
Podle šéfa Red Bullu má japonský dodavatel pohonných jednotek Honda velký zájem dodávat od příštího roku motory také jeho týmu. Dohoda se však vůbec nelíbí McLarenu, který se s motory tohoto výrobce v letošní sezóně trápí, a může celý obchod zablokovat.
Red Bull se do problémů dostal poté, co se rozhodl neprodloužit kontrakt s Renaultem, který v posledních dvou sezónách nestačil konkurenci a čtyřnásobné mistry světa tak prakticky vyřadil ze hry o nejvyšší příčky. Následně se však ukázalo, že Mercedes ani Ferrari nemají zájem uzavřít s Rakušany vlastní dohodu a podporovat tak konkurenci pro vlastní týmy. Majitel firmy vyrábějící energetické nápoje a hlavní sponzor týmu Dietrich Mateschnitz pak začal hrozit, že by mohl z královny motorsportu úplně odejít pokud nebude jeho tým konkurenceschopný a do situace vstoupila Honda, která se do Formule 1 vrátila letos jako dodavatel McLarenu.
Problémem je, že se Honda vzdala práva rozhodovat si o svých obchodech ve Formuli 1 bez McLarenu, který dostal právo veto, a Japonci tak bez jejich souhlasu dodávat motory nikomu dalšímu. Týmu z Wokingu se pochopitelně nelíbí, že po letošní nepovedené a spíše testovací sezóně by se pod křídla Hondy měl dostat další tým a čerpat tak z jejich testovací práce, které letos věnovali prakticky celou sezónu.
Problém s McLarenem připouští také samotný Horner: „Nemluvil jsem s nikým z McLarenu kromě Rona Dennise, který má právo za tým v této věci vystupovat, a vyjádřil se dost jasně. Honda má o spolupráci s naším týmem obrovský zájem a komunikace je výborná, jenže bohužel mají platnou smlouvu s McLarenem. Je to na těchto dvou subjektech, které se musí dohodnout mezi sebou jestli jim jde více o atraktivitu celého sportu nebo o vlastní ambice.“
Podle Ecclestona, který s informací o právu veta na straně McLarenu přišel jako první, však není jasné jestli je tato součást dohody vůbec v souladu s pravidly FIA. Honda totiž při vstupu do Formule 1 uzavřela také dohodu právě s automobilovou federací, které se zaručila, že ve své druhé sezóně bude podporovat dva týmy a ve třetí sezóně tři týmy za předpokladu, že se najde poptávka.
„Něco jsem o tom samozřejmě slyšel, ale ani tohle se nás úplně netýká a je to otázka, kterou si mezi sebou musí vyřešit zainteresované strany. My do této záležitosti nebude nijak vstupovat, ale Ecclestone i Todt jasně vyjádřili svoje stanovisko k celé vzniklé situaci, takže se na ně snad můžeme spolehnout, že zajistí, aby vše proběhlo regulérně,“ věří Horner v akceschopnost vyšších orgánů.
Šéfovi Red Bullu se vedle podivných machinací nelíbí také cena, kterou chce Honda za své motory: „Jean Todt nedávno požadoval, aby se vytvořil strop 12 milionů euro za pohonné jednotky, ale Ferrari tuto možnost zablokovalo. Honda po nás nyní chce mnohem víc, i když vám samozřejmě neřeknu přesnou částku.“
„Rozhodně nechci, aby to vypadalo, že je Honda naší jedinou možností. Možná se tady nachází úplně něco jiného, co nikdo neočekává. Na druhou stranu uznávám, že ve hře je pořád také možnost, že Red Bull nemusí ve Formuli 1 příští rok vůbec závodit, což by však byla obrovská škoda, protože máme pod smlouvou skvělé jezdce i ostatní zaměstnance, kteří by si takhle pozdě hledali zaměstnání pro další rok jen těžko,“ upozorňuje Horner na nepříjemnosti spojené s možným neočekávaným koncem.