BMW vyhrálo po čtvrtce století oba zábavné závody DTM na Norisringu

BMW vyhrálo po čtvrtce století oba zábavné závody DTM na Norisringu

O nejdůležitější víkend kalendáře DTM se radovali především piloti BMW Bruno Spengler a Maxime Martin.

Podobně jako Formule 1, má i šampionát DTM svou „perličku“ sezony: Co je pro svět Grand Prix závod v Monte Carlu, to je pro Deutsche Tourenwagen Masters podnik v areálu dřívějších nacistických sjezdů „Reichsparteitagsgelande“ v Norimbergu. Závod na primitivní, kraťoučké trati kolem Hitlerovy kamenné tribuny přilákal i letos mnohem větší počet fandů a zájem médií, než ostatní víkendy mistrovství. Není tedy divu, že jezdci považují vítězství na Norisringu za nejdůležitější roku.

Časový harmonogram podniku, který je bezprostředně závislý na vysílacích dobách státní německé televize ARD, se pouhé dva dny před sobotní kvalifikací a prvním závodem radikálně změnil. Zodpovědní televize dali odpoledne a večer přednost přenosu pohřbu bývalého kancléře Kohla a DTM proto musela volný trénink, kvalifikaci a závod vtěsnat do 4 hodin.

Když šlo o postavení na startu, tak u jezírka Dutzendteich zářily především vozy z Mnichova: Belgičan Maxime Martin postavil svůj BMW na pole position a připravil tím o úspěch „domácí“ vůz Audi z nedalekého Ingolstadtu Reného Rasta. Martinův náskok při tom činil na kraťoučké trati pohých 5 tisícin. Ve druhé řadě následovaly další dvě BMW Kanaďana Bruna Spenglera a Brita Toma Blomqvista před Švédem Ekströmem na Audi a nejrychlejším z poražených Mercedesů, Lucasem Auerem.

Sobotní situaci komplikoval prudký lijavec, který se na trať snesl krátce před poledním startem. Pole 18 vozů se tedy do závodu muselo vydat na mokré trati – a k údivu tak učinilo bez havárie. Nejlepší sprint směrem vlásenky Grundig-Kehre předvedl po zhasnutí startovního semaforu černý BMW Bruna Spenglera. Kanaďan poté zajel jeden z jeho nejlepších závodů a napříč skutečnosti, že se Martin s Ekströmem nedali setřást z dohledu, zaslouženě vyhrál. Na tom nic nezměnila ani skutečnost, že dráha po několika kolech začala osychat a druhá část závodu se konala po přezutí na slicky za zcela suchých podmínek. „Norisring je mým oblíbeným okruhem a fandy tady mám zvláště rád,“ zářil Kanaďan, který zde poprvé vyhrál již roku 2006 (tehdy na Mercedesu) a letos se postaral o první úspěch značky BMW na této trati po 25 letech! Dobrý Maxime Martin se po tvrdém souboji s Ekströmem postaral o dvojité vítězství Mnichováků a i Švéd na třetí pozici mohl být spokojen: převzal totiž vedení v celkové tabulce. K tomu mu pomohla chyba dosavadního lídra Reného Rasta. Mladý Němec se dopustil prohřešku při zastávce v boxech, byl penalizován a zůstal bez bodů. Podobně zle dopadly Mercedesy. Nejlepší vůz ze Stuttgartu dojel až jako osmý (Edoardo Mortara) a v neděli tedy bylo co dohánět. 

Výsledek sobotního závodu:

1. Bruno Spengler, RBM-BMW
2. Maxime Martin, RBM-BMW
3. Mattias Ekström, Abt-Audi
4. Marco Wittmann, RMG-BMW
5. Timo Glock, RMR-BMW
6. Tom Blomqvist, RMR-BMW
7. Jamie Green, Rosberg-Audi
8. Edoardo Mortara, HWA-Mercedes
9. Nico Muller, Abt-Audi
10. Gary Paffett, AMG-Mercedes

Dominace vozů BMW našla svého pokračování i během kvalifikace pro nedělní závod. Tentokrát to byl syn bývalé rallyeové hvězdy Stiga, Tom Blomqvist, kdo Bavorákům zajistil pole-position. Brit se švédskými kořeny byl o 4 tisíciny rychlejší, než Robert Wickens v Mercedesu a aby ani Audi nepřišlo zkrátka, zajel třetí čas Švýcar Nico Müller před sobotním vítězem Spenglerem.

Blomqvist odpolední start zcela zaspal a ještě před první zatáčkou se před něj dostali Wickens s Müllerem. V dalším průběhu závodu si fandové užili mnohem více strkanic a změn pořadí, než v sobotu. Mimo jiné do sebe několikrát najeli Ekström s Wittmannem, později se srazili Rast a Wickens, načež na dráhu vyjel Safety Car.

Další ze „strkanic“ ovšem mohla dopadnout zle: Krátce po polovině závodu jel Greenův Audi po rovince vedle Paffetova Mercedesu, když oranžový Audi lehce nadskočil na nerovnosti vozovky. Za rychlosti kolem 260 km/h došlo k lehkému střetu, který vyhodil Paffetův vůz  ze stopy. Pilot se snažil korigovat, sám ovšem musel bojovat s hrboly. Silněji při tom vrazil do soupeře a od něj se odrazil do svodidel vlevo, kde se jeho vůz roztříštil a nebržděn pokračoval směrem vlásenky, kde v nejhorším myslitelném úhlu torpédoval Audi Mika Rockenfellera. Jen díky moderní technice a velké dávky štěstí odnesl Rockenfeller nehodu jen s lehkým zraněním levé nohy.

Závod byl přerušen a po očištění trati a opravě svodidel se znovu odstartovalo do zbývajících 25 minut (mocná ARD přerušila svůj přenos citlivě právě v okamžik startu, aniž by tentokrát v programu měla přenos pohřbu nějakého potentáta). Diváci tak přišli o povedenou akci Auera, po níž se jeho Mercedes v Grundig-Kehre vecpal do vedení před Martina. Podivné nedělní zrychlení Mercedesů možná přítomné předsednictvo a sponzory trochu usmířilo, na BMW ovšem opět nestačilo. Výborně naladěný Maxime Martin si o 4 kola později vybojoval vedení nazpět a vyhrál. V předposledním kole Auera atakoval i Wittmann, přitom se před Němce ale začal tlačit Ekström. Oba při tom ztratili tolik rychlosti, že se po napínavém foto-finiši ze třetího místa směl radovat Auerův kolega Mortara!

Po „perličce na Norisringu“ pokračuje čampionát DTM za dva týdny na okruhu u Moskvy, kde se s podobným zájmem veřejnosti jistě nesetká…

Výsledek nedělního závodu:

1. Maxime Martin, RBM-BMW
2. Lucas Auer, HWA-Mercedes
3. Edoardo Mortara, HWA-Mercedes
4. Mattias Ekström, Abt-Audi
5. Marco Wittmann, RMG-BMW
6. Paul di Resta, AMG-Mercedes
7. Augusto Farfus, -BMW
8. Jamie Green, Rosberg-Audi
9. Tom Blomqvist, RMR-BMW
10. Timo Glock, RMR-BMW  

Stav šampionátu po osmi závodech:

1. Mattias Ekström, Abt-Audi    89 b.
2. Lucas Auer, HWA-Mercedes 87 b.
3. Maxime Martin, RBM-BMW 78 b.
4. Jamie Green, Rosberg-Audi    75 b.
5. Rene Rast, Rosberg-Audi       72 b.
6. Timo Glock, RMR-BMW       60 b.

Sdílejte na:
Zavřít