GP2 preview sezóny 2013

GP2 preview sezóny 2013

Tento víkend, v rámci Velké ceny Malajsie, začíná již devátý ročník seriálu GP2. Oproti loňské sezoně zaznamenal startovní rošt řadu změn. GP2 byly nuceny opustit dva tradiční týmy, a to Isport International, který byl součástí této série již od jejího vzniku v roce 2005, a pak stáj Ocean Racing Technology, s kterou jsme se vídali od sezony 2009. U obou týmů byly důvodem odchodu finanční problémy. Nahrazeny byly ruským týmem Russian Time a německým Hilmer Motosport.

Významnými změnami prošlo i jezdecké složení. Hned pěti pilotům z první šestky konečného pořadí sezony 2012 se podařilo postoupit do formule 1 (i když samotný šampion Davide Valsecchi se uchytil pouze jako pilot rezervní). Tím se v nadcházející sezoně naskytne příležitost zazářit i pilotům, kteří doposud patřili pouze do lepšího středu pole, případně budou absolutními nováčky. Podle předsezónních vyjádření týmů i pilotů je kandidátů na titul opravdu hodně. Pojďme se na ně tedy podívat.

V posledních dvou sezonách kraloval GP2 tým DAMS, a ve vítězném tažení chce pokračovat i letos. Číslo jedna si na autě poveze Marcus Ericsson, jenž má svém kontě zkušenosti ze tří sezon, přičemž ta nejlepší pro něho byla sezona loňská, kdy celkově skončil osmý s jedním vítězstvím a pěti pódiovými umístěními. Jeho týmovým kolegou bude Stephane Richelmi. Ten na výraznější úspěchy teprve čeká, tým ale o svých kvalitách přesvědčil výkony v předsezónních testech.

Tým ART Grand Prix přes zimu ukončil spolupráci s Lotusem, vrátil se ke svému původnímu názvu, a letos by rád rozšířil svou sbírku tří titulů z jezdecké i týmové kategorie. Přičemž sází na kombinaci mládí a talentu. Prvním z pilotů je James Calado, který za sebou během loňské sezony zanechal silný dojem. Stal se nejlepším nováčkem, když dokázal získat dvě pole position a dvě vítězství. Podle svých slov se od loňského roku dokázal lépe sžít s autem, pneumatikami i týmem, což se projevilo i v předsezonních testech, kterým dominoval. Do nové sezony proto vstupuje s velkými ambicemi. V druhém voze ho doplní Daniel Abt, loňský vice šampion seriálu GP3, kde se ukázal v dobrém světle, když mu titul v posledním závodě unikl o pouhé dva body. I v GP3 hájil barvy současného týmu ART, proto postup do GP2 byl logickým krokem v jeho kariéře.

Ve startovním poli nechybí ani šampion loňské GP3 Mitch Evans. Teprve osmnáctiletý Novozélanďan je chráněncem Marka Webbera a je považován za velký talent juniorských formulových sérií. Hájit bude barvy Arden. Stejně jako v případě Abta, ani pro Evanse není spolupráce s Ardenem novinkou, v GP3 s tímto týmem strávil dva roky.

Týmovým kolegou mu bude Johnny Cecotto, který má za sebou v GP2 již několik let zkušeností. Bude se snažit navázat na úspěchy ze sezony 2012, kdy získal čtyři pódiová umístění a dvě vítězství, včetně jednoho nezapomenutelného z hlavního závodu v Monaku, kde dominoval závodu stejně jako kvalifikaci.

Španělský tým Racing Engineering je připraven stavět na úspěšné spolupráci s Fabianem Leimerem z minulého roku. V průběhu sezony 2012 patřil Fabio k nejrychlejším pilotům, vedl v několika závodech, získal 6 pódiových umístění a celkově mu v šampionátu patřilo 7. místo. Nově do týmu přibyl Julian Leal. Tým věří, že je v něm velký potenciál, že se s Fabiem budou skvěle doplňovat a navzájem se budou tlačit k co nejlepším výsledkům.

Silnou jezdeckou dvojici má i Carlin. Brazilec Felipe Nasr se loni jako nováček uvedl velice dobře. Získal 4 pódiová umístění, včetně třetího místa v jeho úplně prvním závodním víkendu v Malajsii. Jeho kolegou byl jmenován Jolyon Palmer, který má za sebou z loňského roku několik působivých momentů, včetně vítězství v Monaku. Tým věří, že v roce 2013 budou velmi silný, a že oba piloti jsou v dobré pozici pro zisk titulu.

Velkým návratem se stal příchod Sama Birda k týmu Russia time. Stalo se tak po roce stráveném ve World Series by Renault, kde hájil barvy českého ISR. Sam je zároveň již několik let rezervním pilotem týmu F1 Mercedes Amg Petronas.  Druhým jezdec této ruské stáje bude Tom Dillmann. Ač Russia Time patří mezi nováčky, netají se tím, že se chce od začátku zařadit mezi top týmy.

Tím by bylo možné výčet hlavních kandidátů na titul ukončit.  V závěru zimních testů však ještě překvapil Stefano Coletti z týmu Rapax, když obsadil první příčky výsledkových listin. Kolegou mu bude Simon Trummer, jehož čeká v GP2 druhá sezona.

Kromě Sama Birda jsou dalšími piloty s vazbami na F1 čínský pilot Ma Quing Hua a Sergio Canamasas. První jmenovaný je rezervním pilotem Caterhamu F1, Canamasas pak ve stejném týmu zastává pozici vývojového jezdce, jehož úkolem je práce na simulátoru. V GP2 jsou piloty juniorského týmu Caterhamu. Jako hlavní cíl si dávají nasbírat co nejvíce zkušeností a přesvědčit tým, že na postup do F1 opravdu mají.

Barwa Addax angažoval Jake Rosenzweiga. Ten pro tým odjel již dva závodní víkendy na konci minulé sezony, kdy nahradil Josefa Krále. Letos má před sebou první celou sezonu a stal se tak prvním Američanem od dob Scotta Speeda, který působí v GP2. Druhým pilotem bude Rio Haryanto z Indonésie.

Tým Venezuela GP Lazarus budou reprezentovat dva nováčci Rene Binder a Kevin Giovesi. MP Motorsport vsadil na loňského šampiona Auto GP Adriana Quaife-Hobbse, kterého doplní Daniel de Jong. Na poslední chvíli jmenoval své jezdecké složení Trident Racing. Nathanael Berthona a Kevin Ceccon tak do Malajsie odletěli v určité nevýhodě, jelikož neměli možnost účastnit se předsezónního testování. Hilmer motosport doposud svojí jezdeckou sestavu neuzavřel.

GP2 se letos skládá z jedenácti závodních víkendů na asijském i evropském kontinentě. V malajském Sepangu začíná hlavní závod tuto sobotu v 4:15 našeho času, sprint pak následuje v neděli v 5:15.

Sdílejte na:
Zavřít