
Sezona ještě ani neskončila, ale o titulu mezi týmy i jezdci už je rozhodnuto. Lewis Hamilton zcela dominantním způsobem získal titul již při Velké ceně USA a podruhé v řadě tak učinil s Mercedesem.
327 bodů, 10 vítězství, 14 pódiových umístění, 11 pole-position, 5 nejrychlejších kol. To jsou aktuální statistiky Lewise Hamiltona v letošní sezoně. A to mu stačilo k tomu, aby při Velké ceně USA na okruhu v Austinu získal titul mistra světa tři závody před koncem sezony.
Po revoluční sezoně 2014, kdy Mercedes zničil svou konkurenci chytrým designem svého motoru, nastoupil Hamilton ve stříbrné šípu do sezony vcelku sebevědomě. Vůz Mercedesu v předsezonních testech byl ten nejspolehlivější a ujel nejvíce kol.
V Austrálii se potvrdila neskutečná forma, s jakou Hamilton ukončil loňskou sezonu. Obhajující dvojnásobný mistr světa v kvalifikaci nadělil Nicu Rosbergovi, svému týmovému kolegovi, kterého vloni v honbě za titulem porazil až v posledním závodě, téměř 6 desetin sekundy. Třetí Massa od něj byl až obrovských 1,4s dále. V závodě, který se odstartoval pouze s patnácti vozy na startu, své první místo udržel po celou dobu (krom krátké výměny s Rosbergem během pitstopů) a dojel si pro své 34. vítězství v kariéře.
V Malajsii se Hamilton ale zapotil. V napínavé deštivé kvalifikaci vybojoval pole-position s náskoukem pouhých sedm setin sekundy před Sebastianem Vettelem, kterému Ferrari v mokru očividně sedlo. V neděli už bylo sucho a horko – trať dosahovala až 61 °C. Hamilton odstartoval dobře, stejně tak jako Vettel, který se udržel před Rosbergem. Ve čtvrtém kole se Marcus Ericsson roztočil v první zatáčce a odstoupil – na trať musel Safety Car. Toho většina pole včetně Hamiltona využila a zajela do boxů pro nové gumy – Sebastian Vettel se ujal vedení. Po konci Safety Caru si Hamilton probojovával cestu skrz pole. Když se dostal až na druhé místo, Vettel měl náskok deset sekund a Hamiltonovi se nepovedlo ho stáhnout až do Vettelova prvního pitstopu v 18. kole. To se Hamilton vrátil do vedení, ale Vettel svých nových pneumatik dobře využil a předjel tehdy druhého Rosberga. Vettel i Hamilton ještě museli pro nové gumy, ale Vettel si vedení pohlídal a Hamilton tak skončil druhý.
Do Číny Hamilton dorazil s náskokem 3 bodů na druhého Vettela. Hamilton těsně porazil Rosberga v kvalifikaci už prvním pokusem. Během kvalifikace si ale stěžoval na přehřívající se sedačku svého vozu. Závodu Lewis dominoval, ačkoliv Nico Rosberg si stěžoval, že Hamilton jede pomalu a vystavuje ho tak nebezpečí od útočícího Vettela a Räikkönena. Hamilton od týmu dostal zprávu, šlápl na to a postupně si na Rosberga vybudoval náskok přes deset sekund. V závěru závodu odstavil svůj vůz na trati Max Verstappen, což dovolilo svézt se Hamiltonovi do cíle na prvním místě v bezpečí Safety Caru.
Bahrajnská kvalifikace nepřinesla žádné překvapení. Hamilton ve svém Mercedesu opět dokázal všechny porazit, ale ne příliš daleko za ním na druhém místě se objevil Sebastian Vettel. Závod byl pro Hamiltona klidný až do kola 56, kdy Nico Rosberg kvůli přehřátým brzdám neudržel za zády třetího Räikkönena. Hamiltonovy brzdy se také začaly přehřívat a Finský pilot Ferrari ho velmi rychle stahoval. Nakonec však Hamilton stihl cílovou čáru protnout předtím, než by vedení mohl ztratit.
