
Pro každého italského kluka je snad největším snem vyhrát závod v Monze. Luca Ghiotto si tento sen ve Formuli 2 splnil minulý víkend hned dvakrát – i když mu jeden z pohárů zase vzali…
Kvalifikace: Leclerc letos poprvé poražen
Pro pátek hlášený „vytrvalý déšť“ se dopoledne objevil jen ve formě několika kapek a 20 monopostů Dallara F2 mělo při svém volném tréninku nejlepší podmínky. Na konec session se dokonce smálo zářivé slunce – a smálo se především s týmem Russian Time, jehož piloti Markelov a Ghiotto obsadili první dvě místa. Za nimi byli hodnoceni Leclerc, Macušita a de Vries.
Odpoledne rozpálilo slunce italský asfalt ještě více a první série pokusů o kvalifikační kolo vyšla nejlépe Japoncovi Macušitovi (ART), před de Vriesem (Racing Engineering), překvapivě rychlým Deletrazem (Rapax), Markelovem a Leclercem. Po dlouhém setrvání v boxech se až koncem půlhodinové session všichni ještě jednou pustili na trať, většina z jezdců se ke svému finálovému pokusu o zlepšení ale nedostala: Nejdříve se otočil Jeffri v první šikaně, nečež vedení závodu pře-reagovalo přerušením (virtual-SC by jistě stačil také a nezmařil by kvalifikaci). Všem tedy nakonec zbývaly jen tři minuty na zlepšení, i ty ovšem skončily předčasně a neutralizací: Ferruccimu se v šikaně Roggia zlomil zadní závěs a Američan poté zůstal stát před první Lesmo. Časomírou předtím včas projeli pouze Merhi s Kingem a oba se posunuli před Leclerca.
Pole-position tedy definitivně patřila Macušitovi a chráněnec Hondy se tak stal prvním jezdcem roku 2017, který v kvalifikaci Leclerca porazil. „Po mé těžké nehodě ve Spa to je senzační výsledek. Ta nehoda v Radillonu byla tou nejtěžší má kariéry a ještě teď mě bolí rameno. Stejně tak ovšem bylo mé dnešní kvalifikační kolo tím nejlepším v mém životě,“ hodnotil Macušita spokojeně a byl i velmi optimistický ohledně sobotního závodu.
Výsledek kvalifikace F2 v Monze:
1 | 7 | N. Macušita | ART Grand Prix | 9 | 1:30.982 | ||||
2 | 3 | N. de Vries | Racing Engineering | 9 | 1:31.071 | 0.089 | |||
3 | 18 | L. Delétraz | Rapax | 9 | 1:31.239 | 0.257 | |||
4 | 6 | A. Markelov | RUSSIAN TIME | 9 | 1:31.266 | 0.284 | |||
5 | 19 | R. Merhi | Rapax | 9 | 1:31.323 | 0.341 | |||
6 | 15 | J. King | MP Motorsport | 9 | 1:31.355 | 0.373 | |||
7 | 1 | C. Leclerc | PREMA Racing | 10 | 1:31.378 | 0.396 | |||
8 | 2 | A. Fuoco | PREMA Racing | 8 | 1:31.426 | 0.444 | |||
9 | 17 | S. Ferrucci | Trident | 8 | 1:31.482 | 0.500 | |||
10 | 8 | A. Albon | ART Grand Prix | 9 | 1:31.511 | 0.529 | |||
11 | 5 | L. Ghiotto | RUSSIAN TIME | 9 | 1:31.529 | 0.547 | |||
12 | 14 | S. Sette Câmara | MP Motorsport | 8 | 1:31.653 | 0.671 | |||
13 | 9 | O. Rowland | DAMS | 8 | 1:31.711 | 0.729 | |||
14 | 10 | N. Latifi | DAMS | 9 | 1:31.747 | 0.765 | |||
15 | 20 | N. Nato | Pertamina Arden | 9 | 1:31.772 | 0.790 | |||
16 | 11 | R. Boschung | Campos Racing | 8 | 1:31.878 | 0.896 | |||
17 | 4 | G. Malja | Racing Engineering | 8 | 1:31.942 | 0.960 | |||
18 | 21 | S. Gelael | Pertamina Arden | 9 | 1:32.171 | 1.189 | |||
19 | 12 | R. Visoiu | Campos Racing | 8 | 1:32.267 | 1.285 | |||
20 | 16 | N. Jeffri | Trident | 7 | 1:32.373 | 1.391 |
Hlavní závod: Ghiotto nejrychlejší za sobotního šera
Kvůli vytrvalému sobotním dešti a sním spojeným posunutím kvalifikace F1 směla Formule 2 do svého hlavního závodu vyrazit až v 18:30h – hrozily tedy nejen mračna na obloze, ale i tma. Těsně před startem sice přestalo pršet, jezdci ovšem směli absolvovat za Safety Carem sedm seznamovacích okruhů, než se seřadili ke Grand-Prix-startu. Před téměř prázdnými tribunami se odpich vydařil nejlépe de Vriesovi, Markelov ale byl v první šikaně na brzdě ještě později (příliš poozdě) a vtlačil se do skuliny mezi Belgičanem a Macušitou, načež se všichni tři nakrátko ocitli mimo tratě. Po prvním kole proto vedl de Vries před Leclercem, Markelovovem, Merhim a Rowlandem.
