
Živý komentář k prvnímu závodu letošní sezony – Velké ceně Austrálie 2015.
Závod začíná v 6:00.
Vítejte u dnešního živého komentáře k Velké ceně Austrálie 2015 v Melbourne.
Na zajímavý závod zadělala už včerejší kvalifikace. Mercedesy sice všem vytřely zraky s drzým náskokem přes jednu sekundu a obsadili první dvě místa, ale za nimi je to velmi těsné mezi Ferrari a Williamsem. Celkové výsledky kvalifikace naleznete zde.
Ještě před odstartováním závodu už nám začali odpadat vozy a piloti. Kromě Manoru, který se do závodu nekvalifikoval, neboť do kvalifikace nestihl zprovoznit vůz, nám bude chybět i Valtteri Bottas s Williamsem, který si včera během kvalifikace poranil záda při přejíždění vysokého obrubníku a dnes na doporučení doktorů nenastoupí. Dalším chybějícím bude i Daniil Kvyat, kterému se při nájezdu na startovní rošt rozbila převodovka, a Kevin Magnussen, kterému vypověděl při nájezdu na rošt službu motor. Takže s Manorem jsme dnes měli mít 20 vozů na trati, bez Manoru 18 a nyní jsme na pouhých patnácti vozech.
Několik základních informací o dnešním závodě: Jede se 58 kol, jedno kolo má 5,303km, směsi pneumatik jsou zde k dispozici měkká a středně tvrdá (žluté a bílé označení), očekávaný počet pitstopů na vůz jsou dva, vloni zde po odstoupení Hamiltona zvítězil Nico Rosberg.
Komentář
ZK – Zahřívací kolo bylo zahájeno Lewisem Hamiltonem na prvním místě, který za sebe vede zbytek pole: Rosberga, Massu, Vettela, Räikkönena, Ricciarda a další…
1/58 – A je odstartováno! Na startu si místo udržel Lewis Hamilton, za první zatáčkou se ale propadl Kimi Räikkönen a došlo ke kontaktu s jedním Sauberem, který pak strčil do jednoho z Lotusů, který se rozbil o bariéru. Je to Lotus Pastora Maldonada. Zeď, která je velmi blízko k trati, znamená, že bude potřeba výjezdu Safety Caru, neboť rozbitý Lotus stojí na trati.
2/58 – Takže z patnácti vozů jsme na čtrnácti. Na konci prvního kola do boxů zajely vozy Ericssona a Grosjeana. Ericsson přezouvá na novou měkkou směs (žlutou) a Grosjeana tým zatlačuje do boxů. Další odstoupení?
3/58 – Ano, takže v závodě nám zbývá už jenom 13 vozů. Safety Car zajede do boxů v tomto kole.
4/58 – A už znovu závodíme. Kimi Räikkönen se z devátého místa probojovává před Maxe Verstappena na osmém. Fin propadl po kontaktech v prvním kole. Perez dostává zprávu, že Perez předjel Ericssona za Safety Carem a musí ho pustit před sebe. Má to ale háček, před Ericssona už se dostal Jenson Button, tudíž Perez bude muset nejspíše pustit i jeho, jestli nevymyslí nějaký zázrak.
5/58 – Pořadí: HAM, ROS, MAS, VET, NAS, RIC, SAI, RAI, VES, HUL, ERI, BUT, PER.
7/58 – Rosberg s Hamiltonem si mezi sebou přehazují nejrychlejší kola. Hamilton má náskok dvě a půl sekundy na druhého Rosberga, pět sekund za ním je Massa na třetím. Sergio Perez na posledním třináctém místě udělal chybičku a vyjel mimo trať. Kimi Räikkönen pěkným manévrem předjel Carlose Sainze Juniora, souboj zkušeného veterána versus nováčka v prvním závodě.
8/58 – Ricciardo si stěžuje na nedotáčivost v rychlých zatáčkách. Sebastian Vettel je velmi blízko za Felipem Massou, ale udělal menší chybičku ve třetí a čtvrté zatáčce, což ho trošku zpomalilo.
