
Martin Donelly vzpomene 25 let po vlastním „zmrtvýchvstání“ památky Jima Clarka. Historické formule 1, prototypy a cestovní vozy si dají na zahájení sezony dostaveníčko v Hockenheimu.
V Hockenheimu, kde právě přestali laškovat s provedením velké ceny Německa roku 2015, se mezi 17.-19. dubnem letos poprvé roztočí rychlá kola. Sezonu zahájí jako vždy „Bosch Hockenheim Historic in Memory of Jim Clark“. Ohledně hostujících šampionátů bohužel nelze hlásit mnoho nového: „nejostřejší“ třídou, která se na Hockenheimringu předvede bude opět BOSS-GP series, zahrnující od vozů F1, přes monoposty GP2 i IndyCary a formule Nissan. Betonové ochozy autodromu jistě rozhýbe i dunění objemných sportovních speciálů skupin CanAm Challenge a SuperSports – zbývá jen doufat, že se v této ještě ranné fázi sezony dostaví uspokojující počet majitelů takových monster. Fandové formule 1 si na své příjdou především díky demonstračním jízdám klubu F1, který se v posledních letech značně rozrostl a předvede (za relativně pomalé jízdy) mnoho zajímavých exemplářů dějin Grand Prix a jiných formulí. Chvilek, kdy se na dráze nebude nic dít, bude poskrovnu. O první body ročníku totiž pojede i dalších osm tříd: vedle historicky zajímavých mistrovství formulek VW a Junior (Lurani Trophy) to bude především skupina DRM Klassik nabitá vozy zlaté epochy Deutsche Rennsport Meisterschaft. Mimo to se představí několik značkových pohárů jako Lotus Cup Europe, Alfa Classico a Triumph & British GT.
Nejen na trati ale bude co vidět. V paddocku si dají dostaveníčko historické transportéry závodních vozů, nesčetné stánky nabízející vše ohledně motorismu od nálepky až po závodní vůz a tu a tam známé tváře dějin sportu.
Pořadateli se podařilo získat několik velkých osobností sportu. Možná nejzajímavějším prominentním hostem podniku bude Martin Donelly. Letos tomu bude 25 let, co se sny nadějného talentu z Belfastu doslova roztříštily na svodidle předposlední zatáčky v Jerezu de la Frontera při kvalifikaci do velké ceny. Donellyho neštěstí je dodnes jednou z nejstrašnějších nehod formule 1 a její fotografie drasticky dokumentují, že jezdec přežil jen shodou náhod. Jima Clarka, který roku 1968 v Hockenheimu tolik štěstí neměl a Martina Donellyho spojuje skutečnost, že jejich kariéry skončily v kokpitu monopostu Lotus – s největší pravděpodobostí v obou případech kvůli technické závadě. Donellyho zranění nohou a plic byly tak vážné, že se do kokpitu formule 1 již nevrátil. V jeho funkci patrona poháru Lotus Cup Europe ovšem bude mít v Hockenheimu jistě co vyprávět. Mimo jiné také při tradičním pokládání věnců u Clarkova památníku, kam Donellyho doprovodí i vítěz velké ceny Španělska 1975, Jochen Mass a Porscheho jezdecká a vývojářská ikóna šedesátých let Herbert Linge. Velkému Jimovi Clarkovi bude samozřejmě věnována i zvláštní výstava v depu jezdců, kterou bude letos zdobit Skotův vítězný Lotus 33 z velké ceny Nizozemí roku 1965. Vůz je téměř v originálním stavu – tedy bez zásahu restaurátorů.