Již v úvodní fázi ovšem předvedl nejvýraznější tah kupředu domácí Luca Ghiotto. V 8. kole předjel Merhiho i Macušitu, načež se pořadí ustálilo a piloti se především snažili hospodařit se životností jejich vzorkovaných pneumatik. Po polovině ze stanovených 23 kol vedl de Vries o sekundu před Leclercem, s velkým odstupem následoval Rowland a stejně tak osamoceně jedoucí Ghiotto.
Špička měnila obutí 5 kol před koncem a na pořadí to nejdříve nic nezměnilo. Jen Rowland měl smůlu: jeho zadní kolo nebylo pořádně montováno a v šikaně Roggia ho předehnalo!
Závod musel být neutralizován a na diváky čekal v královském parku královský rozhodující sprint na dvě kola. Po re-startu vlětel do první šikany Leclerc, byl ale tak rychlý, že musel použít nouzové stopy. Na trať se sice vrátil jako první, pro jistotu ale přžed sebe nechal de Vriese a Ghiotta. Již v následující Curva Grande ale bylo po dárečkování: Leclerc se střetl s de Vriesem. Oba letěli mimo trať a oba to připravilo o body. Luca Ghiotto to jistě registroval s úsměvem a letěl si pro nejkrásnější vítězství v jeho životě před krajanem Fuocem, Macušitou, Latifim, Albonem a Gelaelem.
Večer ovšem zase pršelo – tentokrát penalizace. A neminuly ani vítěze: Stewartové seznali, že Ghiotto v posledím kole neprojel správně šikanu a uvalili na něj trest 5 sekund. Vítěz tedy putoval zpátky za Fuoca, Macušitu a Latifiho na čtvrtou pozici…
Výsledek sobotního závodu Formule 2 v Monze
1 | 2 | A. Fuoco | PREMA Racing | 23 | 44:10.800 | 1.915 | ||||
2 | 7 | N. Macušita | ART Grand Prix | 23 | 44:11.151 | 2.266 | ||||
3 | 10 | N. Latifi | DAMS | 23 | 44:12.277 | 3.392 | ||||
4 | 5 | L. Ghiotto | RUSSIAN TIME | 23 | 44:13.885 | |||||
5 | 21 | S. Gelael | Pertamina Arden | 23 | 44:14.644 | 5.759 | ||||
6 | 14 | S. Sette Câmara | MP Motorsport | 23 | 44:16.068 | 7.183 | ||||
7 | 18 | L. Delétraz | Rapax | 23 | 44:16.831 | 7.946 | ||||
8 | 4 | G. Malja | Racing Engineering | 23 | 44:17.730 | 8.845 | ||||
9 | 6 | A. Markelov | RUSSIAN TIME | 23 | 44:18.678 | 9.793 | ||||
10 | 15 | J. King | MP Motorsport | 23 | 44:19.019 | 10.134 | ||||
11 | 19 | R. Merhi | Rapax | 23 | 44:20.512 | 11.627 | ||||
12 | 16 | N. Jeffri | Trident | 23 | 44:22.479 | 13.594 | ||||
13 | 20 | N. Nato | Pertamina Arden | 23 | 44:22.779 | 13.894 | ||||
14 | 8 | A. Albon | ART Grand Prix | 23 | 44:22.846 | 3.961 | ||||
15 | 11 | R. Boschung | Campos Racing | 23 | 44:23.206 | 14.321 | ||||
16 | 12 | R. Visoiu | Campos Racing | 23 | 44:24.331 | 15.446 | ||||
17 | 1 | C. Leclerc | PREMA Racing | 23 | 44:44.789 | 35.904 | ||||
18 | 3 | N. de Vries | Racing Engineering | 23 | 45:23.209 | 54.324 | ||||
9 | O. Rowland | DAMS | 18 | 33:07.352 | Nedojel | |||||
17 | S. Ferrucci | Trident | 5 | 10:16.438 | Nedojel |
Neděle: Ghiottovo zadostiučinění
Po všech „opravách sobotních výsledků“ připadla nedělní pole position Švédovi Gustavovi Maljovi. Pilot Racing Engineeringu ztratil již při sprintu do první šikany dvě pozice vůči Gelaelovi a Deletrazovi. Po prvním kole tedy vedl překvapivě zámožný Indonézan před Deletrazem, Sette-Camarou, Maljou a Ghiottem. Lídr šampionátu Charles Leclerc byl na bledé 13. pozici.
