
Bývalý ředitel sekce formule 1 u Renaultu Jean-Michel Jalinier, který opustil továrnu teprve nedávno, tvrdí, že za neúspěchem francouzského dodavatele motorů stojí nedostatečný rozpočet. Renault se prý nechal ukolíbat čtyřmi tituly za poslední čtyři roky.
Jalanier skončil v Renaultu minulý měsíc přičemž oficiálním důvodem byly osobní důvody. Spekuluje se však, že Jalinier byl k odchodu dotlačen z důvodu restrukturalizace týmu pro formuli 1, která by měla vést k návratu na vrchol už v roce 2015.
Jalanier však odmítá nést zodpovědnost za nepovedenou pohonnou jednotku a tvrdí, že za vším stojí příliš konvenční přístup celé firmy. Zatímco Renault a Ferrari vstoupili do nové éry aniž by zásadně upravovali své staré postupy, Mercedes udělal radikální změny a vyplatilo se mu to.
„Ferrari a Renault mají srovnatelné výsledky, jen Mercedes je někde úplně jinde. Logické tedy je podívat se nejprve na úroveň investic. Zatímco u Renaultu se investice oproti předchozím sezónám nezměnily, u Mercedesu investovali do nových technologií a lidských zdrojů mnohem více peněz,“ říká Jalanier.
„Ve výsledku tak byli u Mercedesu mnohem lépe připraveni na novou sezónu než my a Italové, kteří sice investují dlouhodobě hodně, ale letos do motorů neinvestovali více než v minulých sezónách. V kuloárech se hovořilo o obrovských a podle našeho názoru nepřiměřených investicích Mercedesu, ale měli jsme těm spekulacím věřit? Nakonec se ukázalo, že ano. Když se podíváme na využité prostředky je jasné, že my i Ferrari jsme investovali mnohem méně,“ tvrdí Francouz.
„Nás ve Viry pracuje 320. U Mercedesu však včetně vývoje zbytku vozu pracuje 1250 lidí. Při tomto množství lidí je jasné, že ve vývojové fázi nepracujete jen na jednom druhu řešení, ale zkoušíte zároveň dvě, nebo tři varianty. To je obrovská výhoda a velká šance, že najdete ideální řešení,“ myslí si Jean-Michel Jalinier.
Jalanier odmítá i ostrou kritiku od hlavního zákazníka Renaultu Red Bullu. Ten se do francouzské automobilky hodně pustili, protože po čtyřech titulech musel na začátku letošní sezóny bojovat i s týmy z konce pole a zejména čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel se po celou sezónu potýká s technickými problémy. Jalanier však tvrdí, že vzhledem k prostředkům odvedl tým dobrou práci.
Jednu věc si však Jalinier přeci jen vytýká: „Měli jsme stejně jako Mercedes vyvíjet jen jeden typ motoru najednou. Nabízet upravenou verzi pro Lotus a jinou pro Red Bull byla chyba. Mercedes vyvinul jednu pohonnou jednotku pro sebe a tu nabídl i zákazníkům s tím, že si ji mohou na vlastní riziko upravit sami.“