
Outsider letošního ročníku má první vážný problém. Po dlouhých spekulacích se sice Marussia pod názvem nového hlavního partnera Manor přihlásila do letošního ročníku, ale hned do první kvalifikace nenastoupila.
Tým Manor, o jehož startu v letošním ročníku se rozhodlo teprve nedávno, má pochopitelně na začátku sezóny jistý skluz oproti ostatním, zajištěným týmům typu Ferrari, které začalo na voze pracovat již loni v létě, ale přesto je nulová aktivita během prvního víkendu zklamáním. Inženýrům se údajně nepodařilo doladit software a vozy jsou tak zatím nepojízdné. Oba jezdci tak pátek i sobotu strávili čekáním v garáži a prvních metrů ujetých během závodního víkendu se zatím zřejmě ani jeden nedočká.
Základní problém přitom vznikl již před záchranou týmu. Inženýři totiž krátce před neočekávaným zmrtvýchvstání vymazali pevné disky, aby byla technika připravená na prodej. To málo, co po loňském týmu zbylo se tak stalo nepoužitelným a mladí jezdci Roberto Merhi a Will Stevens tak zatím ostatní piloty jen sledují.
Manor v oficiálním prohlášení prozradil, že mu dosavadní neaktivita způsobuje problémy nejen na trati, ale také v zákulisí: „Pořadatelé nás požádali, abychom urychleně podali písemné vysvětlení, proč se náš tým nezúčastnil tréninků ani kvalifikace na VC Austrálie 2015. Na tomto vysvětlení nyní pracujeme.“
Šéf týmu Manor John Booth připustil, že jeho tým s možností neúčasti v první VC počítal od samého počátku: „Když jsme vyráželi do Austrálie, věděli jsme, že existuje jen naprosto minimální šance, že se nám podaří odstartovat do kvalifikace. Moderní formule jsou neuvěřitelně složité a musíte sladit velké množství detailů. Na tuto práci jsme měli jen tři týdny. Postavit formuli za tak krátkou dobu a zároveň dodržet všechny regule není vůbec jednoduché.“
„Neměli jsme téměř žádný čas na opravy věcí, které se nám nepovedlo vyrobit napoprvé a všechno jsme prostě ne první pokus zvládnout nemohli. Zhruba ve čtyři ráno jsme věděli, že se nám prostě nemůže podařit odstartovat do kvalifikace. Přesto jsme se snažili do poslední chvíle,“ vysvětluje John Booth zejména skromnému množství fanoušků Manoru.
Šéf týmu zároveň rázně popřel spekulace, že by Manor přijel do Austrálie jen kvůli finanční odměně a vůbec neměl v úmyslu závodit: „Vstoupili jsme do Formule 1 a připadá nám jako naprosto zásadní, abychom tady byli a pokusili se závodit. Dokážu pochopit, že jsou lidé ohledně našeho týmu cyničtí, ale pokud bychom skutečně chtěli jen shrábnout peníze netáhli bychom do Austrálie 30 tun materiálu a 40 lidí. Dodrželi jsme naše závazky vůči Pirelli i vůči Ferrari a snažili jsme se obkroužit nějaká kola. Bohužel to nevyšlo.“
„Není pochyb o tom, že náš tým bude schopen závodit v Malajsii. Už nyní jsme se velmi výrazně posunuli oproti začátku týdne, kdy naše situace vypadala opravdu beznadějně. Náš software nyní konečně začal pracovat. Můžeme komunikovat s vozem a technika na boxové zídce také pracuje. Náš pokrok během posledních dní byl neuvěřitelný. Bohužel to ani tak nestačilo. Příště budeme připravenější,“ ujišťuje šéf Manoru John Booth.
Je otázkou zda se Boothova slova naplní a tým se bude v Malajsii víkendu účastnit skutečně aktivně. Již nyní je však jisté, že tým bude sbírat poslední místa a největším úspěchem bude už účast v letošním ročníku a každý načatý či dokonce dokončený závod.