DTM na Hockenheimu: Marco Wittmann podruhé šampionem!

DTM na Hockenheimu: Marco Wittmann podruhé šampionem!

Mladý Němec nastoupil do finále DTM v Hockenheimu se čtrnáctibodovým náskokem na Edoarda Mortaru. Během víkendu se tento náskok zmenšil na dva bodíky – ale stačilo to.

Díky diskvalifikaci jezdce BMW, Marco Wittmanna při minulém podniku v Budapešti,  se mohli fandové DTM těšit na velké finále v boji o titul v Hockenheimu. Němec přicestoval k posledním dvěma závodům sezony jako lídr celkové tabulky, pilot Audi, Edoardo Mortara ovšem číhal se ztrátou 14 bodů v pořád ještě relativně výhodné pozici za ním.

V kvalifikaci pro sobotní závod se překvapivě prosadil Felix da Costa, který po vyhazovu od BMW v Hockenheimu absolvoval svůj poslední podnik DTM. Favorité si schovali své útoky na pole-position až do posledních sekund session a vyšli spíše Wittmannovi, který se směl těšit za Molinou (Audi) a Blomqvistem (BMW) ze čtvrtého místa na startu. Mortara se musel za Martinem (BMW), Rockenfellerem (Audi) a Farfusem (BMW) spokojit jen s osmým časem, což jeho vyhlídky právě nezlepšilo. 

Sobotní závod se dlouho vyvíjel směrem Wittmanova předčasného zisku titulu, senzační Mortarův finiš ovšem rozhodnutí o mistrovi posunul na neděli. Nejlépe odstartoval Miguel Molina a letěl si poté pro vítězství stylem start-cíl. Jednalo se o jeho druhý letošní triumf, jinak Španěl nedokázal ani jednou zabodovat! Za ním se po prvním kole seřadili Da Costa, Wittmann a Blomqvist, zatímco Mortara zůstal viset za Rockenfellerem (Audi) a oběma vozy BMW Glocka a Farfuse, na osmém místě. Za takového výsledku by byl Wittmann již v sobotu mistrem.

Čtvrt hodiny před koncem závod jakoby ožil. Především díky Mortarovi, který se po nedorozumění obou Bavoráku před ním dostal nejdříve před Glocka a o kolo později i před Farfuse. V dalším kole ho před sebe pustil značkový kolega Rockenfeller bez boje a Mortara se mohl vrhnout na čtvrtého Blomqvista. S úspěchem! Da Costa mezitím pustil Wittmanna před sebe na druhé místo a jen do předposledního kola dokázal hájit třetí pozici před rozjetým Mortarou. Jezdec zeleného audi by se jistě vrhl i na Wittmanna, Němce ale po 40 minutách zachránil šachovnicový praporek. Do posledního závodu sezony tedy mohl Wittmann nastoupit se 17bodovým náskokem na svého italo-švýcarského soupeře. Výborně si vedl i „náhradník“ za Matiase Ekstroema, René Rast – dojel silný závod jako šestý.

Do rozhodujícího finále v neděli směli oba rivalové Wittmann a Mortara vyrazit téměř bok po boku. Za Da Costou, Paffettem, Blomqvistem a Martinem se kvalifikovali pro startovní místa pět a šest. Wittmann při tom neměl pouze výhodu sedmnácti bodů, byl mimo to obklopen „pomocníky od BMW“, zatímco se Mortara mohl spoléhat jen sám na sebe – další audina (Green) se ztrácela až na desáté pozici.

Felix da Costa vyrazil do svého posledního závodu DTM bezvadně a ujal se před Paffettem vedení, zatímco se Mortara jen s velkým rizikem dokázal prodrat na páté místo za Wittmanna a Blomqvista.

Co poté DTM prvních deset kol předvedla bylo to, nač fandové v posledních letech často museli bezvýsledně čekat: těsné souboje, předjíždění a strkanice – prostě zajímavý motorsport!

V pátém kole „odstranil“ Paffett Da Costu, za což musel absolvovat trestný průjezd boxem, za nimi si nedarovali ani centimetr Wittmann, Mortara a Blomqvist. Přičemž vozil Wittmann po Hockenheimringu na důkaz „těsného souboje s Mortarou“ v zadním blatníku zaražený Edoardův přední spoiler. V šestém kole převzal Mortara vedení a pospíchal směrem bezcenného vítězství – další audi totiž byl jen čtrnáctý – a kdo tedy měl Wittmanna připravit o body?

Snad jen jezdci Mercedesu, zvláště Vietoris s Di Restou, kteří se během výměn pneumatik posunuli na pozice dvě a tři za Mortaru. Wittmann ale pokračoval na dostačující čtvrté pozici, s „ochrankou“ ve složení Glock, Martin a Blomqvist za zády.

A tak se stal Marco Wittmann ve svém čtvrtém roce v DTM podruhé mistrem. Před údajnými 140.000 diváky (promotér DTM prostě sečetl všechny vstupenky, které rozdal dealerům zúčastněných značek po celém Německu) pak v posledním kole brečeli jak Wittmann, tak i Mortara v kokpitech – inu v DTM jezdí opravdoví chlapi…

Do breku bylo i poslednímu jezdci v poli, který se roku 2000 zúčastnil i prvního závodu „moderní DTM“, Timo Scheiderovi. Dvojnásobný mistr se teprve v pátek telefonicky dozvěděl, že s ním Audi pro příští sezonu již nepočítá…

DTM má před sebou vůbec větší „face-lifting“: mimo Scheidera nenastoupí příští rok ani Tomczyk a Da Costa. V paddocku se otevřeně hovoří o tom, že v zimě skončí i Ekstroem (v neděli se stal v Buxtehude mistrem světa RallyeCrossu) a Rockenfeller. K tomu visí nad pokračováním kariér několika slabších jezdců tučný otazník. A není divu – vždyť DTM plánuje nastoupit příští rok již jen s osmnácti vozy…

Celkový stav DTM sezony 2016

1. Marco Wittmann, BMW               204 b.
2. Edoardo Mortara, Audi                202 b.
3. Jamie Green, Audi                      145 b.
4. Rob Wickens, Mercedes             124 b.
5. Paul di Resta, Mercedes             116 b.
6. Tom Blomqvist, BMW                  113 b.
7. Matias Ekstroem, Audi                107 b.
8. Maxime Martin, BMW                    90 b.
9. Nico Mueller, Audi                          88 b.
10. Timo Glock, BMW                        84 b.

Sdílejte na:
Zavřít