9/58 – Kimi Räikkönen mezitím uhání Daniela Ricciarda, je necelou půlsekundu za ním.
10/58 – Mezitím Perez pomalu dohání dvanáctého Buttona a Rosberg se trošku přibližuje k Hamiltonovi. Räikkönen s Ricciardem jsou trošku zdržování před nimi jedoucím Felipem Nasrem, který však nedává moc příležitostí k předjetí. Rosberg stáhl Hamiltonův náskok na 1,2 sekundy, možná se dočkáme i souboje na čele.
11/58 – Vypadá to, že Ricciardo má víc problémů držet se Nasra, než Räikkönen Ricciarda. Vypadá to, že Ferrari má minimálně tady oproti Red Bullu trošku navrch. Na druhou stranu už jsme zmiňovali Ricciarda, který si stěžoval na špatnou ovladatelnost.
12/58 – Felipe Nasr potvrzuje svému týmu, že jeho pneumatiky jsou na tom dobře. Momentální páté místo pro Sauber je určitě povzbudivým, zvláště po minulé sezoně, kdy tým nezískal ani bod. K radosti jim ale nepřidává současná situace, ve které se nacházejí s pilotem Giedem van der Gardem, který u soudu potvrdil svůj nárok na to, že by letos měl závodit v jednom z kokpitů modro-žlutého týmu. Van der Garde byl vloni pro Sauber testovacím pilotem, před tím závodil pro Caterham.
13/58 – Krásný souboj mezi Buttonem a Perezem. Perez útočí zezadu na svého bývalého kolegu z McLarenu, Button se však všemožně brání. Button je nejzkušenějším pilotem v letošním poli. Jezdí ve Formuli 1 už patnáct let. Za ním je nejzkušenějším Fernando Alonso.
14/58 – Pomalu se blíží první pitstopové okénku. Kimi Räikkönen už se stává nervózním za Ricciardem a Nasrem, kteří ho zdržují, ale nedaří se mu najít skulinku. Sergio Perez předvedl hodiny ve třetí zatáčce během souboje s Buttonem. Pravděpodobně došlo ke kontaktu, rozhodně je tam pár úlomků karbonu. Ze záznamu jde vidět, že Perez se pokusil o pozdní útok na vnitřek zatáčky, ale Button tam nenechal moc místa a došlo ke kontaktu.
16/58 – Vettel i Räikkönen včera mluvili o možném pódiu. Vettel je kousek za třetím Massou, ale Räikkönen po zmatcích v prvním kole se propadl a nyní mu čelo závodu velkou rychlostí mizí z dohledu. Nast před ním a Ricciardem na Vettela každým kolem ztrácí kolem půl sekundy.
17/58 – Kimi Räikkönen nyní zajíždí do boxů, už ho čekání asi nebavilo. Dostává novou sadu měkkých pneumatik. Mechanik na zadním levém kole to ale trošku pokazil a zastávka trvala dlouhých 8,7 sekundy. Ve svém Ferrari se vrací na trať na jedenáctém místě.
18/58 – Rosberg se u svého týmu ujišťuje, že jeho vůz není nijak poškozen, trošku se otřel o zeď u tratě v jedenácté zatáčce. Maurizio Arrivabene, šéf Ferrari, nyní mluví s mechaniky a zjišťuje, co se při pitstopu pokazilo. Pokažené pitstopy u Ferrari jsou bohužel poměrně časté. Räikkönen ale nyní na čerstvém vzduchu zajel nejrychlejší kolo závodu.
21/58 – Marcus Ericsson nyní začal tlačit na devátého Nica Hülkenberga. Vypadá to, že letošní Sauber má i díky velkému pokroku u pohonné jednotky Ferrari mnohem větší rychlost.
