Massa: Potřebujeme chytré změny, ne více nebezpečí

Massa: Potřebujeme chytré změny, ne více nebezpečí

Rychlejší vozy a více nebezpečí. Přesně to jsou prvky, které podle většiny jezdců potřebuje Formule 1, aby byla více atraktivní. S nimi ale nesouhlasí Felipe Massa, který raději volá po inteligentních změnách.

Formule 1 aktuálně prochází velmi těžkým obdobím. Konkurenceschopnost jednotlivých jezdců a týmů je příliš dobře čitelná, výsledky závodů se dají lehce předpovídat a většina z nich je také označována za nudné. Veřejnost samozřejmě volá po radikálních změnách.

Co podle nich má být největší tahák na zlepšení show? Nechat inženýrům volnou ruku při stavění vozů, které se tak stanou o poznání rychlejší.

S tím ale nesouhlasí Felipe Massa, závodník, který se na scéně Formule 1 pohybuje více než 10 let. Podle něj nemusí neomezený vývoj vozů nutně vést k větší atraktivnosti jednotlivých závodů. „Chápu, že to zní zajímavě. Ale pokud bude vůz o pět sekund rychlejší a lidé uvidí ještě méně předjíždění, stejně si budou stěžovat,“ varuje brazilský pilot.

„Také chci co nejrychlejší vozy, změny které přijdou, ale musí být inteligentní. Vůz nemusí být nutně rychlejší. Pokud auto bude skutečně o tři sekundy na kolo rychlejší, v televizi to pro nikoho žádnou větší atraktivitu znamenat nebude,“ řekl dále Massa. „Není to jen o nastavení přítlaku. Je to také o tom, že budeme později brzdit a tím složitější bude předjíždění. Musíme dělat věci tak, abychom vyhověli fanouškům. A ti chtějí vidět souboje a boj v tvrdě konkurenci.“

Fanoušci motorsportu často s vášní vzpomínají na 80. a 90. léta. Domnívají se, že konkurence si v té době byla mnohem blíž. Opak je ale pravdou. Zapomínají totiž na to, že Ayrton Senna s Alainem Prostem často dominovali mnohem více, než se to v současné době daří Mercedesu. V roce 1988 získalo duo stáje McLaren 15 vítězství ze 16 závodů. A takový Prost v roce 1993 startoval do 13 z 16 velkých cen z pole position.

„Vzpomínám si, když mi bylo 20 let a došlo k havárii Ayrtona. V Brazílii tehdy běžely všechny závody a já většinu sledoval. Bylo to mnohem horší než nyní,“ myslí si pilot týmu Williams.

„Rozdíl mezi prvním a třetím v kvalifikaci byl přes sekundu a půl. Takový náskok navíc nabrali v každém kole závodu, takže výsledný rozestup mezi soupeři byl mnohem větší. Pokud ale budete s někým mluvit o tomto období, bude vám tvrdit, jak bylo úžasné.“

Nepomůže ani nebezpečí

Kimi Räikkönen a Niki Lauda zase věří, že k zatraktivnění závodů Formule 1 by pomohl návrat faktoru nebezpečí, který byl v minulosti pro tento sport tolik typický.

„V minulosti to bylo zajímavé také díky tomu, že trať nebyla na tak vysoké úrovni. Nebyla tak dobře připravená a byla nerovná. Když vidíte jet vozy přes hrboly, vypadá to, že řídit je je mnohem těžší,“ pokračoval Massa. „Ale nyní se nacházíme jinde. Okruhy jsou bezpečné a tratě odlišné. Nevěřím, že FIA poupraví tratě tak, aby to bylo více nebezpečné, protože by to podle mě nebylo správné.“

„Když slyším Kimiho Räikkönena a Nikiho Laudu hovořit o tom, že sport musí být více nebezpečný, nesouhlasím. Věřím tomu, že je potřeba hodně velké množství kvalitních studií, které pomohou k chytrým a inteligentním změnám. Nemusí se nutně jednat o změny, protože Formule 1 přijde každým rokem s velkým množstvím změn a ve skutečnosti se toho příliš mnoho nezmění,“ dodal.

Sdílejte na:
Zavřít