Španělsko byl první závod, ve kterém se Hamiltonovi nepodařilo získat pole-position, tentokrát to byl jeho kolega Rosberg. Do závodu špatně odstartoval a propadl se za Sebastiana Vettela. Za německým závodníkem se zaseknul na několik kol s komentářem, že je „nemožné se před něj dostat“. Mercedes na to reagoval přesunutím Hamiltona na tří zastávkovou strategii. Jeho první pitstop se však nepovedl kvůli problémům s maticí jednoho kola, a tak se vrátil na trať až za svým týmovým kolegou Rosbergem. Ten však také o pár kol později zajel do boxů a Hamilton musel dohnat Vettela, to se mu podařilo, ale opět nebyl schopný ho předjet. Poslední pitstopy pro Vettela a Rosberga zamíchaly pořadím a Rosberg se na trať vrátil před svým krajanem. V tuto chvíli byl Hamilton ve vedení, ale čekal ho ještě jeden poslední pitstop, po němž se vrátil na trať na druhém místě se ztrátou 19 sekund na Rosberga. Tento velký náskok už Brit stáhnout nedokázal a do cíle dojel na druhém místě, přičemž při stíhací jízdě zajel nejrychlejší kolo závodu.
Velkou cenu Monaka by Hamilton a částečně i Mercedes nejradši zamlčeli. Britský závodník v tomto závodě získal poprvé v kariéře pole-position a většinu závodu strávil ve vedení, takže to vypadalo, že svůj dvacetibodový náskok na druhého Rosberga ještě navýší. Avšak v závěru závodu Max Verstappen neodhadl brzdnou zónu za Lotusem Romaina Grosjeana a způsobil výjezd Safety Caru. Hamilton byl povolán do boxů, avšak špatné načasování Mercedesu znamenalo, že se na trať vrátil až na třetím místě za Rosbergem a Vettelem, na kterém také dojel. Po závodě se mu tým omluvil. Nico Rosberg díky této chybě na druhé straně garáže získal své třetí vítězství v Monaku v řadě.
Náladu si britská hvězda spravila v Kanadě, kde získala pole-position a vedla celý závod krom jednoho kola během pitstopů.
Následující závod v Rakousku však byl pro Hamiltona dalším zklamáním. Po zisku pole-position při startu do závodu protočil kola a v první zatáčce se před něj zvládl dostat Nico Rosberg, který ho už nepustil zpět. Hamilton po závodě přiznal, že Rosberg během závodu odvedl lepší práci a byl rychlejší. Rozdíl mezi nimi v šampionátu se smrknul na deset bodů.
Na domácí půdě Hamilton válel. V kvalifikaci, která byla překvapivě vyrovnaná, dokázal získat pole-position časem o desetinu rychlejším, než byl ten Rosbergovo. Do vyprodaného závodu se však ani jednomu Mercedesu nepodařilo dobře odstartovat a Hamilton se propadl za Massu, který se ujal vedení. Při prvních pitstopech Hamilton zkusil undercut a díky neflexibilitě stratégů Williamsu mu vyšel a Brit se vrátil do vedení, o které ho nepřipravil ani déšť v závěru závodu. S Rosbergem na druhém místě svůj náskok v šampionátu navýšil o 7 bodů na celkových 17. Navíc se mu povedlo zajet i nejrychlejší kolo závodu.
Po parádním představení v rodné Británii však přišel nejhorší dosavadní výsledek a to v Maďarsku, kde má Hamilton skvělé výsledky. Sice v kvalifikaci opět porazil Rosberga, ale do závodu opět i s Rosbergem špatně odstartovali a před Hamiltona se dostaly oba vozy Ferrari s Vettelem ve vedení. Hamilton navíc ještě o pár zatáček dále vyjel mimo trať během souboje se svým kolegou a propadl se až na desáté místo. Ve 29. kole po prvních pitstopech se objevil na čtvrtém místě po úspěšném předjetí Ricciarda a začal stahovat Rosberga na třetím místě. Poté ovšem vyjel na trať Safety Car díky nehodě Nica Hülkenberga. Po ukončení Safety Car fáze se Hamilton dostal pod tlak od Ricciarda, se kterým nakonec došlo ke kontaktu, kvůli kterému se Hamilton propadl za něj a ještě navíc obdržel penalizaci průjezd boxy za způsobení nehody. Do konce závodu se mu povedlo ještě předjet několik vozů a využít incidentu mezi Ricciardem a Rosbergem, aby dojel na konečném šestém místě.