22/58 – Felipe Massa zajíždí do boxů pro středně tvrdou směs pneumatik. Vrací se na šestém místě za Ricciardem. Hülkenberg taktéž v boxem pro středně tvrdou. Je zpátky na jedenáctém místě před obnovující se bitvou mezi Buttonem a Perezem.
23/58 – Massa dostal zprávu, že Vettel ještě zůstává na trati a Massa se musí dostat před Ricciarda, který je přímo před ním na starých pneumatikách. Massa to zkusil na vnitřku jedné zatáčku, ale nevyšlo to, nyní však Australan zajíždí do boxů a Massa má volnou cestu.
24/58 – Ricciardo je zpátky na desátém, mezitím Vettel je povoláván do boxů na konci tohoto kola. Räikkönen je nyní na zádech osmého Ericssona.
25/58 – Vettel se na trať vrací před Felipeho Massu! Ferrari vyšla strategická volba nechat ho na trati trošku déle a Vettel je nyní na potenciálním třetím místě. Carlos Sainz je v boxech, ale tým má problémy s levým zadním kolem, které nešlo sundat, velmi dlouhá zastávka.
26/58 – Lewis Hamilton zajíždí do boxů z prvního místa. Bezchybná zastávka. Vrací se na druhém místě. Felipe Nasr je v boxech. Nasr se vrací až za Ericssonem, takže strategie Ferrari se vyplatila i u Räikkönena, který se skrze pitstop dostal jak před Ricciarda, tak před Nasra.
27/58 – Rosberg v boxech, pitstop o něco rychlejší než u Hamiltona. Samozřejmě přezul na středně tvrdou směs. Mercedesy očividně budou zkoušet jednu zastávku. Mezitím Räikkönen se na měkké směsi a dvouzastávkové strategii posouvá na páté místo před Maxe Verstappena. Ericsson byl v boxech pro měkkou sadu pneumatik.
28/58 – Button si stěžuje na vysokou degradaci pneumatik a na konci roka zajíždí do boxů. Kimi Räikkönen mezitím zajel nové nejrychlejší kolo. Marcus Ericsson předjel Sergia Perez v první zatáčce a je na jedenáctém místě. Očividně má Sauber navrch i oproti Force Indii, velmi pěkně provedeno.
31/58 – Vettel má své třetí místo už celkem jisté, Felipe Massa na středně tvrdé směsi ztrácí každým kolem víc a víc. Räikkönen se k Massovi na měkké směsi přibližuje kolem 1,2 sekundy za kolo a už je celkem blízko, ale musí udělat ještě jednu zastávku, aby nasadil i středně tvrdou směs pneumatik. Mezitím ale zajíždí jedno nejrychlejší kolo za druhým.
33/58 – Räikkönen byl informován, že závodí s Massou na čtvrtém, i přesto že ještě stále ho čeká zastávka. Verstappen zajíždí do boxů poprvé po 33 kolech. Jeho první pitstop ve Formuli 1. A ačkoliv se mnoho lidí bálo jeho nezkušenosti a mládí, v dnešním závodě se zatím ukazuje být velmi spolehlivým a rychlým.
34/58 – Oops. To jsem zakřikl. Verstappen vysílačkou říká, že se z jeho vozu kouří. Nezvládl ani dojet až do boxů, zůstal stát u vjezdu do pitlane a odstupuje. To asi není ten debut, který by si přál. Nicméně už Verstappen drží dva rekordy ve Formuli 1 – nejmladší závodník nastupující do závodu a nejmladší závodník ze závodu odstupující. Jsme na dvanácti vozech. Mimo body je pouze Sainz s Buttonem.
35/58 – Ředitelství závodu zakázalo DRS.
36/58 – DRS opět povoleno. Rosberg se přibližuje k Hamiltonovi a rozdíl mezi nimi je sekunda a půl.
39/58 – Daniel Ricciardo jede za Felipe Nasrem, třeba to dopadne jinak než posledně, kdy se Ricciardo za Nasrem zasekl až do pitstopů.
