s novým vozem. Tito piloti jsou klíčem k úspěchu ambiciózního týmu, který zatím promarnil většinu svých příležitostí.

Williams

Williams se netají myšlenkou, že se v blízké budoucnosti vrátí zpět na vrchol. Při tom byl ještě v roce 2011 tento tým se ziskem pouhých pěti bodů na samém chvostu pole. Velký význam bude mít pro Williams hlavně nový monopost FW35, který je opravdu velmi povedený. FW35 je jedním z nejinovativnějších vozů letošního pole a téměř určitě je schopen vyhrávat, nebo posunout tým zpět mezi elitu.

Nový FW35 budou letos sedlat Pastor Maldonado a finský nováček Valtteri Bottas, kterého trénuje legendární pilot, Flying Fin, Mika Häkkinen. Bottas byl u týmu upřednostněn před Brunem Sennou zejména díky svému obrovskému talentu.

Sauber

Nový Sauber C32 je podobný na svého loňského předchůdce, to tedy znamená, že bude patřit spíše k těm rychlejším. Věřím, že nový C32 bude schopen v několika závodech bojovat o pódium, více od něj však čekat nemůžeme.

C32 bude v letošním ročníku pilotovat Nico Hülkenberg, který k týmu odešel z konkurenční Force Indie, a bohatě sponzorovaný nováček Esteban Gutiérrez z Mexika. Tato jezdecká dvojice byla pro tým z Hinwill po odchodu Sergia Péreze jednou z nejpřijatelnějších možností.

Force India

Indický tým na tom není finančně zrovna nejlépe, a proto na voze nedošlo k mnoha změnám. Největší odlišností od loňského vozu je přední část. Nová Force India určitě nebude nejrychlejší, ale občas by mohl její modifikovaný loňský vůz překvapit.

Jezdecká dvojice Sutil a di Resta bude možná hlavně v případě Skota postrádat rychlost. Německý navrátilec Sutil si bude nejspíš muset po roční pauze trochu zvykat a opět se dostat do formy, ve které Formuli 1 opustil v roce 2011.

Toro Rosso

Stáj z italské Faenzy to v posledních letech nemá jednoduché. Jejím cílem je vychovávat mladé talentované jezdce pro mateřský Red Bull. Místo toho však do Formule 1 téměř ve všech případech (vyjímkou je Sebastian Vettel) přivedla průměrné piloty, kteří po pár letech skončí. Toro Rosso má navíc v posledních letech stále žalostnější techniku.

Letošní vůz by se neměl vůči ostatním dílům z dílen Scuderie Toro Rosso nijak zásadně odlišovat. Půjde o typický vůz středu pole, který nemá ambice vyhrávat závody. 

S týmem pokračují stejně jako loni Daniel Ricciardo a francouzský pilot Jean-Éric Vergne. Do role třetího pilota se přesunul nadějný Portugalec Antonio Félix da Costa.

Caterham

Ještě v roce 2010 si ambiciózní vedení této stáje, která se tehdy ještě jmenovala Lotus Racing, dávalo za cíl stát se do tří let top týmem. Letos je poslední šance tento cíl splnit a jeho naplnění se pro tým, který ještě nikdy nedosáhl na body, nezdá příliš pravděpodobné. Letošní CT03 by však mohl znamenat opět malý krok vpřed a je možné, že letos Caterham svých prvních bodů dosáhne.

V souboji s Marussií, která taktéž letos touží po prvních bodech, budou hrát největší roli jezdci. Caterham se letos stejně jako ruská konkurence rozhodl kompletně obměni tjezdecké složení. Se zelenými vozy budou tedy letos závodit Charles Pic a nováček z Holandska Giedo van der Garde, který má dobré sponzory, ale o talentu se v jeho případě dá jen diskutovat.

Marussia

Tento tým, je na tom co se týče vozu velmi podobně jako Caterham. Nový MR02 je však významným krokem vpřed, neboť se jedná o první vůz Marussia, který vznikal v aerodynamickém tunelu a ne pouze počítačovou simulací. MR02 navíc nově disponuje systémem KERS, který je pro tým, jenž chce bodovat naprosto nutný.

Klíčovým faktorem v souboji s Caterhamem budou nejspíš jezdci, ve kterých má však Marussia mírně navrch. Prvním pilotem je sice průměrný Chilton. Druhým jezdcem týmu je však velmi talentovaný Jules Bianchi, jenž je společně s Valtterim Bottasem považován za nejnadějnějšího nováčka letošního ročníku.

Shrnutí

Letošní pole se zdá být ještě vyrovnanější než loni. Všechny týmy letos patrně dosáhnou na body a na pódium 7, nebo se štěstím i 8 stájí. O titul se bude opět bojovat až do konce a největšími favority jsou jezdci Red Bullu, McLarenu, Lotusu a Mercedesu. Neměli bychom však podceňovat ani Ferrari a Williams. V úvodu sezóny můžeme, stejně jako loni, očekávat velmi různorodé vítěze.

Sdílejte na:
Zavřít