Ve 4. kole převzal první místo Luis Deletraz a Gelael za sebou dlouho neudžel ani Sette-Camaru, Ghiotta a Latifiho. Nejrychlejším vozem v bývalém královském parku ovšem opět byl monopost Russian Time s Ghiottem v kokpitu. Ital byl po 7 kolech druhý a poté společně s Brazilcem Sette-Camarou číhali v Deletrazově závětří na Švýcarovu chybu. Dál za nimi se vytvořil zábavný vláček sestávající z Fuocca, Gelaela, Merhiho, Latifiho a Albona.
Svůj rozhodující útok si Ghiotto schoval na 11. kolo. Před šikanou Roggia ukázkově vybrzdil Deletraze a od té chvíle si letěl pro druhý triumf víkendu. Deletraz ztratil ještě ve stejném kole další místo vůči Sette-Camarovi.
V závěrečné fázi závodu se na třetí pozici za jásotu jeho početných fandů posunul junior Ferrari, Antonio Fuocco. Výborný víkend předvedl i bývalý pilot F1 Roberto Merhi – dojel dobrý pátý, zatímco hlavní protagonisté v boji o titul Leclerc s Rowlandem opět nebodovali.
Šampionát bude pokračovat (bez Formule 1) začátkem října v Jerezu de La Frontera.
Výsledek nedělního závodu F2 v Monze
1 | 5 | L. Ghiotto | RUSSIAN TIME | 21 | 33:15.078 | |||||
2 | 14 | S. Sette Câmara | MP Motorsport | 21 | 33:17.374 | 2.296 | ||||
3 | 2 | A. Fuoco | PREMA Racing | 21 | 33:19.583 | 4.505 | ||||
4 | 18 | L. Delétraz | Rapax | 21 | 33:21.324 | 6.246 | ||||
5 | 19 | R. Merhi | Rapax | 21 | 33:26.881 | 11.803 | ||||
6 | 21 | S. Gelael | Pertamina Arden | 21 | 33:32.383 | 17.305 | ||||
7 | 7 | N. Macušita | ART Grand Prix | 21 | 33:35.088 | 20.010 | ||||
8 | 8 | A. Albon | ART Grand Prix | 21 | 33:35.666 | 20.588 | ||||
9 | 1 | C. Leclerc | PREMA Racing | 21 | 33:38.341 | 23.263 | ||||
10 | 20 | N. Nato | Pertamina Arden | 21 | 33:38.782 | 23.704 | ||||
11 | 9 | O. Rowland | DAMS | 21 | 33:42.497 | 27.419 | ||||
12 | 3 | N. de Vries | Racing Engineering | 21 | 33:44.385 | 29.307 | ||||
13 | 11 | R. Boschung | Campos Racing | 21 | 33:44.737 | 29.659 | ||||
14 | 17 | S. Ferrucci | Trident | 21 | 33:44.984 | 29.906 | ||||
15 | 6 | A. Markelov | RUSSIAN TIME | 21 | 33:47.123 | 32.045 | ||||
16 | 10 | N. Latifi | DAMS | 21 | 33:48.043 | 32.965 | ||||
17 | 16 | N. Jeffri | Trident | 21 | 33:48.315 | 33.237 | ||||
18 | 4 | G. Malja | Racing Engineering | 21 | 34:12.525 | 57.447 | ||||
19 | 12 | R. Visoiu | Campos Racing | 21 | 34:15.207 | 60.129 | ||||
20 | 15 | J. King | MP Motorsport | 21 | 34:21.380 | 66.302 |
Stav mistrovství Formule 2 dva podniky před koncem sezony:
1. Charles Leclerc 218 b.
2. Oliver Rowland 159 b.
3. Artem Markelov 152 b.
4. Luca Ghiotto 150 b.
5. Nicholas Latifi 132 b.
6. Nobuharu Macušita 115 b.