40/58 – Čelo závodu už předjíždí vozy o kolo. Mezitím Sergio Perez zajíždí do boxů. Menší problémy při výměně, jde na měkkou žlutou směs.
41/58 – Kimi Räikkönen zajel do boxů pro svou druhou zastávku, vrací se na pátém místě. A problémy pro Kimiho Räikkönena! Ve třetí zatáčce přišel zpomaluje a odstavuje své rudé Ferrari vedle trati! Fin měl dneska docela těžký závod. Po startu z pátého místa se moc nevešel s Vettelem do první zatáčky a propadl se na deváté místo, měl zpackaný první pitstop a probojoval se na páté místo, ze kterého nyní po druhém pitstopu musel odstoupit. Navíc ze záznamu je vidět, že ani druhá zastávka nebyla bezchybná a opět na zadním levém kole došlo k problému, který možná znamenal jeho odstoupení, uvidíme, co k tomu řekne Ferrari.
43/58 – Sergio Perez se probojoval před Jensona Buttona. Nico Rosberg je nyní čím dál tím blíž k Hamiltonovi, bude souboj na konec? FIA mezitím prohlásila, že bude vyšetřovat nebezpečné vypuštění Kimiho Räikkönena z boxu, nejspíš mechanik správně neupevnil kolo, kvůli čemuž musel Kimi odstoupit. Nicméně v závodě nám zůstává 11 vozů.
48/58 – Pořadí: HAM, ROS, VET, MAS, NAS, RIC, HUL, SAI, ERI, PER, BUT. Odstoupili: RAI, VES, GRO, MAL. Nenastoupili: KVY, BOT, MAG, STE, MER.
50/58 – Hamilton zajel nejrychlejší kolo a Jenson Button si ve vysílačce stěžuje na velké problémy. McLaren v testování nikdy neujel testovací vzdálenost, tohle je poprvé, co auto vydrželo takto dlouho bez toho, aby se rozbilo.
52/58 – Vypadá to, že z náznaků bitvy o první místo asi nic nebude. Rosberg má stabilní odstup dvou sekund. Mezitím, Massa dohání Vettela, ale stále mu chybí necelé tři sekundy.
53/58 – Rosberg se vyptává na stav svého paliva. Dostalo se mu odpovědi „plus“. Co to ale znamená…
54/58 – Devátý Ericsson v Sauberu dohnal osmého Sainze v Toro Rossu, Sauber má oba vozy na bodech a možná jich nyní Ericssson ještě pár přidá. Sainz má hodně opotřebované pneumatiky.
56/58 – Nájezd na rovinku se Ericssonovi moc nepovedl a na cílové rovince tedy ještě předjet nemohl, ale na začátku třetího sektoru se před Sainze dostává i bez DRS. Ericsson na osmém, Nasr na pátém. V minulé sezoně něco nepředstavitelného.
58/58 – Poslední kolo! Žádný obrat však nenastal.
KONEC! LEWIS HAMILTON vyhrává Velkou cenu Austrálie 2015! S Rosbergem na druhém místě je to další double pro Mercedes, na pódiu je doplní Vettel při svém prvním závodu pro Ferrari.
Konečné pořadí: HAMILTON, ROSBERG, VETTEL, Massa, Nasr, Ricciardo, Hülkenberg, Ericsson, Sainz, Perez, Button.
Dnes si své povedené debuty odbyli Carlos Sainz Junior a Felipe Nasr. Debut se nevyvedl Maxi Verstappenovi, který sice měl dobrý závod, ale poté se z jeho vozu začalo kouřit a musel odstoupit.
Spokojeni budou trošku i u McLarenu, který konečně ujel závodní vzdálenost, i když pouze s jedním vozem a to tím v rukou Jensona Buttona, který týmu nezapomněl připomenout, jak špatně se vůz řídí. Skončil pouhé jedno místo od bodů, ale bohužel pro něj nevypadl dostatečný počet vozů.