Do Belgie přijel s náskokem 21 bodů na Rosberga, který byl stále druhý v šampionátu. Vettel na třetím ztrácel dalších 21 bodů. Už v kvalifikaci ukázal, že Maďarsko ho naštvalo a jen tak obírat o body se nenechá. Ve třetí části Rosbergovi nadělil téměř půl sekundy a získal desáté pole-position z jedenácti dosud odjetých kvalifikací. Závod vedl od startu do cíle a po zisku svého 39. vítezství v kariéře prozradil, že jízda na čele byla velmi uvolněná a jedinou starostí bylo dohlédnutí na stav pneumatik.
Závod na italské Monze se nesl v podobném duchu. Lewis Hamilton tam dorazil s náskokem 28 bodů na Nica Rosberga. V kvalifikaci mu ve třetí části stačil jediný zajetý čas, aby získal pole-position, Rosbergovi se navíc nepodařilo se dostatečně zlepšit a na druhé místo na startovním roštu proklouzl Kimi Räikkönen. Na startu ale Fin zaspal a Lewis Hamilton se tak do první šikany a následně skrz ni dostal bez problémů. A takový byl celý jeho závod. Dojel do cíle s náskokem přes 25 sekund a navíc i s nejrychlejším kolem závodu, díky čemuž získal svůj teprve druhý Grand Slam své kariéry (pole-position, vítězství, nejrychlejší kolo, vedení ve všech kolech závodu). Po závodě byl Mercedes a tudíž i Hamilton krátce vyšetřován za překročení limitů tlaku v pneumatikách, ale nakonec se trestu vyhnul. Rosberg v závěru závodu odstoupil kvůli selhání motoru a Hamilton tak svůj náskok v čele šampionátu zvýšil na 53 bodů.
Na městské trati v Singapuru Mercedes čekal šok. Jejich vůz W06 nedokázal pracovat s kombinací měkkých a superměkkých pneumatik, což vyústilo v pro Mercedes katastrofální výsledky v podobě pátého místa pro Hamiltona a šestého pro Rosberga. Hamilton sice po startu a díky Safety Caru získal pár míst k dobru, ale poté týmu nahlásil ztrátu výkonu a ve 33 kole musel odstoupit. Poprvé a prozatím naposledy Hamilton v této sezoně nedojel závod. Rosberg byl nakonec schopen dojet na čtvrtém místě, čímž zmenšil náskok Hamiltona v šampionátu na 41 bodů.
Japonsko zpočátku pro Hamiltona nebylo ideální. Ve třetí části kvalifikace byl v prvním pokusu Hamilton o 0.076 sekundy pomalejší, než Rosberg. Druhý pokus už vypadal mnohem lépe a na mezičase byl o desetinu a půl rychlejší, ale jeho pokus byl přerušen červenými vlajkami vyvěšenými v důsledku havárie Daniila Kvyata. Na startu se na něj ale usmálo štěstí. Nico Rosberg měl kvůli problémům s teplotou motoru k dispozici méně výkonu než jeho kolega a Hamilton tak byl schopný se kolem něj protáhnout v první zatáčce, Rosberg musel ještě zpomalit a propadl se ještě více. Hamilton od té doby měl klid, Rosberg se musel probojovávat zpět na druhé místo, kde také dojel do cíle se ztrátou 18.9 sekund na Hamiltona, který vyrovnal Ayrtona Sennu v počtu vítězství – 41.
Do Ruska Pirelli přivezlo měkčí pneumatiky než vloni, a tak si ve třetí části kvalifikaci Hamilton s Rosbergem střídali rekordy tratě. Ten nakonec zůstal u Nica Rosberga, který svého kolegu porazil o více než tři desetiny sekundy. I start závodu nasvědčoval tomu, že Hamilton v Soči svému kolegovi podlehne, protože se před ním i na dlouhé rovince po startu udržel a upevnil své vedení v závodě. Nicméně v něm nezůstal dlouho. Rosberg opět zradila technika a už v sedmém kole se propadl za Hamiltona kvůli špatně fungujícímu plynovému pedálu a nakonec musel úplně odstoupit. Hamilton si dojel pro své deváté vítězství sezony, přičemž na druhém místě v šampionátu se objevil Sebastian Vettel, který Rosberga dokázal bodově předehnat. Díky penalizaci za kolizi v posledním kole pro Räikkönena Mercedes získal pohár konstruktérů a Hamilton tak mohl i s týmem slavit poprvé.
