FIA plánuje zpřísnit testy předních a zadních křídel

FIA plánuje zpřísnit testy předních a zadních křídel

FIA zpřísňuje testy předních a zadních křídlech, aby flexibilita nebyla tématem v sezóně 2025. Kontroly zadních křídel se zavedou hned od začátku roku a od VC Španělska přibydou dodatečné testy předních křídel.

Mezinárodní automobilová federace (FIA) zpřísňuje flexibilitu křídel, poté co toto téma bylo předmětem diskuse v loňském roce, a zavede nové zátěžové testy pro přední i zadní křídla.

Testy zadních křídel se zavadí hned od začátku sezóny. Od VC Španělska přibydou dodatečné testy předních křídel. Tento krok představuje pro FIA obrat, jelikož původně byli se současnými testy spokojeni a tvrdili, že je obtížné zavést další kontroly, které by fungovaly napříč všemi možnými konstrukcemi předních křídel ve formuli 1.

Nyní však FIA rozeslala návrh aktualizované příslušné technické směrnice TD018, která tento jev dále omezuje. Hlavním důvodem této pozdní změny je snaha zabránit tomu, aby se aerodynamická pružnost stala v nové sezóně mezi týmy tak velkým tématem.

„Na základě další analýzy, kterou provedlo oddělení FIA pro jednomístné vozy po skončení sezóny 2024, jsme se zavázali zajistit, že flexibilita karoserie již nebude v sezóně 2025 předmětem sporu. V rámci tohoto úsilí zvýšíme rozsah testů zadního křídla od začátku sezony 2025 a zavedeme dodatečné testy předního křídla od VC Španělska. Tento postupný přístup umožňuje týmům přizpůsobit se, aniž by musely zbytečně likvidovat stávající komponenty. Cílem těchto úprav je nadále zdokonalovat naši schopnost monitorovat a prosazovat předpisy o flexibilitě karoserie a zajistit tak rovné podmínky pro všechny účastníky a podpořit tak spravedlivé a vzrušující závodění,“ potvrdila FIA webu Motorsport.com.

Podle informací webu Motorsport.com je odložení zpřísnění předního křídla, které mimo jiné snižuje povolenou míru ohybu z 15 mm na 10 mm, na červnovou VC Španělska snahou pomoci týmům přizpůsobit se přísnějším testům, aniž by se musely na začátku sezóny 2025 zbavovat předního křídla z loňska, protože některé týmy je chtějí nadále využívat.

Současné monoposty s přísavným efektem byly pro týmy velmi náročné v oblasti rovnováhy v průjezdu pomalými a vysokorychlostními zatáčkami. Proto se flexibilní křídla znovu stala diskutovaným tématem. Mít křídla, která se pod aerodynamickým zatížením ohýbají, a tedy mění vlastnosti, bylo významným pomocníkem při hledání kompromisů v nastavení a rozšíření provozní okna monopostu.

McLaren byl považován za jeden z týmů, který tento koncept nejlépe využil na svém monopostu MCL38, s nímž získal Pohár konstruktérů. Pokrok týmu z Wokingu v této oblasti vzbudil pozornost u konkurence, kteří se ptali FIA, zda je míra ohýbání křídel britského týmu ještě v mezích pravidel.

V rozhovoru pro server Motorsport.com šéf Ferrari Frédéric Vasseur uvedl, že se italský tým zdržel vlastního návrhu flexibilního křídla, protože očekával, že FIA si na týmy, které využívaly flexibilní křídla posvítí. FIA na červencové VC Belgie instalovala kamery a polepy, aby tento jev dále monitorovala.

Když FIA po monitorování nakonec oznámila, že nebude podnikat žádné kroky proti ohýbání křídel, tak si Ferrari rovněž vyrobilo vlastní flexibilní přední křídlo na VC Singapuru, ale s velkým zpožděním oproti konkurenci, která už těmito křídly disponovala předtím. „Byli jsme přesvědčeni, že FIA přistoupí na zákaz (ohebných křídel – pozn. red.). Ale ona se je rozhodla ponechat, takže jsme pravděpodobně ztratili jeden nebo dva měsíce. Je to těžké, protože s omezenými náklady se musíte rozhodnout. Znamená to, že pokud jste přesvědčeni, že to nebude povoleno, a začali jste něco vyvíjet, pak vás to stojí čas v aerodynamickém tunelu,“ řekl tehdy Vasseur.

FIA jedná nyní před novou sezónou, aby zabránila dalšímu rozruchu kolem tohoto problému, protože již loni požádala týmy včetně McLarenu, aby provedly úpravy zadních křídel.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formule 1 mě upoutala, když jsem jako malý sledoval souboje Michaela Schumachera a Fernanda Alonsa. Od té doby jsem se začal o královnu motorsportu více zajímat a propadl jsem tomu. Baví mě čtení knih o historii tohoto sportu a biografie bývalých jezdců F1.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *