
FIA oznámila schválené změny sportovní regulí pro příští sezonu. Tou nejzajímavější je záměrné zvýšení hlasitosti motorů skrze úpravu výfukového systému.
Hlavouni Formule 1 již od začátku minulé sezony, ve které vstoupily v platnost nová pravidla týkající se přechodu na nové turbomotory V6, museli poslouchat stížnosti na nedostatečnou hlasitost vozů, která k show Formule 1 vždy patřila. Hlasy kritiky se neozývaly pouze z řad diváků, ale také odborníků, týmů i samotných pilotů. Nyní se rozhodli zavést do pravidel změnu, která toto napraví.
„Od roku 2016, všechny vozy musí mít oddělenou trubici určenou jen a pouze pro výfukové plyny. Tato změna byla provedena za účelem zvýšení hlasitosti vozů a nesmí mít žádný efekt na výkon motoru či jeho emise.“
O zvýšení hlasitosti se vloni během testů pokoušel i Mercedes s touto „trubkou“ – bezúspěšně. (foto: autosport.com)
Další změny v pravidlech se dotýkají pilotů, kteří si rozšiřují trať až za její limity a získávají tak výhodu. Piloti musí nyní „vynaložit všechno rozumné úsilí, aby využívali pouze trať, kterou nesmí opustit bez ospravedlnitelného důvodu.“
Stručný souhrn všech změn:
- Vozy nyní musí splňovat všechny požadavky na bezpečnost kokpitu a vybavení během testování; jako například umístění pilotovy hlavy, výplň podpěry hlavy, kokpitu apod.
- Sportovní regule týkající se limitů tratě byly vyjasněny a říkají, že pilot musí vynaložit všechno rozumné úsilí, aby využívali pouze trať, kterou nesmí opustit bez ospravedlnitelného důvodu. Penalizace bude stále udělovány podle toho, jestli pilot opuštěním tratě získá výhodu či nikoliv.
- Schváleny byly i změny regulí o penalizacích za výměnu pohonné jednotky či převodovky. Pokud k výměně dojde před kvalifikací, penalizace budou závislé na času použití komponenty. Pro změny provedené po kvalifikaci, preference bude udělena tomu pilotovi, kterého tým změnu převodovky či pohonné jednotky oznámí dřív technickému delegátovi FIA.
- Každý pilot, který způsobí přerušení startovní procedury, i když je poté schopen odjet další formační kolo, musí startovat z pit-lane.
- Od roku 2016, všechny vozy musí mít oddělenou trubici určenou jen a pouze pro výfukové plyny. Tato změna byla provedena za účelem zvýšení hlasitosti vozů a nesmí mít žádný efekt na výkon motoru či jeho emise.
- Další potvrzené změny se týkají i dalšího vývoje vozu – byly vyjasněny regule týkající se aerodynamického testování ve větrném tunelu i CFD (počítačový vývoj). Zvláštní pozornost byla věnována inspekcím a podávání zpráv o využívání těchto nástrojů.
- A nakonec jedna změna pro rok 2017 – použití on-board kamer v pilířích předního křídla je zakázané.