Do Velké ceny USA se Hamilton chystal s velkou motivací – pokud by závod vyhrál, Vettel i Rosberg by přišli o matematickou šanci vyhrát titul mistra světa a tudíž by ho už zde vyhrál Hamilton. Nicméně rozhodně se pro něj nechystal jednoduchý víkend.
V Texasu řádila bouře a velmi nepříznivé podmínky způsobily omezení prvního tréninku, zrušení druhého a nakonec i posunutí kvalifikace až na nedělní ráno. Nicméně pršelo i v neděli ráno, ale už méně než v předchozích dnech, a tak kvalifikace započala. V druhé části byl na mokru zatím rychlejší Nico Rosberg, když se podmínky náhle opět začaly horšit a už se nikdo nedokázal zlepšit. Vedení závodu se rozhodlo zrušit třetí část kvalifikace a startovní rošt se určil dle pořadí v druhé části kvalifikace. Rosberg získal další pole-position.
V čas závodu už nějakou dobu nepršelo a trať začala usychat, proto se všechny vozy postavily na trať na pneumatikách do přechodných podmínek. V ikonické první zatáčce Okruhu Amerik se Hamilton po startu ponořil na vnitřek Rosberga, ale kvůli studeným pneumatikám a vlhké trati neměl dost přítlaku a kvůli nedotáčivosti tak do Rosberga najel a vystrčil ho mimo trať. Rosberg za následek podlehl i Kvyatovi, Ricciardovi a Perezovi a propadl se na páté místo. Po pár kolech se dostal před Pereze a díky virtuálnímu Safety Cary nakonec i před oba Red Bully zpět na druhé místo. Avšak na přechodných pneu Mercedesy nebyly tak dobré a oba Red Bully na ně tlačily. Kvyat se odhodlal k útoku na Rosberga, avšak neúspěšně, nicméně souboj dovolil Ricciardovi protáhnout se na druhé místo přímo za Hamiltona, se kterým po doby několika následujících kol probíhala bitva. V patnáctém kole se však Australan před Lewise protáhl a ujal se vedení. Hamilton následně zajel do boxů pro suché pneumatiky a byl tak první z čela závodu, který tak učinil. Po prvních pitstopech byl Ricciardo stále na čele, za sebou měl Rosberga, Kvyata a Hamiltona. V kole 22 a 23 však Red Bully na suchu ztratily svou výhodu a Hamilton i Rosberg své rivaly s rudým býkem na kapotě předjely. Rosberg se ujal vedení a Hamilton se dostal na třetí místo, odkud začal stahovat Ricciarda. Toho dostihl ve 25. kole, kdy ho také předjel. Nico Rosberg ve 35. kole zajel do boxů kvůli Safety Caru a propadl se na třetí místo za Hamiltona a Vettela, kterého předjel v kole 42. O kolo později tvrdě havaroval Daniil Kvyat a na trať znovu zamířil Safety Car. Toho využil Hamilton a Vettel, kteří oba zajeli do boxů. Na konci Safety Car fáze bylo pořadí na čele následující: Rosberg, Hamilton, Verstappen, Vettel. Mladý Verstappen se při restartu závodu pokusil dostat před Hamiltona, ale nevyšlo to. Navíc ztratil momentum a toho využil Vettel, který se posunul na třetí místo. V tomto pořadí to vypadalo, že se závod také dojede a Hamilton si na titul musí počkat.
Ve 48. kole však Nico Rosberg protočil kola při výjezdu ze zrádné zatáčky číslo šestnáct, což ho poslalo mimo trať. Hamilton se ani nemusel snažit a najednou se ocitl před svým týmovým kolegou. Rosberg se na trať vrátil na druhém místě, ale Hamilton už šlápl na plyn a ihned začal budovat náskok. Vettel se ke konci závodu dokázal Rosbergovi přiblížit, ale předjet ho už nedokázal. A díky tomu Lewis Hamilton svůj třetí titul mistra světa v kariéře získal už při letošní Velké ceně USA, tři závody před koncem sezony…
Práva ke všem použitým obrázkům náleží týmu Mercedes AMG PETRONAS Formula One Team.